Artykuły

Wielki żal i smutek. Odeszła Barbara Warzeńska

9 czerwca 2019 - Jolanta Gramczyńska

Barbara Warzeńska (1942 - 2019)

5 czerwca po długiej i ciężkiej chorobie zmarła Barbara Warzeńska. Człowiek instytucja i niezwykła kobieta. Członkini Związku Polskich Artystów Plastyków, wieloletnia organizatorka Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego i plenerów, animatorka życia artystycznego w Szczecinie. Właścicielka najlepszej galerii polskiej sztuki współczesnej w Szczecinie. 

Uroczystości pogrzebowe odbędą się w środę 12 czerwca o godz. 12:30 w kaplicy głównej na Cmentarzu Centralnym w Szczecinie. Msza żałobna w intencji zmarłej Pani Barbary  zostanie odprawiona o godz. 10:00 w  Bazylice archikatedralnej św. Jakuba w Szczecinie.

Słowo o niezwykłej Artystce

Absolwentka wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych (obecnie ASP). Dyplom uzyskała w pracowni prof. Marii Dawskiej w 1967 roku. Uprawiała twórczość w zakresie malarstwa, sztuki papieru, tkaniny artystycznej. Zorganizowała około 40 wystaw indywidualnych. Wzięła udział w około 100 wystawach zbiorowych, a w tym także w: Belgii, Bułgarii, Estonii, Hiszpanii, Litwie, Niemczech, Szwecji, na Węgrzech, we Włoszech i USA.

Otrzymała wiele nagród i wyróżnień, a w tym: pierwszą nagrodę w konkursie na plakat WAG w 1972 i 1973 roku, nagrody i wyróżnienia w Koniku Morskim i Salonie Jesiennym organizowanym przez BWA w Szczecinie (1974, 1978, 1979, 1994, 1998), stypendium artystyczne miasta Bremenhaven w Niemczech w 1992, nagrodę Jury w Hiszpanii na II Biennale Sztuki Alkoi w 1999 roku. Uczestniczyła w wystawie 100-lecie ZPAP w Brukseli w 2011. Jej prace znajdują się w zbiorach zarówno Muzeum Narodowego Szczecina, Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, jak i w urzędach i instytucjach państwowych, a także kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą m. in. w Szwecji, Danii, Francji, Niemczech, Hiszpanii, USA, Węgrzech.

Człowiek instytucja

Malarka została odznaczona Złotą odznaką ZPAP, Złotym Ex-Librisem Książnicy Pomorskiej w Szczecinie. Organizowała wiele plenerów dla środowiska twórczego zarówno w Polsce jak i za granicą. Poprowadziła sześć edycji Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie.

Indywidualizm spojrzenia na naturę. Malarstwo Barbary Warzeńskiej

Nikt nie zaprezentuje lepiej swojej sztuki niż sam artysta. To stwierdzenie znakomicie wpisywało się w charakter twórczej osobowości Barbary Warzeńskiej.  Profesjonalizm warsztatu, osobiste spojrzenie na rzeczywistość i metaforyczna konkluzja malarskiej obserwacji przynosiła interesujące efekty. Jej ostatnia wystawa malarstwa zorganizowana przez Związek Polskich Artystów Plastyków w Galerii ZPAP „Kierat I” w Szczecinie przy  ul. Koński Kierat 14 w 2014 to, jak to trafnie zdiagnozował prof. Kortyka ”Powroty do źródeł. Tak można określić nowe cykle obrazów Barbary Warzeńskiej. Można też w tych powrotach dopatrzeć się podwójnego znaczenia – jako nawiązania do pierwszego okresu jej malarskiej twórczości, po ukończeniu studiów we wrocławskiej uczelni plastycznej, i tej późniejszej, którą charakteryzuje ekspresja formy, mocny kontrast barwny, dyskretne eksponowanie pozamalarskich treści oraz wyraźne ciążenie ku abstrakcji”.

Barbara Warzeńska, Gonitwa, 2012, akryl na płótnie, 60 x 60 cm Barbara Warzeńska, Gonitwa, 2012, akryl na płótnie, 60 x 60 cm

W obrazach Barbary Warzeńskiej światło, kolor i rytm decydowały o charakterze Jej płócien i było efektem gruntownej znajomości otaczającej nas rzeczywistości, wrażliwości na piękno natury i wielkiej osobistej przenikliwości. Stąd wiele migawek świata codziennego.

Sytuacje, zdarzenia, krajobrazy znajdowały często swój malarski zapis na kilku równolegle współistniejących ze sobą płótnach. Tworzyła  malarskie obiekty. dzięki temu zabiegowi artystka dynamizowała swoją opowieść o świecie.

Barbara Warzeńska, obraz z cyklu Kadr, 50 x 70 cm, 2012 Barbara Warzeńska, obraz z cyklu Kadr, 50 x 70 cm, 2011/2012

Ostaniec – samotne wzniesienie powstałe w wyniku działań wody i powietrza na skały. To przedmiot zainteresowania kolejnego obrazu, który zapadł w mej pamięci. Ileż symboliki i prostoty w przekazie pełnym subtelnej kolorystyki. Wielka poetyckość metafory malarskiej.

Barbara Warzeńska, Ostaniec I, 2011, akryl na płótnie, 50 x 70 cm Barbara Warzeńska, Ostaniec I, 2011, akryl na płótnie, 50 x 70 cm

Miałam przyjemność poznać osobiście Panią Barbarę. Wspólnie pracowałyśmy przy XXIII edycji FPMW  w 2010 roku. Była dla mnie przewodnikiem po meandrach sztuki współczesnej. Wprowadziła w świat polskiej sztuki, która całkowicie mną zawładnęła i zawsze będę za to Pani Barbarze wdzięczna. Była dla mnie człowiekiem o wielkiej wrażliwości i mocy działania i oddziaływania. Była fascynująca kobietą, w której delikatność i siła wiodły równoległy prym. To dawało Jej wielką energię, by działać każdego dnia w tak pięknej dziedzinie życia jaką jest sztuka, lecz jednocześnie niezwykle trudną i często niewdzięczną.

Pani Barbaro – na zawsze pozostanie Pani w mojej pamięci jako wspaniała artystka, nietuzinkowy człowiek i niezwykła kobieta.

Cześć Pani pamięci!

 

 

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Caminando", "Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Rzeźba i Formy Przestrzenne" w DESA Unicum., "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Bollwerk” 1935, „Nie bajka leśna”, „Niesamowita słowiańszczyzna”, „Siła korzeni jest w nas. Rzecz o Bogdanie Matławskim", 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 13 Muz w Szczecinie, 14 02.2018, 1844, 1845, 2009
, abstrakcja, Adam Marczyński, Adam Wajrak, afisz, Agata Wolniewicz, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akt, Akwaforta, akwarela, akwatinta, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, Aleksandra Gisges-Dalecka, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), alkid, Alpejski szczyt (1935), Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Anna Domaradzka, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, antropomorfizacja, Arthur Tesmmers?, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, asamblaż, ASP Katowice, ASP ŁÓDŹ, August Ludwig Most, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, Autoportret artysty siedzącego i rysującego, Autor anonimowy, autorstwo, awers, Barbara Warzeńska, Barwne komstelacje świata, Batik miodowy na gorąco, Bawarscy chłopi podczas pielgrzymki do Maria-Culm, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, blejtram, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bożena Mozolewska, Bronisław Kierzkowski, cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, ceramika, Chłopskie domy w Diessen, collage, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", Cyprian Nocoń, Dama z Gronostajem, Dariusz Aniołkowski, Desa Unicum, dibond, dokument filmowy, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, Domy wiejskie i studnia, Dorota Kozak, doświadczać miasta, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr hab. prof. US Bogdan Matławski, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, dr Zygmunt Niedźwiedź, Drawno, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, dyr Lucjan Bąbolewski, Edmund Gomolicki, edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, Edward Hartwig, emalia, emalia na metalu, Emotion Loader, environment, Ernst Fries, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, Eugen Dekkert (1865 Szczecin – 1956 Garmisch-Partenkirchen), Eugen Dekkert. Zum 70. Geburtstag des Stettiner Malers, Ewa Łyczywek-Pałka, fakturalność, falsyfikat, Festiwal Tkaniny 2019, Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej, Filcowanie wełny na mokro, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, film o Andrzeju Tomczaku, folklor na Pomorzu Zachodnim, Fonderia Venturi Arte w Bolonii, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, fotografia subiektywna, Franciszka Themerson, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria R+, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, GIF, gipsoryt, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Grupa Tkacka Wątek, Grzegorz Szponar, gwasz, Hanna Kaszewska, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Hans Hollaus, Helena Kwiatkowska, Henry Winkles, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ID1 Studio, ilustracja, impast, INKU Szczeciński Inkubator Kultury, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jakub Lewiński, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, Jan Tarasin, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Jon Rafman, Julius Friedrich Ludwig Runge, Juliusz Windorbski, Kamień Pomorski, kamienioryt, Karl Friedrich Schinkel, Kasia Zimnoch, katalog dzieł Mosta, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, kolaż, Kolekcja Czartoryskich, kolekcjoner, kolografia, Königssee, Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kreda, Kreuth Niemcy, krosno, Kryspin Pawlicz, Krzysztof Pruszkowski, Krzysztof Ślachciak, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kunstverein für Pommern, kurator Szymon Piotr Kubiak, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lelum 1963, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, Leonia Chmielnik, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, Ludwig Manzel, Ludwig Most, Ludwig Richter, Maciej Szczawiński, Magdalena Abakanowicz, Magdalena Barczyk-Kurus, Magdalena Soboń, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Marek Wyłupek, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marianowo, Marika, Marlborough Gallery, Marlena Lenart, Martin Derbyshire, Martin Pechan, mezzotinta, MIASTOCHODZIK, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, miejski pejzaż, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, Mittenwald (1935), młodzi artyści, MN w Szczecinie, Monika Sosnowska, Monitorowanie24, monotypia, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe Szczecin, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, Nowe brzmienie big beatu, Obecność, obraz, OBRAZOWNIA Joanna Woźna, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, odwrocie, Off Marina, Ojciec tańczący z synkiem, Olaf Deriglasoff, olej, olej na płótnie, ołówek, Open Heart Warrior, Opisy warsztatów, Opo-wieści o sztuce, Ostatnia ryba, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Panorama Alp, panorama Szczecina, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, pastele, Pasterki alpejskie, Patchworkowe sztuczki, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, pejzaż, Peter Paul Most, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, Podsłuchiwana randka, Podstawy haftu krzyżykowego, Polelum 1962., polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, pomnik Braterstwa Broni Żołnierzy Polskich i Radzieckich, poster, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, Prasłowianka I, Prasłowianka II, prawo i sztuka, prezes DESA Unicum, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Przełęcz Lueg koło Salzburga, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, recenzja filmu, reprodukcja w: Otto Holtze, rerwers, Roman Opałka, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek węglem, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, rzeźby granitowe, scena rodzajowa, sepia, serigrafia, sitodruk, Skubas, Sławomir Lewiński., słup Szymon, Słupca, Smart Metering, Smocking czyli manipulowanie tkaniną, solarigrafia, Sonia Wojtysek, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stowarzyszenie Media Dizajn, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, studium ołówkiem na papierze, światłocień, sygnatura, sygnatura Mosta, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, Szczecin, szczecińskie Muzeum Miejskie(Stadtmuseum), szkicowniki Mosta, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, tempera, Teresa Pągowska, Tkanina 3D, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Trafostacja Sztuki, Tragarz mleka Feitus Landthaler, trzy różne sposoby licytowania, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, Tyrolska scena rodzinna, ugier, video art, Vintage art, W Dinkelsbühl, wadium, Walking Figures, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, Watzmann, węgiel, wernisaż, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Weronika Raczyńska, wideo, wideo art, Widok hotelu Scholastyka nad Achensee, Widok krajobrazu z kościołem, Wietrzny nastrój pod Alpami (1930), wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Witraż z tkaniny, Włodzimierz Pawlak, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, Wspomnienie z Kreuth, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, wykłady z zakresu historii sztuki, wykonywanie kwiatów z filcowanej wełny, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Żabnica, Zagórów, zakup z limitem ceny, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, złoty podział, złoty prostokąt, żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia, ZPAF O/Szczecin, ZPAP O/ Szczecin, ZUT-u w Szczecinie
+Więcej
Trwa ładowanie