Andrzej Foryś na swoim benefisie w sali kameralnej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, 27.05.2016. Prowadzenie Adam Opatowicz, z udziałem aktorów Teatru Polskiego w Szczecinie, fot. Dariusz Gorajski
Andrzej Foryś, rocznik 1936. Krakowianin z urodzenia, a z wyboru szczecinianin. Odszedł 7 listopada 2020. Absolwent szczecińskiego Plastyka i krakowskiej ASP. Ukończył studia z wyróżnieniem i uzyskał dyplom ze specjalizacji projekty wnętrz, rzeźba, sztuka przemysłowa. Artysta wielowymiarowy, nauczyciel, społecznik, tytan pracy. Człowiek, który wzbudzał emocje u innych. Od 1960 roku członek ZPAP O/ Szczecin, a w latach 2005-2007 jego prezes. Laureat Nagrody Artystycznej Miasta Szczecina w 2017 roku. Orędownik twórczości Guido Recka i wydawca historii jego życia. Wielokrotnie odznaczony m. in.: Złotym Krzyżem Zasługi, a także medalami: Zasłużony Działacz Kultury, Opiekun Miejsc Pamięci Narodowej. Odszedł kolejny artysta plastyk, który współtworzył historię plastyki szczecińskiej.

Osobiście poznałam Pana Andrzeja podczas pracy kuratorskiej związanej z kolejnym cyklicznym projektem wystawienniczym – Zoom na Szczecin. Jego trzecia edycja prezentować miała wybrane i ciekawe aspekty traktujące o 75-letniej historii polskiej plastyki szczecińskiej. Wystawa była eksponowana sierpniu i wrześniu na Jasnych Błoniach i placu im. Pawła Adamowicza w Szczecinie w 2020 roku.

Jeden z rysunków ołowiem Andrzeja Forysia z motywem stoczniowym Andrzej Foryś rysunek ołówkiem z motywem stoczniowym. Zamiłowanie do rysunku pozostało na zawsze. Z archiwum artysty

Spotkaliśmy się kilka razy i za każdym razem otrzymywałam wiele interesujących informacji i tyleż ciekawych materiałów archiwalnych, które artysta z nadzwyczajną pieczołowitością przechowywał. Dzięki niemu, na tej właśnie wystawie, pojawiły się unikatowe zdjęcia, które dokumentowały projekty wnętrz wykonane przez szczecińskich plastyków na statkach i promach polskiego i zagranicznego armatora. Cieszyły się ogromnym zainteresowaniem.

Aranżacja wnętrza, drobnicowiec, Andrzej Foryś. Z archiwum artysty Aranżacja wnętrza, drobnicowiec, Andrzej Foryś. Z archiwum artysty (wczesne lata 70-te XX w.)

„Z rysunku byłem orłem”

Jego życie mogłoby posłużyć za scenariusz do filmu fabularnego. Do egzaminów na studia artystyczne był przygotowany przez wybitnych przedwojennej klasy artystów i pedagogów szczecińskiego Plastyka (Feliks Ciechomski – liternictwo, Emanuel Messer – rysunek, Guido Reck – malarstwo, Stanisław Jeziorański). Jednak jako syn sanacyjnego oficera, mimo świetnie zdanego egzaminu na krakowskiej ASP, praktycznie nie miał szansy zostać studentem (tzw. nieodpowiednie pochodzenie). Pomógł mu brat ojca – stryj Marian (radca prawny), który w czasie wojny był więzieniem Auschwitz i tam poznał Józefa Cyrankiewicza, późniejszego premiera PRL. List wuja do premiera rozwiązał problem studiów do tego stopnia, że zaproponowano mu asystenturę na uczelni.

Jeden z rysunków Andrzeja Forysia przedstawiający szczecińskiego stoczniowca Zamiłowanie do rysunku pozostało na zawsze. Jeden z rysunków Andrzeja Forysia przedstawiający szczecińskiego robotnika

Przyjechał do Szczecina po otrzymaniu listu od swojego mentora – Guido Recka. Zachęcał i informował młodego adepta sztuki o możliwości podjęcia pracy w Centralnym Biurze Konstrukcji Okrętowych na bardzo dobrych warunkach. Henryk Jędza, ówczesny dyrektor Stoczni im. Adolfa Warskiego, zaproponował świetne wynagrodzenie i mieszkanie przy ul. Parkowej z urządzoną pracownią.

Guido Reck podczas pracy. Z archiwum Andrzeja Forysia Guido Reck, artysta malarz, znakomity pedagog i mentor dla wielu. Tu prywatnie, podczas pracy. Z archiwum Andrzeja Forysia

W 1960 roku dla świeżo upieczonego absolwenta ASP była to propozycja nie do odrzucenia. Artysta wybrał Szczecin. W latach 1960-1966 tworzył projekty wnętrz okrętowych w Centralnym Biurze Konstrukcji Okrętowych w Szczecinie dla armatorów: Polski, Czechosłowacji, ZSRR, Brazylii, Indonezji, Norwegii, NRD.

Projekt messy załogowej na polskim statku handlowym. Z archiwum artysty Projekt messy załogowej na polskim statku handlowym. Z archiwum artysty (wczesne lata 70-te XX w.)

Tytan nieustającej pracy

Koniecznie przypomnieć należy, pro memoriam, kilka choćby najważniejszych projektów autorstwa Andrzeja Forysia, które znalazły swą materializację w Szczecinie.

Wnętrze restauracji Chief w Szczecinie. Z archiwum Andrzeja Forysia Wnętrze kultowej, swego czasu, restauracji Chief w Szczecinie. Z archiwum Andrzeja Forysia

Do najciekawszych realizacji należą wykonane w latach 1972-1993 takie projekty wnętrz jak: Teatru Współczesnego (1972), kina Pionier (1973), Klubu Kontrasty (1975), Bramy Królewskiej dla BWA (1986), cukierni firmy Koch (1993), restauracji Chief, salonów jubilerskich firmy Terpiłowscy, cukierni Lwowska i Cafe Praha (wnętrze roku 2001 w konkursie Piękne Wnętrze).

Wnętrze cukierni firmy Koch (1993). Z archiwum artysty Wnętrze cukierni firmy Koch (1993). Z archiwum artysty

Jednak największym wyzwaniem dla artysty były prace w zespole tworzącym projekt, który miał rozbudować i połączyć historyczny budynek z nowoczesną częścią Książnicy Pomorskiej im. Stanislawa Staszica w Szczecinie.

Książnica Pomorska im. Stanisława Staszica w Szczecinie (najnowsza część) Książnica Pomorska im. Stanisława Staszica w Szczecinie (najnowsza część), 2020

Efekty możemy sami oceniać korzystając z zasobów biblioteki publicznej o statusie naukowym, jednej z największych w Polsce i pamiętajmy, że właśnie ten projekt w 2000 roku został wyróżniony I miejscem w konkursie Piękne Wnętrze.

W swoim dorobku ma oczywiście malarstwo, grafiki czy rysunki przedwojennego Szczecina, Międzyzdrojów i Berlina. Jakby tego było mało Andrzej Foryś był również autorem wielu projektów reklam handlowych, znaków graficznych, metaloplastyki, witraży, plakatów, ilustracji i wydawnictw książkowych, a także projektów scenograficznych i kostiumów dla teatru.

Andrzej Foryś, Z cyklu Dziennik budowy statków, jeden z charakterystycznych obrazów artysty Andrzej Foryś, Z cyklu Dziennik budowy statków, jeden z charakterystycznych obrazów artysty
Zamiłowanie do rysunku pozostało na zawsze. Andrzej Foryś, Sovereign of the Seas, 26 czerwca 1694 roku król Karl I wizytował stocznie Voolwich i oglądał budowany okręt Leopard, 2013, rysunek na papierze. Z archiwum artysty Zamiłowanie do rysunku pozostało na zawsze. Andrzej Foryś, Sovereign of the Seas, 26 czerwca 1694 roku król Karl I wizytował stocznie Voolwich i oglądał budowany okręt Leopard, 2013, rysunek na papierze. Z archiwum artysty

Dzieła są jak dzieci nie można powiedzieć, które kocha się bardziej

Artysta wspominał także o swojej kuratorskiej działalności. Były to prezentacje w formie zagranicznych wystaw, które dokumentowały osiągnięcia Pomorza Zachodniego i cieszyły się dużym zainteresowaniem. Pierwsza miała miejsce w Rostocku (ówczesne NRD), następna w Danii w Aarhus.

Przykład aranżacji zagranicznej wystawy dokumentującej osiągnięcia Pomorza Zachodniego. Z archiwum artysty Przykład aranżacji zagranicznej wystawy dokumentującej osiągnięcia Pomorza Zachodniego. Z archiwum artysty

Najważniejszą i najbardziej prestiżową była paryska wystawa zatytułowana: Województwo szczecińskie – nauka – gospodarka – kultura z 1986 roku. Współtworzył ją wraz z prof. Piotrem Zarembą w Stacji Nauk Polskiej Akademii Nauk. Cieszyła się wielkim powodzeniem wśród Polonii we Francji do tego stopnia, że zamiast dwóch tygodni w Paryżu była prezentowana kilka miesięcy w wielu francuskich miastach.

Twórczość związana z tzw. propagandą wizualną

W zamierzchłych czasach Wyścigu Pokoju (największy amatorski wyścig kolarski w Europie Wschodniej w latach 1948 – 2006), kiedy to przez Szczecin przebiegała trasa wyścigu Andrzej Foryś i jego zespół byli odpowiedzialni za przygotowania oprawy wizualnej tego wydarzenia. Zespół dwukrotnie otrzymał nagrodę (pierwszą w 1961 roku, a drugą w 1966 roku) za najlepszą estetyzację etapu Wyścigu Pokoju.

Praca nie tylko zawodowa

Inne (wybrane) aktywności Andrzeja Forysia to: działalność społeczna (członek Rady Towarzystwa Przyjaciół Szczecina, członek Wojewódzkiej Rady Plastyki, od 1960 roku członek zwyczajny ZPAP, a w latach 2006-2007 Prezes Szczecińskiego Okręgu ZPAP, ponadto członek rzeczywisty SARP, od 2005 członek Stowarzyszenia Bratniej Pomocy Odd Fellows. Pełnił funkcję radnego Miejskiej Rady Narodowej (1978/88) i Wojewódzkiej Rady Narodowej (1988/1992). W latach 1980/1988 pełnił funkcję prezesa Klubu 13 MUZ.

Andrzej Foryś jako prezes 13 Muz dokonuje otwarcia siedziby po zakończeniu prac konserwatorsko-remontowych, 1986. Z archiwum artysty Andrzej Foryś jako prezes 13 Muz dokonuje otwarcia siedziby po zakończeniu prac konserwatorsko-remontowych, 1987. Z archiwum artysty

Jako nauczyciel pracował od 1981 w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych w Szczecinie i Zespole Szkół Muzycznych im. Feliksa Nowowiejskiego w Szczecinie. Był również rzeczoznawcą w specjalnościach oceny dzieł sztuki współczesnej w zakresie architektury wnętrz i wystawiennictwa w 1981 roku ustanowiony decyzją Ministra Kultury i Sztuki.

Nagrody Artystycznej Miasta Szczecina dla Andrzeja Forysia,2016. Z archiwum artysty Nagroda Artystyczna Miasta Szczecina dla Andrzeja Forysia, 2017. Z archiwum artysty

Życie, twórczość i dorobek pewnych artystów, których mam przyjemność poznać, zawsze prowadzi do pytania: jak to jest możliwe, by jeden człowiek tak wiele doświadczył i dokonał w swoim życiu, a innym nie jest dana nawet setna tego cześć? Tym bardziej, że mam w pamięci wiedzę o tak trudnym okresie historycznym, w którym przyszło im żyć – to przecież czas wojny i okupacji, czas przesiedleń i rozpoczynania wszystkiego od początku, czas tworzenia i budowania, ale też czas konfliktów społecznych i politycznych, trudnych decyzji i wyborów.

Andrzej Foryś, Struktury nr 40, Z cyklu Struktury, 2014, technika własna. Z archiwum artysty Andrzej Foryś, Struktury nr 40, Z cyklu Struktury, 2014, technika własna. Z archiwum artysty

A jednak można – własną determinacją, uporem, wiarą, pracowitością, pracowitością i pracowitością osiągać małe i wielkie cele. Można tworzyć nowe, by zmieniać i czynić  lepszym świat tak, jak się potrafi najlepiej – do ostatniej godziny swojego życia.

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Caminando", "Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Rzeźba i Formy Przestrzenne" w DESA Unicum., "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Bollwerk” 1935, „Nazywam się Czerwień", „Nie bajka leśna”, „Niesamowita słowiańszczyzna”, „Obrazy Szczecina. Szczecin w obrazach”, „Ostatnia droga Temeraire’a", „Siła korzeni jest w nas. Rzecz o Bogdanie Matławskim", „Skazany na Plakat”, 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 13 Muz w Szczecinie
, 14 02.2018, 1829, 1831, 1833, 1844, 1845, 1851, 2 ćwierć XIX wieku, 2003, 2009, 2020, abstrakcja, Adam Klein, Adam Marczyński, Adam Wajrak, Adolf Menzel, Adrian Ludwig Richter, Adrian Ludwig Richter (1803-1884), Adrian Ludwig Richter (1803–184), Adrian Zingg, Adrian Zingg (1734–1816), Adrianna Jędrzejczak, aerograf, afisz, Agata Mazuś, Agata Wolniewicz, Agata Zbylut, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akt, Akwaforta, akwaforta barwna, akwaforta kolorowana, akwaforta na papierze, akwarela, akwatinta, Albert Henry Payne, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, album skazany na plakat, Aleksandra Gisges-Dalecka, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), Alina Polak-Kalwaryjska, alkid, Alpejski szczyt (1935), Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Błażejczyk, Andrzej Foryś, Andrzej Tomczak, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Aneta Grzeszykowska Selfie, Anna Domaradzka, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, Anna Paszkiewicz, Anna Paszkiewicz Macierzyństwo, Anna Wojsznis, Anton Graff (1736–1813), antropomorfizacja, Antykwariat Marek Wyłupek, Archiwum Państwowe w Szczecinie, Arthur Tesmmers?, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, Artysta szkicujący w karczmie, Artysta wraz kolegą rozmawia przed wiejską gospodą, asamblaż, ASP Katowice, ASP ŁÓDŹ, August Krasicki, August Ludwig Most, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, Autoportret artysty siedzącego i rysującego, Autoportret Ludwiga Mosta, Autoportret z profilu, Autor anonimowy, autorstwo, awers, Barbara Bałakirew, Barbara Warzeńska, Bartłomiej Otocki Bez tytułu, Barwne komstelacje świata, Batik miodowy na gorąco, Bawarscy chłopi podczas pielgrzymki do Maria-Culm, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, Berlin, Bernardo Bellotto zwany Canaletto, Biblioteka Państwowa Pruskiego Dziedzictwa Kultury w Berlinie, blejtram, Bogdan Bombolewski, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bożena Mozolewska, Bożena Wniarska, Brama do zamku Hohnstein, Bronisław Kierzkowski, Brzeg morza 1855, budzą się demony, Carl Blechen, Carl Friedrich August Kotzsch, Carl Friedrich Wilhelm Klose, Carl Gottlieb Peschel (1798-1879), Caspar David Friedrich, Caspar David Friedrich (1744–1840), cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, ceramika, Chłopi z okolic Chebu dekorują dom na Boże Ciało, Chłopiec klęczący tyłem na krześle, Chłopskie domy w Diessen, Christian Adolf Eltzner, Christian Ernst Stölzel, Christian Gottfried Morasch (1749–1813), Christian Gottlob Hammer, collage, COVID - 19. Weryfikacja, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", Cyprian Nocoń, Czas ucieka, Czepce śląskie, Czepiec z okolic Oleśnicy i Bolesławca, Czeska karczma, Dama z Gronostajem, Danuta Korczyńska-Chudzicka (1950) Wirujący derwisze, Danuta Strzelbicka-Mazuś, Dariusz Aniołkowski, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz (Romantyczne góry. Dawnymi szlakami przez Saską Szwajcarię), Der historische Malerweg. Die Entdeckung der Sächsischen Schweiz im 18./19. Jahrhundert, Desa Unicum, dibond, dokument filmowy, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, Domy wiejskie i studnia, Dorota Kozak, doświadczać miasta, dr Agata Zbylut, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr hab. prof. US Bogdan Matławski, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, dr Zygmunt Niedźwiedź, Drawno, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, Duża chałupa ryglowa w Dreźnie-Loschwitz, Dwoje dzieci przy stole, dyr Lucjan Bąbolewski, Dziewczęce nakrycie głowy, Edmund Gomolicki, Eduard Leonhardi (1828-1905), edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, Edward Hartwig, Ela Blanka, Elżbieta Blicharska, emalia, emalia na metalu, Emanuel Messer, Emotion Loader, environment, Ernest Ferdinand Oehme (1797 – 1855), Ernst Fries, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, Eugen Dekkert (1865 Szczecin – 1956 Garmisch-Partenkirchen), Eugen Dekkert. Zum 70. Geburtstag des Stettiner Malers, Ewa Łyczywek-Pałka, fakturalność, falsyfikat, Festiwal Tkaniny 2019, Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej, Figura Matki Boskiej Apokaliptycznej, Filcowanie wełny na mokro, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, film o Andrzeju Tomczaku, folklor na Pomorzu Zachodnim, Fonderia Venturi Arte w Bolonii, Fontanna z 1732 roku na tle zabudowy Rossmarkt, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak, foto Mateusz Piestrak, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, fotografia subiektywna, Franciszka Themerson, Frank Richter, Františkovy Lazne, Franz Theodor Schütt, Friedrich August Scheureck, Friedrich August Schmidt według rysunku Johanna Christiana Clausena Dahla, Fritz Johannes Modrow, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, Galeria Kapitańska, galeria Kierat w Szczecinie, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria R+, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, Gdańsk, Gdy rozum śpi, Georg Braun, Gerd-Helge Vogel, GIF, gipsoryt, gmach Akademii Leśnej, Górskie schronisko, Góry Bukowe 1970, Gospoda na Bastei, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, grawer Reinhard Krüger, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Greifswald, Grodziec, Grupa Tkacka Wątek, Grzegorz Szponar, Guido Reck, gwasz, Halina Błachnio, Handlarka ryb, Handlarz świń, Handlarze ryb, Hanna Jung, Hanna Kaszewska, Hans Christian Andersen (1805–1875), Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Hans Hollaus, Heinrich von Kleist (1777–1811), Helena Kwiatkowska, Henry Winkles, Henryk Cześnik, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ID1 Studio, ilustracja, ilustracja do dzieła Knuta Hamsuna Rosa, impast, INKU Szczeciński Inkubator Kultury, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jakub Lewiński, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, jan Powicki, Jan Tarasin, Jarosław Eysymont, Jedzący chłopiec, Jerzy Brzozowski (1928–2005) Pejzaż w owalu /, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Joann Bartosik, Joanna Mieszko, Johann Christian Hasche (1744–1827), Johann Gottlob Samuel Stamm (1767–1814), Johann Gottlob Schumann według rysunku Johanna G. Jentzscha, Johann Philipp Veith (1768–1837), Jolanta Gramczyńska (kurator 3. Zoom na Szczecin), Jon Rafman, Joseph Mallord William Turner, Józef Rivoli, Julius (Julo) Levin, Julius Friedrich Ludwig Runge, Juliusz Windorbski, Kalejdoskop zdarzeń, Kaleka o kulach, Kamień Pomorski, kamienioryt, Kamienna Brama w Uttewalder Grund, Kanapa pod Bastei, Karczma, Karl Friedrich Schinkel, karta 4, karta 49, Kasia Zimnoch, katalog dzieł Mosta, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, klub 13 Muz, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, Kobieta modląca się na klęczkach, Kobieta siedząca bokiem w prawo, Kobieta z dzieckiem w ramionach, kolaż, Kolej koło Schandau, Kolekcja Czartoryskich, kolekcja Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, kolekcjoner, kolografia, Königssee, konkurs „To lubię w Szczecinie… wstaw trzy swoje zdjęcia ze sztuką w mieście...", Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kopia według Ludwiga Mosta, Kpt. Mirosław Folta (przedstawiciel PŻM-u), kreda, Kreuth Niemcy, Królewski Młyn w Plauensche Grund, Królewski pałac w Weesenstein, krosno, Kryspin Pawlicz, Krystyna Pohl, Krzysztof Gogol, Krzysztof Majorek, Krzysztof Pruszkowski, Krzysztof Ślachciak, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska im. Stanisława Staszica w Szczecinie, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kunstverein für Pommern, kurator Szymon Piotr Kubiak, Kurator wystawy Jolanta Gramczyńska, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lelum 1963, Lena Chmielnik, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, Leonia Chmielnik, Leonia Chmielnik (1941) Anna Paszkiewicz (1940) Bogusław X i Anna Jagiellonka, Leonia Chmielnik Dziewczyna w długiej sukni, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, litografia na papierze, litografia piórem, Loschwitz XIX/XX, Ludwig Manzel, Ludwig Most, Ludwig Most Brama Świecka w Chojnie od strony pola, Ludwig Most Dom pod dębami na wyspie Wolin 1847 olej na płótnie własność prywatna, Ludwig Most i Theodor Oehlmann, Ludwig Most Matczyne szczęście, Ludwig Most Rysownik podczas pracy, Ludwig Most Strój kobiecy i wnętrze gospody w Lubsku, Ludwig Most Strój kobiecy i wnętrze gospody wiejskiej, Ludwig Most Widok fasady ratusza w Chojnie, Ludwig Most Żydowski chłopiec, Ludwig Richter, Lump (Piotr Pauk) i jego murale, Łukasz Mozolewski (fotograf i filmowiec), Maciej Szczawiński, Magdalena Abakanowicz, Magdalena Barczyk-Kurus, Magdalena Lewoc, Magdalena Soboń, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Malarz siedzący przy oknie, Malarze w gospodzie, Małgorzata Bartosik, Marek Wyłupek, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Maria Radomska-Tomczuk, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marian Nyczka (1925–1986) W porcie III, Marianowo, Marika, Marlborough Gallery, Marlena Lenart, Marta Kurzyńska, Martin Derbyshire, Martin Pechan, Marzena Borkowska, Matczyne szczęście, Matka z dzieckiem, Mężczyzna w płaszczu przy drzwiach, Mężczyzna z dziecięcą trumienką, mezzotinta, Miasto i zamek Hohnstein, MIASTOCHODZIK, Michael Koppe, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, Miejscowość w dolinie, miejski pejzaż, miłość, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, Mittenwald (1935), młodzi artyści, Młodzieńczy portret malarza, Młyn nad górską rzeczką, MN w Szczecinie, Modląca się dziewczynka, Modląca się kobieta, Modlący się chłopiec, Modlący się mężczyzna z kapeluszem, Monika Sosnowska, Monitorowanie24, monotypia, most zwany Hegereiterbrücke, motyw na obrazie Śląskie schronisko górskie, mozaika na elewacji kina Kosmos, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe Szczecin, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Nad Odrą (Próżniak), Nagroda Artystyczna Miasta Szczecina, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, Natalia Wąsik, nie datowany, Niedzielna wycieczka w ogrodzie gospody, Niedzielny spacer, Nostizsche Gallerie, Nowe brzmienie big beatu, Nowy Jork, Nowy Młyn w Plauensche Grund, Obecność, obraz, OBRAZOWNIA Joanna Woźna, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, Oczekująca, odwrocie, Off Marina, Ogród tawerny, Ojciec tańczący z synkiem, około 1800, Olaf Deriglasoff, olej, olej na papierze, olej na płótnie, Olga Iwaszkiewicz, oliwkowy papier, ołówek, ołówek na papierze czerpanym, ołówek na papierze welinowym, Open Heart Warrior, Opisy warsztatów, Opo-wieści o sztuce, ortret siedzącego Michaela Koppe, Ostatnia ryba, Ostrzyca, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Pałac Leszczyca-Sumińskiego, Panorama Alp, Panorama doliny Łaby w okolicy Bad Schandau w stronę południową, Panorama Karkonoszy z sylwetką Jeleniej Góry, Panorama Legnicy, Panorama portu i miasta od północy, panorama Szczecina, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, papier czerpany welinowy, papier welinowy, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, pastele, Pasterki alpejskie, Patchworkowe sztuczki, Paul Holz, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, Pęd winorośli, pejzaż, Pejzaż górski z karczmą w Bukowcu, Pejzaż karkonoski w stronę Sobótki, Pejzaż w świetle księżyca 1869, Pejzaż z drzewem i skałami koło Loschwitz, Pejzaż z Sudetów 1835, Perspektywa Kleine Domstrasse (obecnie ul. Mariacka) w stronę kościoła św. Jakuba, Perspektywa Kleine Domstrasse (obecnie ul. Mariacka) w stronę kościoła św. Jakubam, Peter Paul Most, Piec w schronisku, pióro, Piotr Bałakirew, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, Plastyka szczecińska 1945–2020, Plauensche Grund koło Drezna, Plaża w Ahlbecku 28.07.1868, Plaża w Heiligendamm, podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, Podróżnicy po Saskiej Szwajcarii w łodzi naprzeciw Schandau, Podsłuchiwana randka, Podstawy haftu krzyżykowego, Podwórko przy ul. Piotra Ściegiennego, Polelum 1962., polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, Pommersches Landesmuseum, Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie, pomnik Braterstwa Broni Żołnierzy Polskich i Radzieckich, Pomnik św. Jana Nepomucena, Pomorski artysta biedermeieru, Pomorski artysta epoki biedermeieru., Pomorskie Muzeum Krajowe w Greifswaldzie, Pomorskie Stowarzyszenie Sztuki (Kunstverein für Pommern), Port IV, portret Fanny Beer, Portret malarza w futrze, Portret Martina Richtera, Portret matki, Portret rodzinny, Portret stojącego Michaela Koppe, posłuszeństwo, Postać męska w stroju z Sudetów, poster, Pötschke według Ludwiga Mosta, Powroźnicy przy pracy, Prace Doroty Piechocińskiej, Prace Grzegorza Myćki, Prace Joanny Bartosik, Prace Łukasza Drzycimskiego, Prace Oli Szmidy z instrukcją odbioru, Prace Olka Pujszo, Prace Poli Augustynowicz, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, Prasłowianka I, Prasłowianka II, prawo i sztuka, prezes DESA Unicum, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Promenada około 1850 roku, Przełęcz Lueg koło Salzburga, Przestrzenie, Przydrożny krucyfiks, PŻM, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, recenzja filmu, reprodukcja w: Otto Holtze, rerwers, restauracja Chief w Szczecinie, Restauracja na Bastei, reż. Marek Osajda, Rodzina na spacerze, Rodzina rybacka na plaży, Roman Opałka, Rybak i jego żona przy pracy przed domem, Rybak z profilu, rycina reprodukcyjna, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek piórem i pędzlem, rysunek w szkicowniku nr 6, rysunek w szkicowniku nr II, rysunek węglem, Ryszard Kiełtyka, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, rzeźby granitowe, SalonSztuki.net, Saska karczma z kręgielnią, scena rodzajowa, Scena w karczmie, Sceny z życia rybaków, schronisko Hampelbaude (obecnie Strzecha Akademicka), Schronisko i kaplica na Śnieżce, Schronisko Peterbaude i szałas w Karkonoszach, sepia, serigrafia, sitodruk, Siusiający wałach, Skały Bastei koło Rathen, Skubas, Śląskie schronisko górskie, Ślubuję ci wierność, Sławomir Lewiński mozaika w holu Dworca Głównego, Sławomir Lewiński., słup Szymon, Słupca, Smart Metering, Smocking czyli manipulowanie tkaniną, solarigrafia, Sonia Wojtysek, Sprzęt rybacki 28.07.1850, Städtische Sammlung Freital, staloryt, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stanisława Dobrzeniecka-Żyłkowska, Statki w porcie – nabrzeże załadunkowe, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stojący hutnik, Stowarzyszenia Zachęta Sztuki Współczesnej w Szczecinie, Stowarzyszenie Media Dizajn, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, studium, Studium do obrazu Matka z dzieckiem, Studium gościa siedzącego za stołem, Studium kelnera, studium ołówkiem na papierze, studium postaci do obrazu Wieczorna modlitwa czeskich chłopów, Studium studenta, światłocień, sygnatura, sygnatura Mosta, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, szary papier czerpany, Szczecin, Szczecin 15.06.2016, Szczecin 2020, Szczecin. Widok z Wałów Chrobrego, Szczeciner, Szczecińska Agencja Artystyczna, szczecińskie Muzeum Miejskie(Stadtmuseum), szkic do kompozycji Kolegium prasowe, Szkice do portretu Michela Labarziena, Szkice głów męskich, szkice na kartach 5 - 8, Szkicownik 1, Szkicownik nr 7, Szkicownik nr VI, Szkicownik nr VII, Szkicownik VII, szkicowniki Mosta, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, teki studiów Ludwiga Mosta, tempera, Teresa Pągowska, Teresa Wurtinger z Witkowic, Tharandt, Theodor Gerhard, Tkanina 3D, Tomasz Lazar Sea of Trees, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Towarzystwo Miłośników Muzeum Narodowego w Szczecinie, Trafostacja Sztuki, Tragarz mleka Feitus Landthaler, trzy różne sposoby licytowania, tusz, Twierdza Königstein z widokiem na Lilienstein, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, Tymoteusz Lekler, Tyrolska scena rodzinna, ugier, Urodziny dziadka, video art, Vintage art, W Dinkelsbühl, wadium, Walking Figures, Walkowska Wydawnictwo, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, Watzmann, Wąwóz w okolicy Loschwitz z widokiem na Łabę 1833, według obrazu Ludwiga Mosta, Wędrowiec na tle pejzażu Karkonoszy, węgiel, Wejście do Plauensche Grund podczas pomiaru rzeki Weisseritz, Werner Liersch, wernisaż, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Wernisaż Kolektywu ILU NAS JEST 1.501.2020 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Weronika Raczyńska, wg obrazu Jana Steena, wideo, wideo art, Widok Bad Schandau, Widok hotelu Scholastyka nad Achensee, Widok krajobrazu z kościołem, Widok miasteczka Hohnstein, Widok mostu Bastei z drogi do Wehlgrund, Widok na dolinę Łaby 1863, Widok od ul. Sołtysiej, Widok Rossmarkt (obecnie pl. Orła Białego), Widok skał Bastei od strony gór, Widok Szczecina z lotu ptaka od wschodu, Widok Szczecina z lotu ptaka od zachodu, Widok zamku Chojnik, Wieczór na bałtyckiej plaży 1845?, Wieczór na bałtyckiej plaży 1879, Wietrzny nastrój pod Alpami (1930), wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Bormes (1887–1958), Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Witraż z tkaniny, Włodzimierz Pawlak, Wnętrze chaty rybackiej, wnętrze cukierni firmy Koch (1993), Wnętrze izby w Szprotawie, Wodospad Kamieńczyka, Wodospad Szklarki, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, Wspomnienie z Kreuth, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, wykłady z zakresu historii sztuki, wykonywanie kwiatów z filcowanej wełny, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Z Kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich („Wielość porządków. Od Cybisa do Strzemińskiego”), Żabnica, Zachęta Sztuki Współczesnej, Zagórów, Zakończona gra o zwolnienie z zapłaty, zakup z limitem ceny, Zamek Chojnik, Zamek Hohnstein, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zamek w Karpnikach, Zamek we Wleńskim Gródku, Zarys grzbietu Rudaw, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz, zdjęcie archiwalne w MNS, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, złoty podział, złoty prostokąt, Zofia Zdun-Matraszek., żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia, ZPAF O/Szczecin, ZPAP, ZPAP O/ Szczecin, ZUT-u w Szczecinie
+Więcej
Trwa ładowanie