Ludwig Most, Toast, fragment obrazu Czeska karczma, 1834, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak
Rok 1834 okazał się wielce ekscytujący i pracowity dla Ludwiga Mosta. W kolejnych Opo-wieściach dr Ewy Gwiazdowskiej dowiadujemy się, że wówczas artysta przebywał w Szczecinie. Przygotowywał swoje prace na pierwszą wystawę w naszym mieście. Jednocześnie współtworzył pierwszy szczeciński związek artystów i miłośników sztuki, czyli Kunstverein für Pommern. Oczywiście nic nie stało na przeszkodzie, by jednocześnie pracować nad ciekawym obrazem. „Czeska karczma”, bo o nim mowa, znajduje się aktualnie w Muzeum Narodowym w Szczecinie. Dzięki dr Ewie Gwiazdowskiej dostrzeżemy wiele ciekawych detali i obejrzymy go bogatsi o wiedzę o epoce, w której żył i tworzył artysta. 

dr Ewa Gwiazdowska Most „zakręcony turysta”

Czechy jakich nie znacie 4

WYPRAWA XXII

Coś dla ciała i ducha

 Ludwig Most, Czeska karczma, 1834, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak Ludwig Most, Czeska karczma, 1834, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak

XIX-wieczni Czesi nie tylko poświęcali czas dla duszy modląc się i uczestnicząc w świętach religijnych. Niemniej lubili spędzać czas na przyjemnościach ciała i ducha dostępnych w gospodach, karczmach, szynkach, zajazdach, tawernach. Tam ich życie na gorąco chwytał gość z Pomorza. Do najciekawszych, rozbudowanych widoków wnętrz zajazdów należy gospoda, której wnętrze Most malował w 1834 roku. Zapewne obraz powstał na podstawie zebranych wcześniej szkiców i studiów, gdyż w owym roku artysta był zaangażowany w towarzyskie życie Szczecina. Przygotowywał swoją pierwszą wystawę i współorganizował pierwszy szczeciński związek artystów i miłośników sztuki zwany Kunstverein für Pommern.

Wesoła kompania

Ludwig Most, Towarzystwo przy stole, fragment obrazu Czeska karczma, 1834, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki&Arkadiusz Piętak Ludwig Most, Towarzystwo przy stole, fragment obrazu Czeska karczma, 1834, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak

Zajrzyjmy wraz Mostem do czeskiej karczmy w niedzielne popołudnie. Malarz pokazał zgromadzonych gości i obsługę podzielonych na kilka grup. Pośrodku wysokiego, sklepionego wnętrza przy głównym stole ucztuje spora grupa osób, kobiet i mężczyzn. Poszczególni goście przedstawieni są bardzo naturalnie. Spontanicznie cieszą się swobodą, przepijają, rozmawiają, przechwalają się, flirtują. Jednak ta grupa klientów karczmy wygląda dość oryginalnie. Każdy z nich jest inaczej ubrany. Scena przypomina ujęcie jak z wybiegu dla modelek. Most z typową dla siebie etnograficzną pasją postanowił pokazać rozmaitość strojów regionalnych oraz takich, które nosili przedstawiciele różnych zawodów. Szczególnie wyróżnia się siedząca tyłem młoda matka trzymająca dziecko na kolanach. Ma na sobie czerwoną, marszczoną spódnicę, ciemnoniebieską zapaskę, zielony, obcisły kaftanik z futrzanym kołnierzem i baskinką oraz atłasowy czepek fiołkowej barwy z białym obszyciem i kokardą na karku.

Boczny stolik

Ludwig Most, Żydzi przy oknie, fragment obrazu Czeska karczma, 1834, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki&Arkadiusz Piętak Ludwig Most, Żydzi przy oknie, fragment obrazu Czeska karczma, 1834, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak

Po lewej stronie, przy dużym arkadowym oknie odpoczywają trzej Żydzi. Reprezentują oni trzy okresy życia. Młody upił się już, położył głowę na stole i śpi. Dojrzały, w ciemnoszarej baraniej czapce czyta gazetę. Stary mężczyzna z gęstą, siwą brodą, w długiej szubie podbitej płowym futrem siedzi zadumany i miętosi kołnierz płaszcza. Przed nim stoi pękaty, kamionkowy dzban i szklanica z grubego szkła.

Gra muzyka

Ludwig Most, Muzykanci w drzwiach, fragment obrazu Czeska karczma, 1834, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki&Arkadiusz Piętak Ludwig Most, Muzykanci w drzwiach, fragment obrazu Czeska karczma, 1834, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak

Po lewej stronie w głębi nagle otworzyły się przeszklone drzwi w arkadowej wnęce i do sali wbiegają muzykanci. Na przedzie pędzi skrzypek w zielonej kapocie i stożkowym kapeluszu. Już od drzwi przygrywa na skrzypkach zwiastując przybycie. Za nim ciężko wchodzi muzykant w brązowej, sukiennej pelerynie taszcząc wiolę basową. Ostatni to oboista, który wysoko unosi głowę w czarnym cylindrze i już dmie w swój instrument.

Osobny pokoik

Ludwig Most, Widok przez uchylone drzwi, fragment obrazu Czeska karczma, 1834, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki&Arkadiusz Piętak Ludwig Most, Widok przez uchylone drzwi, fragment obrazu Czeska karczma, 1834, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak

W głębi sali, po prawej stronie uchyliły się drewniane arkadowe drzwi i odsłonił się przed nami widok na kolejną grupę gości. Biesiadują w osobnym pokoju. Może obchodzą jakąś uroczystość rodzinną albo towarzyską. Spotkali się tam sami mężczyźni. Jeden z nich nalewa piwa z wysokiego dzbana do kufla z pokrywką. Inny unosi naczynie z płonącym czerwono języczkiem ognia, który oświetla jego tęgą twarz a także oblicze mężczyzny siedzącego obok. Zdaje się, że malując ten motyw Most postanowił sięgnąć do tradycji przedstawiania efektów światła świecy znanych z obrazów XVII-wiecznych. Mistrzem takich efektów był francuski malarz Georges de la Tour żyjący w latach 1593–1652.

Szynkarka i jej pomocnik

 Ludwig Most, Obsługa gospody, fragment obrazu Czeska karczma, 1834, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki&Arkadiusz Piętak
Ludwig Most, Obsługa gospody, fragment obrazu Czeska karczma, 1834, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak

Ciekawą scenkę obserwować możemy po prawej stronie obrazu. Na bliższym palnie widzimy inny motyw ognia oświetlającego ludzką postać. Oto mały pomocnik, a może syn gospodarza poprawia ogień w piecu. Przed chwilą chyba dorzucił węgla z kosza, który stoi obok, gdyż twarz dziecka i przód jego ubrania rozjaśnił blask ogniska. Za chłopcem, przy bufecie uwija się dojrzała kobieta. Właśnie specjalnymi deseczkami z wgłębieniami wyciska sok z owoców cytrusowych do wysokiego, cynowego naczynia. Pewnie przygotowuje grog na uroczystość odbywającą się w osobnym pomieszczeniu. Przed nią na bufecie stoją różne naczynia, leżą rozcięte pomarańcze i nóż kuchenny, a na dużym talerzu przygotowana jest dla gości wędzona szynka.

Odblaski niderlandzkiej pedanterii

Ludwig Most, Panorama sali biesiadnej, fragment obrazu Czeska karczma, 1834, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki&Arkadiusz Piętak Ludwig Most, Panorama sali biesiadnej, fragment obrazu Czeska karczma, 1834, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak

Wróćmy jeszcze raz do głównego widoku. Ile motywów w tym wnętrzu Mostowi podyktowało wspomnienie obrazów oglądanych w galeriach Berlina, czy Drezna, które malowali w XVII wieku artyści holenderscy. Na bliższych planach możemy podziwiać aż cztery piękne martwe natury czyli przedstawienia tworzone z motywów naczyń i sprzętów, kwiatów, owoców, a także zwierząt, ptaków, ryb, mebli, książek, instrumentów muzycznych i tym podobnych. W obrazie Mosta takim zestawieniem jest grupa naczyń stojąca na stole biesiadników, sprzęty zgromadzone wokół stołka w rogu sali, naczynia i jedzenie na blacie pieca oraz na stole bufetowym. W głębi sali nad wejściem do osobnego pokoju wisi holenderska martwa natura stołowa (por. poniżej).

Ludwig Most, Holenderska martwa natura stołowa, fragment obrazu Czeska karczma, 1834, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak Ludwig Most, Holenderska martwa natura stołowa, fragment obrazu Czeska karczma, 1834, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak

Na tylnej ścianie gospody stoi szafa bufetowa, a w niej szereg naczyń, wśród których wyróżnia się moździerz. Na szafie pysznią się dwie ozdobne tace i fajansowa figurka. Obok szafy wisi na ścianie zegar z kukułką. Powyżej zwiesza się ze sklepienia żyrandol. Lampa umocowana została pośrodku okrągłego zwornika sklepienia, na którym wymalowano herb panującego rodu cesarskiego – dwugłowego, czarnego orła Habsburgów. Spójrzmy jeszcze na ścianę okienną.

Ludwig Most, Holenderska martwa natura stołowa, fragment obrazu Czeska karczma, 1834, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak Ludwig Most, Martwa natura z butelkami, fragment obrazu Czeska karczma, 1834, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak

Na szklanych półkach we wnęce okna stoją barwne alkohole w szklanych butelkach reklamując lokal. Na ścianie wnęki wisi klatka z ptaszkiem, a na filarze lustro oraz wysoko pod sklepieniem figura świętego Nepomucena. Właśnie ten święty jak i herb świadczą, że znaleźliśmy się w gościnnej, czeskiej karczmie.

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Caminando", "Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Rzeźba i Formy Przestrzenne" w DESA Unicum., "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Bollwerk” 1935, „Nazywam się Czerwień", „Nie bajka leśna”, „Niesamowita słowiańszczyzna”, „Siła korzeni jest w nas. Rzecz o Bogdanie Matławskim", „Skazany na Plakat”, 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 13 Muz w Szczecinie, 14 02.2018, 1829
, 1831, 1833, 1844, 1845, 1851, 2003, 2009, 2020, abstrakcja, Adam Marczyński, Adam Wajrak, Adrian Ludwig Richter (1803–184), aerograf, afisz, Agata Wolniewicz, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akt, Akwaforta, akwaforta na papierze, akwarela, akwatinta, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, album skazany na plakat, Aleksandra Gisges-Dalecka, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), alkid, Alpejski szczyt (1935), Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Anna Domaradzka, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, antropomorfizacja, Arthur Tesmmers?, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, asamblaż, ASP Katowice, ASP ŁÓDŹ, August Ludwig Most, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, Autoportret artysty siedzącego i rysującego, Autor anonimowy, autorstwo, awers, Barbara Warzeńska, Barwne komstelacje świata, Batik miodowy na gorąco, Bawarscy chłopi podczas pielgrzymki do Maria-Culm, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, blejtram, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bożena Mozolewska, Bronisław Kierzkowski, budzą się demony, cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, ceramika, Chłopi z okolic Chebu dekorują dom na Boże Ciało, Chłopiec klęczący tyłem na krześle, Chłopskie domy w Diessen, Christian Ernst Stölzel, collage, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", Cyprian Nocoń, Czeska karczma, Dama z Gronostajem, Dariusz Aniołkowski, Desa Unicum, dibond, dokument filmowy, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, Domy wiejskie i studnia, Dorota Kozak, doświadczać miasta, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr hab. prof. US Bogdan Matławski, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, dr Zygmunt Niedźwiedź, Drawno, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, Duża chałupa ryglowa w Dreźnie-Loschwitz, dyr Lucjan Bąbolewski, Edmund Gomolicki, edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, Edward Hartwig, emalia, emalia na metalu, Emotion Loader, environment, Ernst Fries, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, Eugen Dekkert (1865 Szczecin – 1956 Garmisch-Partenkirchen), Eugen Dekkert. Zum 70. Geburtstag des Stettiner Malers, Ewa Łyczywek-Pałka, fakturalność, falsyfikat, Festiwal Tkaniny 2019, Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej, Filcowanie wełny na mokro, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, film o Andrzeju Tomczaku, folklor na Pomorzu Zachodnim, Fonderia Venturi Arte w Bolonii, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak, foto Mateusz Piestrak, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, fotografia subiektywna, Franciszka Themerson, Františkovy Lazne, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, Galeria Kapitańska, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria R+, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, Gdy rozum śpi, GIF, gipsoryt, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Grupa Tkacka Wątek, Grzegorz Szponar, gwasz, Hanna Kaszewska, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Hans Hollaus, Helena Kwiatkowska, Henry Winkles, Henryk Cześnik, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ID1 Studio, ilustracja, impast, INKU Szczeciński Inkubator Kultury, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jakub Lewiński, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, Jan Tarasin, Jedzący chłopiec, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Joann Bartosik, Jon Rafman, Julius Friedrich Ludwig Runge, Juliusz Windorbski, Kamień Pomorski, kamienioryt, Karczma, Karl Friedrich Schinkel, karta 4, karta 49, Kasia Zimnoch, katalog dzieł Mosta, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, Kobieta modląca się na klęczkach, Kobieta siedząca bokiem w prawo, kolaż, Kolekcja Czartoryskich, kolekcja Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, kolekcjoner, kolografia, Königssee, Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kreda, Kreuth Niemcy, Królewski pałac w Weesenstein, krosno, Kryspin Pawlicz, Krzysztof Pruszkowski, Krzysztof Ślachciak, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kunstverein für Pommern, kurator Szymon Piotr Kubiak, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lelum 1963, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, Leonia Chmielnik, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, litografia na papierze, Ludwig Manzel, Ludwig Most, Ludwig Richter, Maciej Szczawiński, Magdalena Abakanowicz, Magdalena Barczyk-Kurus, Magdalena Soboń, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Marek Wyłupek, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marianowo, Marika, Marlborough Gallery, Marlena Lenart, Martin Derbyshire, Martin Pechan, Matczyne szczęście, Matka z dzieckiem, mezzotinta, MIASTOCHODZIK, Michael Koppe, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, miejski pejzaż, miłość, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, Mittenwald (1935), młodzi artyści, MN w Szczecinie, Modląca się dziewczynka, Modląca się kobieta, Modlący się chłopiec, Modlący się mężczyzna z kapeluszem, Monika Sosnowska, Monitorowanie24, monotypia, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe Szczecin, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, Niedzielna wycieczka w ogrodzie gospody, Niedzielny spacer, Nowe brzmienie big beatu, Obecność, obraz, OBRAZOWNIA Joanna Woźna, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, Oczekująca, odwrocie, Off Marina, Ogród tawerny, Ojciec tańczący z synkiem, Olaf Deriglasoff, olej, olej na papierze, olej na płótnie, ołówek, ołówek na papierze welinowym, Open Heart Warrior, Opisy warsztatów, Opo-wieści o sztuce, ortret siedzącego Michaela Koppe, Ostatnia ryba, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Panorama Alp, panorama Szczecina, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, pastele, Pasterki alpejskie, Patchworkowe sztuczki, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, Pęd winorośli, pejzaż, Peter Paul Most, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, Podsłuchiwana randka, Podstawy haftu krzyżykowego, Polelum 1962., polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie, pomnik Braterstwa Broni Żołnierzy Polskich i Radzieckich, portret Fanny Beer, Portret Martina Richtera, Portret matki, Portret stojącego Michaela Koppe, posłuszeństwo, poster, Pötschke według Ludwiga Mosta, Prace Doroty Piechocińskiej, Prace Grzegorza Myćki, Prace Joanny Bartosik, Prace Łukasza Drzycimskiego, Prace Oli Szmidy z instrukcją odbioru, Prace Olka Pujszo, Prace Poli Augustynowicz, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, Prasłowianka I, Prasłowianka II, prawo i sztuka, prezes DESA Unicum, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Promenada około 1850 roku, Przełęcz Lueg koło Salzburga, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, recenzja filmu, reprodukcja w: Otto Holtze, rerwers, reż. Marek Osajda, Roman Opałka, rycina reprodukcyjna, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek węglem, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, rzeźby granitowe, Saska karczma z kręgielnią, scena rodzajowa, sepia, serigrafia, sitodruk, Skubas, Ślubuję ci wierność, Sławomir Lewiński., słup Szymon, Słupca, Smart Metering, Smocking czyli manipulowanie tkaniną, solarigrafia, Sonia Wojtysek, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stowarzyszenie Media Dizajn, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, studium, Studium do obrazu Matka z dzieckiem, studium ołówkiem na papierze, studium postaci do obrazu Wieczorna modlitwa czeskich chłopów, światłocień, sygnatura, sygnatura Mosta, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, Szczecin, Szczecin 2020, szczecińskie Muzeum Miejskie(Stadtmuseum), szkic do kompozycji Kolegium prasowe, Szkice do portretu Michela Labarziena, Szkice głów męskich, Szkicownik 1, Szkicownik nr VI, szkicowniki Mosta, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, tempera, Teresa Pągowska, Teresa Wurtinger z Witkowic, Tkanina 3D, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Trafostacja Sztuki, Tragarz mleka Feitus Landthaler, trzy różne sposoby licytowania, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, Tyrolska scena rodzinna, ugier, Urodziny dziadka, video art, Vintage art, W Dinkelsbühl, wadium, Walking Figures, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, Watzmann, według obrazu Ludwiga Mosta, węgiel, wernisaż, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Wernisaż Kolektywu ILU NAS JEST 1.501.2020 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Weronika Raczyńska, wg obrazu Jana Steena, wideo, wideo art, Widok hotelu Scholastyka nad Achensee, Widok krajobrazu z kościołem, Wietrzny nastrój pod Alpami (1930), wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Witraż z tkaniny, Włodzimierz Pawlak, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, Wspomnienie z Kreuth, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, wykłady z zakresu historii sztuki, wykonywanie kwiatów z filcowanej wełny, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Z Kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich („Wielość porządków. Od Cybisa do Strzemińskiego”), Żabnica, Zagórów, Zakończona gra o zwolnienie z zapłaty, zakup z limitem ceny, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz, zdjęcie archiwalne w MNS, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, złoty podział, złoty prostokąt, żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia, ZPAF O/Szczecin, ZPAP O/ Szczecin, ZUT-u w Szczecinie
+Więcej
Trwa ładowanie