Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło "Nie bajka leśna"

Z największą przyjemnością przeczytałam książkę niezwykłej urody i treści autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło „Nie bajka leśna”. Rzecz o tyle ciekawa, że jest to dyplom licencjacki oceniony na  szóstkę z wyróżnieniem. Praca powstała  w 2019 roku w pracowni Projektowanie Wydawnictw i Publikacji działającej na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie w ramach Katedry Grafiki Projektowej, gdzie prowadzącymi są dr Justyna Machnicka i mgr Tomasz Gaborski. „Celem tej książki jest uświadomienie, zarówno czytelnikom młodym jak i tym starszym, że świat przyrody nie różni się wiele od nas ludzi, i że jesteśmy jego częścią.” Tak napisała jej twórczyni we wstępie.

Co łączy Grażynę  Pasterską-Napadło z Adamem Wajrakiem

Wiadomo kim jest Adam Wajrak, o co walczy i nieustannie apeluje. Pro forma – to działacz, a przede wszystkim korespondent przyrodniczy współpracujący z „Gazetą Wyborczą”. Aktywnie i niestrudzenie walczy o dobro najważniejsze w dzisiejszych czasach – o przyrodę, którą z taką bezmyślną zapalczywością potrafimy niszczyć. Zabiera głos w sprawach ważnych tak, jak choćby wycinka drzew w Puszczy Białowieskiej, czy parę dni temu, 5 lipca 2019 roku w „Wyborczej”(warto przeczytać ten świetny artykuł Adama Wajraka „Dajmy lasom posadzić się samym”w sprawie ogłoszonych w tygodniku „Science” informacji dotyczących nowych możliwości ocalenia świata przed katastrofą klimatyczną. Najnowsze analizy naukowców dowodzą, że zalesienie blisko miliarda hektarów może nas uratować. Wajrak przestrzega jednak przed bezmyślnym i szkodliwym sadzeniem byle jak, byle gdzie i byle czego. Dzieli się z czytelnikami  unikatową wiedzą dotyczącą tworzeniem prawdziwych lasów.

Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło "Nie bajka leśna", 2019 rok Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło „Nie bajka leśna”, 2019 rok

A co robi Grażyna Pasterska-Napadło? Studentka trzeciego roku Akademii Sztuki w Szczecinie pisze i ilustruje książkę dla dzieci małych i dużych. Wpada na świetny pomysł, by pisząc historię chłopca, który gubi się w lesie podczas wycieczki szkolnej (a bateria w komórce się rozładowała – ha!) w niezwykły sposób opowiedzieć nam o lesie, o przyrodzie.  Stosując różnorodne środki stylistyczne, a głównie antropomorfizację (tu: zabieg językowy polegający na nadaniu cech ludzkich roślinom i zwierzętom) umiejętnie prowadzi dialog drzewa z chłopcem, by opowiedzieć historię drzew i ich tajemnice.

Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło "Nie bajka leśna", 2019 rok Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło „Nie bajka leśna”, 2019 rok

Wykorzystuje ten zabieg, aby zawrzeć w nim ważną ideę, o której sama pisze we wstępie : „(…) Przez wiele lat ludzie nie mieli świadomości, że drzewa posiadają bogate życie wewnętrzne i są istotami inteligentnymi, społecznymi, o własnym systemie nerwowym, obronnym i własnej pamięci. Wyniki badań podejmowanych na całym świecie w instytutach naukowych, potwierdzają to czego domyślali się miłośnicy i obserwatorzy przyrody. Przyroda żyje, a jej życie w wielu aspektach zadziwiająco podobne jest do naszego ludzkiego życia. Pisząc tę książkę słuchałam głosu przyrody, który podczas obserwacji wielu bezmyślnych ludzkich poczynań niezwykle mocno przemawiał do mojego serca. Opierałam się również na udokumentowanych relacjach przyrodników i naukowców o różnych narodowościach, którzy na podstawie wieloletnich badań i  obserwacji przyrody doszli do wspólnych wniosków na temat jej funkcjonowania. (…)”

Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło "Nie bajka leśna", 2019 rok Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło „Nie bajka leśna”, 2019 rok

Autorka przedstawioną historią zaprasza dzieci do poznawania otaczającego je świata w sposób ciekawy i mądry, a rodziców do wspólnej zabawy i wykorzystania proponowanych rozwiązań. Jesteśmy wszyscy częścią przyrody, a przez to mamy z nią wiele wspólnego niezależnie od tego, czy nam się to podoba czy nie. Najwyższy czas dokonać ponownego odkrycia rzeczy oczywistej – pewnika, by pokolenia następne nie zapłaciły ceny najwyższej. To mądra i piękna książka. Dlaczego ‘mądra’? Powstało pewne uniwersum, które jest bardzo potrzebne nam samym i naszym dzieciom, a piękna, bo …

Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło "Nie bajka leśna", 2019 rok Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło „Nie bajka leśna”, 2019 rok
Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło "Nie bajka leśna", 2019 rok Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło „Nie bajka leśna”, 2019 rok
Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło "Nie bajka leśna", 2019 rok Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło „Nie bajka leśna”, 2019 rok

Duet doskonały: słowo i obraz

Duet to doskonały, gdy w książce słowo znajduje swoją siostrę – piękną ilustrację. Przypomnijcie sobie ulubione książki z dzieciństwa! Założę się, że zawsze były tam ilustracje, które zapadły w pamięć po wsze czasy. Kto by nie pamiętał świetnych ilustracji takich jak choćby: Jerzego Srokowskiego i jego ilustracji do „Króla Maciusia I”, Jana Szancera, który zilustrował ponad 200 książek, a w tym klasykę polskiej powieści („Trylogia” Henryka Sienkiewicza, czy Bolesława Prusa „Faraon”) i przede wszystkim klasykę polskiej poezji dla dzieci (Jan Brzechwa, Julian Tuwim, Hanna Januszewska, Ewa Szelburg-Zarembina), Mirosława Pokory z serią ilustracji do „Poczytaj mi mamo”, czy Bohdana Butenko z jego rysunkami do „Akademii Pana Kleksa” lub „Panny z mokrą głową”. Mam ich wiele, ale moją ulubioną jest wykonana pastelami ilustracja Józefa Wilkonia do wiersza „Kaczka dziwaczka” Jana Brzechwy.

Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło "Nie bajka leśna", 2019 rok Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło „Nie bajka leśna”, 2019 rok

Czarno-biały kolorowy świat przyrody

Artystka wybrała najlepsze rozwiązanie z możliwych ilustrując swoją książkę rysunkami węglem i ołówkiem, oraz techniką frottagu (tj. technika plastyczna, która powstaje przez nałożenie papieru na wybrany przedmiot i odbicie jego kształtu i faktury poprzez pocieranie ołówkiem, kredką lub innym narzędziem), by w swoich ilustracjach „zawrzeć” niektóre części lasu: m.in. gałęzie, liście czy korę drzew. Jak wyjaśnia autorka: „W ten sposób drzewa stają się współilustratorami prawdy o sobie..” W świecie „nadkoloru” zastosowanie czerni i bieli to nie tylko danie szansy na uruchomienie własnej wyobraźni czytającego, ale mądra edukacja estetyczna odbiorcy.

Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło "Nie bajka leśna", 2019 rok Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło „Nie bajka leśna”, 2019 rok

Na czym polega kunszt edytorski „Nie bajki leśnej”?

Autorka zbudowała i zaprojektowała gruntownie przemyślaną koncepcję książki, która kształtem przypomina drzewo, a obwoluta jego korę. Wykorzystała do tego zasadę tzw. złotego prostokąta (tzn. jeżeli dorysujemy kwadrat o boku równym dłuższemu bokowi prostokąta to otrzymamy nowy, większy złoty prostokąt). To na początek tylko kilka szczegółów, bo warto wysłuchać opowieści o książce samej artystki oglądając film na youtube.  Cała książka zaprojektowana jest w tzw. złotym podziale, który niezwykle często występuje w przyrodzie wywołując w nas poczucie harmonii i dużej przyjemności (tj. inaczej znany jako podział harmoniczny, złota proporcja, boska proporcja. To takie zastosowanie proporcjonalnych kompozycji w tworzonej pracy, które nadają wysokie walory estetyczne skończonemu dziełu). Na końcu książki znajduje się płyta CD z dźwiękami lasu, by móc w trakcie czytania jeszcze bardziej zanurzyć się w przyrodzie, a dla estetów i miłośników czytania książek artystka zaprojektowała pięć zakładek z motywami leśnymi.

Tak wyglądają dodatki do książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło "Nie bajka leśna", 2019 rok Tak wyglądają dodatki do książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło „Nie bajka leśna”, 2019 rok

Gratulacje dla Grażyny Pasterskiej-Napadło i Akademii Sztuki w Szczecinie

Jeżeli to dzieło sztuki jest tylko dyplomem licencjackim to jakiego niezwykłego projektu możemy się spodziewać przy obronie pracy magisterskiej? Pogratulować, pogratulować tak zdolnych studentów, jak Grażyna Pasterska-Napadło, która trafiła do Akademii Sztuki po trzech latach studiowania prawa.

Grażyna Pasterskiej-Napadło autorka i ilustratorka książki "Nie bajka leśna", 2019 rok Grażyna Pasterskiej-Napadło autorka i ilustratorka książki „Nie bajka leśna”, 2019 rok

Jak sama powiedziała już od dziecka ją ciągnęło do sztuki, ale życie tak się ułożyło, że dopiero teraz może oddać się swojej pasji tworzenia. I bardzo dobrze się stało, że matka trójki dzieci odważyła się zrealizować swoje marzenia. Co znaczy siła determinacji, pasja i talent! Serdecznie życzę powodzenia w studiowaniu i mam nadzieję, że jakieś wydawnictwo odnajdzie ten skarb – książkę Grażyny Pasterskiej-Napadło „Nie bajki leśnej” i któregoś pięknego dnia zobaczę ją na półce w Empiku. Będę mogła ją kupić i przeczytać razem z dziećmi.

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Nie bajka leśna”, 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 13 Muz w Szczecinie, 14 02.2018, 21 spacerów dr. Pawłą Kuli, abstrakcja, Adam Marczyński, Adam Wajrak, afisz, Agata Wolniewicz, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie
, akryl, Akwaforta, akwarela, akwatinta, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), alkid, Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, antropomorfizacja, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, asamblaż, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, autorstwo, awers, Barbara Warzeńska, Barwne komstelacje świata, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, blejtram, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bronisław Kierzkowski, cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, collage, Dama z Gronostajem, Desa Unicum, dibond, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, doświadczać miasta, dr Aleksandra Jadczuk, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, dyr Lucjan Bąbolewski, Edmund Gomolicki, edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, emalia, emalia na metalu, Emotion Loader, environment, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, fakturalność, falsyfikat, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, film o Andrzeju Tomczaku, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, Franciszka Themerson, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, galeria Poziom 4., Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, GIF, gipsoryt, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Grzegorz Szponar, gwasz, Hanna Kaszewska, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Helena Kwiatkowska, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ilustracja, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, Jan Tarasin, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Jon Rafman, Julius Friedrich Ludwig Runge, kamienioryt, Kasia Zimnoch, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, kolaż, Kolekcja Czartoryskich, kolekcjoner, kolografia, Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kreda, krosno, Kryspin Pawlicz, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, Ludwig Manzel, Magdalena Barczyk-Kurus, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marianowo, Marika, Marlena Lenart, Martin Derbyshire, mezzotinta, MIASTOCHODZIK, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, miejski pejzaż, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, młodzi artyści, MN w Szczecinie, Monika Sosnowska, monotypia, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, Nowe brzmienie big beatu, obraz, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, odwrocie, Off Marina, Olaf Deriglasoff, olej, ołówek, Open Heart Warrior, Ostatnia ryba, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, panorama Szczecina, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, pastele, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, pejzaż, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, podobrazie, podpis, podpis artysty, polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, poster, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, prawo i sztuka, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, recenzja filmu, rerwers, Roman Opałka, rysunek, rysunek węglem, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, sepia, serigrafia, sitodruk, Skubas, słup Szymon, Słupca, solarigrafia, Sonia Wojtysek, spacery miejskie, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, światłocień, sygnatura, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, Szczecin, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, tempera, Teresa Pągowska, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Trafostacja Sztuki, trzy różne sposoby licytowania, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, video art, Vintage art, wadium, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, węgiel, Weronika Raczyńska, wideo, wideo art, wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Włodzimierz Pawlak, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, wykłady z zakresu historii sztuki, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Zagórów, zakup z limitem ceny, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, złoty podział, złoty prostokąt, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia
+Więcej
Trwa ładowanie