Już dzisiaj o 17.00 w Muzeum Narodowym w Szczecinie przy ul. Wały Chrobrego 3 odbędzie się kolejny wykład z zakresu historii sztuki. Tym razem będzie to prezentacja dr. Szymona Piotra Kubiaka Sztuka II połowy XX wieku. Warto się wybrać, bo….
Ostatnio, a dokładnie 5 kwietnia 2017, w środę byłam w Muzeum Narodowym w Szczecinie na otwartym wykładzie Wojciecha Ciesielskiego z zakresu historii sztuki Sztuka polska I połowy XX wieku. Intrygujący okazał się już sam tytuł: Nie będzie dziury w niebie jeżeli nawet pójdziesz tyłem. Sztuka w Polsce na początku XX wieku na przykładzie słonia, który okazał się być cytatem zaczerpniętym z przedwojennego, bo z 1937 roku polskiego filmu Stefana Themersona i jego żony Franciszki Themerson Przygody człowieka poczciwego (to krótkie, irracjonalne opowiadanie o zabawnym zdarzeniu z dowcipną puentą nakręcony według własnego scenariusza na taśmie 35mm). Ten trwający zaledwie 10 minut czarno-biały film z podkładem muzycznym Stefana Kisielewskiego okazał się jedynym z pięciu przedwojennych realizacji filmowych, która zachowała się do dzisiaj. Był to też impuls dla mnie, by przyjrzeć się bliżej temu niezwykłemu, małżeńskiemu duetowi artystów.
Zdanie o Themersonach
On – piszący w trzech językach (angielski, francuski i polski) wiersze, powieści, opowiadania, eseje, scenariusze, bajki dla dzieci. Filozof i kompozytor, fotograf i filmowiec, twórca poezji semantycznej, współzałożyciel wydawnictwa Gabercchus Press (1948) zajmującego się publikacją książek o niekonwencjonalnej szacie graficznej.
Ona – malarka i nauczyciel akademicki, rysowniczka i ilustratorka książek, kostiumolog i scenograf teatralny, wydawca (por. współzałożycielka wydawnictwa Gabercchus Press) bestlookerów tj. książek o nietypowej szacie graficznej. Oboje przez całe życie pracowali razem wspierając wzajemnie swoje twórcze działania i dbając o siebie nawzajem. Takie duety w świecie sztuki zdarzają się niezwykle rzadko i to robi wrażenie.
Zrozumieć artystę
Polska sztuka I połowy XX wieku obfitowała w szereg wydarzeń natury artystycznej, które silnie połączone były z tym, co się działo na świecie, a w szczególności w Europie. Prowadzący starł się przedstawić całe spectrum owych zdarzeń i zależności, co wg mnie było zadaniem dosyć karkołomnym mając na względzie przede wszystkim wiek słuchaczy. Jakie należałoby znaleźć rozwiązanie i model wykładu, by w pełni zrealizować temat, usatysfakcjonować słuchaczy mniej lub bardziej wyrobionych to właściwie zadanie dla metodyka nauczania i wyśmienitego pedagoga. To trudne zadanie.
Z całą pewnością wartością tego wykładu była możliwość wysłuchania, przypomnienia sobie i usystematyzowania wiedzy z zakresu historii sztuki wspomnianego okresu, prezentacja filmu Themersonów (choć zabrakło czasu jego omówienie) oraz możliwość obejrzenia zdjęć twórców polskiej sztuki I połowy XX wieku i ich prac. Zbyt często oglądamy dzieła bez wiedzy, jak wyglądali twórcy, kim byli, jak żyli. Mając tę wiedzę mamy szansę lepiej zrozumieć dlaczego tak, a nie inaczej tworzyli artyści, mamy też szansę na lepsze zrozumienie naszych osobistych preferencji estetycznych.
O kolejnych wykładach jeszcze
Tłoczno na wykładzie nie było, lecz moją uwagę zwróciła obecność młodzieży w różnym wieku. Miłe to było zaskoczenie tym bardziej, że jak się dowiedziałam z rozmowy z dwiema uczennicami technikum II klasy – „przyszły na wykład, bo interesują się sztuką”. Z tego też powodu działanie edukacyjne prowadzone przez nasze muzeum w ramach projektu Akademii Historii Sztuki uważam za bardzo dobry pomysł. Oto, w każdą środę tygodnia od października do kwietnia wszyscy, którzy interesują się sztuką mogą wybrać ciekawy dla siebie temat. Do końca kwietnia 2017 roku, wysłuchać będzie można jeszcze dwa wykłady:
12 kwietnia 2017 (środa), godz. 17.00
Sztuka II połowy XX wieku
Prowadzący – dr Szymon Piotr Kubiak
19 kwietnia 2017 (środa), godz. 17.00
Sztuka polska II połowy XX wieku
Prowadzący – Wojciech Ciesielski
Wstęp na wykłady jest bezpłatny, a odbywają się w Muzeum Narodowym w Szczecinie przy ul. Wały Chrobrego 3 i warto skorzystać z tej możliwości.
Komentarze