W porównaniu z innymi stolicami starego kontynentu Helsinki to skromne i nieduże miasto. Ludzie złaknieni są tu ciepła i słońca. Może właśnie dlatego najwięcej lodów w ciągu roku zjadają Finowie – całe 14 kilogramów tego smakołyku przypada na jednego mieszkańca. Tak wynika z najnowszych badań statystycznych przeprowadzonych w Europie. Ale co ma sztuka wspólnego z lodami? Finowie mają duży apetyt nie tylko na lody, ale na dobrą i prawdziwie nowoczesną sztukę!

Nic też dziwnego, że położone w samym centrum Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma (Mannerheiminaukio 2, http://www.kiasma.fi/en/) to otoczona zielenią postmodernistyczna konstrukcja pełna światła i przestrzeni, do której chce się wejść.

Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma w Helsinkach, z archiwum autorki Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma w Helsinkach, 2017

Warto tu zajrzeć, by doświadczyć niepowszechnej jeszcze możliwości aktywnego „oglądania” dzieł sztuki współczesnej. Warto również po to, by nieodwołalnie zdać sobie sprawę z tego, że dokonująca się na naszych oczach rewolucja cyfrowa (internet i dygitalizacja  świata w każdym jego wymiarze) ma i będzie miała coraz poważniejszy wpływ na nasze życie. Sztuka najnowsza prezentowana w tym muzeum pokazuje to niezwykle dosadnie sama zresztą korzystając niezwykle chętnie z najnowszych osiągnięć technicznych. Dotknąć, usłyszeć, poczuć i okazać emocje i je zobaczyć to już jest coś. Prezentowane dzieła stworzone są w duchu na wskroś  nowoczesnym i zaprezentowane z rozmachem.

Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma w Helsinkach Wnętrze Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma w Helsinkach, 2017

Ekspozycje ogląda się zmysłami. Zasiada się wygodnie w fotelu i zanurza się w historii opowiedzianej przez artystę (por. niżej), w której dwa światy – rzeczywisty i gier komputerowych przeplatają się ze sobą często w sposób niezauważalny, a sugestia artysty prowadzi do stwierdzenia, że wciągająca gra może wywołać chwilowe przeżycie poza ciałem w taki sam sposób jak ćwiczenie uważności. A dobrze jest wiedzieć, to przy okazji, ze najnowsze badania naukowe potwierdzają przydatność gier (oczywiście określonego rodzaju) w profilaktyce zdrowotnej zapobiegającej zachorowaniom na Alzheimera.

Jon Rafman, Open Heart Warrior, wideo instalacja (13:30 min.) z 2016 roku Jon Rafman, Open Heart Warrior, wideo instalacja (13:30 min.) z 2016 roku, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma w Helsinkach, 2017

Zakłada się specjalne okulary i wchodzi w przestrzeń stworzoną przez twórcę. Próbują wszyscy – młodzi i starzy, dzieci i dorośli. Nikt się nie wstydzi. Wszyscy cierpliwie stoją w kolejce, by na własnej skórze doświadczyć oglądania filmu za pomocą specjalnych okularów VR. Wchodzi się do domu dla palących. Osobiste reakcje oglądającego wywołują za każdym razem odmienną reakcję łańcuchową obrazów. Dzieło powstało z inspiracji filmem  Michela Angelo Antonioniego „Zabriskie Point” z 1970 roku (http://www.filmweb.pl/film/Zabriskie+Point-1970-11907 ). Nieodgadnione są źródła natchnienia twórców … , lecz nie o tym nam dyskutować.

Rachel Rossin’87 (USA), AlembicCache Passes (Time-snark), 2016, VR video, laser-etched marble Rachel Rossin’ 87 (USA), Alembic Cache Passes (Time-snark), 2016, VR video, laser-etched marble, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma w Helsinkach, 2017

Co to jest Emotion Loader?

Kiasma we współpracy z Microsoft Oy opracowała ciekawy projekt angażujący zwiedzających wedle ich chęci. To Emotion Loader. Znajduje się  drugim piętrze muzeum. Jak to wygląda w praktyce? Stajesz przed ekranem. Pojawia się na monitorze Twoja twarz. Jej mimika, emocje są rejestrowane, by mógł powstać film, który jest zapisany w programie Microsoft Azure. Jeśli podasz adres e-mail otrzymasz link do Twojego filmu wideo i oczywiście … możesz go udostępnić na portalach społecznościowych. Żeby zobaczyć jak to wygląda zajrzyj na stronę muzeum (http://www.kiasma.fi/en/exhibitions-events/ars-17/emotion-loader/). Materiał zebrany w ten sposób posłuży zapewne dodatkowym badaniom nad zachowaniami ludzkimi i w jaki sposób zostanie spożytkowany – kto to wie?

Przed Emotion Loader Przed Emotion Loader  w Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma w Helsinkach, 2017

Kiasma

Rzeczą zmysłów jest oglądać, rzeczą intelektu myśleć.” Odnosi się wrażenie, że wedle tej maksymy autorstwa Immanuela Kanta działa muzeum. Na czterech poziomach dostępne są wszelkiego rodzaju udogodnienia – od toalet począwszy, przez przenośne i składane krzesła (bo może zechcesz pomyśleć w tym, a nie w innym miejscu), bezpłatne przewodniki w kilku językach, a na windzie skończywszy). Przechodząc na dowolny poziom można zobaczyć co dzieje się poniżej i na zewnątrz. Można złapać oddech – odpocząć, wyzerować na chwile swoje emocje i podzielić się wrażeniami. W międzyczasie można coś zjeść, napić się, kupić upominek albo zwyczajnie posiedzieć, porozmawiać czy porysować.

Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma w Helsinkach Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma w Helsinkach, 2017

ARS17 (o niej piszę) to główna wystawa międzynarodowej sztuki współczesnej na temat rewolucji cyfrowej, którą można aktualnie oglądać w muzeum. Wystawa prezentuje młodych artystów i oferuje nowe podejście do sztuki współczesnej umożliwiając jednocześnie oglądanie sztuki online. Wspomniałam jedynie o dwóch prezentacjach z myślą o tych, którzy będą w pobliżu i zechcą podjąć trudną decyzję o wydaniu 14 euro na jeden bilet dla dorosłego zwiedzającego i sprawdzić na własnej skórze, jak smakuje nowoczesna i dobra sztuka. I chciałoby się chociaż od czasu do czasu doświadczać podobnych wrażeń w Szczecinie idąc do Muzeum Sztuki Współczesnej na ulicę Staromłyńską. Mieć gwarancję, że czas nie będzie zmarnowany – mieć pewność, że weźmie się udział  w ciekawych, interaktywnych projektach artystów, dzięki którym poznamy lepiej sztukę najnowszą, ich twórców i samych siebie. I może nie koniecznie za pomocą młotka … .

Muzeum Narodowe w Szczecinie Z kwietniowej wystawy Muzeum Narodowe w Szczecinie, 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 14 02.2018, abstrakcja, Adam Marczyński, afisz, Agata Wolniewicz, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akwaforta, akwarela, akwatinta
, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), alkid, Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Anna Niemiec, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, asamblaż, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, autorstwo, awers, Barwne komstelacje świata, Bela Komoszyńska, blejtram, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bronisław Kierzkowski, cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, collage, Dama z Gronostajem, Desa Unicum, dibond, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, dr Aleksandra Jadczuk, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, dyr Lucjan Bąbolewski, Edmund Gomolicki, edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, emalia, emalia na metalu, Emotion Loader, environment, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, fakturalność, falsyfikat, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, Franciszka Themerson, Fritz Modrow, Fruit of the lump, Gabi Kulka, galeria Poziom 4., Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, GIF, gipsoryt, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grzegorz Szponar, gwasz, Hanna Kaszewska, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, Jan Tarasin, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Jon Rafman, Julius Friedrich Ludwig Runge, kamienioryt, Kasia Zimnoch, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, kolaż, Kolekcja Czartoryskich, kolekcjoner, kolografia, Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kreda, krosno, Kryspin Pawlicz, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, Ludwig Manzel, Magdalena Barczyk-Kurus, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marika, Marlena Lenart, Martin Derbyshire, mezzotinta, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, miejski pejzaż, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, młodzi artyści, MN w Szczecinie, Monika Sosnowska, monotypia, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, Nowe brzmienie big beatu, obraz, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, odwrocie, Off Marina, Olaf Deriglasoff, olej, ołówek, Open Heart Warrior, Ostatnia ryba, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, pastele, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, pejzaż, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, podobrazie, podpis, podpis artysty, polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, poster, prawo i sztuka, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, rerwers, Roman Opałka, rysunek, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, sepia, serigrafia, sitodruk, Skubas, słup Szymon, Słupca, Sonia Wojtysek, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, światłocień, sygnatura, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, tempera, Teresa Pągowska, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Trafostacja Sztuki, trzy różne sposoby licytowania, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, video art, Vintage art, wadium, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, węgiel, Weronika Raczyńska, wideo, wideo art, Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Włodzimierz Pawlak, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, wykłady z zakresu historii sztuki, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Zagórów, zakup z limitem ceny, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia
+Więcej
Trwa ładowanie