Kadr z filmu „Skazany na Plakat”, 2020, reż. Marek Osajda, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz

Zawsze twierdziłam, że najlepszym źródłem informacji o dziele jest jego autor. Tym bardziej cieszy mnie fakt, że modnym staje się robienie filmów o szczecińskich twórcach. Uważam, że jest to nader pożyteczny i skuteczny sposób dokumentowania dziejów kulturalnego Szczecina – zwłaszcza w dzisiejszych czasach, gdzie obraz i szybki w odbiorze przekaz jest najbardziej akceptowalnym sposobem poznawania czegokolwiek szczególnie przez młode pokolenie. Tym razem piszę o nowym filmie  Marka Osajdy – „Skazany na plakat”.

 

Premiera filmowa Skazanego na plakat

Kadr z filmu „Skazany na Plakat”, 2020, reż. Marek Osajda, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz Kadr z filmu „Skazany na Plakat”, 2020, reż. Marek Osajda, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz

W styczniu w Galerii Kapitańskiej w Szczecinie miała miejsce premiera kolejnego filmu Marka Osajdy, dokumentalisty telewizyjnego i redaktora Kuriera Szczecińskiego. To dobrze, że tego rodzaju działania znajdują wsparcie w instytucjach zawiadujących miastem i regionem. Kiedy jednak pojawią się w czołówkach filmów czy publikacji nazwy firm zachodniopomorskich, które zauważą, że bycie partnerem finansowym jest nie tylko wyrazem świadomie prowadzonej polityki firmy odpowiedzialnej społecznie, ale także wielkim wyróżnieniem? Serdecznie zachęcam mądrych szefów biznesu zachodniopomorskiego do współpracy z ludźmi kultury, bo o korzyściach tego typu mariaży powszechnie w świecie wiadomo. Mam nadzieję, że już wkrótce pojawi się i u nas mądry trend i moda na bycie po stronie kultury, a szczególnie tej wysokiej.

Skazany na plakat. Skazany na sukces

Okładka albumu Leszka Żebrowskiego skazany na plakat, 2017, fot. artysty Okładka albumu Leszka Żebrowskiego skazany na plakat, 2017, fot. artysty

 Powstał film o takim samym tytule jak wydany w 2017 roku album z plakatami prof. Leszka Żebrowskiego Skazany na plakat I wszystko staje się jasne. Album jest świetny i pisałam o nim (por. link wyżej). Film jest jednak innym sposobem opowieści o dorobku prof. Leszka Żebrowskiego. Dzięki temu zabiegowi otrzymujemy pełniejszy portret artysty, a film mógłby mieć właściwie tytuł Skazany na plakat II. Z całą pewnością należy go obejrzeć, ale dlaczego?

 Pożytki filmu „Skazany na plakat”

Kadr z filmu „Skazany na Plakat”, 2020, reż. Marek Osajda, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz Kadr z filmu „Skazany na Plakat”, 2020, reż. Marek Osajda, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz

Cieszy fakt, że uznany szczeciński artysta, który stworzył własny, charakterystyczny styl poszukując nowatorskich technik w plakacie i grafice, autor kilkuset plakatów, profesor “belwederski”, pedagog Akademii Sztuki w Szczecinie, laureat Nagrody Artystycznej Miasta Szczecina (2002) i Honorowego Ambasadora Szczecina (2017) – został główną postacią filmu. Reżyser wybrał najlepszy z możliwych sposobów przedstawienia swojego bohatera. Pozwolił mistrzowi plakatu na osobistą i swobodną narrację. Dzięki zaś zdjęciom i montażowi Bartosza Jurgiewicza wzmocnione zostały akcenty estetyczne filmu, a także istota przekazywanych treści. To niewątpliwa wartość tego dokumentu.

Profesor w roli gawędziarza

Kadr z filmu „Skazany na Plakat”, 2020, reż. Marek Osajda, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz Kadr z filmu „Skazany na Plakat”, 2020, reż. Marek Osajda, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz

Wydaje się, że Marek Osajda miał tym razem „całkiem łatwe zadanie.” Nie każdy artysta potrafi opowiadać w sposób zrozumiały i przystępny o swojej sztuce, inspiracjach i dylematach twórczych. Kto jak kto, ale Profesor jest opowiadaczem pierwszej klasy.  Jako narrator osobistej historii posługuje się językiem naturalnym i wyrazistym. Jego wspomnienia i refleksje przeplatają się z rozważaniami o życiu i sztuce. Są ciekawe i trafne, bo wynikają z bogatego doświadczenia człowieka zaangażowanego we wszystko, w czym brał udział w przeszłości i zajmuje się obecnie. Dzięki temu otrzymujemy krótką, lecz fascynującą opowieść o życiu człowieka, jego edukacji, stawaniu się artystą, procesie twórczym i pracy pedagoga. Mamy wyjątkową okazję poznać prof. Leszka Żebrowskiego takim, jakim jest rzeczywiście, bez żadnej fasady.

„Jestem plakaciarzem”

Jeden z plakatów prof. Leszka Żebrowskiego prezentowany w Galerii Kapitańskiej w Szczecinie podczas premiery filmu „Skazany na Plakat”, 2020, reż. Marek Osajda, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz Jeden z plakatów prof. Leszka Żebrowskiego prezentowany w Galerii Kapitańskiej w Szczecinie podczas premiery filmu „Skazany na plakat”, 2020, reż. Marek Osajda, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz

Czego jeszcze dowiadujemy się o artyście? Między innymi tego, że w sztuce szuka „człowieka w człowieku”. Interesuje się szczególnie jego portretem. Tak mówi artysta: „Bliżej mi do Dostojewskiego niż do Sienkiewicza.” Oczywiście ma to swoje konsekwencje artystyczne. Tworzy plakaty duszy, plakaty naznaczone piętnem silnych emocji i doznań psychicznych. Powstają portrety ludzi z przeżyciami. Jego plakaty nie są „ładne” w powszechnym tego słowa znaczeniu i nie starają się za wszelką cenę przypodobać odbiorcy. Wręcz odwrotnie – są takie jakie są i dzięki temu właśnie – przykuwają naszą uwagę i zaczepiają swoim odmiennym sposobem przedstawienia tematu, świata, człowieka. Są takie, jak nasze życie. Są różne, ale zawsze z silnym i rozpoznawalnym osobistym rysem artysty.

Niełatwe początki tworzenia

Kadr z filmu „Skazany na Plakat”, 2020, reż. Marek Osajda, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz Kadr z filmu „Skazany na Plakat”, 2020, reż. Marek Osajda, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz (w głębi, na monitorze telewizora fragment całunu z Rejtanem i Bruce Lee)

Bardzo ciekawe były wspomnienia Profesora dotyczące początków tzw. kariery. Jak sam artysta wspomina pierwsza wystawa z prawdziwego zdarzenia miała miejsce stosunkowo późno (w związku z wprowadzeniem stanu wojennego w Polsce 13 grudnia 1981 – 22 lipca 1983), bo w 1988 roku. Jak się okazało z czasem, była to niezwykle ważna ogólnopolska Wystawa Młodej Plastyki Arsenał ’88 w Warszawie, w Hali Gwardii (wschodnia część Hali Mirowskiej). Artysta zaprezentował wówczas 13 metrowy całun. Koniecznie obejrzyjcie materiał filmowy PKF 33/88 z tego wydarzenia, bo jest cennym źródłem informacji i robi wrażenie.

Kadr z filmu „Skazany na Plakat”, 2020, reż. Marek Osajda, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz Kadr z filmu „Skazany na Plakat”, 2020, reż. Marek Osajda, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz (inny fragment całunu artysty z 1988 roku)

Jak wspomina artysta sukces przychodził powoli i stopniowo – począwszy od zamówień na plakat szczeciński, potem pojawiły się zlecenia z Koszalina, Warszawy, Krakowa i w końcu pojawił się świat i sukces na międzynarodowym przeglądzie plakatu w Belgii.

Kadr z filmu „Skazany na Plakat”, 2020, reż. Marek Osajda, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz Kadr z filmu „Skazany na Plakat”, 2020, reż. Marek Osajda, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz

Obecnie prof. Leszek Żebrowski, nie bez powodu, uważany za specjalistę od plakatów do Hamleta, a wśród plakacistów uchodzi za znawcę Szekspira (robił dyplom do sztuk tego dramaturga i poety).

Leszek Żebrowski, rysunek pastelem Romeo i Julia, 2009, 100 x 70 cm Leszek Żebrowski, rysunek pastelem Romeo i Julia, 2009, 100 x 70 cm

„Robię plakaty duszy”

Leszek Żebrowski, obraz malowany aerografem Podszepty, 2011, 100 x 70 cm Leszek Żebrowski, obraz malowany aerografem Podszepty, 2011, 100 x 70 cm

Uważa siebie za artystę emocji, artystę romantycznego, który potrafi narysować to, co najtrudniejsze: ból, rozpacz, zachwyt. To jest trudne i nie zawsze się to udaje. Swego czasu wykonał blisko 300 obrazów – portretów aerografem (przyrządem podłączonym do sprężarki, dzięki któremu można szybko malować) związanych z tematem Lotu nad kukułczym gniazdem. Dzięki zastosowaniu aerografu dosłownie w ciągu pięciu, dziesięciu minut powstawał projekt plakatu, który jednocześnie był zapisem stanu psychicznego artysty. Więcej prac znajdziesz tutaj

Prywatne drobiazgi z życia Profesora

Kadr z filmu „Skazany na Plakat”, 2020, reż. Marek Osajda, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz Kadr z filmu „Skazany na Plakat”, 2020, reż. Marek Osajda, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz (prof. Leszek Żebrowski z żoną)

Szczęśliwy ojciec i mąż wspaniałej i niezastąpionej kobiety. Wielki miłośnik przyrody, a szczególnie miejsca dzieciństwa – ukochanego i niepowtarzalnego położonego nad „Biebrzuchą”. Łowi pejzaże za pomocą fotografii. Wychowany w kulcie książki wysyła swoje plakaty tylko tam, gdzie gwarantowany jest katalog lub inny rodzaj publikacji. Ubolewa nad sposobem czytania młodzieży, która robi to „z prędkością karabinu maszynowego”. Dzięki swojej sztuce może powiedzieć więcej niż słowem.

Kadr z filmu „Skazany na Plakat”, 2020, reż. Marek Osajda, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz Kadr z filmu „Skazany na Plakat”, 2020, reż. Marek Osajda, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz

Przesłanie dla każdego z nas

Cieszę się, że kolejny szczeciński artysta doczekał się dokumentacji swojego twórczego życia. Mieszkańcom naszego regionu, który historycznie ma jedynie 75 polskich lat bardzo jest potrzebne świadome tworzenie bogatego archiwum wszystkiego tego, co najbardziej wartościowe zostało było stworzone szczególnie w sferze kultury. W ten sposób wzmacniamy własną tożsamość. Nadchodzi już czas, by głośno powiedzieć, że Szczecin jako miasto i stolica regionu zachodniopomorskiego współtworzy polską tradycję współczesnej kultury również poprzez ciekawą i oryginalną sztukę. To my sami musimy zadbać o to, by Szczecin był postrzegany rzeczywiście jako miasto pełne różnorodnej sztuki – bo tak w istocie jest.

A na koniec, w prezencie od Profesora, pewna myśl: „W życiu człowieka najważniejsza jest pasja i niekoniecznie do twórczości. Ważne jest tylko to: jeżeli już coś robisz, to rób na serio.”

 

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Caminando", "Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Rzeźba i Formy Przestrzenne" w DESA Unicum., "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Bollwerk” 1935, „Nazywam się Czerwień", „Nie bajka leśna”, „Niesamowita słowiańszczyzna”, „Siła korzeni jest w nas. Rzecz o Bogdanie Matławskim", „Skazany na Plakat”, 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 13 Muz w Szczecinie, 14 02.2018, 1829
, 1831, 1833, 1844, 1845, 1851, 2003, 2009, 2020, abstrakcja, Adam Klein, Adam Marczyński, Adam Wajrak, Adrian Ludwig Richter (1803–184), aerograf, afisz, Agata Wolniewicz, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akt, Akwaforta, akwaforta na papierze, akwarela, akwatinta, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, album skazany na plakat, Aleksandra Gisges-Dalecka, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), alkid, Alpejski szczyt (1935), Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Anna Domaradzka, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, antropomorfizacja, Arthur Tesmmers?, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, asamblaż, ASP Katowice, ASP ŁÓDŹ, August Ludwig Most, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, Autoportret artysty siedzącego i rysującego, Autor anonimowy, autorstwo, awers, Barbara Warzeńska, Barwne komstelacje świata, Batik miodowy na gorąco, Bawarscy chłopi podczas pielgrzymki do Maria-Culm, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, blejtram, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bożena Mozolewska, Bronisław Kierzkowski, budzą się demony, Carl Blechen, Caspar David Friedrich, cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, ceramika, Chłopi z okolic Chebu dekorują dom na Boże Ciało, Chłopiec klęczący tyłem na krześle, Chłopskie domy w Diessen, Christian Ernst Stölzel, collage, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", Cyprian Nocoń, Czeska karczma, Dama z Gronostajem, Dariusz Aniołkowski, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz, Desa Unicum, dibond, dokument filmowy, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, Domy wiejskie i studnia, Dorota Kozak, doświadczać miasta, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr hab. prof. US Bogdan Matławski, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, dr Zygmunt Niedźwiedź, Drawno, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, Duża chałupa ryglowa w Dreźnie-Loschwitz, dyr Lucjan Bąbolewski, Edmund Gomolicki, edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, Edward Hartwig, emalia, emalia na metalu, Emotion Loader, environment, Ernst Fries, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, Eugen Dekkert (1865 Szczecin – 1956 Garmisch-Partenkirchen), Eugen Dekkert. Zum 70. Geburtstag des Stettiner Malers, Ewa Łyczywek-Pałka, fakturalność, falsyfikat, Festiwal Tkaniny 2019, Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej, Filcowanie wełny na mokro, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, film o Andrzeju Tomczaku, folklor na Pomorzu Zachodnim, Fonderia Venturi Arte w Bolonii, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak, foto Mateusz Piestrak, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, fotografia subiektywna, Franciszka Themerson, Františkovy Lazne, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, Galeria Kapitańska, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria R+, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, Gdy rozum śpi, GIF, gipsoryt, Górskie schronisko, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Greifswald, Grupa Tkacka Wątek, Grzegorz Szponar, gwasz, Handlarz świń, Hanna Kaszewska, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Hans Hollaus, Helena Kwiatkowska, Henry Winkles, Henryk Cześnik, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ID1 Studio, ilustracja, ilustracja do dzieła Knuta Hamsuna Rosa, impast, INKU Szczeciński Inkubator Kultury, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jakub Lewiński, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, Jan Tarasin, Jedzący chłopiec, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Joann Bartosik, Johann Gottlob Schumann według rysunku Johanna G. Jentzscha, Jon Rafman, Julius Friedrich Ludwig Runge, Juliusz Windorbski, Kaleka o kulach, Kamień Pomorski, kamienioryt, Kamienna Brama w Uttewalder Grund, Karczma, Karl Friedrich Schinkel, karta 4, karta 49, Kasia Zimnoch, katalog dzieł Mosta, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, Kobieta modląca się na klęczkach, Kobieta siedząca bokiem w prawo, Kobieta z dzieckiem w ramionach, kolaż, Kolekcja Czartoryskich, kolekcja Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, kolekcjoner, kolografia, Königssee, Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kreda, Kreuth Niemcy, Królewski pałac w Weesenstein, krosno, Kryspin Pawlicz, Krzysztof Pruszkowski, Krzysztof Ślachciak, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kunstverein für Pommern, kurator Szymon Piotr Kubiak, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lelum 1963, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, Leonia Chmielnik, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, litografia na papierze, litografia piórem, Ludwig Manzel, Ludwig Most, Ludwig Richter, Maciej Szczawiński, Magdalena Abakanowicz, Magdalena Barczyk-Kurus, Magdalena Soboń, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Malarze w gospodzie, Marek Wyłupek, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marianowo, Marika, Marlborough Gallery, Marlena Lenart, Martin Derbyshire, Martin Pechan, Matczyne szczęście, Matka z dzieckiem, Mężczyzna w płaszczu przy drzwiach, Mężczyzna z dziecięcą trumienką, mezzotinta, MIASTOCHODZIK, Michael Koppe, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, miejski pejzaż, miłość, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, Mittenwald (1935), młodzi artyści, Młyn nad górską rzeczką, MN w Szczecinie, Modląca się dziewczynka, Modląca się kobieta, Modlący się chłopiec, Modlący się mężczyzna z kapeluszem, Monika Sosnowska, Monitorowanie24, monotypia, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe Szczecin, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, nie datowany, Niedzielna wycieczka w ogrodzie gospody, Niedzielny spacer, Nostizsche Gallerie, Nowe brzmienie big beatu, Obecność, obraz, OBRAZOWNIA Joanna Woźna, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, Oczekująca, odwrocie, Off Marina, Ogród tawerny, Ojciec tańczący z synkiem, Olaf Deriglasoff, olej, olej na papierze, olej na płótnie, oliwkowy papier, ołówek, ołówek na papierze welinowym, Open Heart Warrior, Opisy warsztatów, Opo-wieści o sztuce, ortret siedzącego Michaela Koppe, Ostatnia ryba, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Panorama Alp, panorama Szczecina, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, papier welinowy, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, pastele, Pasterki alpejskie, Patchworkowe sztuczki, Paul Holz, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, Pęd winorośli, pejzaż, Peter Paul Most, pióro, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, Podsłuchiwana randka, Podstawy haftu krzyżykowego, Polelum 1962., polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie, pomnik Braterstwa Broni Żołnierzy Polskich i Radzieckich, Pomorski artysta epoki biedermeieru., portret Fanny Beer, Portret Martina Richtera, Portret matki, Portret stojącego Michaela Koppe, posłuszeństwo, poster, Pötschke według Ludwiga Mosta, Powroźnicy przy pracy, Prace Doroty Piechocińskiej, Prace Grzegorza Myćki, Prace Joanny Bartosik, Prace Łukasza Drzycimskiego, Prace Oli Szmidy z instrukcją odbioru, Prace Olka Pujszo, Prace Poli Augustynowicz, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, Prasłowianka I, Prasłowianka II, prawo i sztuka, prezes DESA Unicum, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Promenada około 1850 roku, Przełęcz Lueg koło Salzburga, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, recenzja filmu, reprodukcja w: Otto Holtze, rerwers, reż. Marek Osajda, Roman Opałka, rycina reprodukcyjna, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek w szkicowniku nr 6, rysunek węglem, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, rzeźby granitowe, Saska karczma z kręgielnią, scena rodzajowa, sepia, serigrafia, sitodruk, Siusiający wałach, Skubas, Ślubuję ci wierność, Sławomir Lewiński., słup Szymon, Słupca, Smart Metering, Smocking czyli manipulowanie tkaniną, solarigrafia, Sonia Wojtysek, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stowarzyszenie Media Dizajn, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, studium, Studium do obrazu Matka z dzieckiem, studium ołówkiem na papierze, studium postaci do obrazu Wieczorna modlitwa czeskich chłopów, światłocień, sygnatura, sygnatura Mosta, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, szary papier czerpany, Szczecin, Szczecin 2020, szczecińskie Muzeum Miejskie(Stadtmuseum), szkic do kompozycji Kolegium prasowe, Szkice do portretu Michela Labarziena, Szkice głów męskich, Szkicownik 1, Szkicownik nr VI, szkicowniki Mosta, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, tempera, Teresa Pągowska, Teresa Wurtinger z Witkowic, Tkanina 3D, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Trafostacja Sztuki, Tragarz mleka Feitus Landthaler, trzy różne sposoby licytowania, tusz, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, Tyrolska scena rodzinna, ugier, Urodziny dziadka, video art, Vintage art, W Dinkelsbühl, wadium, Walking Figures, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, Watzmann, według obrazu Ludwiga Mosta, węgiel, Werner Liersch, wernisaż, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Wernisaż Kolektywu ILU NAS JEST 1.501.2020 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Weronika Raczyńska, wg obrazu Jana Steena, wideo, wideo art, Widok hotelu Scholastyka nad Achensee, Widok krajobrazu z kościołem, Wietrzny nastrój pod Alpami (1930), wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Bormes (1887–1958), Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Witraż z tkaniny, Włodzimierz Pawlak, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, Wspomnienie z Kreuth, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, wykłady z zakresu historii sztuki, wykonywanie kwiatów z filcowanej wełny, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Z Kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich („Wielość porządków. Od Cybisa do Strzemińskiego”), Żabnica, Zagórów, Zakończona gra o zwolnienie z zapłaty, zakup z limitem ceny, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zarys grzbietu Rudaw, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz, zdjęcie archiwalne w MNS, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, złoty podział, złoty prostokąt, żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia, ZPAF O/Szczecin, ZPAP O/ Szczecin, ZUT-u w Szczecinie
+Więcej
Trwa ładowanie