Już niebawem, bo 7 sierpnia 2029 roku, w galerii Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie odbędzie się wernisaż „Święto polifonii” młodego artysty z Katowic, na którego wołają – Caravaggio! Intrygujące, prawda? Ktokolwiek pójdzie, ktokolwiek obejrzy proszony jest o podzielenie się swoimi wrażeniami, bo niestety mnie nie będzie. I już żałuję.

Z informacji uzyskanych od samego artysty – Cypriana Noconia (rocznik ’91) i materiałów dostępnych w sieci wynikają same ciekawe wiadomości. Na wystawie znajdzie się blisko 50 obrazów olejnych pochodzących  z  dwóch cykli: „Święto polifonii” i „Przed premierą”. Clou wystawy stanowić będą płótna o tematyce muzycznej na co wskazuje tytuł wystawy, który jest także nazwą wiodącego cyklu. Dzieła pochodzić będą z ostatnich trzech lat pracy artysty. Obejrzymy kompozycje o dużej wewnętrznej dynamice, pełne koloru, co zresztą widać gołym okiem poniżej.

Cyprian Nocoń, Doctor's march, olej na płótnie Cyprian Nocoń, z cyklu ” Święto polifonii”, Doctor’s march, olej na płótnie

Ba, pojawją się też płótna oscylujące pomiędzy fuguracją, a abstrakcją, jak na przykład jego „32 skrzypków”.

Cyprian Nocoń, z cyklu " Świeto polifonii", 32 skrzypków, olej na płótnie Cyprian Nocoń, z cyklu ” Świeto polifonii”, 32 skrzypków, olej na płótnie

 Co warto wiedzieć o Cyprianie Noconiu?

„Idę własną drogą, a nią podąża niewielu malarzy” – twierdzi młody twórca. Interesuje go malarstwo realistyczne opierające się na korzeniach europejskich. Początkowo malował realistyczne obrazy czerpiąc wzorce przede wszystkim z włoskiego i flamandzkiego malarstwa mając za swoich mistrzów Rembrandta i Caravaggio. Świadomie nawiązuje dialog z przeszłością i wykorzystuje klasyczne wzorce. Czyni to na różne sposoby. Na pewno będzie nim studium sylwetki człowieka tworzące pewien rodzaj historii o nim samym ponieważ uważa go za najciekawszy obiekt do malarskiego „opowiedzenia” (wypowiedzi artysty z 2013 roku). Stosuje także wymagającą dużej biegłości warsztatowej – technikę olejną, gdyż dzięki temu powstaje „piękne malarstwo”. Kolorem podmalówki ( tj. uproszczonej i pierwszej wersji obrazu) większości jego płócien jest, jak dawniej używany ugier (tj. żółta ochra). Czyni to, by uzyskać „szlachetność w obrazach olejnych”. W najnowszych obrazach prezentowanych w Szczecinie będzie wiele prac, w których artysta zastosował starą technikę impastu (tj. nakładanie grubej warstwy farby pędzlem lub szpachlą na płótno), by w efekcie za pomocą kontrastów i światła uzyskać ekspresję przedstawianych historii. Sam pisze: „Staram się ubogacać powierzchnię płótna o wiele technik malarskich. Obraz musi być dobry, łapać widza.”

Przesłanie artystyczne Cypriana Noconia

„ Sztukę dzielę podobnie jak i muzykę na tę dobrą i złą. Podam prosty przykład: kiedy wchodzimy do autobusu, a z kabiny kierowcy dochodzą nas dźwięki muzyki Bacha coś nas uderza. To może być dźwięk lub kolor, jakaś forma. Rzecz, która zwraca naszą uwagę i odrywa nas od rzeczywistych spraw. Współczesne malarstwo, rzeźba czy ogólnie rzecz biorąc sztuka jest dla mnie tym samym, co stworzyli artyści sto, pięćset lat temu. (…)Na to czy coś jest dobre, czy złe składa się wiele spraw: warsztat, gust i umiejętność artysty w odrzucaniu! Jest wiele genialnych współczesnych malarzy, którzy potrafią namalować teoretycznie wszystko, ale ich obrazy są złe ponieważ mają zły gust i ich sztuka staje się kiczowata. Dlatego na pytanie: kto jest dla mnie genialnym artystą na pewno będzie to artysta, który szuka ale też artysta, który ma dobre oko i nie wchodzi na utartą już ścieżkę. Człowiek ambitny!

Cyprian Nocoń, Powołanie do roli, olej na płotnie Cyprian Nocoń, z cyklu „Przed premierą”, Powołanie do roli, olej na płotnie

(…)Osobiście sam wychodziłem na ulicę ze sztuką, ponieważ już w czasie studiów w Akademii Sztuk Pięknych robiłem wiele wystaw. Pokazywałem obrazy przy molo w Sopocie i chodziłem z dużym dwumetrowym obrazem po Chorzowie, co jest udokumentowane w jednym z filmów na YouTube. Najlepsze są wystawy w takich miejscach! Konfrontacja z ludźmi, którzy na co dzień nie interesują się sztuką jest jak filmy Hitchcocka! Tyle opinii i zdań jak na ulicy chodząc z obrazem nigdy nie usłyszałem. Często bardzo mądrych i inspirujących. To daje mi jedną, bardzo ważną odpowiedź: sztuka jest bardzo potrzebna.”

Cyprian Nocoń, Proces, olej na płótnie Cyprian Nocoń, z cyklu „Przed premierą”, Proces, olej na płótnie

Cyprain Nocoń – Ksywa Caravaggio

Maciej Szczawiński – poeta, krytyk literacki, dziennikarz i twórca radiowy – stwierdził w 2016 roku, że Cyprian Nocoń jest cudownym dzieckiem ASP w Katowicach /https://www.youtube.com/watch?v=NjwZlo5Ud_A/, czy rzeczywiście tak jest? Warto się osobiście przekonać 7 sierpnia 2019 roku w galerii Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, gdzie będzie miał miejsce wernisaż „Święta polifonii” tego właśnie malarza.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Nie bajka leśna”, 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 13 Muz w Szczecinie, 14 02.2018, abstrakcja, Adam Marczyński, Adam Wajrak, afisz, Agata Wolniewicz, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl
, Akwaforta, akwarela, akwatinta, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), alkid, Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, antropomorfizacja, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, asamblaż, ASP Katowice, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, autorstwo, awers, Barbara Warzeńska, Barwne komstelacje świata, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, blejtram, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bronisław Kierzkowski, cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, collage, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", Cyprian Nocoń, Dama z Gronostajem, Desa Unicum, dibond, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, doświadczać miasta, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, dyr Lucjan Bąbolewski, Edmund Gomolicki, edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, emalia, emalia na metalu, Emotion Loader, environment, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, fakturalność, falsyfikat, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, film o Andrzeju Tomczaku, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, Franciszka Themerson, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, GIF, gipsoryt, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Grzegorz Szponar, gwasz, Hanna Kaszewska, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Helena Kwiatkowska, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ilustracja, impast, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, Jan Tarasin, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Jon Rafman, Julius Friedrich Ludwig Runge, kamienioryt, Kasia Zimnoch, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, kolaż, Kolekcja Czartoryskich, kolekcjoner, kolografia, Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kreda, krosno, Kryspin Pawlicz, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, Ludwig Manzel, Maciej Szczawiński, Magdalena Barczyk-Kurus, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marianowo, Marika, Marlena Lenart, Martin Derbyshire, mezzotinta, MIASTOCHODZIK, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, miejski pejzaż, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, młodzi artyści, MN w Szczecinie, Monika Sosnowska, monotypia, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, Nowe brzmienie big beatu, obraz, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, odwrocie, Off Marina, Olaf Deriglasoff, olej, ołówek, Open Heart Warrior, Opo-wieści o sztuce, Ostatnia ryba, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, panorama Szczecina, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, pastele, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, pejzaż, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, poster, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, prawo i sztuka, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, recenzja filmu, rerwers, Roman Opałka, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek węglem, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, sepia, serigrafia, sitodruk, Skubas, słup Szymon, Słupca, solarigrafia, Sonia Wojtysek, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, światłocień, sygnatura, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, Szczecin, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, tempera, Teresa Pągowska, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Trafostacja Sztuki, trzy różne sposoby licytowania, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, ugier, video art, Vintage art, wadium, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, węgiel, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Weronika Raczyńska, wideo, wideo art, wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Włodzimierz Pawlak, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, wykłady z zakresu historii sztuki, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Zagórów, zakup z limitem ceny, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, złoty podział, złoty prostokąt, żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia
+Więcej
Trwa ładowanie