Uwielbiam robić zdjęcia. Czy Wy również? Któż tego dzisiaj nie robi mając pod ręką choćby telefon komórkowy? W walentynkowy wieczór tegoż roku na wernisażu, w mojej ulubionej Galerii 4. Poziom (Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie) dokonałam ważnego i pożytecznego odkrycia. Zobaczyłam różnicę między zdjęciem, a fotografią! Wszystko to dzięki niezwykłemu człowiekowi – artyście uznanego za prekursora polskiej fotografii reportażowej – Tadeuszowi Rolke!

Wystawa Miejsca. Rekonstrukcja IV, bo o niej właśnie piszę jest, jak to określił sam artysta witając przybyłych,  „bardzo przeselekcjonowana”. Pierwszy pokaz miał miejsce w Paryżu dziesięć lat temu i od tego czasu pojawia się w różnych miejscach ku zadowoleniu oglądających i samego twórcy. Zobaczyłam kilkadziesiąt absolutnie niezwykłych, pięknych, zabawnych, zaskakujących, komentujących, dowcipnych, ważnych i charakterystycznych fotografii pochodzących z ogromnego, bo mającego ponad sześćdziesiąt tysięcy negatywów archiwum artysty, bo Tadeusz Rolke pracuje zarówno analogiem, jak i cyfrowym aparatem – to dla ciekawych Jego warsztatu.

Tadeusz Rolke na wernisażu Miejsca. Rekonstrukcja IV w Galerii 4.Poziom (w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie) wita przybyłych. 14 luty 2018 rok Tadeusz Rolke na wernisażu „Miejsca. Rekonstrukcja IV” w Galerii 4.Poziom (w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie) wita przybyłych. 14 luty 2018 (z archiwum autorki).

Wspomnienia Rolkego o Szczecinie

Miałam przyjemność rozmawiać przez chwilę  z artystą. Dowiedziałam się, że wiele lat temu był w Szczecinie: „Przyjechałem z Hamburga dla niemieckiego pisma Geo [niemiecki magazyn geograficzny z reportażami z różnych stron świata, przedstawiający ludzi i przemiany  na Ziemi – przyp. autorki]. To był cały cykl zdjęć dla Geo – nowo powstałego miesięcznika, znakomitego zresztą. Byłem tu tydzień w 1977 roku. Miałem zrobić portret Szczecina jako miasta. Jak usłyszałem o szkole morskiej to powiedziałem natychmiast – oczywiście robię szkołę morską, bo to jest specyfika tego miasta. Nie ma w Poznaniu szkoły morskiej, ani we Wrocławiu [mowa o Liceum Morskim – przyp. autorki]. Wchodząc na stronę Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie: https://artmuseum.pl/pl/archiwum/archiwum-tadeusza-rolke/2110  można obejrzeć zdjęcia miasta i ludzi. Koniecznie sprawdźcie czy przypadkiem Was tam nie ma, lub kogoś z Waszych znajomych! Możecie być zaskoczeni! Reporterski styl, utrwalone na gorąco chwile, prawdziwe tzw. życie, tu i teraz, a jednocześnie często wyczuwalny refleksyjny nastrój artysty skryty w twarzach i miejscach. To robi wrażenie i zatrzymuje na długo.

Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, 14 02.2018 Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, 14 02.2018 (z archiwum autorki).

Jak to się stało, że artysta zajął się fotografią?

Chciałem iść na akademię sztuk pięknych, ale stwierdziłem, że mój rysunek jest za słaby. I co zostaje, a jest blisko sztuki, a nie wymaga egzaminu z rysunku? To jest historia sztuki. Poszedłem więc na historię sztuki, ale jej nie dokończyłem, bo mnie aresztowano. To był szczyt stalinizmu – 1952 rok. I po wyjściu już nie mogłem kontynuować studiów, bo byłem więźniem politycznym, więc byłem wrogiem ludu. I już wiedziałem, że to będzie fotografia. Poszedłem do pracy w laboratorium.”

Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, 14 02.2018 Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, 14 02.2018 (z archiwum autorki).

Klasyczne pytanie musiało paść, bo przecież wiele dróg prowadzi do Nashville. Czy to przypadek, czy konsekwentne podążanie do celu dla mnie jedno jest pewne – człowiek z talentem zawsze robi to, do czego jest stworzony. Niewątpliwie Tadeusz Rolke rocznik 1929 (sic!) jest mistrzem nad mistrzami polskiej fotografii reportażowej – sztuki niezwykle trudnej, bo jak mi powiedział: „Jest reportażystą i pracuje na zlecenia. Ma mało czasu. Często to tylko dziesięć minut i ci których mam fotografować określają czas i miejsce.” Mistrzowsko portretuje ludzi z ulicy oraz z pierwszych stron gazet związanych z kulturą i sztuką (wymieńmy kilka nazwisk dla przykładu: Jarosław Iwaszkiewicz, Tadeusz Konwicki, Andrzej Wajda, Zbigniew Cybulski, Czesław Niemen, Jan Tarasin, Kalina Jędrusik, Małgorzata Braunek) .

Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, 14 02.2018 Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, 14 02.2018 (z archiwum autorki).

Jego biografia (zob.: https://artmuseum.pl/pl/archiwum/archiwum-tadeusza-rolke/2243 ) jest tak ciekawa i bogata, że znakomicie nadaje się na scenariusz  filmu sensacyjnego. On sam zaś jest człowiekiem niezwykle żywotnym i pracowitym (nawet na wernisażu nie rozstawał się ze swoim aparatem), o wielkiej kulturze osobistej i skromności.  To cechy  ludzi wyjątkowych i wybitnych twórców.

Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, 14 02.2018 Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, 14 02.2018 (z archiwum autorki).

Przychodzą mi do głowy słowa wieszcza Adama Mickiewicza z „Ody do młodości”, które bym sparafrazowała na użytek Tadeusza Rolkego: w swych fotografiach sięgał, gdzie innych wzrok nie sięgał i często łamał (konwenanse), czego rozum złamać nie mógł.

 Podsumowanie

Każdy już dzisiaj praktycznie jest fotografem, ale tylko nieliczni stają się fotografikami, artystami! Do tej wyjątkowej grupy najznakomitszych artystów fotografii polskiej zaliczyć należy Tadeusza Rolke. Człowiek to niezwykły, który jest „artystą z wymierającej linii fotografików wierzących w wartość fotografii jako zapisu momentu objawienia. Intuicyjnie i inteligentnie potrafi zawsze znaleźć się tam, gdzie planety ustawiają się w jednej linii i sfotografować to. Dzięki takim jak on cuda jeszcze się zdarzają, a pamięć istnieje po to, by było co zapominać.” (Adam Szymczyk „Planeta Rolke„).  Z tego też powodu gorąco polecam  wystawę wyjątkowej fotografii autorstwa Tadeusza Rolke  „Miejsca. Rekonstrukcja IV„, a tym, którzy nie będą mogli tego uczynić zapraszam do obejrzenia mojego krótkiego filmu z wernisażu: https://www.facebook.com/Sztuka-w-Szczecinie-1854165534860350/

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 14 02.2018, abstrakcja, Adam Marczyński, afisz, Agata Wolniewicz, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akwaforta, akwarela, akwatinta
, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), alkid, Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Anna Niemiec, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, asamblaż, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, autorstwo, awers, Bela Komoszyńska, blejtram, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bronisław Kierzkowski, cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, collage, Dama z Gronostajem, Desa Unicum, dibond, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, dr Szymon Piotr Kubiak, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, Edmund Gomolicki, edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, emalia, Emotion Loader, environment, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, fakturalność, falsyfikat, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, Franciszka Themerson, Fritz Modrow, Fruit of the lump, Gabi Kulka, galeria Poziom 4., Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, GIF, gipsoryt, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grzegorz Szponar, gwasz, Hanna Kaszewska, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, Jan Tarasin, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Jon Rafman, Julius Friedrich Ludwig Runge, kamienioryt, Kasia Zimnoch, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, kolaż, Kolekcja Czartoryskich, kolekcjoner, kolografia, Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kreda, krosno, Kryspin Pawlicz, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, Ludwig Manzel, Magdalena Barczyk-Kurus, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marika, Marlena Lenart, Martin Derbyshire, mezzotinta, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, miejski pejzaż, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, młodzi artyści, MN w Szczecinie, Monika Sosnowska, monotypia, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, Nowe brzmienie big beatu, obraz, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, odwrocie, Off Marina, Olaf Deriglasoff, olej, ołówek, Open Heart Warrior, Ostatnia ryba, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, pastele, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, pejzaż, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, podobrazie, podpis, podpis artysty, polska piosenka, polska sztuka współczesna, poster, prawo i sztuka, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, rerwers, Roman Opałka, rysunek, rzeźba, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, sepia, serigrafia, sitodruk, Skubas, Słupca, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, światłocień, sygnatura, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, tempera, Teresa Pągowska, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Trafostacja Sztuki, trzy różne sposoby licytowania, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, video art, Vintage art, wadium, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, węgiel, wideo, wideo art, Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Włodzimierz Pawlak, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, wykłady z zakresu historii sztuki, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Zagórów, zakup z limitem ceny, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia
+Więcej
Trwa ładowanie