Opo-wieści dr E. Gwiazdowskiej

W STRONĘ MOSTA Wyprawa XIII

27 listopada 2019 - Jolanta Gramczyńska

Widok ze skał Bastei, https://de.wikipedia.org/wiki/Bastei– dostęp 25.11.2019

Ludwig Most w wieku 23 lat, już jako adept berlińskiej Akademii Sztuki przenosi się do Drezna. Chce pracować i doskonalić swój warsztat artysty. Podążamy za nim wspólnie z dr Ewą Gwiazdowską w kolejnych Opo-wieściach. Jak się okazuje wcale nie słabnie pasja malarza do pieszych wędrówek. Przemierza tym razem góry położone na południe od miasta, a położne wzdłuż Łaby (Nadłabskie Góry Piaskowcowe). Nie on jednak odkrywa modną i popularną w XIX wieku Saską Szwajcarię, która swą nazwę zawdzięcza portreciście Antonowi Graff (1736–1813) i pejzażyście Adrianowi Zingg (1734–1816). Wędrował najczęściej modnymi śladami sławnych poprzedników.  Dużo szkicował, a w tym także niezwykły zespół skał w Uttewalder Grund, który wcześniej uwiecznił na papierze, mistrz i romantyk pomorski Caspar David Friedrich mieszkający w Dreźnie. Czy się kiedykolwiek spotkali?

 

dr Ewa Gwiazdowska W stronę Mosta

WYPRAWA XIII Na podbój Drezna

Nowe mieszkanie

Loschwitz, widok miejscowości, https://de.wikipedia.org/wiki/Loschwitz– dostęp 25.11.2019 Loschwitz, widok miejscowości, https://de.wikipedia.org/wiki/Loschwitz– dostęp 25.11.2019

Po ukończeniu studiów w Akademii Sztuki w Berlinie Ludwig Most na przełomie lat 1830 i 1831 udał się do Drezna. Zamierzał tam pracować. Planował też doskonalić warsztat studiując obrazy mistrzów w galerii malarstwa zgromadzonej przez elektorów saskich. Zamieszkał za Łabą prawie na wsi, na przedmieściu Loschwitz położonym u stóp winnych wzgórz. Nie zachował się jego szkicownik z tego pobytu. Cele wycieczek Mosta znane są z opisu tego szkicownika wykonanego przez muzealnika w 1940 roku. Dokument znajduje się obecnie w Archiwum Państwowym w Szczecinie.

Skaliste wąwozy

Most, Pejzaż z Nadłabskich Gór Piaskowcowych, 1833, olej na płótnie, fotografia w katalogu Petera Paula Mosta, Die Bilder des Malers Ludwig Most, Hannover 1937, nr 31, s. 7a Most, Pejzaż z Nadłabskich Gór Piaskowcowych, 1833, olej na płótnie, fotografia w katalogu Petera Paula Mosta, Die Bilder des Malers Ludwig Most, Hannover 1937, nr 31, s. 7a

Mieszkanie w Dreźnie było dla Mosta dobrym punktem wypadowym do wycieczek w piaskowcowe góry położone na południe od miasta, przecięte korytem Łaby. Teren ten zwany Elbsandsteingebirge (Nadłabskie Góry Piaskowcowe) odkryty został przez artystów już w XVIII wieku. Dwaj z nich portrecista Anton Graff (1736–1813) i pejzażysta Adrian Zingg (1734–1816) nazwali te malownicze piaskowcowe skały Sächsische Schweiz (Saską Szwajcarią). W XIX wieku owe góry stały się popularne i modne. Jedyny pejzaż Mosta z jego wycieczek w okolice Drezna, który zachował się na dokumentalnej fotografii przedstawia charakterystyczny wąwóz skalny otwierający się na nurt Łaby.

Wizyta w parku następcy saskiego tronu

Widok zamku Wachwitz w otoczeniu parkowym, https://de.wikipedia.org/wiki/Wachwitz– dostęp 25.11.2019 Widok zamku Wachwitz w otoczeniu parkowym, https://de.wikipedia.org/wiki/Wachwitz– dostęp 25.11.2019

Po osiedleniu się w rezydencjonalnym mieście Wettynów – królewskiego rodu panującego w Saksonii Most nie omieszkał zwiedzić letniej rezydencji w Wachwitz. Była ona popularnym celem wycieczek mieszkańców Drezna. Rezydencję założył w 1824 roku następca tronu Friedrich August, który mieszkał w pobliskiej miejscowość Niederpoyritz. Most oglądał i szkicował zamek, a może także rozległy park rozlokowany na stokach winnej góry i „rozsiane” w nim inne budowle, między marcem a grudniem 1831 roku.

Wypad w stronę Lipska

Panorama Wurzen, około 1850, grafika na papierze, reprodukcja w: https://de.wikipedia.org/wiki/Wurzen– dostęp 25.11.2019 Panorama Wurzen, około 1850, grafika na papierze, reprodukcja w: https://de.wikipedia.org/wiki/Wurzen– dostęp 25.11.2019

W maju 1831 roku Most wybrał się w stronę zachodnią. Dotarł aż do miasteczka Wurzen położonego już niedaleko Lipska. W miejscowości było nie tylko kilka zabytkowych kościołów luterańskich oraz zamek. Do dziś są tam ślady polsko-saskich związków dynastycznych. Należy do nich Brama Pocztowa z 1734 roku z herbami Polski i Saksonii, słup dystansowy poczty polsko-saskiej z 1724 roku z herbami Polski i Saksonii, a może też kościół katolicki pw. Najświętszego Serca Jezusa. Uwagę artysty przyciągnęło natomiast wiekowe drzewo, które naszkicował 11 maja 1831 roku.

Tajemnicza skalna brama

Caspar David Friedrich, Skalna brama w Uttewalder Grund, około 1801, pędzel, sepia na papierze, reprodukcja w: Frank Richter, Caspar David Friedrich. Spurensuche im Dresdner Umland und in der Sächsischen Schweiz, Husum 2009, s. 45 Caspar David Friedrich, Skalna brama w Uttewalder Grund, około 1801, pędzel, sepia na papierze, reprodukcja w: Frank Richter, Caspar David Friedrich. Spurensuche im Dresdner Umland und in der Sächsischen Schweiz, Husum 2009, s. 45

W miesiącach od maja do sierpnia 1832 roku Most wędrował po Saskiej Szwajcarii śladami sławnych poprzedników. Szkicował między innymi niezwykły układ skał w zakątku Uttewalder Grund, który przed nim odwiedził i spopularyzował najwybitniejszy romantyk pomorski Caspar David Friedrich. Friedrich, krajan Mosta, urodził się w Greifswaldzie w 1774 roku. W Dreźnie zamieszkał w 1798 roku i pracował tam o końca życia w 1840 roku.

Urokliwy kurort

Widok Rathen ze skalnego stołu Lilienstein, https://de.wikipedia.org/wiki/Rathen– dostęp 25.11.2019 Widok Rathen ze skalnego stołu Lilienstein, https://de.wikipedia.org/wiki/Rathen– dostęp 25.11.2019

Innym celem letniej wycieczki Mosta w 1832 roku był mały ale pięknie położny na stokach wzgórz kurort Rathen. Ryglowe, pełne uroku domy tego miasteczka pobudowane na brzegu Łaby i rozproszone w zieleni pasa łagodnych wzgórz winnych kontrastowały ze skalnymi ścianami wznoszącymi się za nimi. Dla artysty ta okolica stanowiła motyw warty twórczej uwagi.

Człowiek ujarzmia naturę

Ganek między ostańcami w grupie skalnej Bastei (Basteja), , https://de.wikipedia.org/wiki/Bastei– dostęp 25.11.2019 Ganek między ostańcami w grupie skalnej Bastei (Basteja), https://de.wikipedia.org/wiki/Bastei– dostęp 25.11.2019

W pobliżu Rathen Most koniecznie musiał obejrzeć niezwykłą budowlę i widok z niej. Był to jeden z najpopularniejszych punktów do zwiedzania w Saskiej Szwajcarii. Murowany ganek zbudowany został wysoko w powietrzu, aby połączyć kilka pionowych ostańców piaskowcowych. Z końca tego ganku rozpościera się rozległy i piękny widok na okolicę rzeki Łaby.

Orle gniazdo

Miasteczko i zamek Hohnstein, https://de.wikipedia.org/wiki/Hohnstein– dostęp 25.11.2019 Miasteczko i zamek Hohnstein, https://de.wikipedia.org/wiki/Hohnstein– dostęp 25.11.2019

Miejscowość Rathen oddzielona była murem skalnym od innego malowniczego miasteczka Hohnstein. Temu małemu ośrodkowi towarzyszył pobudowany na skałach zamek obronny przypominający orle gniazdo. Także ten pomnik przeszłości wzbudzał zainteresowanie i zachwyt turystów i artystów. Most podziwiał i rysował zamek latem 1832 roku.

Po drodze do mieszkania za Łabą

Widok centrum Blasewitz, placu Schillera, około 1910 roku, barwna pocztówka, https://de.wikipedia.org/wiki/Blasewitz– dostęp 25.11.2019 Widok centrum Blasewitz, placu Schillera, około 1910 roku, barwna pocztówka, https://de.wikipedia.org/wiki/Blasewitz– dostęp 25.11.2019

Most lubił chodzić pieszo. Wracając z centrum Drezna do swojego mieszkania w Loschwitz zapewne nieraz przeprawiał się promem na drugą stronę Łaby z przedmieścia zwanego Blasewitz, zbudowanego na dawnej łące. W miejscu przeprawy wybudowano w 1883 roku kratownicowy most zwany Blaues Wunder (Błękitny Cud). Most miał podczas powrotu do domu okazję, jak niegdyś w Szczecinie, przyglądać się ruchliwemu życiu na rzece. 30 sierpnia 1832 roku szkicował statki płynące po Łabie.

W następnym odcinku dowiemy się, dokąd jeszcze Most wybrał się z Drezna i co zobaczył.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Caminando", "Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Rzeźba i Formy Przestrzenne" w DESA Unicum., "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Bollwerk” 1935, „Nazywam się Czerwień", „Nie bajka leśna”, „Niesamowita słowiańszczyzna”, „Obrazy Szczecina. Szczecin w obrazach”, „Ostatnia droga Temeraire’a", „Siła korzeni jest w nas. Rzecz o Bogdanie Matławskim", „Skazany na Plakat”, 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 13 Muz w Szczecinie
, 14 02.2018, 1829, 1831, 1833, 1844, 1845, 1851, 2 ćwierć XIX wieku, 2003, 2009, 2020, abstrakcja, Adam Klein, Adam Marczyński, Adam Wajrak, Adolf Menzel, Adrian Ludwig Richter, Adrian Ludwig Richter (1803-1884), Adrian Ludwig Richter (1803–184), Adrian Zingg, Adrian Zingg (1734–1816), aerograf, afisz, Agata Wolniewicz, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akt, Akwaforta, akwaforta barwna, akwaforta kolorowana, akwaforta na papierze, akwarela, akwatinta, Albert Henry Payne, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, album skazany na plakat, Aleksandra Gisges-Dalecka, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), alkid, Alpejski szczyt (1935), Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Anna Domaradzka, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, Anton Graff (1736–1813), antropomorfizacja, Archiwum Państwowe w Szczecinie, Arthur Tesmmers?, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, asamblaż, ASP Katowice, ASP ŁÓDŹ, August Krasicki, August Ludwig Most, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, Autoportret artysty siedzącego i rysującego, Autor anonimowy, autorstwo, awers, Barbara Warzeńska, Barwne komstelacje świata, Batik miodowy na gorąco, Bawarscy chłopi podczas pielgrzymki do Maria-Culm, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, Berlin, Bernardo Bellotto zwany Canaletto, Biblioteka Państwowa Pruskiego Dziedzictwa Kultury w Berlinie, blejtram, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bożena Mozolewska, Brama do zamku Hohnstein, Bronisław Kierzkowski, Brzeg morza 1855, budzą się demony, Carl Blechen, Carl Friedrich August Kotzsch, Carl Friedrich Wilhelm Klose, Carl Gottlieb Peschel (1798-1879), Caspar David Friedrich, Caspar David Friedrich (1744–1840), cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, ceramika, Chłopi z okolic Chebu dekorują dom na Boże Ciało, Chłopiec klęczący tyłem na krześle, Chłopskie domy w Diessen, Christian Adolf Eltzner, Christian Ernst Stölzel, Christian Gottfried Morasch (1749–1813), Christian Gottlob Hammer, collage, COVID - 19. Weryfikacja, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", Cyprian Nocoń, Czas ucieka, Czeska karczma, Dama z Gronostajem, Dariusz Aniołkowski, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz (Romantyczne góry. Dawnymi szlakami przez Saską Szwajcarię), Der historische Malerweg. Die Entdeckung der Sächsischen Schweiz im 18./19. Jahrhundert, Desa Unicum, dibond, dokument filmowy, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, Domy wiejskie i studnia, Dorota Kozak, doświadczać miasta, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr hab. prof. US Bogdan Matławski, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, dr Zygmunt Niedźwiedź, Drawno, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, Duża chałupa ryglowa w Dreźnie-Loschwitz, dyr Lucjan Bąbolewski, Edmund Gomolicki, Eduard Leonhardi (1828-1905), edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, Edward Hartwig, emalia, emalia na metalu, Emanuel Messer, Emotion Loader, environment, Ernest Ferdinand Oehme (1797 – 1855), Ernst Fries, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, Eugen Dekkert (1865 Szczecin – 1956 Garmisch-Partenkirchen), Eugen Dekkert. Zum 70. Geburtstag des Stettiner Malers, Ewa Łyczywek-Pałka, fakturalność, falsyfikat, Festiwal Tkaniny 2019, Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej, Filcowanie wełny na mokro, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, film o Andrzeju Tomczaku, folklor na Pomorzu Zachodnim, Fonderia Venturi Arte w Bolonii, Fontanna z 1732 roku na tle zabudowy Rossmarkt, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak, foto Mateusz Piestrak, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, fotografia subiektywna, Franciszka Themerson, Frank Richter, Františkovy Lazne, Franz Theodor Schütt, Friedrich August Scheureck, Friedrich August Schmidt według rysunku Johanna Christiana Clausena Dahla, Fritz Johannes Modrow, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, Galeria Kapitańska, galeria Kierat w Szczecinie, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria R+, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, Gdańsk, Gdy rozum śpi, Georg Braun, Gerd-Helge Vogel, GIF, gipsoryt, gmach Akademii Leśnej, Górskie schronisko, Góry Bukowe 1970, Gospoda na Bastei, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, grawer Reinhard Krüger, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Greifswald, Grupa Tkacka Wątek, Grzegorz Szponar, gwasz, Handlarka ryb, Handlarz świń, Handlarze ryb, Hanna Jung, Hanna Kaszewska, Hans Christian Andersen (1805–1875), Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Hans Hollaus, Heinrich von Kleist (1777–1811), Helena Kwiatkowska, Henry Winkles, Henryk Cześnik, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ID1 Studio, ilustracja, ilustracja do dzieła Knuta Hamsuna Rosa, impast, INKU Szczeciński Inkubator Kultury, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jakub Lewiński, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, jan Powicki, Jan Tarasin, Jarosław Eysymont, Jedzący chłopiec, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Joann Bartosik, Joanna Mieszko, Johann Christian Hasche (1744–1827), Johann Gottlob Samuel Stamm (1767–1814), Johann Gottlob Schumann według rysunku Johanna G. Jentzscha, Johann Philipp Veith (1768–1837), Jon Rafman, Joseph Mallord William Turner, Józef Rivoli, Julius (Julo) Levin, Julius Friedrich Ludwig Runge, Juliusz Windorbski, Kaleka o kulach, Kamień Pomorski, kamienioryt, Kamienna Brama w Uttewalder Grund, Kanapa pod Bastei, Karczma, Karl Friedrich Schinkel, karta 4, karta 49, Kasia Zimnoch, katalog dzieł Mosta, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, Kobieta modląca się na klęczkach, Kobieta siedząca bokiem w prawo, Kobieta z dzieckiem w ramionach, kolaż, Kolej koło Schandau, Kolekcja Czartoryskich, kolekcja Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, kolekcjoner, kolografia, Königssee, Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kreda, Kreuth Niemcy, Królewski Młyn w Plauensche Grund, Królewski pałac w Weesenstein, krosno, Kryspin Pawlicz, Krzysztof Pruszkowski, Krzysztof Ślachciak, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kunstverein für Pommern, kurator Szymon Piotr Kubiak, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lelum 1963, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, Leonia Chmielnik, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, litografia na papierze, litografia piórem, Loschwitz XIX/XX, Ludwig Manzel, Ludwig Most, Ludwig Most Matczyne szczęście, Ludwig Richter, Maciej Szczawiński, Magdalena Abakanowicz, Magdalena Barczyk-Kurus, Magdalena Soboń, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Malarze w gospodzie, Marek Wyłupek, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Maria Radomska-Tomczuk, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marianowo, Marika, Marlborough Gallery, Marlena Lenart, Martin Derbyshire, Martin Pechan, Matczyne szczęście, Matka z dzieckiem, Mężczyzna w płaszczu przy drzwiach, Mężczyzna z dziecięcą trumienką, mezzotinta, Miasto i zamek Hohnstein, MIASTOCHODZIK, Michael Koppe, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, Miejscowość w dolinie, miejski pejzaż, miłość, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, Mittenwald (1935), młodzi artyści, Młyn nad górską rzeczką, MN w Szczecinie, Modląca się dziewczynka, Modląca się kobieta, Modlący się chłopiec, Modlący się mężczyzna z kapeluszem, Monika Sosnowska, Monitorowanie24, monotypia, most zwany Hegereiterbrücke, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe Szczecin, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Nad Odrą (Próżniak), Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, nie datowany, Niedzielna wycieczka w ogrodzie gospody, Niedzielny spacer, Nostizsche Gallerie, Nowe brzmienie big beatu, Nowy Jork, Nowy Młyn w Plauensche Grund, Obecność, obraz, OBRAZOWNIA Joanna Woźna, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, Oczekująca, odwrocie, Off Marina, Ogród tawerny, Ojciec tańczący z synkiem, około 1800, Olaf Deriglasoff, olej, olej na papierze, olej na płótnie, oliwkowy papier, ołówek, ołówek na papierze welinowym, Open Heart Warrior, Opisy warsztatów, Opo-wieści o sztuce, ortret siedzącego Michaela Koppe, Ostatnia ryba, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Pałac Leszczyca-Sumińskiego, Panorama Alp, Panorama doliny Łaby w okolicy Bad Schandau w stronę południową, Panorama portu i miasta od północy, panorama Szczecina, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, papier welinowy, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, pastele, Pasterki alpejskie, Patchworkowe sztuczki, Paul Holz, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, Pęd winorośli, pejzaż, Pejzaż w świetle księżyca 1869, Pejzaż z drzewem i skałami koło Loschwitz, Perspektywa Kleine Domstrasse (obecnie ul. Mariacka) w stronę kościoła św. Jakuba, Perspektywa Kleine Domstrasse (obecnie ul. Mariacka) w stronę kościoła św. Jakubam, Peter Paul Most, pióro, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, Plauensche Grund koło Drezna, Plaża w Ahlbecku 28.07.1868, Plaża w Heiligendamm, podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, Podróżnicy po Saskiej Szwajcarii w łodzi naprzeciw Schandau, Podsłuchiwana randka, Podstawy haftu krzyżykowego, Podwórko przy ul. Piotra Ściegiennego, Polelum 1962., polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, Pommersches Landesmuseum, Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie, pomnik Braterstwa Broni Żołnierzy Polskich i Radzieckich, Pomorski artysta biedermeieru, Pomorski artysta epoki biedermeieru., Pomorskie Muzeum Krajowe w Greifswaldzie, Pomorskie Stowarzyszenie Sztuki (Kunstverein für Pommern), Port IV, portret Fanny Beer, Portret Martina Richtera, Portret matki, Portret stojącego Michaela Koppe, posłuszeństwo, poster, Pötschke według Ludwiga Mosta, Powroźnicy przy pracy, Prace Doroty Piechocińskiej, Prace Grzegorza Myćki, Prace Joanny Bartosik, Prace Łukasza Drzycimskiego, Prace Oli Szmidy z instrukcją odbioru, Prace Olka Pujszo, Prace Poli Augustynowicz, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, Prasłowianka I, Prasłowianka II, prawo i sztuka, prezes DESA Unicum, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Promenada około 1850 roku, Przełęcz Lueg koło Salzburga, Przestrzenie, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, recenzja filmu, reprodukcja w: Otto Holtze, rerwers, Restauracja na Bastei, reż. Marek Osajda, Rodzina na spacerze, Roman Opałka, Rybak z profilu, rycina reprodukcyjna, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek piórem i pędzlem, rysunek w szkicowniku nr 6, rysunek węglem, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, rzeźby granitowe, Saska karczma z kręgielnią, scena rodzajowa, sepia, serigrafia, sitodruk, Siusiający wałach, Skały Bastei koło Rathen, Skubas, Ślubuję ci wierność, Sławomir Lewiński., słup Szymon, Słupca, Smart Metering, Smocking czyli manipulowanie tkaniną, solarigrafia, Sonia Wojtysek, Sprzęt rybacki 28.07.1850, Städtische Sammlung Freital, staloryt, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Statki w porcie – nabrzeże załadunkowe, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stowarzyszenie Media Dizajn, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, studium, Studium do obrazu Matka z dzieckiem, studium ołówkiem na papierze, studium postaci do obrazu Wieczorna modlitwa czeskich chłopów, światłocień, sygnatura, sygnatura Mosta, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, szary papier czerpany, Szczecin, Szczecin 15.06.2016, Szczecin 2020, Szczecin. Widok z Wałów Chrobrego, Szczeciner, Szczecińska Agencja Artystyczna, szczecińskie Muzeum Miejskie(Stadtmuseum), szkic do kompozycji Kolegium prasowe, Szkice do portretu Michela Labarziena, Szkice głów męskich, Szkicownik 1, Szkicownik nr VI, szkicowniki Mosta, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, tempera, Teresa Pągowska, Teresa Wurtinger z Witkowic, Tharandt, Tkanina 3D, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Towarzystwo Miłośników Muzeum Narodowego w Szczecinie, Trafostacja Sztuki, Tragarz mleka Feitus Landthaler, trzy różne sposoby licytowania, tusz, Twierdza Königstein z widokiem na Lilienstein, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, Tymoteusz Lekler, Tyrolska scena rodzinna, ugier, Urodziny dziadka, video art, Vintage art, W Dinkelsbühl, wadium, Walking Figures, Walkowska Wydawnictwo, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, Watzmann, Wąwóz w okolicy Loschwitz z widokiem na Łabę 1833, według obrazu Ludwiga Mosta, węgiel, Wejście do Plauensche Grund podczas pomiaru rzeki Weisseritz, Werner Liersch, wernisaż, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Wernisaż Kolektywu ILU NAS JEST 1.501.2020 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Weronika Raczyńska, wg obrazu Jana Steena, wideo, wideo art, Widok Bad Schandau, Widok hotelu Scholastyka nad Achensee, Widok krajobrazu z kościołem, Widok miasteczka Hohnstein, Widok mostu Bastei z drogi do Wehlgrund, Widok na dolinę Łaby 1863, Widok od ul. Sołtysiej, Widok Rossmarkt (obecnie pl. Orła Białego), Widok skał Bastei od strony gór, Widok Szczecina z lotu ptaka od wschodu, Widok Szczecina z lotu ptaka od zachodu, Wietrzny nastrój pod Alpami (1930), wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Bormes (1887–1958), Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Witraż z tkaniny, Włodzimierz Pawlak, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, Wspomnienie z Kreuth, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, wykłady z zakresu historii sztuki, wykonywanie kwiatów z filcowanej wełny, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Z Kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich („Wielość porządków. Od Cybisa do Strzemińskiego”), Żabnica, Zagórów, Zakończona gra o zwolnienie z zapłaty, zakup z limitem ceny, Zamek Hohnstein, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zarys grzbietu Rudaw, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz, zdjęcie archiwalne w MNS, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, złoty podział, złoty prostokąt, żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia, ZPAF O/Szczecin, ZPAP, ZPAP O/ Szczecin, ZUT-u w Szczecinie
+Więcej
Trwa ładowanie