Autor anonimowy według Ludwiga Mosta, Portret Mosta, fragment obrazu Górskie schronisko, nie datowany, olej na płótnie, obecne miejsce przechowania nieznane
Jak się okazuje Ludwig Most to niestrudzony turysta i niezwykle pracowity artysta. W kolejnym odcinku Opo-wieści dr Ewy Gwiazdowskiej czytamy o jego podróżach po Czechach późnym latem 1833 roku. Z zaciekawieniem pochyliłam się nad jego rysunkami i szkicami, które artysta wykorzystywał do tworzenia kolejnych obrazów. Ileż ciekawych informacji o zwiedzanych miejscach, ileż interesujących spostrzeżeń o samym artyście!

dr Ewa Gwiazdowska Most „zakręcony turysta”

Czechy jakich może nie znacie 5

WYPRAWA XXIV

Wypoczynek w młynie

Ludwig Most, Młyn nad górską rzeczką, 30.08.1833, ołówek, papier welinowy, rysunek w szkicowniku nr 6, karta 4, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Młyn nad górską rzeczką, 30.08.1833, ołówek, papier welinowy, rysunek w szkicowniku nr 6, karta 4, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Pod koniec pobytu w Dreźnie Most postanowił zwiedzić Pragę, stolicę Czech. Wybrał się w podróż 30 sierpnia 1833 roku. Pierwszy etap podróży zapewne zakończył się w miejscowości Nollendorf, gdyż tego samego dnia Most narysował tam widok młyna stojącego nad wartkim, górskim potokiem. Do młyna prowadziła przez strumień wąska kładka zaopatrzona z chybotliwą, drewnianą poręcz. Był to folusz – młyn, w którym produkowano sukno ubijając stępą wełniane włókna. Z tkaniny sukiennej szyto wierzchnie ubrania, które niegdyś nazywały się suknie. Może Most został gościnie przyjęty na nocleg w tym młynie?

Łagodne grzbiety Rudaw

Ludwig Most, Zarys grzbietu Rudaw, 31.08.1833, ołówek, papier welinowy, rysunek w szkicowniku nr 6, karta 3, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Zarys grzbietu Rudaw, 31.08.1833, ołówek, papier welinowy, rysunek w szkicowniku nr 6, karta 3, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Most wędrował przez góry Rudawy. 31 sierpnia 1833 roku dotarł do miejscowości Krupka (Graupen) położonej na terenie podgórskim. Udokumentował ten pobyt szkicując sylwetkę grzbietu górskiego. Miejscowość była popularnym miejscem wycieczek turystycznych. Mieszkańcy upamiętnili nawet pobyt wybitnego pisarza Johanna Wolfganga Goethego.

Gród na skałach

Ludwig Most, Widok grodu Riesenburg, 31.08.1833, ołówek, papier welinowy, rysunek w szkicowniku nr 6, karta 6, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Widok grodu Riesenburg, 31.08.1833, ołówek, papier welinowy, rysunek w szkicowniku nr 6, karta 6, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Mosta bardzo interesowały okolice, przez które wędrował. Spacerując po okolicy miasteczka Krupka trafił do kościółka pielgrzymkowego na wzgórzu. Stamtąd podziwiał malowniczy widok w stronę zamku Riesenburg (Ryzmburk). Zanotował w szkicowniku: 31 sierpnia wcześnie rano [wycieczka] na górę zamkową, widok pięknych ruin. Zamek w średniowieczu był częścią umocnień warownych chroniących drogę handlową z Czech do Saksonii. W czasach nowożytnych należał do cesarza Rzeszy Niemieckiej Rudolfa II (1552–1612) zamiłowanego kolekcjonera i alchemika. Most zwiedzał w zamku zbrojownię i zbiory sztuki.

Pierwszy szkolny dzwonek

Ludwig Most, Wnętrze klasy szkolnej, 1.09.1833, ołówek, papier welinowy, rysunek w szkicowniku nr 6, karta 6 verso, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Wnętrze klasy szkolnej, 1.09.1833, ołówek, papier welinowy, rysunek w szkicowniku nr 6, karta 6 verso, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Pierwszego września Most trafił do wiejskiej szkoły, w której właśnie zaczęły się zajęcia. Grupa dzieci siedziała przy stole przed nauczycielką, która tłumaczyła lekcję. Jedno z dzieci, ciekawski chłopiec, zamiast słuchać, oparł się łokciem o blat stołu i wpatrywał w rysującego artystę. Most naszkicował całe wnętrze i dodał objaśnienia. Wynika z nich na przykład, że w lewym rogu stał piec z zielonych kafli, ściany klasy były murowane, a okno znajdowało się po prawej stronie sali, za plecami nauczycielki. Most narysował też popiersie nauczycielki ubranej w ludowy strój.

Wizyta w karczmie

Ludwig Most, Wnętrze karczmy, 3.09.1833, ołówek, papier welinowy, rysunek w szkicowniku nr 6, karta 7, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Wnętrze karczmy, 3.09.1833, ołówek, papier welinowy, rysunek w szkicowniku nr 6, karta 7, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Pobyt w karczmie zawsze był dla Mosta inspirujący. Trzeciego września 1833 roku trafił do szynku mieszczącego się w zabytkowej kamienicy. Była to sala o gotyckim, krzyżowym sklepieniu wspartym na filarze stojącym pośrodku. Most wykonał dwa rysunki tego wnętrza dokumentując wygląd i położenie elementów architektonicznych oraz wyposażenia wnętrza. Ukazał też dwie postacie z obsługi lokalu.

Miły pobyt w Pradze

Praga, wnętrze teatru operowego, https://www.czechopera.cz/theatre-Prague_National_Theatre-history-2 – dostęp 27.02.2020 Praga, wnętrze teatru operowego, https://www.czechopera.cz/theatre-Prague_National_Theatre-history-2 – dostęp 27.02.2020

Most dotarł do Pragi 4 września 1833 roku i od razu ruszył na zwiedzanie kolekcji malarstwa. Odwiedził Galerię zwaną Nostizsche Gallerie. Jego uwagę przyciągnęły głównie obrazy mistrzów niderlandzkich. Zanotował w szkicowniku, że widział dwa obrazy Holbeina, a także dzieła Rembrandta, Paula Pottera, Jana van Steena, Molenaera, Davida Teniersa oraz pracę Francuza Nicolasa Poussina. Wieczór spędził w operze. Następnego dnia kontynuował zwiedzanie galerii malarstwa.

Zamek na skale pod Pragą

Ludwig Most, Studium zamku na skale, 6.09.1833, ołówek, papier welinowy, rysunek w szkicowniku nr 6, karta 8, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Studium zamku na skale, 6.09.1833, ołówek, papier welinowy, rysunek w szkicowniku nr 6, karta 8, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Most opuszczając Pragę 6 września 1833 roku podróżował pieszo przez Litomierzyce i Usti nad Łabą. W okolicy Usti zobaczył ruinę zamku Ottokara II Przemyślidy. Ów zamek zwany Burg Schreckenstein (Hrad Strekov) zachwycił Mosta. Okazałą warowną budowlę wzniesiono w średniowieczu na stromym występie skalnym. Wrażenie robiła górująca nad całością cylindryczna wieża obronna. Zamek długo pełnił swą rolę. W późnym średniowieczu został rozbudowany – przy wjeździe na teren starego zamku stanęły wysokie, podłużne budynki wzmocnione przyporami. Most wykonał studium rozległego założenia. Upamiętnił je z niższego wzgórza leżącego po drugiej stronie miejscowości. Mówi o tym wieżyczka kościelna i dachy domów widoczne w lewym dolnym rogu kompozycji.

Schronisko w górach

Autor anonimowy, według Ludwiga Mosta, Górskie schronisko, nie datowany, olej na płótnie, obecne miejsce przechowania nieznane Autor anonimowy, według Ludwiga Mosta, Górskie schronisko, nie datowany, olej na płótnie, obecne miejsce przechowania nieznane

Ciekawym tematem obrazu Mosta znanym tylko z anonimowej kopii jest wnętrze górskiego schroniska. Obraz pojawił się w 2014 roku w handlu antykwarycznym w Niemczech pod tytułem Bauernstube (Chłopska chałupa). Pośrodku izby przedstawiona została grupa gości, którzy właśnie przybyli – dwoje starszych rodziców z córką w strojach regionalnych. Ojciec w szarym płaszczu wspiera się na lasce, a pod pachą przyciska kapelusz. Matka w długiej, zielonej sukni w drobny deseń trzyma w rękach rękawiczki. Córka zaplata dłonie i nieśmiało mówi coś do matki. Goście zwróceni są w stronę osób odpoczywających przy stole pod oknem. Pośród nich siedzi Most. Ma przed sobą arkusz papieru, ołówki, pędzle i pudełko z farbami akwarelowymi. W roku izby na zielonym, ceramicznym piecu suszą się onuce i skarpety, zapewne uprane po zakończonej wędrówce ich właścicieli. Pomieszczenie wyposażone jest w typowe meble i sprzęty. Między oknami wisi obrazek z przedstawieniem Madonny z Dzieciątkiem. W głębi obok drzwi w kredensie z jasnego drzewa pysznią się szeregi talerzy, a na najwyższej półce stoją dzbanki i inne naczynia. W lokalu są też zwierzęta. Nowych gości wita pies, a w rogu spacerują kury z kurczętami.

Skręcanie powrozów

Autor anonimowy, według Ludwiga Mosta, Powroźnicy przy pracy, fragment obrazu Górskie schronisko, nie datowany, olej na płótnie, obecne miejsce przechowania nieznane Autor anonimowy, według Ludwiga Mosta, Powroźnicy przy pracy, fragment obrazu Górskie schronisko, nie datowany, olej na płótnie, obecne miejsce przechowania nieznane

Po prawej stronie obrazu przedstawieni zostali dwaj powroźnicy. Starszy stoi w głębi przy stole, do którego umocowany jest motek. Młodszy snując nitkę z innego motka skręca sznur przy pomocy kołowrotka. Ściana, pod którą siedzi, także jest ciekawym dokumentem miejscowej kultury. Wisi na niej zegar z ciężarkami. Wyżej umocowano półkę z cennymi, porcelanowymi talerzami i dzbanuszkami. We wnęce widać część portretu obciętego ramą kompozycji. Na szafach stojących przy ścianie znajdują się rozmaite rzeczy, nakrycia głowy, koszyczki, leżą arkusze papieru przyciśnięte kałamarzem z gęsim piórem. Nad drzwiami wejściowymi widać natomiast holenderski obrazek przedstawiający pejzaż. Czyżby taki obraz dotarł do górskiego schroniska?

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Caminando", "Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Rzeźba i Formy Przestrzenne" w DESA Unicum., "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Bollwerk” 1935, „Nazywam się Czerwień", „Nie bajka leśna”, „Niesamowita słowiańszczyzna”, „Siła korzeni jest w nas. Rzecz o Bogdanie Matławskim", „Skazany na Plakat”, 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 13 Muz w Szczecinie, 14 02.2018, 1829
, 1831, 1833, 1844, 1845, 1851, 2003, 2009, 2020, abstrakcja, Adam Klein, Adam Marczyński, Adam Wajrak, Adrian Ludwig Richter (1803–184), aerograf, afisz, Agata Wolniewicz, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akt, Akwaforta, akwaforta na papierze, akwarela, akwatinta, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, album skazany na plakat, Aleksandra Gisges-Dalecka, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), alkid, Alpejski szczyt (1935), Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Anna Domaradzka, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, antropomorfizacja, Arthur Tesmmers?, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, asamblaż, ASP Katowice, ASP ŁÓDŹ, August Ludwig Most, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, Autoportret artysty siedzącego i rysującego, Autor anonimowy, autorstwo, awers, Barbara Warzeńska, Barwne komstelacje świata, Batik miodowy na gorąco, Bawarscy chłopi podczas pielgrzymki do Maria-Culm, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, blejtram, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bożena Mozolewska, Bronisław Kierzkowski, budzą się demony, Carl Blechen, Caspar David Friedrich, cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, ceramika, Chłopi z okolic Chebu dekorują dom na Boże Ciało, Chłopiec klęczący tyłem na krześle, Chłopskie domy w Diessen, Christian Ernst Stölzel, collage, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", Cyprian Nocoń, Czeska karczma, Dama z Gronostajem, Dariusz Aniołkowski, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz, Desa Unicum, dibond, dokument filmowy, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, Domy wiejskie i studnia, Dorota Kozak, doświadczać miasta, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr hab. prof. US Bogdan Matławski, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, dr Zygmunt Niedźwiedź, Drawno, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, Duża chałupa ryglowa w Dreźnie-Loschwitz, dyr Lucjan Bąbolewski, Edmund Gomolicki, edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, Edward Hartwig, emalia, emalia na metalu, Emotion Loader, environment, Ernst Fries, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, Eugen Dekkert (1865 Szczecin – 1956 Garmisch-Partenkirchen), Eugen Dekkert. Zum 70. Geburtstag des Stettiner Malers, Ewa Łyczywek-Pałka, fakturalność, falsyfikat, Festiwal Tkaniny 2019, Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej, Filcowanie wełny na mokro, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, film o Andrzeju Tomczaku, folklor na Pomorzu Zachodnim, Fonderia Venturi Arte w Bolonii, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak, foto Mateusz Piestrak, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, fotografia subiektywna, Franciszka Themerson, Františkovy Lazne, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, Galeria Kapitańska, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria R+, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, Gdy rozum śpi, GIF, gipsoryt, Górskie schronisko, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Greifswald, Grupa Tkacka Wątek, Grzegorz Szponar, gwasz, Handlarz świń, Hanna Kaszewska, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Hans Hollaus, Helena Kwiatkowska, Henry Winkles, Henryk Cześnik, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ID1 Studio, ilustracja, ilustracja do dzieła Knuta Hamsuna Rosa, impast, INKU Szczeciński Inkubator Kultury, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jakub Lewiński, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, Jan Tarasin, Jedzący chłopiec, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Joann Bartosik, Johann Gottlob Schumann według rysunku Johanna G. Jentzscha, Jon Rafman, Julius Friedrich Ludwig Runge, Juliusz Windorbski, Kaleka o kulach, Kamień Pomorski, kamienioryt, Kamienna Brama w Uttewalder Grund, Karczma, Karl Friedrich Schinkel, karta 4, karta 49, Kasia Zimnoch, katalog dzieł Mosta, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, Kobieta modląca się na klęczkach, Kobieta siedząca bokiem w prawo, Kobieta z dzieckiem w ramionach, kolaż, Kolekcja Czartoryskich, kolekcja Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, kolekcjoner, kolografia, Königssee, Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kreda, Kreuth Niemcy, Królewski pałac w Weesenstein, krosno, Kryspin Pawlicz, Krzysztof Pruszkowski, Krzysztof Ślachciak, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kunstverein für Pommern, kurator Szymon Piotr Kubiak, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lelum 1963, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, Leonia Chmielnik, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, litografia na papierze, litografia piórem, Ludwig Manzel, Ludwig Most, Ludwig Richter, Maciej Szczawiński, Magdalena Abakanowicz, Magdalena Barczyk-Kurus, Magdalena Soboń, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Malarze w gospodzie, Marek Wyłupek, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marianowo, Marika, Marlborough Gallery, Marlena Lenart, Martin Derbyshire, Martin Pechan, Matczyne szczęście, Matka z dzieckiem, Mężczyzna w płaszczu przy drzwiach, Mężczyzna z dziecięcą trumienką, mezzotinta, MIASTOCHODZIK, Michael Koppe, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, miejski pejzaż, miłość, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, Mittenwald (1935), młodzi artyści, Młyn nad górską rzeczką, MN w Szczecinie, Modląca się dziewczynka, Modląca się kobieta, Modlący się chłopiec, Modlący się mężczyzna z kapeluszem, Monika Sosnowska, Monitorowanie24, monotypia, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe Szczecin, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, nie datowany, Niedzielna wycieczka w ogrodzie gospody, Niedzielny spacer, Nostizsche Gallerie, Nowe brzmienie big beatu, Obecność, obraz, OBRAZOWNIA Joanna Woźna, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, Oczekująca, odwrocie, Off Marina, Ogród tawerny, Ojciec tańczący z synkiem, Olaf Deriglasoff, olej, olej na papierze, olej na płótnie, oliwkowy papier, ołówek, ołówek na papierze welinowym, Open Heart Warrior, Opisy warsztatów, Opo-wieści o sztuce, ortret siedzącego Michaela Koppe, Ostatnia ryba, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Panorama Alp, panorama Szczecina, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, papier welinowy, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, pastele, Pasterki alpejskie, Patchworkowe sztuczki, Paul Holz, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, Pęd winorośli, pejzaż, Peter Paul Most, pióro, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, Podsłuchiwana randka, Podstawy haftu krzyżykowego, Polelum 1962., polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie, pomnik Braterstwa Broni Żołnierzy Polskich i Radzieckich, Pomorski artysta epoki biedermeieru., portret Fanny Beer, Portret Martina Richtera, Portret matki, Portret stojącego Michaela Koppe, posłuszeństwo, poster, Pötschke według Ludwiga Mosta, Powroźnicy przy pracy, Prace Doroty Piechocińskiej, Prace Grzegorza Myćki, Prace Joanny Bartosik, Prace Łukasza Drzycimskiego, Prace Oli Szmidy z instrukcją odbioru, Prace Olka Pujszo, Prace Poli Augustynowicz, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, Prasłowianka I, Prasłowianka II, prawo i sztuka, prezes DESA Unicum, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Promenada około 1850 roku, Przełęcz Lueg koło Salzburga, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, recenzja filmu, reprodukcja w: Otto Holtze, rerwers, reż. Marek Osajda, Roman Opałka, rycina reprodukcyjna, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek w szkicowniku nr 6, rysunek węglem, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, rzeźby granitowe, Saska karczma z kręgielnią, scena rodzajowa, sepia, serigrafia, sitodruk, Siusiający wałach, Skubas, Ślubuję ci wierność, Sławomir Lewiński., słup Szymon, Słupca, Smart Metering, Smocking czyli manipulowanie tkaniną, solarigrafia, Sonia Wojtysek, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stowarzyszenie Media Dizajn, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, studium, Studium do obrazu Matka z dzieckiem, studium ołówkiem na papierze, studium postaci do obrazu Wieczorna modlitwa czeskich chłopów, światłocień, sygnatura, sygnatura Mosta, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, szary papier czerpany, Szczecin, Szczecin 2020, szczecińskie Muzeum Miejskie(Stadtmuseum), szkic do kompozycji Kolegium prasowe, Szkice do portretu Michela Labarziena, Szkice głów męskich, Szkicownik 1, Szkicownik nr VI, szkicowniki Mosta, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, tempera, Teresa Pągowska, Teresa Wurtinger z Witkowic, Tkanina 3D, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Trafostacja Sztuki, Tragarz mleka Feitus Landthaler, trzy różne sposoby licytowania, tusz, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, Tyrolska scena rodzinna, ugier, Urodziny dziadka, video art, Vintage art, W Dinkelsbühl, wadium, Walking Figures, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, Watzmann, według obrazu Ludwiga Mosta, węgiel, Werner Liersch, wernisaż, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Wernisaż Kolektywu ILU NAS JEST 1.501.2020 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Weronika Raczyńska, wg obrazu Jana Steena, wideo, wideo art, Widok hotelu Scholastyka nad Achensee, Widok krajobrazu z kościołem, Wietrzny nastrój pod Alpami (1930), wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Bormes (1887–1958), Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Witraż z tkaniny, Włodzimierz Pawlak, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, Wspomnienie z Kreuth, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, wykłady z zakresu historii sztuki, wykonywanie kwiatów z filcowanej wełny, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Z Kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich („Wielość porządków. Od Cybisa do Strzemińskiego”), Żabnica, Zagórów, Zakończona gra o zwolnienie z zapłaty, zakup z limitem ceny, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zarys grzbietu Rudaw, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz, zdjęcie archiwalne w MNS, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, złoty podział, złoty prostokąt, żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia, ZPAF O/Szczecin, ZPAP O/ Szczecin, ZUT-u w Szczecinie
+Więcej
Trwa ładowanie