Okładka albumu "Leszek Żebrowski - skazany na plakat", 2017, fot. Artysty

Poczułam dużą przyjemność biorąc do ręki świeżą bułeczkę, czyli album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”. Tę książkę chce się dotykać, trzymać i na pewno nie pożyczać komukolwiek. Ją trzeba mieć. Śmiem twierdzić, że jest to książka edytorsko doskonała spośród znanych mi, a traktujących o twórczości tego wybitnego artysty plakacisty, nieprzeciętnego człowieka i niezwykle zaangażowanego pedagoga. Co jest w niej takiego nadzwyczajnego?

Mistrzostwo formy i treści – okładka

Zawsze zwracam uwagę na sposób wydania książek, a albumów w szczególności. Wspomniany album jest szyty i w twardej oprawie. Dzięki temu jest trwały i elegancki. Uwagę przykuwa nietypowy format (kwadrat: 30,5 cm x 30,5 cm), który nieodparcie przywołuje wspomnienie dużych płyt analogowych tak modnych obecnie w pewnych środowiskach (mają średnicę 30 cm. Przypadek to, czy sentyment artysty?). Wielkość jest doskonała, bo poręczna w oglądaniu reprodukcji dzieł sztuki, fotografii autorskich, jak również w trakcie lektury nietypowego wstępu, którym są słowa samego Profesora. Dodam, czyta się je jednym tchem. Łącznikiem między zawartością albumu, a okładką jest matowa zielona wyklejka wykonana z papieru offsetowego niepowlekanego. Jego „chropowatość” kontrastuje z miękką gładkością matowego papieru kredowego pierwszej i każdej następnej strony książki.

Przód okładki albumu Leszek Żebrowski - skazany na sukces, 2017. Fot. Artysty Przód okładki albumu „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, 2017. Fot. Artysty

Przód okładki to jedynie duże białe serce – sidło. Biała pętla z drutu w kształcie dużego serca na czerwonym tle zwraca uwagę zaskakującym zestawieniem oksymoronicznych (tj. przeciwstawnych i wykluczających się)  znaczeń graficznych symboli powszechnie rozpoznawalnych. Czystość i okrucieństwo, szczerość i oszustwo, życie i śmierć. Ciarki przechodzą… . Jest to jednocześnie fragment plakatu do sztuki teatralnej  „… i Julia” (Międzynarodowe Biennale Plakatu w Teheranie) nagrodzonego srebrnym medalem.

Tył okładki albumu Leszek Żebrowski - skazany na sukces, 2017. Fot. Jolanta Gramczyńska Tył okładki albumu „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, 2017. Fot. Jolanta Gramczyńska

Tył okładki to czerwony kwiat z zieloną łodygą  na czarnym tle. Przypomina tulipan malowany ręką dziecka. To również fragment plakatu do sztuki teatralnej z 2012 roku „Moskwa – Pietuszki” nagrodzonego brązowym medalem na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie. Skąd zatem wiadomo z czym mamy odczynienia? Na czarnym grzbiecie książki widnieje tytuł:Leszek Żebrowski – skazany na plakat”. Nic ponadto, żadnych niepotrzebnych słów i znaków graficznych. I tak wszystko jest jasne!

Bez zbędnych ozdobników

Przed dokładnym oglądaniem albumu mam zwyczaj wertować jego kartki.  Wtedy najczęściej otrzymuję odpowiedź na pytanie: czy warto kupić ten album? Tak też uczyniłam i tym razem. To, co mnie zaskoczyło to liczba zdjęć reprodukcji na każdej stronie (od trzech do kilkunastu), brak klasycznego opisu prac, numeracji stron, spisu treści, posłowia, przypisów – tego wszystkiego, co standardowo przynależy do tego typu publikacji. Nic z tych rzeczy. I właśnie to mi się bardzo spodobało. Album został zaprojektowany wedle zasady Jana Lenicy ”Im mnie tym lepiej”. Autor zaprasza do swobodnego, wolnego od narzuconego schematu osobistego oglądu tych fragmentów książki, które nas ciekawią najbardziej. Pozorna przypadkowość zestawionych tematycznie prac wręcz sprzyja takiemu oglądaniu.

Fragment albumu „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, 2017, fot. Leszek Żebrowski Fragment albumu „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, 2017, fot. Leszek Żebrowski

„Zwykłe nieupiększone życie”

Na pierwszych stronach albumu, tuż za wspaniałym czarno-białym portretem Artysty znajduję zamiast klasycznego wstępu osobistą opowieść. Napisana jest językiem naturalnym i wyrazistym. Elementy biografii przeplatają się z rozważaniami o życiu i sztuce. Refleksje autora są trafne i ciekawe – a jest to  oczywiście wynik bogatego doświadczenia człowieka zaangażowanego we wszystko, czym się zajmował. Dzięki temu otrzymujemy krótką, lecz fascynującą lekturę o Polsce, życiu człowieka, jego edukacji, stawaniu się artystą, procesie twórczym i pracy pedagoga. Mamy wyjątkową okazję poznać Profesora Leszka Żebrowskiego takim, jakim jest.

Fragment albumu „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, 2017, fot. Leszek Żebrowski Fragment albumu „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, 2017, fot. Leszek Żebrowski

Każda następna strona to oddzielne, wizualne opowieści odautorskie opatrzone jedynie krótkimi tytułami choćby takim, jak: „Blachy offsetowe, Paint it black, Mistrz i Małgorzata, Moralność Pani Dulskiej, Galeria Pigasus, Kraków, Galeria Plakatu, Człekoptak, Szelków Nowy 27, Rysunki osobiste, Portretowanie, Chlebuś, Plakaty nieobojętne”. Zaproponowana koncepcja spojrzenia na życie i twórczość Artysty opiera się na wybranych przez Niego aspektach, które sygnalizują wszechstronne zainteresowania i działania twórcze. Jakże trudno było (tak podejrzewam) podjąć decyzję o ostatecznym doborze prac, gdy pamięta się, że … dorobek dr. hab. Leszka Żebrowskiego – profesora nadzwyczajnego, obecnie Kierownika Katedry Grafiki Projektowej na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie – jest ogromny. Około 500 projektów plakatu i ponad 360 plakatów wydanych drukiem. Ponad 35 nagród i wyróżnień. Ponad 65 wystaw indywidualnych w kraju i zagranicą. Do tego dodać należy informację, że jest Laureatem Nagrody Artystycznej Miasta Szczecina 2001, a tego roku także posiadaczem honorowego tytułu „Ambasador Szczecina” 2017.

Autor wielu tematów

Oglądając album dowiemy się o technikach i sposobach tworzenia (aerograf, pastele, olej, rysunek, fotografia cyfrowa, techniki własne). Zdziwimy się jak wiele jest rodzajów tworzonych przez Profesora plakatów (kulturalne, teatralne, filmowe, muzyczne, operowe, wystawowe po tzw. nieobojętne i polityczno-społeczne). Dowiemy się co jeszcze go zajmuje w sztuce (rysunki i ilustracje, portrety, druki cyfrowe, okładki książek, po reklamy prasowe). Nie zabraknie ilustracyjnej prezentacji Jego ulubionych motywów twórczości – portrety z maskami, plakaty do sztuk Williama Szekspira, plakaty do Carmen Bizeta, do muzyki Chopina, plakaty wystawowe, dla galerii, kolaże z ukochanych miejsc na ziemi (Biebrzuchy i Szelków).

Eliminator niepotrzebnego

Znam osobiście Pana Profesora Leszka Żebrowskiego i cenię sobie w Jego twórczości nieustanną pasję tworzenia i otwartość umysłu. Niezmiennie wrażenie robi na mnie odwaga i bezpośredniość Jego plakatów nieobojętnych i polityczno-społecznych, delikatność i zmysłowość plakatów muzycznych i teatralnych, a także romantyczna czułość Jego pasteli.  Podziwiam go za różnorodność stylistyczną wypowiedzi artystycznych, oryginalność pomysłów i nieustanne prowadzenie eksperymentów w poszukiwaniu nowych technik. Z determinacją pozbywa się tego, co zbędne, by jeszcze mocniej oddziaływać. Z wielką atencją pochyla się nad młodymi adeptami sztuki, by ułatwić im start w byciu dobrymi artystami.

Fragment albumu „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, 2017, fot. Leszek Żebrowski Fragment albumu „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, 2017, fot. Leszek Żebrowski

Albumowe opus magnum dla Szczecina

Jestem już właścicielką albumu „Leszek Żebrowski – skazany na plakat” i powtórzę jeszcze raz – uważam go za najlepszy ze wszystkich dotychczasowych tego artysty. Piękny to prezent dla Szczecina, tym bardziej, że jego bohaterem jest „Ambasador Szczecina” 2017 – Profesor Leszek Żebrowski.  Proszę przyjąć moje gratulacje Panie Profesorze!

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 14 02.2018, abstrakcja, Adam Marczyński, afisz, Agata Wolniewicz, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akwaforta, akwarela, akwatinta
, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), alkid, Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Anna Niemiec, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, asamblaż, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, autorstwo, awers, Bela Komoszyńska, blejtram, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bronisław Kierzkowski, cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, collage, Dama z Gronostajem, Desa Unicum, dibond, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, dr Szymon Piotr Kubiak, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, Edmund Gomolicki, edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, emalia, Emotion Loader, environment, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, fakturalność, falsyfikat, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, Franciszka Themerson, Fritz Modrow, Fruit of the lump, Gabi Kulka, galeria Poziom 4., Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, GIF, gipsoryt, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grzegorz Szponar, Hanna Kaszewska, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, Jan Tarasin, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Jon Rafman, Julius Friedrich Ludwig Runge, kamienioryt, Kasia Zimnoch, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, Klub Kolekcjonerów, Klubu Kolekcjonerów, kolaż, Kolekcja Czartoryskich, kolekcjoner, kolografia, Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kreda, krosno, Kryspin Pawlicz, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, Ludwig Manzel, Magdalena Barczyk-Kurus, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marika, Marlena Lenart, Martin Derbyshire, mezzotinta, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, miejski pejzaż, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, młodzi artyści, MN w Szczecinie, Monika Sosnowska, monotypia, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, Nowe brzmienie big beatu, obraz, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, odwrocie, Off Marina, Olaf Deriglasoff, olej, ołówek, Open Heart Warrior, Ostatnia ryba, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, pastele, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, pejzaż, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, podobrazie, podpis, podpis artysty, polska piosenka, polska sztuka współczesna, poster, prawo i sztuka, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, rerwers, Roman Opałka, rysunek, rzeźba, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, sepia, serigrafia, sitodruk, Skubas, Słupca, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, światłocień, sygnatura, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, tempera, Teresa Pągowska, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Trafostacja Sztuki, trzy różne sposoby licytowania, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, video art, Vintage art, wadium, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, węgiel, wideo, wideo art, Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Włodzimierz Pawlak, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, wykłady z zakresu historii sztuki, wystawa, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Zagórów, zakup z limitem ceny, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia
+Więcej
Trwa ładowanie