Widok miasteczka Cheb w stronę kościoła, https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&id=6D0272D6B9FDBF56FB6DF765CDC133EF536144EE&thid=OIP.JNJ_scsfQjd1YpzoA3ytTwHaFj&mediaur – dostęp 3.02.2020
Motywem przewodnim XXI odcinka Opo-wieści dr Ewy Gwiazdowskiej są opisy portretowanych, przez Ludwiga Mosta, postaci, które był spotkał w trakcie swoich wojaży po Czechach. Jak świetnie się je czyta! To nie tylko wierne oddanie tego, co możemy zobaczyć na obrazie. Dzięki autorce bohaterowie obrazów ożywają.  O czym myśli młoda Fanny Beer? Na kogo kokieteryjnie spogląda Martin Richter? Czym smuci się kobieta siedząca w prawo? O tym wszystkim dowiemy się w tej części.

dr Ewa Gwiazdowska Most „zakręcony turysta”

Czechy jakich nie znacie 3

WYPRAWA XXI

Piękność z Chebska

Ludwig Most, Portret Fanny Beer, studium do obrazu, olej na płótnie, 1851, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Portret Fanny Beer, studium do obrazu, olej na płótnie, 1851, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Piękny, dopracowany portret młodej, szesnastoletniej kobiety z okolic Chebu, w dawnym regionie Egerland, Most namalował podczas pobytu w zachodnich Czechach w 1851 roku. Studium to początkowo, przez Eckhardta Wendta zaprzyjaźnionego z rodziną potomków Mosta, wiązane było z obrazem przedstawiającym przygotowania do Bożego Ciała. Jednak na tym obrazie Fanny Beer nie pojawia się. Być może portret powstał przy okazji pracy nad tym obrazem, a potem nie został wykorzystany. Czeszka prezentuje bogaty, typowy dla regionu letni strój młodej kobiety. Nosi podwójną spódnicę, spodnią amarantową w pionowy deseń, wierzchnią modrą oraz szkarłatną zapaskę. Czarny stanik z dekoltem obszytym ozdobną tasiemką nałożyła na białą koszulę z krótkimi, bufiastymi rękawami. Na szyi ma czerwoną chustę z kwiatowym deseniem, a na gładko uczesanych włosach czerwony zawój z chusty przybranej kwiatami. Na nogach ma białe pończochy i płaskie, czarne pantofle. Fanny tęsknie spogląda za kimś niewidocznym na portrecie, a w ręce trzyma kamionkowy dzban. Dzban jest ważnym symbolicznym motywem portretu. Pamiętamy znaczenie rozbitego dzbana. Ten niesiony przez młodą Czeszkę oznacza, że jest już w wieku, w jakim poszukuje się przyszłego męża. Zatem jej pociągłe spojrzenie staje się zrozumiałe. Oto spotkała mężczyznę, który jej się podoba.

…i współczesna

Młoda Czeszka w stroju regionalnym https://i.pinimg.com/originals/ab/95/4c/ab954c62c1c68f8bbe62475a5fa190c0.jpg – dostęp 3.02.2020 Młoda Czeszka w stroju regionalnym
https://i.pinimg.com/originals/ab/95/4c/ab954c62c1c68f8bbe62475a5fa190c0.jpg – dostęp 3.02.2020

Strój regionalny współczesnej Czeszki z okolic Chebu wygląda trochę podobnie do dawnego, ale jest mniej bogaty, prostszy i lżejszy. Kobieta nosi krótką, czerwoną spódnicę, zakrywającą tylko kolana, dołem obszytą trzema żółtymi taśmami i krótką żółtą zapaskę w drobny deseń kwiatowy, obszytą białą koronką. Czarny stanik haftowany w czerwone kwiaty założyła na białą koszulę z krótkimi, bufiastymi rękawkami, zdobioną przy dekolcie i rękawach czerwonymi tasiemkami. Na głowie ma czerwono biały wieniec. Nogi w białych pończochach obuła w płaskie, czarne pantofle z paskiem.

Czas dojrzałości

Ludwig Most, Portret Martina Richtera, studium, olej na płótnie, 1851, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Portret Martina Richtera, studium, olej na płótnie, 1851, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Portret 62-letniego Martina Richtera Most malował w jednym z ulubionych miejsc dostarczających modeli, czyli w karczmie. Tym razem była to karczma w czeskich Vitkovicach, którą artysta odwiedził szóstego sierpnia 1851 roku. Richter ubrany jest w czarny strój – bluzę ze stójkowym kołnierzem, bez rękawów, dzięki czemu widać białą koszulę z nisko wszytymi rękawami i wąskim mankietem, obcisłe spodnie i miękkie, skórzane buty z cholewami. Na głowie ma czarny cylinder. Zapewne jest niedziela i mężczyzna odpoczywa przy piwie. Wielki, kamionkowy, szarobrunatny dzban oparł o kolano i gestem lewej ręki opartej o stół przyzywa chyba kelnerkę, a nie oberżystę. Mówi o tym jego wesoła, kokieteryjna mina. Obok portretu całej postaci Most zrobił studium samej głowy Richtera. Mężczyzna ma siwe włosy opadające na kark. Twarz także została ujęta z profilu w prawo, ale ma inny wyraz. Mężczyzna nie śmieje się tylko lekko uśmiecha spoglądając wysoko w górę. Z pewną tęsknotą a jednocześnie nieśmiało patrzy na osobę stojącą przed nim. Czyżby niewidoczna na kompozycji kobieta tak bardzo mu się spodobała, że powziął wobec niej jakieś zamiary. Może Fanny i Martin to prawdopodobna „niedobrana para”.

Czerwcowe święto – Boże Ciało

Ludwig Most, Chłopi z okolic Chebu dekorują dom na Boże Ciało, olej na papierze, 1851, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Chłopi z okolic Chebu dekorują dom na Boże Ciało, olej na papierze, 1851, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Tym razem Most przedstawił scenę związaną z obchodami jednego z ważnych świąt kościelnych – Bożego Ciała. W jego przygotowanie i obchody włączali się wszyscy mieszkańcy parafii. Trzeba było nadać wsi odświętny wygląd zdobiąc domy i budując ołtarze na trasie procesji. Most ukazał dekorowanie dużego domu, na ścianie którego montowany jest ołtarz. Młody mężczyzna stojąc na drabinie przygotowuje tło ołtarza. Pomaga mu inny podając elementy do dekoracji. Na drabinę wspina się mały chłopiec, który też chce brać udział w pracach. Na pierwszym planie po prawej stronie stoi główna część ołtarza i lichtarz. Po lewej stronie i w głębi grupa osób towarzyszy pracom. Jeden z mężczyzn stojąc kieruje montowaniem ołtarza. W głębi widać wiejskie domy mieszkalne i gospodarcze. Na bocznej ścianie jednej z szop wisi krucyfiks. Ponad dachami wznosi się dach nawy i sygnaturka kościoła. Słońce powoli zachodzi. Nad horyzontem obłoki zabarwione są jeszcze na różowo, ale wysoko nad dachami wsi nieboskłon stopniowo ciemnieje.

Niepokój oczekiwania

Ludwig Most, Kobieta siedząca bokiem w prawo, studium do obrazu Chłopi z okolic Chebu dekorują dom na Boże Ciało, 1840, olej na papierze, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Kobieta siedząca bokiem w prawo, studium do obrazu Chłopi z okolic Chebu dekorują dom na Boże Ciało, 1840, olej na papierze, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Studium dojrzałej kobiety w stroju regionalnym wykonane w kurorcie Františkovy Lazne 27 lipca 1840 roku jest cenną pracą dla badacza dorobku Mosta. Szczególnie w zestawieniu ze studium do obrazu Chłopi z okolic Chebu dekorują dom na Boże Ciało. Kobieta upamiętniona na studium figuralnym jest prawie identyczna z tą umieszczoną po lewej stronie studium do obrazu. Siedzi bokiem w prawo spoglądając przed siebie, a ręce złożyła na podołku. Ma na sobie ciemny strój. Nawet przybranie czarnego czepka – chusta spływająca z czubka głowy na plecy ma barwy ciemne, przydymione. Jednak obie kompozycje dzieli jedenaście lat. Zatem portret kobiety potwierdza, że Most wykorzystywał każdą okazję do malowania i skrzętnie zbierał materiały do przyszłych obrazów gdziekolwiek był. Mógł je po latach zużytkować nie tracąc czasu na poszukiwanie modela czy modelki. Co uderzające, wyraz twarzy kobiety w powiązaniu ze strojem sugeruje, że przeżyła ona jakąś tragiczną sytuację. Może jest wdową? A uczestniczy wszak w radosnym wydarzeniu, przygotowaniach do święta Bożego Ciała. Niezupełnie pasuje do tej sytuacji. Czyżby Most, dodatkowo umieszczając ją na pierwszym planie, chciał powiedzieć coś szczególnego? Już się nie dowiemy.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Caminando", "Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Rzeźba i Formy Przestrzenne" w DESA Unicum., "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Bollwerk” 1935, „Nazywam się Czerwień", „Nie bajka leśna”, „Niesamowita słowiańszczyzna”, „Siła korzeni jest w nas. Rzecz o Bogdanie Matławskim", „Skazany na Plakat”, 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 13 Muz w Szczecinie, 14 02.2018, 1829
, 1831, 1833, 1844, 1845, 1851, 2003, 2009, 2020, abstrakcja, Adam Marczyński, Adam Wajrak, Adrian Ludwig Richter (1803–184), aerograf, afisz, Agata Wolniewicz, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akt, Akwaforta, akwaforta na papierze, akwarela, akwatinta, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, album skazany na plakat, Aleksandra Gisges-Dalecka, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), alkid, Alpejski szczyt (1935), Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Anna Domaradzka, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, antropomorfizacja, Arthur Tesmmers?, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, asamblaż, ASP Katowice, ASP ŁÓDŹ, August Ludwig Most, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, Autoportret artysty siedzącego i rysującego, Autor anonimowy, autorstwo, awers, Barbara Warzeńska, Barwne komstelacje świata, Batik miodowy na gorąco, Bawarscy chłopi podczas pielgrzymki do Maria-Culm, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, blejtram, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bożena Mozolewska, Bronisław Kierzkowski, budzą się demony, cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, ceramika, Chłopi z okolic Chebu dekorują dom na Boże Ciało, Chłopiec klęczący tyłem na krześle, Chłopskie domy w Diessen, Christian Ernst Stölzel, collage, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", Cyprian Nocoń, Czeska karczma, Dama z Gronostajem, Dariusz Aniołkowski, Desa Unicum, dibond, dokument filmowy, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, Domy wiejskie i studnia, Dorota Kozak, doświadczać miasta, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr hab. prof. US Bogdan Matławski, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, dr Zygmunt Niedźwiedź, Drawno, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, Duża chałupa ryglowa w Dreźnie-Loschwitz, dyr Lucjan Bąbolewski, Edmund Gomolicki, edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, Edward Hartwig, emalia, emalia na metalu, Emotion Loader, environment, Ernst Fries, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, Eugen Dekkert (1865 Szczecin – 1956 Garmisch-Partenkirchen), Eugen Dekkert. Zum 70. Geburtstag des Stettiner Malers, Ewa Łyczywek-Pałka, fakturalność, falsyfikat, Festiwal Tkaniny 2019, Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej, Filcowanie wełny na mokro, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, film o Andrzeju Tomczaku, folklor na Pomorzu Zachodnim, Fonderia Venturi Arte w Bolonii, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak, foto Mateusz Piestrak, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, fotografia subiektywna, Franciszka Themerson, Františkovy Lazne, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, Galeria Kapitańska, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria R+, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, Gdy rozum śpi, GIF, gipsoryt, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Grupa Tkacka Wątek, Grzegorz Szponar, gwasz, Hanna Kaszewska, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Hans Hollaus, Helena Kwiatkowska, Henry Winkles, Henryk Cześnik, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ID1 Studio, ilustracja, impast, INKU Szczeciński Inkubator Kultury, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jakub Lewiński, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, Jan Tarasin, Jedzący chłopiec, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Joann Bartosik, Jon Rafman, Julius Friedrich Ludwig Runge, Juliusz Windorbski, Kamień Pomorski, kamienioryt, Karczma, Karl Friedrich Schinkel, karta 4, karta 49, Kasia Zimnoch, katalog dzieł Mosta, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, Kobieta modląca się na klęczkach, Kobieta siedząca bokiem w prawo, kolaż, Kolekcja Czartoryskich, kolekcja Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, kolekcjoner, kolografia, Königssee, Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kreda, Kreuth Niemcy, Królewski pałac w Weesenstein, krosno, Kryspin Pawlicz, Krzysztof Pruszkowski, Krzysztof Ślachciak, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kunstverein für Pommern, kurator Szymon Piotr Kubiak, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lelum 1963, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, Leonia Chmielnik, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, litografia na papierze, Ludwig Manzel, Ludwig Most, Ludwig Richter, Maciej Szczawiński, Magdalena Abakanowicz, Magdalena Barczyk-Kurus, Magdalena Soboń, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Marek Wyłupek, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marianowo, Marika, Marlborough Gallery, Marlena Lenart, Martin Derbyshire, Martin Pechan, Matczyne szczęście, Matka z dzieckiem, mezzotinta, MIASTOCHODZIK, Michael Koppe, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, miejski pejzaż, miłość, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, Mittenwald (1935), młodzi artyści, MN w Szczecinie, Modląca się dziewczynka, Modląca się kobieta, Modlący się chłopiec, Modlący się mężczyzna z kapeluszem, Monika Sosnowska, Monitorowanie24, monotypia, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe Szczecin, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, Niedzielna wycieczka w ogrodzie gospody, Niedzielny spacer, Nowe brzmienie big beatu, Obecność, obraz, OBRAZOWNIA Joanna Woźna, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, Oczekująca, odwrocie, Off Marina, Ogród tawerny, Ojciec tańczący z synkiem, Olaf Deriglasoff, olej, olej na papierze, olej na płótnie, ołówek, ołówek na papierze welinowym, Open Heart Warrior, Opisy warsztatów, Opo-wieści o sztuce, ortret siedzącego Michaela Koppe, Ostatnia ryba, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Panorama Alp, panorama Szczecina, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, pastele, Pasterki alpejskie, Patchworkowe sztuczki, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, Pęd winorośli, pejzaż, Peter Paul Most, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, Podsłuchiwana randka, Podstawy haftu krzyżykowego, Polelum 1962., polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie, pomnik Braterstwa Broni Żołnierzy Polskich i Radzieckich, portret Fanny Beer, Portret Martina Richtera, Portret matki, Portret stojącego Michaela Koppe, posłuszeństwo, poster, Pötschke według Ludwiga Mosta, Prace Doroty Piechocińskiej, Prace Grzegorza Myćki, Prace Joanny Bartosik, Prace Łukasza Drzycimskiego, Prace Oli Szmidy z instrukcją odbioru, Prace Olka Pujszo, Prace Poli Augustynowicz, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, Prasłowianka I, Prasłowianka II, prawo i sztuka, prezes DESA Unicum, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Promenada około 1850 roku, Przełęcz Lueg koło Salzburga, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, recenzja filmu, reprodukcja w: Otto Holtze, rerwers, reż. Marek Osajda, Roman Opałka, rycina reprodukcyjna, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek węglem, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, rzeźby granitowe, Saska karczma z kręgielnią, scena rodzajowa, sepia, serigrafia, sitodruk, Skubas, Ślubuję ci wierność, Sławomir Lewiński., słup Szymon, Słupca, Smart Metering, Smocking czyli manipulowanie tkaniną, solarigrafia, Sonia Wojtysek, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stowarzyszenie Media Dizajn, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, studium, Studium do obrazu Matka z dzieckiem, studium ołówkiem na papierze, studium postaci do obrazu Wieczorna modlitwa czeskich chłopów, światłocień, sygnatura, sygnatura Mosta, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, Szczecin, Szczecin 2020, szczecińskie Muzeum Miejskie(Stadtmuseum), szkic do kompozycji Kolegium prasowe, Szkice do portretu Michela Labarziena, Szkice głów męskich, Szkicownik 1, Szkicownik nr VI, szkicowniki Mosta, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, tempera, Teresa Pągowska, Teresa Wurtinger z Witkowic, Tkanina 3D, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Trafostacja Sztuki, Tragarz mleka Feitus Landthaler, trzy różne sposoby licytowania, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, Tyrolska scena rodzinna, ugier, Urodziny dziadka, video art, Vintage art, W Dinkelsbühl, wadium, Walking Figures, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, Watzmann, według obrazu Ludwiga Mosta, węgiel, wernisaż, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Wernisaż Kolektywu ILU NAS JEST 1.501.2020 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Weronika Raczyńska, wg obrazu Jana Steena, wideo, wideo art, Widok hotelu Scholastyka nad Achensee, Widok krajobrazu z kościołem, Wietrzny nastrój pod Alpami (1930), wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Witraż z tkaniny, Włodzimierz Pawlak, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, Wspomnienie z Kreuth, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, wykłady z zakresu historii sztuki, wykonywanie kwiatów z filcowanej wełny, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Z Kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich („Wielość porządków. Od Cybisa do Strzemińskiego”), Żabnica, Zagórów, Zakończona gra o zwolnienie z zapłaty, zakup z limitem ceny, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz, zdjęcie archiwalne w MNS, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, złoty podział, złoty prostokąt, żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia, ZPAF O/Szczecin, ZPAP O/ Szczecin, ZUT-u w Szczecinie
+Więcej
Trwa ładowanie