Drezno, Georgplatz, gmach Kreuzschule najokazalszej budowli przy placu na miejscu Trzcinowego Stawu w 1869 roku – https://de.wikipedia.org/wiki/Georgplatz_(Dresden) – dostęp 11.12.2019

Widocznie siedziby rodów królewskich robiły wrażenie na Ludwigu Moście, skoro w Opo-wieściach dr Ewy Gwiazdowskiej często pojawia się motyw wędrówek malarza, który za cel wyprawy wybiera sobie takie miejsca. Gdziekolwiek, mam oczywiście na myśli miejsce pobytu malarza, by się nie pojawiła rezydencja, pałac, zamek (choćby nawet ruiny) to mamy pewność, że Most tam był, dokładnie wszystko obejrzał i wykonał szkice, swoistą dokumentację miejsca. Rysunki, niczym zdjęcia dzisiaj, wykorzystywane były jako materiał wyjściowy do tworzenia obrazów. I jeszcze jedno. Czytając dzisiejszy odcinek zaskoczona byłam informacją popartą dowodem rzeczowym – widocznym na jednym z jego obrazów – a mianowicie tym, że w pierwszej połowie XIX wieku modną rozrywką były kręgle. Uwierzycie?!

dr Ewa Gwiazdowska Most „zakręcony turysta” 

WYPRAWA XV 

Królewski pałac w Weesenstein

Pałac w Weesenstein obecnie, https://www.schloss-weesenstein.de/pl/palac-weesenstein/ - dostęp 2.12.2019 Pałac w Weesenstein obecnie, https://www.schloss-weesenstein.de/pl/palac-weesenstein/ – dostęp 2.12.2019

W kwietniu 1832 Ludwig Most postanowił obejrzeć rezydencję królów saskich w Weesenstein. Odbył kolejną wycieczkę śladami władców. Pałac i ogród cieszyły się dużym zainteresowaniem turystów już na przełomie XVIII i XIX wieku. Podziwiano malownicze położenie budowli na wyniosłej skale, okazałość założenia, piękne ogrody zachęcające do spacerów. W średniowieczu stał tu warowny zamek należący do cesarskiego hrabstwa Dohna. Już w 1406 roku przejęła go wpływowa saska arystokracje ród Bühnau. W 1772 roku został zakupiony przez nobilitowaną mieszczańską rodzinę von Uckermann. Most oglądał pałac wkrótce po tym jak stał się on rezydencją królewską. W 1830 roku bowiem pałac kupił król Anton Saski i stworzył tu zamiejską rezydencję Wettynów.

W poszukiwaniu śladów saskiej historii

Widok okolic Helfenberger Grunf https://www.komoot.com/smarttour/140398 – dostęp 9.12.2019 Widok okolic Helfenberger Grund https://www.komoot.com/smarttour/140398 – dostęp 9.12.2019

W końcu kwietnia Ludwig Most udał się pieszo przez Niederpoyritz do Helfenberger Grund. Postanowił obejrzeć romantyczne ruiny kamiennego grodu, który założono w drugiej połowie XII wieku. Zamek zwany Burg Helfenberg stał na straży terenów dawnych władców Saksonii. Był siedzibą lenników królewskich, margrabiów von Haugwitz, a potem rodu von Schaf. Budowlę wzmiankowano około 1700 roku jako rzadko zamieszkiwaną. Stopniowo w XVIII wieku zamek popadł w ruinę. Już w 1775 roku był traktowany jako źródło materiału budowlanego. Most narysował ruiny 29 kwietnia 1832 roku. Po drodze upamiętniał też zabudowania chłopskie.

Drezno nieznane

Plan fragmentu Drezna ze stawem Jüdenteich, dawnym Rohrteich , https://de.wikipedia.org/wiki/Georgplatz_(Dresden) – dostęp 9.12.2019 Plan fragmentu Drezna ze stawem Jüdenteich, dawnym Rohrteich , https://de.wikipedia.org/wiki/Georgplatz_(Dresden) – dostęp 9.12.2019

W 1833 roku przed opuszczeniem Drezna na dobre Ludwig Most wędrował po mieście poszukując ciekawych motywów. Między innymi szkicował Trzcinowy Staw (Rohteich (Rohrteich) położony bezpośrednio poza fortyfikacjami otaczającymi stare miasto. Staw ten zwany również Żydowskim (Jüdenteich) został około połowy XIX wieku osuszony. Założono tam plac (Georgplatz), wokół którego powstała okazała wielkomiejska zabudowa. Niestety pod koniec drugiej wojny światowej, w trakcie nalotów aliantów, historyzujące budowle zostały zburzone.

Drezdeński flaneur

 Ludwig Most, Duża chałupa ryglowa w Dreźnie-Loschwitz, 1833, ołówek na papierze welinowym, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Duża chałupa ryglowa w Dreźnie-Loschwitz, 1833, ołówek na papierze welinowym, Muzeum Narodowe w Szczecinie

W 1833 roku Ludwig Most jakby przepełniony nostalgicznym nastrojem błądził po ulicach i placach Drezna. Na Nowym Mieście szkicował rzeźnię. Rysował Nowy Rynek. Kilkakrotnie dokumentował wygląd starych chłopskich chałup stojących jeszcze w dzielnicy Loschwitz. Jedną z nich, piętrowy, ryglowy dom z oszalowanym szczytem i kilkoma przybudówkami gospodarczymi rysował 20 września 1833 roku.

Relaks za miastem

Ludwig Most, Saska karczma z kręgielnią, 1834, olej na płótnie, własność prywatna Ludwig Most, Saska karczma z kręgielnią, 1834, olej na płótnie, własność prywatna

W 1834 roku, już po powrocie do rodzinnego Szczecina, Ludwig Most namalował obraz, na którym grupa osób odpoczywa przed karczmą na przedmieściach Drezna. Zapewne jest to rodzina, która po spacerze przez winne wzgórza chce się posilić, jeszcze chwilę podziwiać piękno krajobrazu i nabrać sił przed powrotem do domu. Siedzą przy stole ustawionym w altanie oplecionej winoroślą. Za ich plecami przez otwarte drzwi widać wnętrze kręgielni. Pierwszym właścicielem obrazu został szczecinianin Julius Meister Młodszy, który zakupił go za 300 talarów. W 1937 roku obraz należał do kapitana korwety, Ritschla, mieszkającego w Słupsku.

Cenne archiwalium

Ludwig Most, Saska karczma z kręgielnią, 1834, olej na płótnie, zdjęcie archiwalne, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Saska karczma z kręgielnią, 1834, olej na płótnie, zdjęcie archiwalne, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Na kolorowej reprodukcji obrazu Ludwiga Mosta trudno rozpoznać szczegóły drugiego planu. Dopiero dzięki dobremu archiwalnemu zdjęciu, które zrobiono przed drugą wojną światową wiemy, że za otwartymi drzwiami prowadzącymi z altany do wnętrza gospody znajduje się kręgielnia. Przy drzwiach stoi kilku mężczyzn. Przyglądają się, każdy w innej pozie, koledze, który właśnie rzuca kulą.

Moda na kręgle

Ludwig Most, Szkic postaci mężczyzny szykującego się do rzutu kulą, nie datowany, ołówek na papierze welinowym, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Szkic postaci mężczyzny szykującego się do rzutu kulą, nie datowany, ołówek na papierze welinowym, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Gra w kręgle należała i należy do ulubionych rozrywek mieszczańskich w krajach niemieckich. Grano w nie na wysypanych piaskiem placykach jak i w zadaszonych kręgielniach specjalnie wybudowanych za miastem. Ludwig Most przedstawił kręgielnię czynną przy karczmie obsługującej wycieczkowiczów odpoczywających po spacerze po nadłabskich wzgórzach. W środku kręgielni, do której przybudowano altanę, zgromadzili się zapaleni gracze. Jeden z nich przymierza się właśnie do rzutu kulą, aby zbić jak najwięcej kręgli. Obecnie ta zabawa znów stała się modna i w Szczecinie, więc można tu popróbować zręczności i szczęścia.

Obraz Saska karczma jest tak bogaty w szczegóły, że może uda się do niego jeszcze wrócić. W szkicownikach jest parę rysunków, które warto zestawić z tym obrazem, a nuż zostały wykorzystane przy jego malowaniu.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Caminando", "Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Rzeźba i Formy Przestrzenne" w DESA Unicum., "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Bollwerk” 1935, „Nie bajka leśna”, „Niesamowita słowiańszczyzna”, „Siła korzeni jest w nas. Rzecz o Bogdanie Matławskim", 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 13 Muz w Szczecinie, 14 02.2018, 1829, 1831, 1833
, 1844, 1845, 2009, abstrakcja, Adam Marczyński, Adam Wajrak, Adrian Ludwig Richter (1803–184), afisz, Agata Wolniewicz, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akt, Akwaforta, akwaforta na papierze, akwarela, akwatinta, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, Aleksandra Gisges-Dalecka, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), alkid, Alpejski szczyt (1935), Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Anna Domaradzka, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, antropomorfizacja, Arthur Tesmmers?, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, asamblaż, ASP Katowice, ASP ŁÓDŹ, August Ludwig Most, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, Autoportret artysty siedzącego i rysującego, Autor anonimowy, autorstwo, awers, Barbara Warzeńska, Barwne komstelacje świata, Batik miodowy na gorąco, Bawarscy chłopi podczas pielgrzymki do Maria-Culm, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, blejtram, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bożena Mozolewska, Bronisław Kierzkowski, cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, ceramika, Chłopiec klęczący tyłem na krześle, Chłopskie domy w Diessen, Christian Ernst Stölzel, collage, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", Cyprian Nocoń, Dama z Gronostajem, Dariusz Aniołkowski, Desa Unicum, dibond, dokument filmowy, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, Domy wiejskie i studnia, Dorota Kozak, doświadczać miasta, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr hab. prof. US Bogdan Matławski, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, dr Zygmunt Niedźwiedź, Drawno, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, Duża chałupa ryglowa w Dreźnie-Loschwitz, dyr Lucjan Bąbolewski, Edmund Gomolicki, edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, Edward Hartwig, emalia, emalia na metalu, Emotion Loader, environment, Ernst Fries, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, Eugen Dekkert (1865 Szczecin – 1956 Garmisch-Partenkirchen), Eugen Dekkert. Zum 70. Geburtstag des Stettiner Malers, Ewa Łyczywek-Pałka, fakturalność, falsyfikat, Festiwal Tkaniny 2019, Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej, Filcowanie wełny na mokro, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, film o Andrzeju Tomczaku, folklor na Pomorzu Zachodnim, Fonderia Venturi Arte w Bolonii, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, fotografia subiektywna, Franciszka Themerson, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria R+, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, GIF, gipsoryt, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Grupa Tkacka Wątek, Grzegorz Szponar, gwasz, Hanna Kaszewska, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Hans Hollaus, Helena Kwiatkowska, Henry Winkles, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ID1 Studio, ilustracja, impast, INKU Szczeciński Inkubator Kultury, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jakub Lewiński, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, Jan Tarasin, Jedzący chłopiec, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Jon Rafman, Julius Friedrich Ludwig Runge, Juliusz Windorbski, Kamień Pomorski, kamienioryt, Karczma, Karl Friedrich Schinkel, karta 4, Kasia Zimnoch, katalog dzieł Mosta, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, Kobieta modląca się na klęczkach, kolaż, Kolekcja Czartoryskich, kolekcjoner, kolografia, Königssee, Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kreda, Kreuth Niemcy, Królewski pałac w Weesenstein, krosno, Kryspin Pawlicz, Krzysztof Pruszkowski, Krzysztof Ślachciak, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kunstverein für Pommern, kurator Szymon Piotr Kubiak, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lelum 1963, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, Leonia Chmielnik, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, Ludwig Manzel, Ludwig Most, Ludwig Richter, Maciej Szczawiński, Magdalena Abakanowicz, Magdalena Barczyk-Kurus, Magdalena Soboń, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Marek Wyłupek, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marianowo, Marika, Marlborough Gallery, Marlena Lenart, Martin Derbyshire, Martin Pechan, Matczyne szczęście, Matka z dzieckiem, mezzotinta, MIASTOCHODZIK, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, miejski pejzaż, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, Mittenwald (1935), młodzi artyści, MN w Szczecinie, Modląca się dziewczynka, Modląca się kobieta, Modlący się chłopiec, Modlący się mężczyzna z kapeluszem, Monika Sosnowska, Monitorowanie24, monotypia, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe Szczecin, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, Niedzielna wycieczka w ogrodzie gospody, Nowe brzmienie big beatu, Obecność, obraz, OBRAZOWNIA Joanna Woźna, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, Oczekująca, odwrocie, Off Marina, Ogród tawerny, Ojciec tańczący z synkiem, Olaf Deriglasoff, olej, olej na papierze, olej na płótnie, ołówek, ołówek na papierze welinowym, Open Heart Warrior, Opisy warsztatów, Opo-wieści o sztuce, Ostatnia ryba, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Panorama Alp, panorama Szczecina, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, pastele, Pasterki alpejskie, Patchworkowe sztuczki, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, Pęd winorośli, pejzaż, Peter Paul Most, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, Podsłuchiwana randka, Podstawy haftu krzyżykowego, Polelum 1962., polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie, pomnik Braterstwa Broni Żołnierzy Polskich i Radzieckich, Portret matki, poster, Pötschke według Ludwiga Mosta, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, Prasłowianka I, Prasłowianka II, prawo i sztuka, prezes DESA Unicum, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Przełęcz Lueg koło Salzburga, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, recenzja filmu, reprodukcja w: Otto Holtze, rerwers, Roman Opałka, rycina reprodukcyjna, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek węglem, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, rzeźby granitowe, Saska karczma z kręgielnią, scena rodzajowa, sepia, serigrafia, sitodruk, Skubas, Sławomir Lewiński., słup Szymon, Słupca, Smart Metering, Smocking czyli manipulowanie tkaniną, solarigrafia, Sonia Wojtysek, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stowarzyszenie Media Dizajn, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, Studium do obrazu Matka z dzieckiem, studium ołówkiem na papierze, studium postaci do obrazu Wieczorna modlitwa czeskich chłopów, światłocień, sygnatura, sygnatura Mosta, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, Szczecin, szczecińskie Muzeum Miejskie(Stadtmuseum), szkic do kompozycji Kolegium prasowe, Szkice głów męskich, Szkicownik 1, szkicowniki Mosta, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, tempera, Teresa Pągowska, Teresa Wurtinger z Witkowic, Tkanina 3D, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Trafostacja Sztuki, Tragarz mleka Feitus Landthaler, trzy różne sposoby licytowania, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, Tyrolska scena rodzinna, ugier, Urodziny dziadka, video art, Vintage art, W Dinkelsbühl, wadium, Walking Figures, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, Watzmann, według obrazu Ludwiga Mosta, węgiel, wernisaż, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Weronika Raczyńska, wg obrazu Jana Steena, wideo, wideo art, Widok hotelu Scholastyka nad Achensee, Widok krajobrazu z kościołem, Wietrzny nastrój pod Alpami (1930), wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Witraż z tkaniny, Włodzimierz Pawlak, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, Wspomnienie z Kreuth, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, wykłady z zakresu historii sztuki, wykonywanie kwiatów z filcowanej wełny, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Żabnica, Zagórów, Zakończona gra o zwolnienie z zapłaty, zakup z limitem ceny, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, zdjęcie archiwalne w MNS, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, złoty podział, złoty prostokąt, żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia, ZPAF O/Szczecin, ZPAP O/ Szczecin, ZUT-u w Szczecinie
+Więcej
Trwa ładowanie