Opo-wieści dr E. Gwiazdowskiej

W STRONĘ MOSTA Wyprawa XXIII

19 lutego 2020 - dr Ewa Gwiazdowska

Adriaen van Ostade, Wiejscy muzykanci, 1655, olej na desce, ilustracja w: Je. Ju. Fechner, Gołłandskaja żanrowaja żywopis XVII wieka w sobranii Gosudarstwiennogo Ermitaża, Moskwa 1979, nr kat. 60 (Holenderskie malarstwo rodzajowe w zbiorach Państwowego Muzeum Ermitaż)
Ludwig Most iście faktograficznym pędzlem  i ołówkiem dokumentował swoją epokę i ludzi wówczas żyjących. Znakomitym miejscem obserwacji były dla malarza wszelkiego rodzaju tawerny, austerie, zajazdy, gospody, karczmy, oberże – wszystkie te miejsca, w których skupiały się jak w soczewce zwyczaje towarzyskie ludzi podróżujących i bywających. Był też miłośnikiem holenderskiego i flamandzkiego malarstwa rodzajowego XVII wieku. Często kopiował obrazy swoich mistrzów dla zarobku, ale też czynił to z wielkim zamiłowaniem. Jakie były tego owoce? O tym wszystkim  przeczytacie w tym odcinku.

 

dr Ewa Gwiazdowska Most „zakręcony turysta”

Fascynacja dawnymi Niderlandami

WYPRAWA XXIII

W tym odcinku nawiążemy do często spotykanego na obrazach Ludwiga Mosta tematu zajazdów, do których zachęcało artystę studiowanie XVII wiecznych holenderskich, a także flamandzkich obrazów rodzajowych.

Gospoda dawnym ośrodkiem kultury i rozrywki

Simon de Vos, Wesołe towarzystwo, 1631, olej na blasze miedzianej, Państwowe Muzeum Ermitaż, ilustracja w: Elena Martchenko, Les Maîtres de la peinture mondiale dans les musées de l’Union Soviétique, Léningrad1987, kat. 774. (Mistrzowie światowego malarstwa w radzieckich muzeach) Simon de Vos, Wesołe towarzystwo, 1631, olej na blasze miedzianej, Państwowe Muzeum Ermitaż, ilustracja w: Elena Martchenko, Les Maîtres de la peinture mondiale dans les musées de l’Union Soviétique, Léningrad1987, kat. 774. (Mistrzowie światowego malarstwa w radzieckich muzeach)

Wielu XVII-wiecznych malarzy holenderskich i flamandzkich przedstawiało sceny rodzajowe rozgrywające się w gospodzie. Służyły one piętnowaniu pospolitych przywar – próżniaczego życia, nieporządku, pijaństwa, przemocy i rozpusty. Ale pośrednio stały się dokumentem kultury epoki. Upamiętniały obraz ówczesnego społeczeństwa i jego otoczenia. Tę drugą właściwość wykorzystał Most jako inspirację do swych dzieł.

Ucieszne chwile w gospodzie

Dirk Hals, Wesołe towarzystwo w tawernie, 1628, olej na desce, ilustracja w: Je. Ju. Fechner, Gołłandskaja żanrowaja żywopis XVII wieka w sobranii Gosudarstwiennogo Ermitaża, Moskwa 1979, nr kat. 38 (Holenderskie malarstwo rodzajowe w zbiorach Państwowego Muzeum Ermitaż) Dirk Hals, Wesołe towarzystwo w tawernie, 1628, olej na desce, ilustracja w: Je. Ju. Fechner, Gołłandskaja żanrowaja żywopis XVII wieka w sobranii Gosudarstwiennogo Ermitaża, Moskwa 1979, nr kat. 38 (Holenderskie malarstwo rodzajowe w zbiorach Państwowego Muzeum Ermitaż)

Pewni bohaterowie XVII-wiecznych obrazów to wesołe towarzystwo bogatych mieszczan bądź szlachty. Na kompozycji Dirka Halsa (1591–1656), młodszego brata Fransa Halsa, cenionego portrecisty, goście tawerny pokazani zostali tak, jakby znajdowali się na scenie przed publicznością. Siedzą za stołem w swobodnych pozach, jedzą, piją, palą i grają w karty. Mają na sobie wykwintne atłasowe ubrania przybrane koronkami i jedwabnymi szarfami.

Karczma przystanią dla zabijaków i lekkoduchów

Adriaen van Ostade, Scena w karczmie, 1671, olej na desce, ilustracja w: Je. Ju. Fechner, Gołłandskaja żanrowaja żywopis XVII wieka w sobranii Gosudarstwiennogo Ermitaża, Adriaen van Ostade, Scena w karczmie, 1671, olej na desce, ilustracja w: Je. Ju. Fechner, Gołłandskaja żanrowaja żywopis XVII wieka w sobranii Gosudarstwiennogo Ermitaża

Innych klientów gościły wiejskie karczmy. Sceny przedstawiające wieśniaków, woźniców, biedaków, włóczęgów cieszyły się chyba większym zainteresowaniem, gdyż jest ich zdecydowanie więcej. Na obrazie Adriaena van Ostade (1610–1685), który był specjalistą od takich kompozycji, widać dwie grupy gości. Ich stoliki rozdzielone są przepierzeniem. Oni także piją, palą i grają w karty, ale przy skromnych stołach. Nie ma tu wiele do jedzenia, tylko bułki w koszyku. Wesoły muzykant gra na skrzypkach, ale wokół panuje bałagan. Brak harmonii i zgody. Może za chwilę dojdzie do bitki, bo jeden z graczy gwałtownie wstał od stolika.

Wizyta w berlińskiej galerii malarstwa

Ludwig Most, Kłaniająca się postać męska, około 1846, ołówek, papier welinowy, rysunek w szkicowniku nr 12, karta 32, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Kłaniająca się postać męska, około 1846, ołówek, papier welinowy, rysunek w szkicowniku nr 12, karta 32, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Na jednej z kart szkicownika nr 12 Most przedstawił młodzieńca w bogatym stroju z początku XVII wieku zdobionym rzędami drobnych guzów. Mężczyzna nosi wams (kaftan) oraz luźne spodnie za kolana i pantofle z kokardą. Spoglądając w stronę zgromadzonego towarzystwa wykonuje taneczny krok i kłania się wywijając kapeluszem. W odgadnięciu, z jakiego obrazu Most skopiował tę postać, pomaga nazwisko malarza umieszczone pod nogami tancerza: Molenaer, a także katalog berlińskiej galerii malarstwa sprzed stu lat.

Rozwiązanie w dawnym katalogu

Jan Miense Molenaer, Wiejska karczma, 1659, olej na desce, ilustracja w: Die Gemäldegalerie des Kaiser-Friedrich-Museum, Bearb. H. Posse, Berlin 1911, s. 259, nr kat. 949 Jan Miense Molenaer, Wiejska karczma, 1659, olej na desce, ilustracja w: Die Gemäldegalerie des Kaiser-Friedrich-Museum, Bearb. H. Posse, Berlin 1911, s. 259, nr kat. 949

Wydany w 1911 roku Ilustrowany katalog po berlińskiej galerii dawnego malarstwa, która wówczas nosiła nazwę Kaiser-Friedrich-Museum (Muzeum Cesarza Fryderyka) zawiera ważne informacje. Między innymi mówi, które obrazy znajdowały się w kolekcji w czasach, gdy zwiedzał ją Most. Dzięki temu pozwala rozwiązać zagadkę pochodzenia jego szkicu. Artysta około 1846 roku ponownie odwiedził Berlin, miasto, w którym ukończył studia na Akademii Sztuki w 1830 roku. Swoje kroki skierował do wspaniałej galerii malarstwa, aby podziwiać mistrzostwo holenderskich mistrzów przedstawiających gospody oraz stare zwyczaje towarzyskie.

Taneczne pas

Jan Miense Molenaer, Grupa gości z tańczącą parą, fragment obrazu Wiejska karczma, 1659, olej na desce, ilustracja w: Die Gemäldegalerie des Kaiser-Friedrich-Museum, Bearb. H. Posse, Berlin 1911, s. 259, nr kat. 949 Jan Miense Molenaer, Grupa gości z tańczącą parą, fragment obrazu Wiejska karczma, 1659, olej na desce, ilustracja w: Die Gemäldegalerie des Kaiser-Friedrich-Museum, Bearb. H. Posse, Berlin 1911, s. 259, nr kat. 949

Uwagę Mosta zwrócił obraz Jana Miense Molenaera (1610-1668) ukazujący ucztę w wiejskiej gospodzie. Obraz przyciąga oko rozbudowanym przedstawieniem figuralnym. Liczni goście zgromadzeni przy stole przyglądają się pląsającej po lewej stronie sali eleganckiej parze. Mężczyzna jest właśnie tą osobą, którą Most utrwalił w swoim szkicowniku. Artysta starał się dokładnie oddać ubiór tancerza.

Most obserwuje wnętrza dawnych zajazdów

Ludwig Most, Wnętrze karczmy, według obrazu Hendricka Gerritsza Pota, ołówek, papier welinowy, rysunek w szkicowniku nr 12, karta 34v, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Wnętrze karczmy, według obrazu Hendricka Gerritsza Pota, ołówek, papier welinowy, rysunek w szkicowniku nr 12, karta 34v, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ludwig Most z zamiłowaniem studiował XVII-wieczne obrazy ukazujące wnętrza holenderskich i flamandzkich gospód i zajazdów. Mówią o tym między innymi rysunki dwu gospód. Wykonał je w szkicowniku nr 12 w 1848 roku. Szkic wnętrza karczmy według kompozycji Hendricka Gerritsza Pota (1585–1657) powstał w nieznanych okolicznościach. Most naszkicował kilku gości siedzących przy kominie i przy stole. Więcej uwagi poświęcił sprzętom znajdującym się we wnętrzu, stojącym w kącie, na stołach i półkach.

…oraz dokumentuje obyczaje

Ludwig Most, Scena w karczmie, według obrazu nieznanego artysty, ołówek, papier welinowy, rysunek w szkicowniku nr 12, karta 35, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Scena w karczmie, według obrazu nieznanego artysty, ołówek, papier welinowy, rysunek w szkicowniku nr 12, karta 35, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Inne wnętrze szkicowane przez Mosta ukazuje grupę gości zabawiającą się przy stole, podczas gdy kelner stoi przed nimi wypięty na baczność jak żołnierz oczekujący rozkazów. Most przedstawił wygląd tej dużej izby, pośrodku której stał wielki murowany piec dzielący ją na dwa pomieszczenia.

Reprezentacyjny kredens

Ludwig Most, Kredens, około 1846, ołówek na papierze welinowym, rysunek w szkicowniku 12, karta 31, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Kredens, około 1846, ołówek na papierze welinowym, rysunek w szkicowniku 12, karta 31, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Za temat jednego ze szkiców Most obrał XVII-wieczny kredens z kręconą kolumienką wspierającą gzyms, który wieńczy mebel. Na meblu ukazał szereg ozdobnych naczyń, którymi pysznił się lokal. Były to wysokie weneckie kielichy do wina, niski pękaty kieliszek do mocniejszego napoju, srebrny dzban z pokrywą, naczynie na wodę z kopulastą pokrywą, imbryk i szklanica. W tle kredensu rysownik naszkicował fragment wnętrza z piecem, wysokim kominem i lampą zwisającą z odeskowanego stropu.

Okno na świat

Adriaen van Ostade, Wiejska rodzina we wnętrzu, nie datowany, olej na płótnie,  https://www.artprice.com/artist/21747/adriaen-ostade-van/painting/547361/a-peasant-family-in-an-interior?p=9 – dostęp 19.02.2020 Adriaen van Ostade, Wiejska rodzina we wnętrzu, nie datowany, olej na płótnie,  https://www.artprice.com/artist/21747/adriaen-ostade-van/painting/547361/a-peasant-family-in-an-interior?p=9 – dostęp 19.02.2020

Jednym z motywów, które Most mógł zaczerpnąć z niderlandzkich widoków wnętrz były okazałe okna z barwnych szybek w arkadowych wnękach. Takie okno oświetlające czeską karczmę wygląda podobnie jak na przykład na obrazie Adriaena van Ostade Wiejska rodzina we wnętrzu.

Nieznany „z widzenia” owoc studiów nad zajazdami

Adriaen van Ostade, Karczma chłopska, nie datowany, olej, ilustracja w: Peter Paul Most, Die Bilder des Malers Ludwig Most, Hannover 1937, s. 29, kat. 232 Adriaen van Ostade, Karczma chłopska, nie datowany, olej, ilustracja w: Peter Paul Most, Die Bilder des Malers Ludwig Most, Hannover 1937, s. 29, kat. 232

Kopiowanie dawnych obrazów było jednym ze sposobów zarabiania na życie i zaspokajania woli miłośników sztuki na posiadanie dzieł mistrzów. Także Most podejmował się kopiowania. Jednym z naśladowanych dzieł była  Karczma chłopska Adriaena van Ostadego. Jednak szczeciński artysta nie spoczął na laurach. W 1872 r. namalował pendant (czyli parę) do obrazu Ostadego. Kompozycja zatytułowana Karczma. Zaproszenie do tańca obecnie jest niestety nieznana, ale może wykorzystał w niej motyw tancerza zaczerpnięty z dzieła Moleanera. Obraz Mosta wymienia wnuk malarza w katalogu Die Bilder des Malers Ludwig Most, Hannover 1937, s. 20, kat. 147.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Caminando", "Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Rzeźba i Formy Przestrzenne" w DESA Unicum., "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Bollwerk” 1935, „Nazywam się Czerwień", „Nie bajka leśna”, „Niesamowita słowiańszczyzna”, „Siła korzeni jest w nas. Rzecz o Bogdanie Matławskim", „Skazany na Plakat”, 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 13 Muz w Szczecinie, 14 02.2018, 1829
, 1831, 1833, 1844, 1845, 1851, 2003, 2009, 2020, abstrakcja, Adam Klein, Adam Marczyński, Adam Wajrak, Adrian Ludwig Richter (1803–184), aerograf, afisz, Agata Wolniewicz, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akt, Akwaforta, akwaforta na papierze, akwarela, akwatinta, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, album skazany na plakat, Aleksandra Gisges-Dalecka, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), alkid, Alpejski szczyt (1935), Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Anna Domaradzka, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, antropomorfizacja, Arthur Tesmmers?, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, asamblaż, ASP Katowice, ASP ŁÓDŹ, August Ludwig Most, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, Autoportret artysty siedzącego i rysującego, Autor anonimowy, autorstwo, awers, Barbara Warzeńska, Barwne komstelacje świata, Batik miodowy na gorąco, Bawarscy chłopi podczas pielgrzymki do Maria-Culm, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, blejtram, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bożena Mozolewska, Bronisław Kierzkowski, budzą się demony, Carl Blechen, Caspar David Friedrich, cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, ceramika, Chłopi z okolic Chebu dekorują dom na Boże Ciało, Chłopiec klęczący tyłem na krześle, Chłopskie domy w Diessen, Christian Ernst Stölzel, collage, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", Cyprian Nocoń, Czeska karczma, Dama z Gronostajem, Dariusz Aniołkowski, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz, Desa Unicum, dibond, dokument filmowy, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, Domy wiejskie i studnia, Dorota Kozak, doświadczać miasta, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr hab. prof. US Bogdan Matławski, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, dr Zygmunt Niedźwiedź, Drawno, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, Duża chałupa ryglowa w Dreźnie-Loschwitz, dyr Lucjan Bąbolewski, Edmund Gomolicki, edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, Edward Hartwig, emalia, emalia na metalu, Emotion Loader, environment, Ernst Fries, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, Eugen Dekkert (1865 Szczecin – 1956 Garmisch-Partenkirchen), Eugen Dekkert. Zum 70. Geburtstag des Stettiner Malers, Ewa Łyczywek-Pałka, fakturalność, falsyfikat, Festiwal Tkaniny 2019, Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej, Filcowanie wełny na mokro, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, film o Andrzeju Tomczaku, folklor na Pomorzu Zachodnim, Fonderia Venturi Arte w Bolonii, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak, foto Mateusz Piestrak, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, fotografia subiektywna, Franciszka Themerson, Františkovy Lazne, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, Galeria Kapitańska, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria R+, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, Gdy rozum śpi, GIF, gipsoryt, Górskie schronisko, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Greifswald, Grupa Tkacka Wątek, Grzegorz Szponar, gwasz, Handlarz świń, Hanna Kaszewska, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Hans Hollaus, Helena Kwiatkowska, Henry Winkles, Henryk Cześnik, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ID1 Studio, ilustracja, ilustracja do dzieła Knuta Hamsuna Rosa, impast, INKU Szczeciński Inkubator Kultury, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jakub Lewiński, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, Jan Tarasin, Jedzący chłopiec, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Joann Bartosik, Johann Gottlob Schumann według rysunku Johanna G. Jentzscha, Jon Rafman, Julius Friedrich Ludwig Runge, Juliusz Windorbski, Kaleka o kulach, Kamień Pomorski, kamienioryt, Kamienna Brama w Uttewalder Grund, Karczma, Karl Friedrich Schinkel, karta 4, karta 49, Kasia Zimnoch, katalog dzieł Mosta, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, Kobieta modląca się na klęczkach, Kobieta siedząca bokiem w prawo, Kobieta z dzieckiem w ramionach, kolaż, Kolekcja Czartoryskich, kolekcja Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, kolekcjoner, kolografia, Königssee, Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kreda, Kreuth Niemcy, Królewski pałac w Weesenstein, krosno, Kryspin Pawlicz, Krzysztof Pruszkowski, Krzysztof Ślachciak, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kunstverein für Pommern, kurator Szymon Piotr Kubiak, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lelum 1963, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, Leonia Chmielnik, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, litografia na papierze, litografia piórem, Ludwig Manzel, Ludwig Most, Ludwig Richter, Maciej Szczawiński, Magdalena Abakanowicz, Magdalena Barczyk-Kurus, Magdalena Soboń, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Malarze w gospodzie, Marek Wyłupek, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marianowo, Marika, Marlborough Gallery, Marlena Lenart, Martin Derbyshire, Martin Pechan, Matczyne szczęście, Matka z dzieckiem, Mężczyzna w płaszczu przy drzwiach, Mężczyzna z dziecięcą trumienką, mezzotinta, MIASTOCHODZIK, Michael Koppe, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, miejski pejzaż, miłość, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, Mittenwald (1935), młodzi artyści, Młyn nad górską rzeczką, MN w Szczecinie, Modląca się dziewczynka, Modląca się kobieta, Modlący się chłopiec, Modlący się mężczyzna z kapeluszem, Monika Sosnowska, Monitorowanie24, monotypia, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe Szczecin, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, nie datowany, Niedzielna wycieczka w ogrodzie gospody, Niedzielny spacer, Nostizsche Gallerie, Nowe brzmienie big beatu, Obecność, obraz, OBRAZOWNIA Joanna Woźna, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, Oczekująca, odwrocie, Off Marina, Ogród tawerny, Ojciec tańczący z synkiem, Olaf Deriglasoff, olej, olej na papierze, olej na płótnie, oliwkowy papier, ołówek, ołówek na papierze welinowym, Open Heart Warrior, Opisy warsztatów, Opo-wieści o sztuce, ortret siedzącego Michaela Koppe, Ostatnia ryba, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Panorama Alp, panorama Szczecina, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, papier welinowy, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, pastele, Pasterki alpejskie, Patchworkowe sztuczki, Paul Holz, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, Pęd winorośli, pejzaż, Peter Paul Most, pióro, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, Podsłuchiwana randka, Podstawy haftu krzyżykowego, Polelum 1962., polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie, pomnik Braterstwa Broni Żołnierzy Polskich i Radzieckich, Pomorski artysta epoki biedermeieru., portret Fanny Beer, Portret Martina Richtera, Portret matki, Portret stojącego Michaela Koppe, posłuszeństwo, poster, Pötschke według Ludwiga Mosta, Powroźnicy przy pracy, Prace Doroty Piechocińskiej, Prace Grzegorza Myćki, Prace Joanny Bartosik, Prace Łukasza Drzycimskiego, Prace Oli Szmidy z instrukcją odbioru, Prace Olka Pujszo, Prace Poli Augustynowicz, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, Prasłowianka I, Prasłowianka II, prawo i sztuka, prezes DESA Unicum, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Promenada około 1850 roku, Przełęcz Lueg koło Salzburga, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, recenzja filmu, reprodukcja w: Otto Holtze, rerwers, reż. Marek Osajda, Roman Opałka, rycina reprodukcyjna, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek w szkicowniku nr 6, rysunek węglem, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, rzeźby granitowe, Saska karczma z kręgielnią, scena rodzajowa, sepia, serigrafia, sitodruk, Siusiający wałach, Skubas, Ślubuję ci wierność, Sławomir Lewiński., słup Szymon, Słupca, Smart Metering, Smocking czyli manipulowanie tkaniną, solarigrafia, Sonia Wojtysek, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stowarzyszenie Media Dizajn, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, studium, Studium do obrazu Matka z dzieckiem, studium ołówkiem na papierze, studium postaci do obrazu Wieczorna modlitwa czeskich chłopów, światłocień, sygnatura, sygnatura Mosta, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, szary papier czerpany, Szczecin, Szczecin 2020, szczecińskie Muzeum Miejskie(Stadtmuseum), szkic do kompozycji Kolegium prasowe, Szkice do portretu Michela Labarziena, Szkice głów męskich, Szkicownik 1, Szkicownik nr VI, szkicowniki Mosta, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, tempera, Teresa Pągowska, Teresa Wurtinger z Witkowic, Tkanina 3D, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Trafostacja Sztuki, Tragarz mleka Feitus Landthaler, trzy różne sposoby licytowania, tusz, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, Tyrolska scena rodzinna, ugier, Urodziny dziadka, video art, Vintage art, W Dinkelsbühl, wadium, Walking Figures, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, Watzmann, według obrazu Ludwiga Mosta, węgiel, Werner Liersch, wernisaż, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Wernisaż Kolektywu ILU NAS JEST 1.501.2020 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Weronika Raczyńska, wg obrazu Jana Steena, wideo, wideo art, Widok hotelu Scholastyka nad Achensee, Widok krajobrazu z kościołem, Wietrzny nastrój pod Alpami (1930), wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Bormes (1887–1958), Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Witraż z tkaniny, Włodzimierz Pawlak, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, Wspomnienie z Kreuth, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, wykłady z zakresu historii sztuki, wykonywanie kwiatów z filcowanej wełny, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Z Kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich („Wielość porządków. Od Cybisa do Strzemińskiego”), Żabnica, Zagórów, Zakończona gra o zwolnienie z zapłaty, zakup z limitem ceny, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zarys grzbietu Rudaw, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz, zdjęcie archiwalne w MNS, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, złoty podział, złoty prostokąt, żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia, ZPAF O/Szczecin, ZPAP O/ Szczecin, ZUT-u w Szczecinie
+Więcej
Trwa ładowanie