August Ludwig Most, Wyznanie, fragment obrazu Podsłuchiwana randka, 1844, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ludwig Most okazał się uważnym obserwatorem świata w pełnym jego wymiarze. Nie tylko to, co zewnętrzne było mu wybornie znane: aktualne zwyczaje, trendy panującej mody, style architektoniczne i design. Wykazała to ponad wszelką wątpliwość w swych Opo-wieściach dr Ewa Gwiazdowska. Starannie dobierała obrazy mistrza niczym materiał dowodowy. To jednak nie koniec niespodzianek. Kolejny obraz Mosta, czyli Podsłuchiwana randka z 1844 roku posłużył autorce Opo-wieści do zaprezentowania sposobu przedstawienia ważkiego tematu, który zainteresuje prawie każdego – a jest nim  MIŁOŚĆ.

dr Ewa Gwiazdowska, Most „zakręcony” turysta

Wyprawa XI

Dowcip Mosta ostrzył się na dwuznacznych scenach rodzajowych. Artysta świetnie umiał podglądać bliźnich i z humorem pokazywać ich słabostki. Mówi o tym obraz zakupiony do szczecińskiego Muzeum Narodowego w domu aukcyjnym Hauswedell & Nolte w Hamburgu w 2009 roku.

Czar par

Obraz Podsłuchiwana randka jest kompozycją o podwójnym znaczeniu. Dwoje dziewcząt podsłuchuje spotkanie z ukochanym ich siostry lub koleżanki. Artysta nie tylko podpatruje tę samą scenę ale i śledzi obie niedyskretne dziewczyny. A wszystko dzieje się po dwu stronach węgła alpejskiej chałupy.

…stara jak świat

August Ludwig Most, Rozmowa zakochanych, fragment obrazu Podsłuchiwana randka, 1844, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie August Ludwig Most, Rozmowa zakochanych, fragment obrazu Podsłuchiwana randka, 1844, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Miłość jest wieczna. Most pokazał parę flirtującą na tle malowniczego alpejskiego pejzażu, widocznego w dali. Dziewczyna wychyla się przez okno i z troską kładzie rękę na czole wybranka. On przytrzymuje ręką jej drugą dłoń opartą na parapecie okna. Oboje czule patrzą sobie w oczy.

Ciekawość też nie więdnie z czasem

August Ludwig Most, Podglądające dziewczęta, fragment obrazu Podsłuchiwana randka, 1844, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie August Ludwig Most, Podglądające dziewczęta, fragment obrazu Podsłuchiwana randka, 1844, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Za rogiem domu przytulone do ściany kryją się dwie dziewczyny. Jedna ukradkiem wygląda, aby zobaczyć, co się dzieje obok. Druga przykuca i zwraca się ze śmiechem do niewidocznej w kadrze trzeciej osoby. Dzieli się plotką – odkryciem, kto się w kim zakochał – także z nami, przypadkowymi widzami tej sceny.

Byłem tu

August Ludwig Most, Konew, balia i koryto na podwórku przed chatą, fragment obrazu Podsłuchiwana randka, 1844, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Most nie omieszkał udokumentować swojej obecności podczas rozmowy dwojga zakochanych, przypuszczalnie wyznania miłosnego. Na dnie przewróconej balii umieścił swoją sygnaturę i datę: Most 1844. A naczynia, w których nie ma wody, mogą pełnić rolę symboliczną. Można je porównać do dzbanka z wodą ustawianego w scenach Zwiastowania. Tam pokazane było uczucie niebiańskie, bez skazy. Miłość ziemska niestety bywa mniej idealna. Brak tu oczyszczającej wody.

Gdzie drwa rąbią…

August Ludwig Most, Pień, ułamany konar, szczapy, siekiera i rzucony kapelusz, fragment obrazu Podsłuchiwana randka, 1844, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie August Ludwig Most, Pień, ułamany konar, szczapy, siekiera i rzucony kapelusz, fragment obrazu Podsłuchiwana randka, 1844, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaczące wydają się także inne motywy na obrazie. Na wprost węgła, jakby na granicy dwóch światów, Most umieścił pień służący do rąbania drewna. Oparł o niego kilka przedmiotów. Kawałki martwego drewna: ułamany konar i odłupane szczapy oraz siekierę skierowaną ostrzem w stronę podsłuchujących dziewcząt. Obok upadł rzucony przez zakochanego mężczyznę wysoki, bawarski kapelusz ozdobiony piórem drapieżnego ptaka. Czyżby te przedmioty mówiły – na pohybel ciekawskim plotkarkom. Martwe będą ich wieści, nie rozejdą się daleko. A siekiera odwrócona od pary zakochanych oznaczała zgodę i pomyślność między nimi.

Gadający balkon

August Ludwig Most, Widok balkonu, fragment obrazu Podsłuchiwana randka, 1844, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie August Ludwig Most, Widok balkonu, fragment obrazu Podsłuchiwana randka, 1844, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ponad głowami flirtującej pary widoczny jest balkon, charakterystyczny element alpejskiej chałupy chłopskiej. Ten balkon również jest pełen znaczeń. Na półce podpartej beleczkami stoją doniczki wypełnione roślinami. Delikatne zielone pędy zwieszają się tworząc dekoracyjny, żywy motyw. Obok wietrzy się poduszka zawieszona na balustradzie. Do ściany przybito klatkę dla ptaka, ale jest ona pusta. Można te znaki odczytać jako pomyślną wróżbę dla młodych. Brak ptaka może oznaczać odejście poprzedniego narzeczonego. Dlatego randka tak ekscytuje podsłuchujące dziewczęta. Ich siostra lub znajoma ma nowego amanta. Poduszka wietrzy się na przyjęcie gościa, a młode pędy oznaczają rozkwit nowego życia.

Cenna wskazówka

August Ludwig Most, Zwieszający się kilim, fragment obrazu Podsłuchiwana randka, 1844, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie August Ludwig Most, Zwieszający się kilim, fragment obrazu Podsłuchiwana randka, 1844, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Z drugiej części balkonu nad głowami dziewcząt opada w grubych fałdach wietrzący się kilim czy narzuta. Jego bogaty deseń i mocne kolory mówią, że ta cenna tkanina może być własnością tylko bogatego chłopa. Zapowiadają bogactwo domu, a więc dobrze rokują mężczyźnie, który stara się o rękę córki właściciela tego domostwa.

Nasze spotkanie z Mostem wędrującym po Alpach dobiega końca. Jego obrazy są okazją do snucia rozmaitych historii i rozplątywania ukrytych tajemnic. W dalszych odcinkach będę opowiadać o innych wyprawach szczecińskiego malarza.

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Caminando", "Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Rzeźba i Formy Przestrzenne" w DESA Unicum., "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Bollwerk” 1935, „Nie bajka leśna”, „Niesamowita słowiańszczyzna”, „Siła korzeni jest w nas. Rzecz o Bogdanie Matławskim", 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 13 Muz w Szczecinie, 14 02.2018, 1844, 1845, 2009
, abstrakcja, Adam Marczyński, Adam Wajrak, afisz, Agata Wolniewicz, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akt, Akwaforta, akwarela, akwatinta, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, Aleksandra Gisges-Dalecka, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), alkid, Alpejski szczyt (1935), Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Anna Domaradzka, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, antropomorfizacja, Arthur Tesmmers?, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, asamblaż, ASP Katowice, ASP ŁÓDŹ, August Ludwig Most, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, Autoportret artysty siedzącego i rysującego, Autor anonimowy, autorstwo, awers, Barbara Warzeńska, Barwne komstelacje świata, Batik miodowy na gorąco, Bawarscy chłopi podczas pielgrzymki do Maria-Culm, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, blejtram, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bożena Mozolewska, Bronisław Kierzkowski, cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, ceramika, Chłopskie domy w Diessen, collage, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", Cyprian Nocoń, Dama z Gronostajem, Dariusz Aniołkowski, Desa Unicum, dibond, dokument filmowy, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, Domy wiejskie i studnia, Dorota Kozak, doświadczać miasta, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr hab. prof. US Bogdan Matławski, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, dr Zygmunt Niedźwiedź, Drawno, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, Duża chałupa ryglowa w Dreźnie-Loschwitz, dyr Lucjan Bąbolewski, Edmund Gomolicki, edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, Edward Hartwig, emalia, emalia na metalu, Emotion Loader, environment, Ernst Fries, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, Eugen Dekkert (1865 Szczecin – 1956 Garmisch-Partenkirchen), Eugen Dekkert. Zum 70. Geburtstag des Stettiner Malers, Ewa Łyczywek-Pałka, fakturalność, falsyfikat, Festiwal Tkaniny 2019, Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej, Filcowanie wełny na mokro, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, film o Andrzeju Tomczaku, folklor na Pomorzu Zachodnim, Fonderia Venturi Arte w Bolonii, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, fotografia subiektywna, Franciszka Themerson, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria R+, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, GIF, gipsoryt, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Grupa Tkacka Wątek, Grzegorz Szponar, gwasz, Hanna Kaszewska, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Hans Hollaus, Helena Kwiatkowska, Henry Winkles, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ID1 Studio, ilustracja, impast, INKU Szczeciński Inkubator Kultury, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jakub Lewiński, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, Jan Tarasin, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Jon Rafman, Julius Friedrich Ludwig Runge, Juliusz Windorbski, Kamień Pomorski, kamienioryt, Karl Friedrich Schinkel, Kasia Zimnoch, katalog dzieł Mosta, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, kolaż, Kolekcja Czartoryskich, kolekcjoner, kolografia, Königssee, Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kreda, Kreuth Niemcy, Królewski pałac w Weesenstein, krosno, Kryspin Pawlicz, Krzysztof Pruszkowski, Krzysztof Ślachciak, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kunstverein für Pommern, kurator Szymon Piotr Kubiak, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lelum 1963, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, Leonia Chmielnik, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, Ludwig Manzel, Ludwig Most, Ludwig Richter, Maciej Szczawiński, Magdalena Abakanowicz, Magdalena Barczyk-Kurus, Magdalena Soboń, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Marek Wyłupek, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marianowo, Marika, Marlborough Gallery, Marlena Lenart, Martin Derbyshire, Martin Pechan, mezzotinta, MIASTOCHODZIK, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, miejski pejzaż, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, Mittenwald (1935), młodzi artyści, MN w Szczecinie, Monika Sosnowska, Monitorowanie24, monotypia, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe Szczecin, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, Nowe brzmienie big beatu, Obecność, obraz, OBRAZOWNIA Joanna Woźna, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, odwrocie, Off Marina, Ojciec tańczący z synkiem, Olaf Deriglasoff, olej, olej na płótnie, ołówek, ołówek na papierze welinowym, Open Heart Warrior, Opisy warsztatów, Opo-wieści o sztuce, Ostatnia ryba, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Panorama Alp, panorama Szczecina, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, pastele, Pasterki alpejskie, Patchworkowe sztuczki, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, pejzaż, Peter Paul Most, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, Podsłuchiwana randka, Podstawy haftu krzyżykowego, Polelum 1962., polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, pomnik Braterstwa Broni Żołnierzy Polskich i Radzieckich, poster, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, Prasłowianka I, Prasłowianka II, prawo i sztuka, prezes DESA Unicum, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Przełęcz Lueg koło Salzburga, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, recenzja filmu, reprodukcja w: Otto Holtze, rerwers, Roman Opałka, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek węglem, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, rzeźby granitowe, Saska karczma z kręgielnią, scena rodzajowa, sepia, serigrafia, sitodruk, Skubas, Sławomir Lewiński., słup Szymon, Słupca, Smart Metering, Smocking czyli manipulowanie tkaniną, solarigrafia, Sonia Wojtysek, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stowarzyszenie Media Dizajn, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, studium ołówkiem na papierze, światłocień, sygnatura, sygnatura Mosta, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, Szczecin, szczecińskie Muzeum Miejskie(Stadtmuseum), szkicowniki Mosta, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, tempera, Teresa Pągowska, Tkanina 3D, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Trafostacja Sztuki, Tragarz mleka Feitus Landthaler, trzy różne sposoby licytowania, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, Tyrolska scena rodzinna, ugier, video art, Vintage art, W Dinkelsbühl, wadium, Walking Figures, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, Watzmann, węgiel, wernisaż, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Weronika Raczyńska, wideo, wideo art, Widok hotelu Scholastyka nad Achensee, Widok krajobrazu z kościołem, Wietrzny nastrój pod Alpami (1930), wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Witraż z tkaniny, Włodzimierz Pawlak, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, Wspomnienie z Kreuth, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, wykłady z zakresu historii sztuki, wykonywanie kwiatów z filcowanej wełny, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Żabnica, Zagórów, zakup z limitem ceny, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, złoty podział, złoty prostokąt, żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia, ZPAF O/Szczecin, ZPAP O/ Szczecin, ZUT-u w Szczecinie
+Więcej
Trwa ładowanie