Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło "Nie bajka leśna"

Z największą przyjemnością przeczytałam książkę niezwykłej urody i treści autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło „Nie bajka leśna”. Rzecz o tyle ciekawa, że jest to dyplom licencjacki oceniony na  szóstkę z wyróżnieniem. Praca powstała  w 2019 roku w pracowni Projektowanie Wydawnictw i Publikacji działającej na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie w ramach Katedry Grafiki Projektowej, gdzie prowadzącymi są dr Justyna Machnicka, mgr Aleksandra Zaborska i mgr Tomasz Gaborski. „Celem tej książki jest uświadomienie, zarówno czytelnikom młodym jak i tym starszym, że świat przyrody nie różni się wiele od nas ludzi, i że jesteśmy jego częścią.” Tak napisała jej twórczyni we wstępie.

Co łączy Grażynę  Pasterską-Napadło z Adamem Wajrakiem

Wiadomo kim jest Adam Wajrak, o co walczy i nieustannie apeluje. Pro forma – to działacz, a przede wszystkim korespondent przyrodniczy współpracujący z „Gazetą Wyborczą”. Aktywnie i niestrudzenie walczy o dobro najważniejsze w dzisiejszych czasach – o przyrodę, którą z taką bezmyślną zapalczywością potrafimy niszczyć. Zabiera głos w sprawach ważnych tak, jak choćby wycinka drzew w Puszczy Białowieskiej, czy parę dni temu, 5 lipca 2019 roku w „Wyborczej”(warto przeczytać ten świetny artykuł Adama Wajraka „Dajmy lasom posadzić się samym”w sprawie ogłoszonych w tygodniku „Science” informacji dotyczących nowych możliwości ocalenia świata przed katastrofą klimatyczną. Najnowsze analizy naukowców dowodzą, że zalesienie blisko miliarda hektarów może nas uratować. Wajrak przestrzega jednak przed bezmyślnym i szkodliwym sadzeniem byle jak, byle gdzie i byle czego. Dzieli się z czytelnikami  unikatową wiedzą dotyczącą tworzeniem prawdziwych lasów.

Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło "Nie bajka leśna", 2019 rok Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło „Nie bajka leśna”, 2019 rok

A co robi Grażyna Pasterska-Napadło? Studentka trzeciego roku Akademii Sztuki w Szczecinie pisze i ilustruje książkę dla dzieci małych i dużych. Wpada na świetny pomysł, by pisząc historię chłopca, który gubi się w lesie podczas wycieczki szkolnej (a bateria w komórce się rozładowała – ha!) w niezwykły sposób opowiedzieć nam o lesie, o przyrodzie.  Stosując różnorodne środki stylistyczne, a głównie antropomorfizację (tu: zabieg językowy polegający na nadaniu cech ludzkich roślinom i zwierzętom) umiejętnie prowadzi dialog drzewa z chłopcem, by opowiedzieć historię drzew i ich tajemnice.

Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło "Nie bajka leśna", 2019 rok Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło „Nie bajka leśna”, 2019 rok

Wykorzystuje ten zabieg, aby zawrzeć w nim ważną ideę, o której sama pisze we wstępie : „(…) Przez wiele lat ludzie nie mieli świadomości, że drzewa posiadają bogate życie wewnętrzne i są istotami inteligentnymi, społecznymi, o własnym systemie nerwowym, obronnym i własnej pamięci. Wyniki badań podejmowanych na całym świecie w instytutach naukowych, potwierdzają to czego domyślali się miłośnicy i obserwatorzy przyrody. Przyroda żyje, a jej życie w wielu aspektach zadziwiająco podobne jest do naszego ludzkiego życia. Pisząc tę książkę słuchałam głosu przyrody, który podczas obserwacji wielu bezmyślnych ludzkich poczynań niezwykle mocno przemawiał do mojego serca. Opierałam się również na udokumentowanych relacjach przyrodników i naukowców o różnych narodowościach, którzy na podstawie wieloletnich badań i  obserwacji przyrody doszli do wspólnych wniosków na temat jej funkcjonowania. (…)”

Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło "Nie bajka leśna", 2019 rok Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło „Nie bajka leśna”, 2019 rok

Autorka przedstawioną historią zaprasza dzieci do poznawania otaczającego je świata w sposób ciekawy i mądry, a rodziców do wspólnej zabawy i wykorzystania proponowanych rozwiązań. Jesteśmy wszyscy częścią przyrody, a przez to mamy z nią wiele wspólnego niezależnie od tego, czy nam się to podoba czy nie. Najwyższy czas dokonać ponownego odkrycia rzeczy oczywistej – pewnika, by pokolenia następne nie zapłaciły ceny najwyższej. To mądra i piękna książka. Dlaczego ‘mądra’? Powstało pewne uniwersum, które jest bardzo potrzebne nam samym i naszym dzieciom, a piękna, bo …

Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło "Nie bajka leśna", 2019 rok Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło „Nie bajka leśna”, 2019 rok
Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło "Nie bajka leśna", 2019 rok Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło „Nie bajka leśna”, 2019 rok
Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło "Nie bajka leśna", 2019 rok Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło „Nie bajka leśna”, 2019 rok

Duet doskonały: słowo i obraz

Duet to doskonały, gdy w książce słowo znajduje swoją siostrę – piękną ilustrację. Przypomnijcie sobie ulubione książki z dzieciństwa! Założę się, że zawsze były tam ilustracje, które zapadły w pamięć po wsze czasy. Kto by nie pamiętał świetnych ilustracji takich jak choćby: Jerzego Srokowskiego i jego ilustracji do „Króla Maciusia I”, Jana Szancera, który zilustrował ponad 200 książek, a w tym klasykę polskiej powieści („Trylogia” Henryka Sienkiewicza, czy Bolesława Prusa „Faraon”) i przede wszystkim klasykę polskiej poezji dla dzieci (Jan Brzechwa, Julian Tuwim, Hanna Januszewska, Ewa Szelburg-Zarembina), Mirosława Pokory z serią ilustracji do „Poczytaj mi mamo”, czy Bohdana Butenko z jego rysunkami do „Akademii Pana Kleksa” lub „Panny z mokrą głową”. Mam ich wiele, ale moją ulubioną jest wykonana pastelami ilustracja Józefa Wilkonia do wiersza „Kaczka dziwaczka” Jana Brzechwy.

Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło "Nie bajka leśna", 2019 rok Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło „Nie bajka leśna”, 2019 rok

Czarno-biały kolorowy świat przyrody

Artystka wybrała najlepsze rozwiązanie z możliwych ilustrując swoją książkę rysunkami węglem i ołówkiem, oraz techniką frottagu (tj. technika plastyczna, która powstaje przez nałożenie papieru na wybrany przedmiot i odbicie jego kształtu i faktury poprzez pocieranie ołówkiem, kredką lub innym narzędziem), by w swoich ilustracjach „zawrzeć” niektóre części lasu: m.in. gałęzie, liście czy korę drzew. Jak wyjaśnia autorka: „W ten sposób drzewa stają się współilustratorami prawdy o sobie..” W świecie „nadkoloru” zastosowanie czerni i bieli to nie tylko danie szansy na uruchomienie własnej wyobraźni czytającego, ale mądra edukacja estetyczna odbiorcy.

Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło "Nie bajka leśna", 2019 rok Ilustracja z książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło „Nie bajka leśna”, 2019 rok

Na czym polega kunszt edytorski „Nie bajki leśnej”?

Autorka zbudowała i zaprojektowała gruntownie przemyślaną koncepcję książki, która kształtem przypomina drzewo, a obwoluta jego korę. Wykorzystała do tego zasadę tzw. złotego prostokąta (tzn. jeżeli dorysujemy kwadrat o boku równym dłuższemu bokowi prostokąta to otrzymamy nowy, większy złoty prostokąt). To na początek tylko kilka szczegółów, bo warto wysłuchać opowieści o książce samej artystki oglądając film na youtube.  Cała książka zaprojektowana jest w tzw. złotym podziale, który niezwykle często występuje w przyrodzie wywołując w nas poczucie harmonii i dużej przyjemności (tj. inaczej znany jako podział harmoniczny, złota proporcja, boska proporcja. To takie zastosowanie proporcjonalnych kompozycji w tworzonej pracy, które nadają wysokie walory estetyczne skończonemu dziełu). Na końcu książki znajduje się płyta CD z dźwiękami lasu, by móc w trakcie czytania jeszcze bardziej zanurzyć się w przyrodzie, a dla estetów i miłośników czytania książek artystka zaprojektowała pięć zakładek z motywami leśnymi.

Tak wyglądają dodatki do książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło "Nie bajka leśna", 2019 rok Tak wyglądają dodatki do książki autorstwa Grażyny Pasterskiej-Napadło „Nie bajka leśna”, 2019 rok

Gratulacje dla Grażyny Pasterskiej-Napadło i Akademii Sztuki w Szczecinie

Jeżeli to dzieło sztuki jest tylko dyplomem licencjackim to jakiego niezwykłego projektu możemy się spodziewać przy obronie pracy magisterskiej? Pogratulować, pogratulować tak zdolnych studentów, jak Grażyna Pasterska-Napadło, która trafiła do Akademii Sztuki po studiowaniu prawa.

Grażyna Pasterskiej-Napadło autorka i ilustratorka książki "Nie bajka leśna", 2019 rok Grażyna Pasterskiej-Napadło autorka i ilustratorka książki „Nie bajka leśna”, 2019 rok

Jak sama powiedziała już od dziecka ją ciągnęło do sztuki, ale życie tak się ułożyło, że dopiero teraz może oddać się swojej pasji tworzenia. I bardzo dobrze się stało, że matka trójki dzieci odważyła się zrealizować swoje marzenia. Co znaczy siła determinacji, pasja i talent! Serdecznie życzę powodzenia w studiowaniu i mam nadzieję, że jakieś wydawnictwo odnajdzie ten skarb – książkę Grażyny Pasterskiej-Napadło „Nie bajki leśnej” i któregoś pięknego dnia zobaczę ją na półce w Empiku. Będę mogła ją kupić i przeczytać razem z dziećmi.

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Caminando", "Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Rzeźba i Formy Przestrzenne" w DESA Unicum., "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Bollwerk” 1935, „Nie bajka leśna”, „Siła korzeni jest w nas. Rzecz o Bogdanie Matławskim", 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 13 Muz w Szczecinie, 14 02.2018, 1844, 1845, 2009, abstrakcja
, Adam Marczyński, Adam Wajrak, afisz, Agata Wolniewicz, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akwaforta, akwarela, akwatinta, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, Aleksandra Gisges-Dalecka, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), alkid, Alpejski szczyt (1935), Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Anna Domaradzka, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, antropomorfizacja, Arthur Tesmmers?, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, asamblaż, ASP Katowice, ASP ŁÓDŹ, August Ludwig Most, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, Autoportret artysty siedzącego i rysującego, Autor anonimowy, autorstwo, awers, Barbara Warzeńska, Barwne komstelacje świata, Batik miodowy na gorąco, Bawarscy chłopi podczas pielgrzymki do Maria-Culm, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, blejtram, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bożena Mozolewska, Bronisław Kierzkowski, cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, ceramika, Chłopskie domy w Diessen, collage, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", Cyprian Nocoń, Dama z Gronostajem, Dariusz Aniołkowski, Desa Unicum, dibond, dokument filmowy, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, Domy wiejskie i studnia, Dorota Kozak, doświadczać miasta, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr hab. prof. US Bogdan Matławski, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, dr Zygmunt Niedźwiedź, Drawno, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, dyr Lucjan Bąbolewski, Edmund Gomolicki, edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, emalia, emalia na metalu, Emotion Loader, environment, Ernst Fries, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, Eugen Dekkert (1865 Szczecin – 1956 Garmisch-Partenkirchen), Eugen Dekkert. Zum 70. Geburtstag des Stettiner Malers, fakturalność, falsyfikat, Festiwal Tkaniny 2019, Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej, Filcowanie wełny na mokro, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, film o Andrzeju Tomczaku, folklor na Pomorzu Zachodnim, Fonderia Venturi Arte w Bolonii, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, Franciszka Themerson, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria R+, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, GIF, gipsoryt, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Grupa Tkacka Wątek, Grzegorz Szponar, gwasz, Hanna Kaszewska, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Hans Hollaus, Helena Kwiatkowska, Henry Winkles, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ID1 Studio, ilustracja, impast, INKU Szczeciński Inkubator Kultury, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, Jan Tarasin, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Jon Rafman, Julius Friedrich Ludwig Runge, Juliusz Windorbski, Kamień Pomorski, kamienioryt, Karl Friedrich Schinkel, Kasia Zimnoch, katalog dzieł Mosta, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, kolaż, Kolekcja Czartoryskich, kolekcjoner, kolografia, Königssee, Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kreda, Kreuth Niemcy, krosno, Kryspin Pawlicz, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kunstverein für Pommern, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, Leonia Chmielnik, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, Ludwig Manzel, Ludwig Most, Ludwig Richter, Maciej Szczawiński, Magdalena Abakanowicz, Magdalena Barczyk-Kurus, Magdalena Soboń, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Marek Wyłupek, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marianowo, Marika, Marlborough Gallery, Marlena Lenart, Martin Derbyshire, Martin Pechan, mezzotinta, MIASTOCHODZIK, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, miejski pejzaż, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, Mittenwald (1935), młodzi artyści, MN w Szczecinie, Monika Sosnowska, Monitorowanie24, monotypia, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, Nowe brzmienie big beatu, obraz, OBRAZOWNIA Joanna Woźna, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, odwrocie, Off Marina, Ojciec tańczący z synkiem, Olaf Deriglasoff, olej, olej na płótnie, ołówek, Open Heart Warrior, Opisy warsztatów, Opo-wieści o sztuce, Ostatnia ryba, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Panorama Alp, panorama Szczecina, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, pastele, Pasterki alpejskie, Patchworkowe sztuczki, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, pejzaż, Peter Paul Most, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, Podsłuchiwana randka, Podstawy haftu krzyżykowego, polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, poster, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, prawo i sztuka, prezes DESA Unicum, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Przełęcz Lueg koło Salzburga, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, recenzja filmu, reprodukcja w: Otto Holtze, rerwers, Roman Opałka, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek węglem, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, scena rodzajowa, sepia, serigrafia, sitodruk, Skubas, słup Szymon, Słupca, Smart Metering, Smocking czyli manipulowanie tkaniną, solarigrafia, Sonia Wojtysek, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stowarzyszenie Media Dizajn, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, studium ołówkiem na papierze, światłocień, sygnatura, sygnatura Mosta, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, Szczecin, szczecińskie Muzeum Miejskie(Stadtmuseum), szkicowniki Mosta, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, tempera, Teresa Pągowska, Tkanina 3D, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Trafostacja Sztuki, Tragarz mleka Feitus Landthaler, trzy różne sposoby licytowania, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, Tyrolska scena rodzinna, ugier, video art, Vintage art, W Dinkelsbühl, wadium, Walking Figures, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, Watzmann, węgiel, wernisaż, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Weronika Raczyńska, wideo, wideo art, Widok hotelu Scholastyka nad Achensee, Widok krajobrazu z kościołem, Wietrzny nastrój pod Alpami (1930), wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Witraż z tkaniny, Włodzimierz Pawlak, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, Wspomnienie z Kreuth, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, wykłady z zakresu historii sztuki, wykonywanie kwiatów z filcowanej wełny, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Żabnica, Zagórów, zakup z limitem ceny, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, złoty podział, złoty prostokąt, żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia
+Więcej
Trwa ładowanie