Ostrawa, rynek Starego miasta obecnie, https://photo.nocowanie.pl/photo.php?f=1047154&gal_v2=2&lu=&p=1&la=1 – dostęp 27.01.2020

Vycházková hůl czyli ‚laska’ w języku polskim odgrywa istotną rolę w XX już odcinku Opo-wieści dr Ewy Gwiazdowskiej o czym przekonacie się oglądając ilustracje. Już wiemy, że nasz bohater był dobrym piechurem, podróżnikiem, wnikliwym obserwatorem rzeczywistości go otaczającej. Dorzucić należy jeszcze wrażliwość estetyczną, przyjemność pojawiania się w miejscach znanych i modnych, a także dbałość o zdrowie. Wszystko to w powiązaniu z talentem malarskim dało ciekawe owoce jego pracy, czyli obrazy, które dla nas są świetnym materiałem poznawania sztuki i czasów minionych. Zapytacie, dlaczego pojawiła się czeska vycházková hůl? Odpowiedź znajdziecie poniżej … zapraszam.

dr Ewa Gwiazdowska Most „zakręcony turysta”

Czechy jakich nie znacie 2

WYPRAWA XX

Tradycja SPA

Františkovy Lazne, ulica w kurorcie, https://en.wikipedia.org/wiki/Františkovy_Lázně#/media/File:Františkovy_Lázně,_Národní_(3).jpg – dostęp 27.01.2020 Františkovy Lazne, ulica w kurorcie,
https://en.wikipedia.org/wiki/Františkovy_Lázně#/media/File:Františkovy_Lázně,_Národní_(3).jpg – dostęp 27.01.2020

Tradycje SPA są stare. Sięgają czasów antycznych. Modne były w starożytnym Rzymie. W Europie już w średniowieczu istniały miejsca, w których zażywano zdrowotnych kąpieli. Ale rozkwit zainteresowania przyjemnościami kąpieliskowymi to wiek XIX. W miastach przybywało ludzi. Było coraz tłoczniej i nieprzyjemnie. Bogatsi mieszczanie, nie mówiąc o władcach i arystokracji, zaczęli na sezon wiosenno-letni uciekać na łono natury.

Renomowane kąpielisko

Františkovy Lazne, Promenada około 1850 roku, litografia na papierze, 1850, https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5a/Františkovy_Lázně_1850.jpg – dostęp 27.01.2020 Autor anonimowy, Františkovy Lazne, Promenada około 1850 roku, litografia na papierze, 1850, https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5a/Františkovy_Lázně_1850.jpg – dostęp 27.01.2020

Lecznicze i rozrywkowe życie kąpieliskowe miłe było też Mostowi. Świadczą o tym cele jego wyjazdów. Jedną z miejscowości, które odwiedził, były Františkovy Laznie w Czechach. Wówczas miejscowość nazywała się Franzensbad. Tę nazwę nadano kąpielisku na cześć Franciszka II cesarza Pierwszej Rzeszy Niemieckiej. Ale pracowała na swoje znaczenie już od XVI wieku. Wtedy lekarz Georgius Agricola (1494–1555) odkrył w okolicy źródła leczniczej wody. Warto dodać, że Franciszek II był dziadkiem znanego powszechnie cesarza Franciszka Józefa.

Dumny czeski góral

Ludwig Most, Portret Michela Labarziena, 1840, studium olejne na papierze, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Portret Michela Labarziena, 1840, studium olejne na papierze, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Most podczas pobytu we Františkovych Lazniach nie tylko korzystał z przyjemności wypoczynku. Także starał się obserwować tamtejszą kulturę materialną i dokumentować ją na rysunkach. Oczywiście z zamiłowaniem szkicował „lokalsów” w regionalnych strojach. Studium do portretu miejscowego górala jest świetnym przykładem pracowitości Mosta w każdych okolicznościach. Portretowany przez niego młody, postawny, pewny siebie mężczyzna stoi wsparty na lasce. Laska była wówczas oznaką godności. I dziś tak jest w niektórych instytucjach, takich jak parlament. Góral ma na sobie czarny strój: kaftan, wąskie spodnie, wysokie buty, płaszcz oraz szerokoskrzydły kapelusz. Do czarnej wstęgi przewieszonej przez ramię przypiął oryginalną zawieszkę.

Nie taki prosty wybór

Ludwig Most, Szkice do portretu Michela Labarziena, 1840, ołówek na papierze welinowym, Szkicownik nr VI, karta 49, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Szkice do portretu Michela Labarziena, 1840, ołówek na papierze welinowym, Szkicownik nr VI, karta 49, Muzeum Narodowe w Szczecinie

W szkicowniku nr VI Ludwiga Mosta zachowało się kilka konturowych szkiców postaci Michela Labarziena. Most kilkakrotnie rysował mężczyznę dokumentując jego wygląd z różnych stron. Również starał się wybrać odpowiednią pozę modela, taką która by w najlepszy sposób podkreślała jego góralską, niezłomną duszę, mocny charakter i pewność siebie.

Krzesło nie każdemu służy

Ludwig Most, Portret siedzącego Michaela Koppe, 29 czerwca 1840, studium olejne na papierze, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Portret siedzącego Michaela Koppe, 29 czerwca 1840, studium olejne na papierze, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Drugim modelem Mosta we Františkovych Lazniach był imiennik Labarziena – Michael Koppe. Tego Czecha Most przedstawił na olejnym studium na siedząco. Koppe pochylony do przodu także wspiera się na lasce, ale drugą rękę opiera na kolanie, jakby się bał przewrócić. Ubrany jest bardziej po miejsku. Jego strój składa się z czarnej kamizelki nałożonej na białą koszulę z bufiastymi rękawami oraz spodni spiętych pod kolanami. Na nogach ma czarne buty i takież pończochy. Głowę okrył spłaszczoną czapką o rozciętym rondzie przypominającą patriotyczny, niemiecki beret. Strój zdobią: pozłacana klamra pasa i barwne hafty przodu kamizelki.

Dobry psycholog

Ludwig Most, Portret stojącego Michaela Koppe, 29 czerwca 1840, olej na papierze, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Portret stojącego Michaela Koppe, 29 czerwca 1840, olej na papierze welinowym, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Most był dobrym psychologiem. Jak potrafił zróżnicować psychikę modeli w sposobie ich przedstawienia świadczy kolejne studium. Tym razem Most ukazał stojącego Michaela Koppe. Model także wspiera się na lasce, ale zwrócony jest w lewo. Stoi w rozkroku i spogląda na szkicującego go malarza spod oka, z pewnym dystansem, wewnętrznym niepokojem. Prawą rękę trzyma przy świecącej klamrze pasa, jakby chciał zwrócić uwagę na swój stan posiadania i znaczenie. Obaj mężczyźni, Labarzien i Koppe, wyraźnie są odmiennymi osobowościami.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Caminando", "Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Rzeźba i Formy Przestrzenne" w DESA Unicum., "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Bollwerk” 1935, „Nazywam się Czerwień", „Nie bajka leśna”, „Niesamowita słowiańszczyzna”, „Siła korzeni jest w nas. Rzecz o Bogdanie Matławskim", „Skazany na Plakat”, 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 13 Muz w Szczecinie, 14 02.2018, 1829
, 1831, 1833, 1844, 1845, 1851, 2003, 2009, 2020, abstrakcja, Adam Marczyński, Adam Wajrak, Adrian Ludwig Richter (1803–184), aerograf, afisz, Agata Wolniewicz, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akt, Akwaforta, akwaforta na papierze, akwarela, akwatinta, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, album skazany na plakat, Aleksandra Gisges-Dalecka, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), alkid, Alpejski szczyt (1935), Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Anna Domaradzka, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, antropomorfizacja, Arthur Tesmmers?, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, asamblaż, ASP Katowice, ASP ŁÓDŹ, August Ludwig Most, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, Autoportret artysty siedzącego i rysującego, Autor anonimowy, autorstwo, awers, Barbara Warzeńska, Barwne komstelacje świata, Batik miodowy na gorąco, Bawarscy chłopi podczas pielgrzymki do Maria-Culm, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, blejtram, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bożena Mozolewska, Bronisław Kierzkowski, budzą się demony, cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, ceramika, Chłopi z okolic Chebu dekorują dom na Boże Ciało, Chłopiec klęczący tyłem na krześle, Chłopskie domy w Diessen, Christian Ernst Stölzel, collage, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", Cyprian Nocoń, Czeska karczma, Dama z Gronostajem, Dariusz Aniołkowski, Desa Unicum, dibond, dokument filmowy, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, Domy wiejskie i studnia, Dorota Kozak, doświadczać miasta, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr hab. prof. US Bogdan Matławski, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, dr Zygmunt Niedźwiedź, Drawno, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, Duża chałupa ryglowa w Dreźnie-Loschwitz, dyr Lucjan Bąbolewski, Edmund Gomolicki, edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, Edward Hartwig, emalia, emalia na metalu, Emotion Loader, environment, Ernst Fries, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, Eugen Dekkert (1865 Szczecin – 1956 Garmisch-Partenkirchen), Eugen Dekkert. Zum 70. Geburtstag des Stettiner Malers, Ewa Łyczywek-Pałka, fakturalność, falsyfikat, Festiwal Tkaniny 2019, Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej, Filcowanie wełny na mokro, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, film o Andrzeju Tomczaku, folklor na Pomorzu Zachodnim, Fonderia Venturi Arte w Bolonii, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak, foto Mateusz Piestrak, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, fotografia subiektywna, Franciszka Themerson, Františkovy Lazne, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, Galeria Kapitańska, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria R+, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, Gdy rozum śpi, GIF, gipsoryt, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Grupa Tkacka Wątek, Grzegorz Szponar, gwasz, Hanna Kaszewska, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Hans Hollaus, Helena Kwiatkowska, Henry Winkles, Henryk Cześnik, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ID1 Studio, ilustracja, impast, INKU Szczeciński Inkubator Kultury, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jakub Lewiński, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, Jan Tarasin, Jedzący chłopiec, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Joann Bartosik, Jon Rafman, Julius Friedrich Ludwig Runge, Juliusz Windorbski, Kamień Pomorski, kamienioryt, Karczma, Karl Friedrich Schinkel, karta 4, karta 49, Kasia Zimnoch, katalog dzieł Mosta, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, Kobieta modląca się na klęczkach, Kobieta siedząca bokiem w prawo, kolaż, Kolekcja Czartoryskich, kolekcja Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, kolekcjoner, kolografia, Königssee, Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kreda, Kreuth Niemcy, Królewski pałac w Weesenstein, krosno, Kryspin Pawlicz, Krzysztof Pruszkowski, Krzysztof Ślachciak, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kunstverein für Pommern, kurator Szymon Piotr Kubiak, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lelum 1963, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, Leonia Chmielnik, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, litografia na papierze, Ludwig Manzel, Ludwig Most, Ludwig Richter, Maciej Szczawiński, Magdalena Abakanowicz, Magdalena Barczyk-Kurus, Magdalena Soboń, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Marek Wyłupek, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marianowo, Marika, Marlborough Gallery, Marlena Lenart, Martin Derbyshire, Martin Pechan, Matczyne szczęście, Matka z dzieckiem, mezzotinta, MIASTOCHODZIK, Michael Koppe, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, miejski pejzaż, miłość, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, Mittenwald (1935), młodzi artyści, MN w Szczecinie, Modląca się dziewczynka, Modląca się kobieta, Modlący się chłopiec, Modlący się mężczyzna z kapeluszem, Monika Sosnowska, Monitorowanie24, monotypia, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe Szczecin, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, Niedzielna wycieczka w ogrodzie gospody, Niedzielny spacer, Nowe brzmienie big beatu, Obecność, obraz, OBRAZOWNIA Joanna Woźna, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, Oczekująca, odwrocie, Off Marina, Ogród tawerny, Ojciec tańczący z synkiem, Olaf Deriglasoff, olej, olej na papierze, olej na płótnie, ołówek, ołówek na papierze welinowym, Open Heart Warrior, Opisy warsztatów, Opo-wieści o sztuce, ortret siedzącego Michaela Koppe, Ostatnia ryba, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Panorama Alp, panorama Szczecina, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, pastele, Pasterki alpejskie, Patchworkowe sztuczki, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, Pęd winorośli, pejzaż, Peter Paul Most, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, Podsłuchiwana randka, Podstawy haftu krzyżykowego, Polelum 1962., polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie, pomnik Braterstwa Broni Żołnierzy Polskich i Radzieckich, portret Fanny Beer, Portret Martina Richtera, Portret matki, Portret stojącego Michaela Koppe, posłuszeństwo, poster, Pötschke według Ludwiga Mosta, Prace Doroty Piechocińskiej, Prace Grzegorza Myćki, Prace Joanny Bartosik, Prace Łukasza Drzycimskiego, Prace Oli Szmidy z instrukcją odbioru, Prace Olka Pujszo, Prace Poli Augustynowicz, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, Prasłowianka I, Prasłowianka II, prawo i sztuka, prezes DESA Unicum, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Promenada około 1850 roku, Przełęcz Lueg koło Salzburga, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, recenzja filmu, reprodukcja w: Otto Holtze, rerwers, reż. Marek Osajda, Roman Opałka, rycina reprodukcyjna, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek węglem, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, rzeźby granitowe, Saska karczma z kręgielnią, scena rodzajowa, sepia, serigrafia, sitodruk, Skubas, Ślubuję ci wierność, Sławomir Lewiński., słup Szymon, Słupca, Smart Metering, Smocking czyli manipulowanie tkaniną, solarigrafia, Sonia Wojtysek, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stowarzyszenie Media Dizajn, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, studium, Studium do obrazu Matka z dzieckiem, studium ołówkiem na papierze, studium postaci do obrazu Wieczorna modlitwa czeskich chłopów, światłocień, sygnatura, sygnatura Mosta, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, Szczecin, Szczecin 2020, szczecińskie Muzeum Miejskie(Stadtmuseum), szkic do kompozycji Kolegium prasowe, Szkice do portretu Michela Labarziena, Szkice głów męskich, Szkicownik 1, Szkicownik nr VI, szkicowniki Mosta, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, tempera, Teresa Pągowska, Teresa Wurtinger z Witkowic, Tkanina 3D, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Trafostacja Sztuki, Tragarz mleka Feitus Landthaler, trzy różne sposoby licytowania, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, Tyrolska scena rodzinna, ugier, Urodziny dziadka, video art, Vintage art, W Dinkelsbühl, wadium, Walking Figures, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, Watzmann, według obrazu Ludwiga Mosta, węgiel, wernisaż, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Wernisaż Kolektywu ILU NAS JEST 1.501.2020 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Weronika Raczyńska, wg obrazu Jana Steena, wideo, wideo art, Widok hotelu Scholastyka nad Achensee, Widok krajobrazu z kościołem, Wietrzny nastrój pod Alpami (1930), wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Witraż z tkaniny, Włodzimierz Pawlak, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, Wspomnienie z Kreuth, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, wykłady z zakresu historii sztuki, wykonywanie kwiatów z filcowanej wełny, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Z Kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich („Wielość porządków. Od Cybisa do Strzemińskiego”), Żabnica, Zagórów, Zakończona gra o zwolnienie z zapłaty, zakup z limitem ceny, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz, zdjęcie archiwalne w MNS, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, złoty podział, złoty prostokąt, żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia, ZPAF O/Szczecin, ZPAP O/ Szczecin, ZUT-u w Szczecinie
+Więcej
Trwa ładowanie