Okładka albumu "Leszek Żebrowski - skazany na plakat", 2017, fot. Artysty

Poczułam dużą przyjemność biorąc do ręki świeżą bułeczkę, czyli album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”. Tę książkę chce się dotykać, trzymać i na pewno nie pożyczać komukolwiek. Ją trzeba mieć. Śmiem twierdzić, że jest to książka edytorsko doskonała spośród znanych mi, a traktujących o twórczości tego wybitnego artysty plakacisty, nieprzeciętnego człowieka i niezwykle zaangażowanego pedagoga. Co jest w niej takiego nadzwyczajnego?

Mistrzostwo formy i treści – okładka

Zawsze zwracam uwagę na sposób wydania książek, a albumów w szczególności. Wspomniany album jest szyty i w twardej oprawie. Dzięki temu jest trwały i elegancki. Uwagę przykuwa nietypowy format (kwadrat: 30,5 cm x 30,5 cm), który nieodparcie przywołuje wspomnienie dużych płyt analogowych tak modnych obecnie w pewnych środowiskach (mają średnicę 30 cm. Przypadek to, czy sentyment artysty?). Wielkość jest doskonała, bo poręczna w oglądaniu reprodukcji dzieł sztuki, fotografii autorskich, jak również w trakcie lektury nietypowego wstępu, którym są słowa samego Profesora. Dodam, czyta się je jednym tchem. Łącznikiem między zawartością albumu, a okładką jest matowa zielona wyklejka wykonana z papieru offsetowego niepowlekanego. Jego „chropowatość” kontrastuje z miękką gładkością matowego papieru kredowego pierwszej i każdej następnej strony książki.

Przód okładki albumu Leszek Żebrowski - skazany na sukces, 2017. Fot. Artysty Przód okładki albumu „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, 2017. Fot. Artysty

Przód okładki to jedynie duże białe serce – sidło. Biała pętla z drutu w kształcie dużego serca na czerwonym tle zwraca uwagę zaskakującym zestawieniem oksymoronicznych (tj. przeciwstawnych i wykluczających się)  znaczeń graficznych symboli powszechnie rozpoznawalnych. Czystość i okrucieństwo, szczerość i oszustwo, życie i śmierć. Ciarki przechodzą… . Jest to jednocześnie fragment plakatu do sztuki teatralnej  „… i Julia” (Międzynarodowe Biennale Plakatu w Teheranie) nagrodzonego srebrnym medalem.

Tył okładki albumu Leszek Żebrowski - skazany na sukces, 2017. Fot. Jolanta Gramczyńska Tył okładki albumu „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, 2017. Fot. Jolanta Gramczyńska

Tył okładki to czerwony kwiat z zieloną łodygą  na czarnym tle. Przypomina tulipan malowany ręką dziecka. To również fragment plakatu do sztuki teatralnej z 2012 roku „Moskwa – Pietuszki” nagrodzonego brązowym medalem na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie. Skąd zatem wiadomo z czym mamy odczynienia? Na czarnym grzbiecie książki widnieje tytuł:Leszek Żebrowski – skazany na plakat”. Nic ponadto, żadnych niepotrzebnych słów i znaków graficznych. I tak wszystko jest jasne!

Bez zbędnych ozdobników

Przed dokładnym oglądaniem albumu mam zwyczaj wertować jego kartki.  Wtedy najczęściej otrzymuję odpowiedź na pytanie: czy warto kupić ten album? Tak też uczyniłam i tym razem. To, co mnie zaskoczyło to liczba zdjęć reprodukcji na każdej stronie (od trzech do kilkunastu), brak klasycznego opisu prac, numeracji stron, spisu treści, posłowia, przypisów – tego wszystkiego, co standardowo przynależy do tego typu publikacji. Nic z tych rzeczy. I właśnie to mi się bardzo spodobało. Album został zaprojektowany wedle zasady Jana Lenicy ”Im mnie tym lepiej”. Autor zaprasza do swobodnego, wolnego od narzuconego schematu osobistego oglądu tych fragmentów książki, które nas ciekawią najbardziej. Pozorna przypadkowość zestawionych tematycznie prac wręcz sprzyja takiemu oglądaniu.

Fragment albumu „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, 2017, fot. Leszek Żebrowski Fragment albumu „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, 2017, fot. Leszek Żebrowski

„Zwykłe nieupiększone życie”

Na pierwszych stronach albumu, tuż za wspaniałym czarno-białym portretem Artysty znajduję zamiast klasycznego wstępu osobistą opowieść. Napisana jest językiem naturalnym i wyrazistym. Elementy biografii przeplatają się z rozważaniami o życiu i sztuce. Refleksje autora są trafne i ciekawe – a jest to  oczywiście wynik bogatego doświadczenia człowieka zaangażowanego we wszystko, czym się zajmował. Dzięki temu otrzymujemy krótką, lecz fascynującą lekturę o Polsce, życiu człowieka, jego edukacji, stawaniu się artystą, procesie twórczym i pracy pedagoga. Mamy wyjątkową okazję poznać Profesora Leszka Żebrowskiego takim, jakim jest.

Fragment albumu „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, 2017, fot. Leszek Żebrowski Fragment albumu „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, 2017, fot. Leszek Żebrowski

Każda następna strona to oddzielne, wizualne opowieści odautorskie opatrzone jedynie krótkimi tytułami choćby takim, jak: „Blachy offsetowe, Paint it black, Mistrz i Małgorzata, Moralność Pani Dulskiej, Galeria Pigasus, Kraków, Galeria Plakatu, Człekoptak, Szelków Nowy 27, Rysunki osobiste, Portretowanie, Chlebuś, Plakaty nieobojętne”. Zaproponowana koncepcja spojrzenia na życie i twórczość Artysty opiera się na wybranych przez Niego aspektach, które sygnalizują wszechstronne zainteresowania i działania twórcze. Jakże trudno było (tak podejrzewam) podjąć decyzję o ostatecznym doborze prac, gdy pamięta się, że … dorobek dr. hab. Leszka Żebrowskiego – profesora nadzwyczajnego, obecnie Kierownika Katedry Grafiki Projektowej na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie – jest ogromny. Około 500 projektów plakatu i ponad 360 plakatów wydanych drukiem. Ponad 35 nagród i wyróżnień. Ponad 65 wystaw indywidualnych w kraju i zagranicą. Do tego dodać należy informację, że jest Laureatem Nagrody Artystycznej Miasta Szczecina 2001, a tego roku także posiadaczem honorowego tytułu „Ambasador Szczecina” 2017.

Autor wielu tematów

Oglądając album dowiemy się o technikach i sposobach tworzenia (aerograf, pastele, olej, rysunek, fotografia cyfrowa, techniki własne). Zdziwimy się jak wiele jest rodzajów tworzonych przez Profesora plakatów (kulturalne, teatralne, filmowe, muzyczne, operowe, wystawowe po tzw. nieobojętne i polityczno-społeczne). Dowiemy się co jeszcze go zajmuje w sztuce (rysunki i ilustracje, portrety, druki cyfrowe, okładki książek, po reklamy prasowe). Nie zabraknie ilustracyjnej prezentacji Jego ulubionych motywów twórczości – portrety z maskami, plakaty do sztuk Williama Szekspira, plakaty do Carmen Bizeta, do muzyki Chopina, plakaty wystawowe, dla galerii, kolaże z ukochanych miejsc na ziemi (Biebrzuchy i Szelków).

Eliminator niepotrzebnego

Znam osobiście Pana Profesora Leszka Żebrowskiego i cenię sobie w Jego twórczości nieustanną pasję tworzenia i otwartość umysłu. Niezmiennie wrażenie robi na mnie odwaga i bezpośredniość Jego plakatów nieobojętnych i polityczno-społecznych, delikatność i zmysłowość plakatów muzycznych i teatralnych, a także romantyczna czułość Jego pasteli.  Podziwiam go za różnorodność stylistyczną wypowiedzi artystycznych, oryginalność pomysłów i nieustanne prowadzenie eksperymentów w poszukiwaniu nowych technik. Z determinacją pozbywa się tego, co zbędne, by jeszcze mocniej oddziaływać. Z wielką atencją pochyla się nad młodymi adeptami sztuki, by ułatwić im start w byciu dobrymi artystami.

Fragment albumu „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, 2017, fot. Leszek Żebrowski Fragment albumu „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, 2017, fot. Leszek Żebrowski

Albumowe opus magnum dla Szczecina

Jestem już właścicielką albumu „Leszek Żebrowski – skazany na plakat” i powtórzę jeszcze raz – uważam go za najlepszy ze wszystkich dotychczasowych tego artysty. Piękny to prezent dla Szczecina, tym bardziej, że jego bohaterem jest „Ambasador Szczecina” 2017 – Profesor Leszek Żebrowski.  Proszę przyjąć moje gratulacje Panie Profesorze!

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Caminando", "Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Rzeźba i Formy Przestrzenne" w DESA Unicum., "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Bollwerk” 1935, „Nazywam się Czerwień", „Nie bajka leśna”, „Niesamowita słowiańszczyzna”, „Siła korzeni jest w nas. Rzecz o Bogdanie Matławskim", „Skazany na Plakat”, 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 13 Muz w Szczecinie, 14 02.2018, 1829
, 1831, 1833, 1844, 1845, 1851, 2003, 2009, 2020, abstrakcja, Adam Marczyński, Adam Wajrak, Adrian Ludwig Richter (1803–184), aerograf, afisz, Agata Wolniewicz, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akt, Akwaforta, akwaforta na papierze, akwarela, akwatinta, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, album skazany na plakat, Aleksandra Gisges-Dalecka, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), alkid, Alpejski szczyt (1935), Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Anna Domaradzka, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, antropomorfizacja, Arthur Tesmmers?, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, asamblaż, ASP Katowice, ASP ŁÓDŹ, August Ludwig Most, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, Autoportret artysty siedzącego i rysującego, Autor anonimowy, autorstwo, awers, Barbara Warzeńska, Barwne komstelacje świata, Batik miodowy na gorąco, Bawarscy chłopi podczas pielgrzymki do Maria-Culm, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, blejtram, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bożena Mozolewska, Bronisław Kierzkowski, budzą się demony, cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, ceramika, Chłopi z okolic Chebu dekorują dom na Boże Ciało, Chłopiec klęczący tyłem na krześle, Chłopskie domy w Diessen, Christian Ernst Stölzel, collage, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", Cyprian Nocoń, Czeska karczma, Dama z Gronostajem, Dariusz Aniołkowski, Desa Unicum, dibond, dokument filmowy, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, Domy wiejskie i studnia, Dorota Kozak, doświadczać miasta, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr hab. prof. US Bogdan Matławski, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, dr Zygmunt Niedźwiedź, Drawno, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, Duża chałupa ryglowa w Dreźnie-Loschwitz, dyr Lucjan Bąbolewski, Edmund Gomolicki, edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, Edward Hartwig, emalia, emalia na metalu, Emotion Loader, environment, Ernst Fries, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, Eugen Dekkert (1865 Szczecin – 1956 Garmisch-Partenkirchen), Eugen Dekkert. Zum 70. Geburtstag des Stettiner Malers, Ewa Łyczywek-Pałka, fakturalność, falsyfikat, Festiwal Tkaniny 2019, Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej, Filcowanie wełny na mokro, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, film o Andrzeju Tomczaku, folklor na Pomorzu Zachodnim, Fonderia Venturi Arte w Bolonii, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak, foto Mateusz Piestrak, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, fotografia subiektywna, Franciszka Themerson, Františkovy Lazne, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, Galeria Kapitańska, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria R+, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, Gdy rozum śpi, GIF, gipsoryt, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Grupa Tkacka Wątek, Grzegorz Szponar, gwasz, Hanna Kaszewska, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Hans Hollaus, Helena Kwiatkowska, Henry Winkles, Henryk Cześnik, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ID1 Studio, ilustracja, impast, INKU Szczeciński Inkubator Kultury, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jakub Lewiński, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, Jan Tarasin, Jedzący chłopiec, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Joann Bartosik, Jon Rafman, Julius Friedrich Ludwig Runge, Juliusz Windorbski, Kamień Pomorski, kamienioryt, Karczma, Karl Friedrich Schinkel, karta 4, karta 49, Kasia Zimnoch, katalog dzieł Mosta, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, Kobieta modląca się na klęczkach, Kobieta siedząca bokiem w prawo, kolaż, Kolekcja Czartoryskich, kolekcja Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, kolekcjoner, kolografia, Königssee, Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kreda, Kreuth Niemcy, Królewski pałac w Weesenstein, krosno, Kryspin Pawlicz, Krzysztof Pruszkowski, Krzysztof Ślachciak, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kunstverein für Pommern, kurator Szymon Piotr Kubiak, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lelum 1963, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, Leonia Chmielnik, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, litografia na papierze, Ludwig Manzel, Ludwig Most, Ludwig Richter, Maciej Szczawiński, Magdalena Abakanowicz, Magdalena Barczyk-Kurus, Magdalena Soboń, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Marek Wyłupek, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marianowo, Marika, Marlborough Gallery, Marlena Lenart, Martin Derbyshire, Martin Pechan, Matczyne szczęście, Matka z dzieckiem, mezzotinta, MIASTOCHODZIK, Michael Koppe, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, miejski pejzaż, miłość, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, Mittenwald (1935), młodzi artyści, MN w Szczecinie, Modląca się dziewczynka, Modląca się kobieta, Modlący się chłopiec, Modlący się mężczyzna z kapeluszem, Monika Sosnowska, Monitorowanie24, monotypia, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe Szczecin, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, Niedzielna wycieczka w ogrodzie gospody, Niedzielny spacer, Nowe brzmienie big beatu, Obecność, obraz, OBRAZOWNIA Joanna Woźna, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, Oczekująca, odwrocie, Off Marina, Ogród tawerny, Ojciec tańczący z synkiem, Olaf Deriglasoff, olej, olej na papierze, olej na płótnie, ołówek, ołówek na papierze welinowym, Open Heart Warrior, Opisy warsztatów, Opo-wieści o sztuce, ortret siedzącego Michaela Koppe, Ostatnia ryba, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Panorama Alp, panorama Szczecina, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, pastele, Pasterki alpejskie, Patchworkowe sztuczki, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, Pęd winorośli, pejzaż, Peter Paul Most, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, Podsłuchiwana randka, Podstawy haftu krzyżykowego, Polelum 1962., polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie, pomnik Braterstwa Broni Żołnierzy Polskich i Radzieckich, portret Fanny Beer, Portret Martina Richtera, Portret matki, Portret stojącego Michaela Koppe, posłuszeństwo, poster, Pötschke według Ludwiga Mosta, Prace Doroty Piechocińskiej, Prace Grzegorza Myćki, Prace Joanny Bartosik, Prace Łukasza Drzycimskiego, Prace Oli Szmidy z instrukcją odbioru, Prace Olka Pujszo, Prace Poli Augustynowicz, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, Prasłowianka I, Prasłowianka II, prawo i sztuka, prezes DESA Unicum, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Promenada około 1850 roku, Przełęcz Lueg koło Salzburga, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, recenzja filmu, reprodukcja w: Otto Holtze, rerwers, reż. Marek Osajda, Roman Opałka, rycina reprodukcyjna, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek węglem, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, rzeźby granitowe, Saska karczma z kręgielnią, scena rodzajowa, sepia, serigrafia, sitodruk, Skubas, Ślubuję ci wierność, Sławomir Lewiński., słup Szymon, Słupca, Smart Metering, Smocking czyli manipulowanie tkaniną, solarigrafia, Sonia Wojtysek, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stowarzyszenie Media Dizajn, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, studium, Studium do obrazu Matka z dzieckiem, studium ołówkiem na papierze, studium postaci do obrazu Wieczorna modlitwa czeskich chłopów, światłocień, sygnatura, sygnatura Mosta, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, Szczecin, Szczecin 2020, szczecińskie Muzeum Miejskie(Stadtmuseum), szkic do kompozycji Kolegium prasowe, Szkice do portretu Michela Labarziena, Szkice głów męskich, Szkicownik 1, Szkicownik nr VI, szkicowniki Mosta, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, tempera, Teresa Pągowska, Teresa Wurtinger z Witkowic, Tkanina 3D, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Trafostacja Sztuki, Tragarz mleka Feitus Landthaler, trzy różne sposoby licytowania, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, Tyrolska scena rodzinna, ugier, Urodziny dziadka, video art, Vintage art, W Dinkelsbühl, wadium, Walking Figures, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, Watzmann, według obrazu Ludwiga Mosta, węgiel, wernisaż, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Wernisaż Kolektywu ILU NAS JEST 1.501.2020 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Weronika Raczyńska, wg obrazu Jana Steena, wideo, wideo art, Widok hotelu Scholastyka nad Achensee, Widok krajobrazu z kościołem, Wietrzny nastrój pod Alpami (1930), wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Witraż z tkaniny, Włodzimierz Pawlak, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, Wspomnienie z Kreuth, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, wykłady z zakresu historii sztuki, wykonywanie kwiatów z filcowanej wełny, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Z Kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich („Wielość porządków. Od Cybisa do Strzemińskiego”), Żabnica, Zagórów, Zakończona gra o zwolnienie z zapłaty, zakup z limitem ceny, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz, zdjęcie archiwalne w MNS, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, złoty podział, złoty prostokąt, żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia, ZPAF O/Szczecin, ZPAP O/ Szczecin, ZUT-u w Szczecinie
+Więcej
Trwa ładowanie