Widok miasteczka i zamku Hohnstein, zdjęcie współczesne, https://www.saechsische-schweiz.de/region/alle-orte/hohnstein.html – dostęp 30.03.2020
Obrazowe piękno miasteczka i zamku Hohnstein, które znajdują się w Saskiej Szwajcarii (niemiecka część Gór Połabskich rozpościerających się po obu brzegach Łaby na południowy wschód od Drezna) są i tym razem przedmiotem Opo-wieści dr Ewy Gwiazdowskiej. Wielu pejzażystów prezentowało malowniczość tych okolic. Odnajdziemy je w szkicach i rysunkach, w grafikach i na obrazach. Artystyczna różnorodność oglądu tego samego miejsca jest zadziwiająca. I to właśnie jest bardzo ciekawe, a dzięki dociekliwości dr Ewy Gwiazdowskiej mamy niepowtarzalną okazję sami się o tym przekonać.

 

dr Ewa Gwiazdowska Most „zakręcony turysta”

Drezno i okolice: Hohnstein

WYPRAWA XXVII

Brama jak wehikuł czasu

Brama do zamku Hohnstein, zdjęcie współczesne, reprodukcja w: Frank Richter, Caspar David Friedrich. Spurensuche im Dresdner Umland und in der Sächsischen Schweiz (Poszukiwania śladów w okolicach Drezna i w Saskiej Szwajcarii), Humus 2009, s. 38 Brama do zamku Hohnstein, zdjęcie współczesne, reprodukcja w: Frank Richter, Caspar David Friedrich. Spurensuche im Dresdner Umland und in der Sächsischen Schweiz (Poszukiwania śladów w okolicach Drezna i w Saskiej Szwajcarii), Humus 2009, s. 38

Brama prowadząca do zamku Hohnstein wprowadza nas nagle z teraźniejszości w przeszłość. A warto odbyć tę wycieczkę, bo miasteczko i zamek Hohnstein są cenionym terenem wypoczynku. Ich malownicze położenie na skraju Parku Narodowego Saska Szwajcaria, w otoczeniu skał i lasów, znane jest turystom już od ponad 250 lat. Ludwig Most zwiedzał tę okolicę w sierpniu 1832 roku. Wprawdzie jego rysunki nie zachowały się, ale romantyczną okolicę malowało i rysowało wielu artystów.

Zamek „wrośnięty” w skały

Adrian Zingg, Hohnstein, 1766, rysunek piórem i pędzlem, tusz, sepia, reprodukcja w: Frank Richter, Der historische Malerweg. Die Entdeckung der Sächsischen Schweiz im 18./19. Jahrhundert (Historyczna droga malarzy. Odkrycie Saskiej Szwajcarii w XVIII / XIX wieku), Dresden 2006, s. 49 Adrian Zingg, Hohnstein, 1766, rysunek piórem i pędzlem, tusz, sepia, reprodukcja w: Frank Richter, Der historische Malerweg. Die Entdeckung der Sächsischen Schweiz im 18./19. Jahrhundert (Historyczna droga malarzy. Odkrycie Saskiej Szwajcarii w XVIII / XIX wieku), Dresden 2006, s. 49

Zamek wymieniany był pod nazwą Burg Hohnstein w dokumentach w 1333 roku jako istniejący już od dawna. Jego nazwa – zamek obronny na wysokiej skale – dokładnie opisywała położenie budowli. Adrian Zingg (1734–1816) szwajcarski pejzażysta uznawany za „odkrywcę” Saskiej Szwajcarii z polotem przedstawił to romantyczne położenie zamku w 1766 roku.

Miasteczko ukryte w lasach

Johann Philipp Veith, Hohnstein, 1793, akwaforta, reprodukcja w: Frank Richter, Der historische Malerweg. Die Entdeckung der Sächsischen Schweiz im 18./19. Jahrhundert (Historyczna droga malarzy. Odkrycie Saskiej Szwajcarii w XVIII / XIX wieku), Dresden 2006, s. 47 Johann Philipp Veith, Hohnstein, 1793, akwaforta, reprodukcja w: Frank Richter, Der historische Malerweg. Die Entdeckung der Sächsischen Schweiz im 18./19. Jahrhundert (Historyczna droga malarzy. Odkrycie Saskiej Szwajcarii w XVIII / XIX wieku), Dresden 2006, s. 47

Informacja o miasteczku pojawia się w historycznych źródłach około 1444 roku. W 1724 roku w wielkim pożarze spłonęła duża część miejscowości. Jednak szybko podjęto jej odbudowę, dzięki czemu do dziś zachowała zabytkowy wygląd. W latach 1724–1728 wzniesiono barokowy kościół według projektu George’a Bähra (1666–1738). To ten architekt zbudował potem słynny kościół Najświętszej Marii Panny (Frauenkirche) w Dreźnie. Johann Philipp Veith (1768–1837), niemiecki pejzażysta, uczeń Zingga, pokazał Hohnstein panoramicznie, jako małe miasteczko leżące wysoko na stoku wzniesienia, na którego szczycie wznosi się duży zamek. Wzgórze otaczają gęste lasy.

 Hohnstein z lotu ptaka

Autor anonimowy, Widok miasteczka Hohnstein, nie datowany, pióro, tusz, reprodukcja w: Werner Liersch, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz (Romantyczne góry. Dawnymi szlakami przez Saską Szwajcarię), Chemnitz 2001, s. 55 Autor anonimowy, Widok miasteczka Hohnstein, nie datowany, pióro, tusz, reprodukcja w: Werner Liersch, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz (Romantyczne góry. Dawnymi szlakami przez Saską Szwajcarię), Chemnitz 2001, s. 55

Anonimowy rysownik ukazał miasteczko wraz z zamkiem opisowo, w sposób topograficzny od strony drogi prowadzącej do tego „skalnego gniazda”. Swój widok tworzył stojąc daleko, na stoku przeciwległej góry. Z tego miejsca dobrze widać poszczególne domy i drogę, jakby patrzyło się na nie unosząc się na paralotni. Domy w Hohnstein pochodzą z XVIII i XIX wieku. Zbudowane zostały w konstrukcji ryglowej. Ażurowy szkielet z grubych belek wypełniały dawnej cienkie paliki (strychuły), które owijano słomą i oblepiono gliną tworząc ścianę.  Przed około stu laty szkielet zaczęto wypełniać cegłami.

Okno na Hohnstein

Adrian Zingg, Zamek Hohnstein, około 1800, rysunek piórem i pędzlem, tusz, sepia, reprodukcja w: Frank Richter, Der historische Malerweg. Die Entdeckung der Sächsischen Schweiz im 18./19. Jahrhundert (Historyczna droga malarzy. Odkrycie Saskiej Szwajcarii w XVIII / XIX wieku), Dresden 2006, s. 7 Adrian Zingg, Zamek Hohnstein, około 1800, rysunek piórem i pędzlem, tusz, sepia, reprodukcja w: Frank Richter, Der historische Malerweg. Die Entdeckung der Sächsischen Schweiz im 18./19. Jahrhundert (Historyczna droga malarzy. Odkrycie Saskiej Szwajcarii w XVIII / XIX wieku), Dresden 2006, s. 7

Zingg lubił mocne wrażenia. Na innym widoku zamku Hohnstein ukazał go oczyma turystów znajdujących się pod łukiem skalnej bramy. Kompozycja sprawia wrażenie, jakby wędrowcy przyglądali się zamkowi stojąc u wylotu ogromnej, skalnej pieczary. Podziwiają zamek wznoszący się po drugiej stronie doliny na stromym, niedostępnym, piaskowcowym „stole”.

Bajkowy zamek na urwisku

 Johann Carl August Richter, Zamek Hohnstein, 1 połowa XIX w., rysunek piórem i pędzlem, tusz, akwarela, reprodukcja w: Frank Richter, Der historische Malerweg. Die Entdeckung der Sächsischen Schweiz im 18./19. Jahrhundert (Historyczna droga malarzy. Odkrycie Saskiej Szwajcarii w XVIII / XIX wieku), Dresden 2006, s. 48
Johann Carl August Richter, Zamek Hohnstein, 1 połowa XIX w., rysunek piórem i pędzlem, tusz, akwarela, reprodukcja w: Frank Richter, Der historische Malerweg. Die Entdeckung der Sächsischen Schweiz im 18./19. Jahrhundert (Historyczna droga malarzy. Odkrycie Saskiej Szwajcarii w XVIII / XIX wieku), Dresden 2006, s. 48

Johann Carl August Richter (1770–1848), malarz, rysownik i grafik, nie tylko uczeń Zingga ale i jego długoletni współpracownik, uczynił z zamku Hohnstein budowlę zupełnie bajkową, jakby wyjętą z opowieści fantasy. Według jego wersji zamek wznosi się na skale zwisającej nad doliną. Wydaje się, że skała razem z budowlą za chwilę runie grzebiąc przechodzącą tamtędy kobietę z dziećmi. Dwaj chłopcy nagle ogarnięci strachem już zrywają się do ucieczki poprzedzani przez ujadającego psa. Matka nie może za nimi nadążyć. Dźwiga na plecach wielkie worki z mąką, które właśnie odebrała z młyna widocznego w głębi drogi.

XIX-wieczna reklama

Adrian Ludwig Richter, Miasto i zamek Hohnstein, 1823, rysunek piórem i pędzlem, tusz, akwarela, z serii „30 malowniczych widoków”, reprodukcja w: Frank Richter, Der historische Malerweg. Die Entdeckung der Sächsischen Schweiz im 18./19. Jahrhundert (Historyczna droga malarzy. Odkrycie Saskiej Szwajcarii w XVIII / XIX wieku), Dresden 2006, s. 45 Adrian Ludwig Richter, Miasto i zamek Hohnstein, 1823, rysunek piórem i pędzlem, tusz, akwarela, z serii „30 malowniczych widoków”, reprodukcja w: Frank Richter, Der historische Malerweg. Die Entdeckung der Sächsischen Schweiz im 18./19. Jahrhundert (Historyczna droga malarzy. Odkrycie Saskiej Szwajcarii w XVIII / XIX wieku), Dresden 2006, s. 45

Zupełnie inaczej zobaczył Hohnstein Adrian Ludwig Richter (1803–1884), syn Johanna Carla Augusta Richtera. Ten malarz i grafik, a także filozof, zwolennik harmonijnego związku człowieka z przyrodą, specjalizował się w motywach bajkowych. Tym razem jednak przedstawił motyw całkiem nie romantycznie. Jego kompozycja ukazuje Hohnstein w sposób realistyczny, rodzajowy. Oto grupa mieszczan stojąc na ścieżce przecinającej łąkę przygląda się malowniczej budowli. Spacerowicze przysłuchują się wymownemu przewodnikowi, który opowiada im o oglądanym pomniku dziejów. Ten obraz, jako żywo, wygląda na turystyczną reklamę sprzed prawie dwustu lat.

Poglądowa lekcja geografii

Autor anonimowy według Adriana Ludwiga Richtera, Hohnstein, 1. połowa XIX w., staloryt, akwaforta, reprodukcja w: Frank Richter, Der historische Malerweg. Die Entdeckung der Sächsischen Schweiz im 18./19. Jahrhundert (Historyczna droga malarzy. Odkrycie Saskiej Szwajcarii w XVIII / XIX wieku), Dresden 2006, s. 49 Autor anonimowy według Adriana Ludwiga Richtera, Hohnstein, 1. połowa XIX w., staloryt, akwaforta, reprodukcja w: Frank Richter, Der historische Malerweg. Die Entdeckung der Sächsischen Schweiz im 18./19. Jahrhundert (Historyczna droga malarzy. Odkrycie Saskiej Szwajcarii w XVIII / XIX wieku), Dresden 2006, s. 49

Także inna kompozycja A. Ludwiga Richtera, rozpowszechniana i popularyzowana przez anonimowego rytownika, robi wrażenie przedstawienia reklamowego. Jest to ujęcie rozległej okolicy z lotu ptaka. Zarówno zamek jak i miasteczko Hohnstein zbudowane zostały na jednym z wielu piaskowcowych wyniesień o stromych bądź pionowych ścianach. Otacza je rozległy teren złożony z podobnych skalnych stołów porozdzielanych głębokimi wąwozami, które tworzą niezwykły labirynt. Jedne ze wzniesień pokrywają lasy, na innych ludzie założyli pola i łąki.

Niezwykłe odkrycie

Ernest Ferdinand Oehme, Zamek Hohnstein, 1827, olej na płótnie, reprodukcja w: Werner Liersch, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz (Romantyczne góry. Dawnymi szlakami przez Saską Szwajcarię), Chemnitz 2001, s. 150 Ernest Ferdinand Oehme, Zamek Hohnstein, 1827, olej na płótnie, reprodukcja w: Werner Liersch, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz (Romantyczne góry. Dawnymi szlakami przez Saską Szwajcarię), Chemnitz 2001, s. 150

Malarz epoki romantyzmu Ernest Ferdinand Oehme (1797 – 1855), twórca kolejnego widoku, był uczniem wybitnego pejzażysty norweskiego Johanna Christiana Clausena Dahla, a przyjacielem między innymi Caspara Davida Friedricha i Adriana Ludwiga Richtera. Oehme malując Hohnstein posłużył się efektem typowym dla swej epoki, stosowanym między innymi przy projektowaniu parków angielskich. Bohater jego kompozycji wędrując po Saskiej Szwajcarii nagle wychodzi na skraj lasu i staje zaskoczony na skalnym występie. Przed jego oczami otwiera się niezwykły widok. Na tle zachodzącego słońca spostrzega nie żadne ruiny ale wciąż istniejący średniowieczny zamek. Wędrowca oddziela od zjawiska głęboka, ciemna przepaść, niby czeluść dzieląca świat żywych od tego, który już przeminął. Czy to prawda czy sen?– zadaje sobie pytanie.

 Sentymentalny spacer

Autor anonimowy, Rodzina na spacerze, około 1850, litografia na kremowym tle, reprodukcja w: Werner Liersch, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz (Romantyczne góry. Dawnymi szlakami przez Saską Szwajcarię), Chemnitz 2001, s. 84 Autor anonimowy, Rodzina na spacerze, około 1850, litografia na kremowym tle, reprodukcja w: Werner Liersch, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz (Romantyczne góry. Dawnymi szlakami przez Saską Szwajcarię), Chemnitz 2001, s. 84

Saską Szwajcarię już w drugiej ćwierci XIX wieku odwiedzało rokrocznie w porze letniej od 50 do 80 tysięcy turystów! Miejscowość Hohnstein leżała na trasie ich wędrówek. Zabytkowy ratusz z XVIII wieku czy barokowy kościół uznany za jedną z najpiękniejszych saskich świątyń przyciągały letników do spędzenia tu wakacji. O ich zamiłowaniu do spacerów po malowniczej okolicy mówi rycina nieznanego artysty z około połowy XIX wieku. Przypomina ona kompozycję na akwareli malowanej przez Adriana Ludwiga Richtera, ale nie do końca. Grupa spacerowiczów różni się nie tylko strojami. Zamiast romantycznej młodzieży grafik przedstawił mieszczańską rodzinę z małym dzieckiem i psem. Jak widać wyprawy w skalne labirynty stały się rozrywką mniej niebezpieczną i ekscytującą, a bardziej relaksującym, sentymentalnym, powszechnie dostępnym spacerem.

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Caminando", "Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Rzeźba i Formy Przestrzenne" w DESA Unicum., "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Bollwerk” 1935, „Nazywam się Czerwień", „Nie bajka leśna”, „Niesamowita słowiańszczyzna”, „Obrazy Szczecina. Szczecin w obrazach”, „Ostatnia droga Temeraire’a", „Siła korzeni jest w nas. Rzecz o Bogdanie Matławskim", „Skazany na Plakat”, 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 13 Muz w Szczecinie
, 14 02.2018, 1829, 1831, 1833, 1844, 1845, 1851, 2 ćwierć XIX wieku, 2003, 2009, 2020, abstrakcja, Adam Klein, Adam Marczyński, Adam Wajrak, Adolf Menzel, Adrian Ludwig Richter, Adrian Ludwig Richter (1803-1884), Adrian Ludwig Richter (1803–184), Adrian Zingg (1734–1816), aerograf, afisz, Agata Wolniewicz, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akt, Akwaforta, akwaforta barwna, akwaforta na papierze, akwarela, akwatinta, Albert Henry Payne, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, album skazany na plakat, Aleksandra Gisges-Dalecka, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), alkid, Alpejski szczyt (1935), Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Anna Domaradzka, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, antropomorfizacja, Archiwum Państwowe w Szczecinie, Arthur Tesmmers?, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, asamblaż, ASP Katowice, ASP ŁÓDŹ, August Krasicki, August Ludwig Most, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, Autoportret artysty siedzącego i rysującego, Autor anonimowy, autorstwo, awers, Barbara Warzeńska, Barwne komstelacje świata, Batik miodowy na gorąco, Bawarscy chłopi podczas pielgrzymki do Maria-Culm, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, Bernardo Bellotto zwany Canaletto, Biblioteka Państwowa Pruskiego Dziedzictwa Kultury w Berlinie, blejtram, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bożena Mozolewska, Brama do zamku Hohnstein, Bronisław Kierzkowski, budzą się demony, Carl Blechen, Carl Friedrich August Kotzsch, Carl Friedrich Wilhelm Klose, Carl Gottlieb Peschel (1798-1879), Caspar David Friedrich, cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, ceramika, Chłopi z okolic Chebu dekorują dom na Boże Ciało, Chłopiec klęczący tyłem na krześle, Chłopskie domy w Diessen, Christian Adolf Eltzner, Christian Ernst Stölzel, Christian Gottlob Hammer, collage, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", Cyprian Nocoń, Czeska karczma, Dama z Gronostajem, Dariusz Aniołkowski, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz (Romantyczne góry. Dawnymi szlakami przez Saską Szwajcarię), Der historische Malerweg. Die Entdeckung der Sächsischen Schweiz im 18./19. Jahrhundert, Desa Unicum, dibond, dokument filmowy, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, Domy wiejskie i studnia, Dorota Kozak, doświadczać miasta, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr hab. prof. US Bogdan Matławski, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, dr Zygmunt Niedźwiedź, Drawno, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, Duża chałupa ryglowa w Dreźnie-Loschwitz, dyr Lucjan Bąbolewski, Edmund Gomolicki, Eduard Leonhardi (1828-1905), edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, Edward Hartwig, emalia, emalia na metalu, Emanuel Messer, Emotion Loader, environment, Ernest Ferdinand Oehme (1797 – 1855), Ernst Fries, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, Eugen Dekkert (1865 Szczecin – 1956 Garmisch-Partenkirchen), Eugen Dekkert. Zum 70. Geburtstag des Stettiner Malers, Ewa Łyczywek-Pałka, fakturalność, falsyfikat, Festiwal Tkaniny 2019, Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej, Filcowanie wełny na mokro, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, film o Andrzeju Tomczaku, folklor na Pomorzu Zachodnim, Fonderia Venturi Arte w Bolonii, Fontanna z 1732 roku na tle zabudowy Rossmarkt, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak, foto Mateusz Piestrak, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, fotografia subiektywna, Franciszka Themerson, Frank Richter, Františkovy Lazne, Franz Theodor Schütt, Friedrich August Scheureck, Friedrich August Schmidt według rysunku Johanna Christiana Clausena Dahla, Fritz Johannes Modrow, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, Galeria Kapitańska, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria R+, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, Gdy rozum śpi, Georg Braun, GIF, gipsoryt, gmach Akademii Leśnej, Górskie schronisko, Góry Bukowe 1970, Gospoda na Bastei, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, grawer Reinhard Krüger, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Greifswald, Grupa Tkacka Wątek, Grzegorz Szponar, gwasz, Handlarz świń, Hanna Jung, Hanna Kaszewska, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Hans Hollaus, Helena Kwiatkowska, Henry Winkles, Henryk Cześnik, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ID1 Studio, ilustracja, ilustracja do dzieła Knuta Hamsuna Rosa, impast, INKU Szczeciński Inkubator Kultury, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jakub Lewiński, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, jan Powicki, Jan Tarasin, Jarosław Eysymont, Jedzący chłopiec, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Joann Bartosik, Johann Gottlob Schumann według rysunku Johanna G. Jentzscha, Johann Philipp Veith (1768–1837), Jon Rafman, Joseph Mallord William Turner, Józef Rivoli, Julius (Julo) Levin, Julius Friedrich Ludwig Runge, Juliusz Windorbski, Kaleka o kulach, Kamień Pomorski, kamienioryt, Kamienna Brama w Uttewalder Grund, Kanapa pod Bastei, Karczma, Karl Friedrich Schinkel, karta 4, karta 49, Kasia Zimnoch, katalog dzieł Mosta, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, Kobieta modląca się na klęczkach, Kobieta siedząca bokiem w prawo, Kobieta z dzieckiem w ramionach, kolaż, Kolej koło Schandau, Kolekcja Czartoryskich, kolekcja Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, kolekcjoner, kolografia, Königssee, Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kreda, Kreuth Niemcy, Królewski pałac w Weesenstein, krosno, Kryspin Pawlicz, Krzysztof Pruszkowski, Krzysztof Ślachciak, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kunstverein für Pommern, kurator Szymon Piotr Kubiak, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lelum 1963, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, Leonia Chmielnik, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, litografia na papierze, litografia piórem, Loschwitz XIX/XX, Ludwig Manzel, Ludwig Most, Ludwig Most Matczyne szczęście, Ludwig Richter, Maciej Szczawiński, Magdalena Abakanowicz, Magdalena Barczyk-Kurus, Magdalena Soboń, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Malarze w gospodzie, Marek Wyłupek, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Maria Radomska-Tomczuk, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marianowo, Marika, Marlborough Gallery, Marlena Lenart, Martin Derbyshire, Martin Pechan, Matczyne szczęście, Matka z dzieckiem, Mężczyzna w płaszczu przy drzwiach, Mężczyzna z dziecięcą trumienką, mezzotinta, Miasto i zamek Hohnstein, MIASTOCHODZIK, Michael Koppe, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, Miejscowość w dolinie, miejski pejzaż, miłość, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, Mittenwald (1935), młodzi artyści, Młyn nad górską rzeczką, MN w Szczecinie, Modląca się dziewczynka, Modląca się kobieta, Modlący się chłopiec, Modlący się mężczyzna z kapeluszem, Monika Sosnowska, Monitorowanie24, monotypia, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe Szczecin, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Nad Odrą (Próżniak), Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, nie datowany, Niedzielna wycieczka w ogrodzie gospody, Niedzielny spacer, Nostizsche Gallerie, Nowe brzmienie big beatu, Obecność, obraz, OBRAZOWNIA Joanna Woźna, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, Oczekująca, odwrocie, Off Marina, Ogród tawerny, Ojciec tańczący z synkiem, około 1800, Olaf Deriglasoff, olej, olej na papierze, olej na płótnie, oliwkowy papier, ołówek, ołówek na papierze welinowym, Open Heart Warrior, Opisy warsztatów, Opo-wieści o sztuce, ortret siedzącego Michaela Koppe, Ostatnia ryba, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Pałac Leszczyca-Sumińskiego, Panorama Alp, Panorama doliny Łaby w okolicy Bad Schandau w stronę południową, Panorama portu i miasta od północy, panorama Szczecina, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, papier welinowy, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, pastele, Pasterki alpejskie, Patchworkowe sztuczki, Paul Holz, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, Pęd winorośli, pejzaż, Pejzaż z drzewem i skałami koło Loschwitz, Perspektywa Kleine Domstrasse (obecnie ul. Mariacka) w stronę kościoła św. Jakuba, Perspektywa Kleine Domstrasse (obecnie ul. Mariacka) w stronę kościoła św. Jakubam, Peter Paul Most, pióro, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, Podróżnicy po Saskiej Szwajcarii w łodzi naprzeciw Schandau, Podsłuchiwana randka, Podstawy haftu krzyżykowego, Podwórko przy ul. Piotra Ściegiennego, Polelum 1962., polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, Pommersches Landesmuseum, Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie, pomnik Braterstwa Broni Żołnierzy Polskich i Radzieckich, Pomorski artysta epoki biedermeieru., Pomorskie Muzeum Krajowe w Greifswaldzie, Port IV, portret Fanny Beer, Portret Martina Richtera, Portret matki, Portret stojącego Michaela Koppe, posłuszeństwo, poster, Pötschke według Ludwiga Mosta, Powroźnicy przy pracy, Prace Doroty Piechocińskiej, Prace Grzegorza Myćki, Prace Joanny Bartosik, Prace Łukasza Drzycimskiego, Prace Oli Szmidy z instrukcją odbioru, Prace Olka Pujszo, Prace Poli Augustynowicz, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, Prasłowianka I, Prasłowianka II, prawo i sztuka, prezes DESA Unicum, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Promenada około 1850 roku, Przełęcz Lueg koło Salzburga, Przestrzenie, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, recenzja filmu, reprodukcja w: Otto Holtze, rerwers, Restauracja na Bastei, reż. Marek Osajda, Rodzina na spacerze, Roman Opałka, rycina reprodukcyjna, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek piórem i pędzlem, rysunek w szkicowniku nr 6, rysunek węglem, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, rzeźby granitowe, Saska karczma z kręgielnią, scena rodzajowa, sepia, serigrafia, sitodruk, Siusiający wałach, Skały Bastei koło Rathen, Skubas, Ślubuję ci wierność, Sławomir Lewiński., słup Szymon, Słupca, Smart Metering, Smocking czyli manipulowanie tkaniną, solarigrafia, Sonia Wojtysek, staloryt, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Statki w porcie – nabrzeże załadunkowe, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stowarzyszenie Media Dizajn, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, studium, Studium do obrazu Matka z dzieckiem, studium ołówkiem na papierze, studium postaci do obrazu Wieczorna modlitwa czeskich chłopów, światłocień, sygnatura, sygnatura Mosta, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, szary papier czerpany, Szczecin, Szczecin 15.06.2016, Szczecin 2020, Szczecin. Widok z Wałów Chrobrego, Szczeciner, Szczecińska Agencja Artystyczna, szczecińskie Muzeum Miejskie(Stadtmuseum), szkic do kompozycji Kolegium prasowe, Szkice do portretu Michela Labarziena, Szkice głów męskich, Szkicownik 1, Szkicownik nr VI, szkicowniki Mosta, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, tempera, Teresa Pągowska, Teresa Wurtinger z Witkowic, Tharandt, Tkanina 3D, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Trafostacja Sztuki, Tragarz mleka Feitus Landthaler, trzy różne sposoby licytowania, tusz, Twierdza Königstein z widokiem na Lilienstein, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, Tymoteusz Lekler, Tyrolska scena rodzinna, ugier, Urodziny dziadka, video art, Vintage art, W Dinkelsbühl, wadium, Walking Figures, Walkowska Wydawnictwo, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, Watzmann, Wąwóz w okolicy Loschwitz z widokiem na Łabę 1833, według obrazu Ludwiga Mosta, węgiel, Werner Liersch, wernisaż, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Wernisaż Kolektywu ILU NAS JEST 1.501.2020 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Weronika Raczyńska, wg obrazu Jana Steena, wideo, wideo art, Widok Bad Schandau, Widok hotelu Scholastyka nad Achensee, Widok krajobrazu z kościołem, Widok miasteczka Hohnstein, Widok mostu Bastei z drogi do Wehlgrund, Widok na dolinę Łaby 1863, Widok od ul. Sołtysiej, Widok Rossmarkt (obecnie pl. Orła Białego), Widok skał Bastei od strony gór, Widok Szczecina z lotu ptaka od wschodu, Widok Szczecina z lotu ptaka od zachodu, Wietrzny nastrój pod Alpami (1930), wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Bormes (1887–1958), Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Witraż z tkaniny, Włodzimierz Pawlak, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, Wspomnienie z Kreuth, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, wykłady z zakresu historii sztuki, wykonywanie kwiatów z filcowanej wełny, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Z Kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich („Wielość porządków. Od Cybisa do Strzemińskiego”), Żabnica, Zagórów, Zakończona gra o zwolnienie z zapłaty, zakup z limitem ceny, Zamek Hohnstein, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zarys grzbietu Rudaw, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz, zdjęcie archiwalne w MNS, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, złoty podział, złoty prostokąt, żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia, ZPAF O/Szczecin, ZPAP O/ Szczecin, ZUT-u w Szczecinie
+Więcej
Trwa ładowanie