Nowina, którą nam przekazuje dr Ewa Gwiazdowska w XXXIII odcinku, jest dla mnie potwierdzeniem zasadności powołania do życia Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Narodowego w Szczecinie. Cieszę się, tym bardziej, że sama jestem jego członkiem i w jakimś stopniu, ale jednak przyczyniłam się do tego, że kolejny obraz Ludwiga Mosta nie pojechał w świat, tylko trafił do naszego muzeum. W tym wydaniu Opo-wieści możemy obejrzeć aż siedem obrazów Mosta i trzy szkice. Niezwykłe jest to, że wszystkie prace artysty mają ten sam motyw przewodni – rybacy i ich praca.

dr Ewa Gwiazdowska Most „zakręcony turysta”

Most i rybacy

WYPRAWA XXXIII

Ten odcinek dyktuje samo życie. Obraz Augusta Ludwiga Mosta Handlarze ryb z 1846 roku został uratowany przed sprzedażą. Muzeum Narodowe w Szczecinie było jego depozytariuszem. Obraz w 1999 roku zakupił BREBank (obecny mBank). Bank zmienił politykę kulturalną i chciał go sprzedać na aukcji. Dzięki Towarzystwu Przyjaciół Muzeum Narodowego w Szczecinie obrazowi udało się uniknąć „podróży w nieznane”. mBank zdecydował się obraz wycofać, a Towarzystwo kupiło dzieło Mosta i będzie ono nadal długoterminowym depozytem w MNS, cieszącym oczy gości Muzeum Historii Szczecina. Warto było, bo kompozycja jest wyjątkowa, formatu galeriowego – rzadkiego w twórczości Mosta.

Obwoźny handel rybami

August Ludwig Most, Handlarka ryb, 1831, olej na płótnie, The Foreign Art. Museum (Muzeum Sztuki Obcej) Ryga, reprodukcja w: Ewa Gwiazdowska, Rafał Makała (red.), August Ludwig Most. Pomorski artysta epoki biedermeieru, Szczecin 2007, s. 135. August Ludwig Most, Handlarka ryb, 1831, olej na płótnie, The Foreign Art Museum (Muzeum Sztuki Obcej) Ryga, reprodukcja w: Ewa Gwiazdowska, Rafał Makała (red.), August Ludwig Most. Pomorski artysta epoki biedermeieru, Szczecin 2007, s. 135.

Most wcześnie zainteresował się tematyką rybacką i wracał do niej przez dziesięciolecia. Jednak wszystkie kompozycje rodzajowe poświęcone rybakom dzieją się na lądzie. Artysta szkicował i malował tylko to, co sam mógł zaobserwować. Najwcześniejszy znany obraz o tej tematyce pochodzi z 1831 roku. Wnuk Mosta odnotował go pod trzema tytułami: Pokój gościnny (Wirtsstube) Handlarka ryb (Fischhändlerin) i Handel wędzonymi śledziami (Der Bücklingshandel). Most ukazał całą scenę z etnograficzną dokładnością. Przedstawił gości podczas posiłku w zajeździe. Ich śniadanie przerwała handlarka ryb. Zapewne kobieta chce hurtem sprzedać duży kosz śledzi przydźwigany do zajazdu. Uwagę zwraca rozmaitość strojów bohaterów sceny i wygląd izby. Warto zobaczyć, z czego składał się posiłek. Na stole widać ciemny chleb, kufel piwa, wędzoną golonkę, masło.

Portret rybaka

August Ludwig Most, Rybak z profilu, nie datowany, 1836? ołówek na papierze welinowym, Szkicownik VI, karta 56, Muzeum Narodowe w Szczecinie. August Ludwig Most, Rybak z profilu, nie datowany, 1836? ołówek na papierze welinowym, Szkicownik VI, karta 56, Muzeum Narodowe w Szczecinie.

Postać dumnego rybaka Most narysował w szkicowniku poświęconym głównie Szczecinowi. Może spotkał go podczas spaceru nabrzeżem i poprosił o pozowanie. Sylwetkę ujął z profilu, aby udokumentować szczegóły stroju. Obok postaci umieścił notatki o częściach ubioru. Rybak nosi brązową, welurową czapkę, tak zwaną czapkę frygijską, obcisły żakiet z wełnianej tkaniny w pionowe pasy i obcisłe spodnie. Wokół pasa zawiązał czerwoną szarfę lub chustę. Na nogach ma pantofle bez pięt. Te ostatnie świadczą, że Most nie oderwał go od codziennych zajęć, tylko spotkał w momencie odpoczynku.

Jesienna nostalgia

August Ludwig Most, Plaża w Heiligendamm, wrzesień 1841, ołówek na papierze welinowym, Szkicownik XII, karta 9, Muzeum Narodowe w Szczecinie. August Ludwig Most, Plaża w Heiligendamm, wrzesień 1841, ołówek na papierze welinowym, Szkicownik XII, karta 9, Muzeum Narodowe w Szczecinie.

We wrześniu 1841 roku Most wybrał się do uzdrowiska Heiligendamm w Meklemburgii. Tam spacerując po plaży dotarł do miejsca, w którym skromni rybacy „przechowywali” swój sprzęt połowowy. Jesienna pogoda, miejsce opuszczone przez ludzi sprawiają melancholijne wrażenie. Na plaży stoją dwa trójnogi zapewne pomagające wyciągać łodzie z wody. Obok leżą suszące się kadłuby oraz porzucone na piasku bloczek i narzędzia do połowu. Heiligendamm to najstarszy niemiecki kurort leżący nad Bałtykiem. Powstał już w 1793 roku. Pamiętamy, że Most lubił odwiedzać takie wyjątkowe miejsca.

 Zanim ryby dotrą do na targ

August Ludwig Most, Na wyspie Wolin, 1847, olej na płótnie, teka studiów, Muzeum Narodowe w Szczecinie. August Ludwig Most, Handlarze ryb, 1846, olej na płótnie, Towarzystwo Miłośników Muzeum Narodowego w Szczecinie.

W 1846 roku Most poświęcił życiu rybaków dużą, galeriową kompozycję zakupioną od razu przez Pomorskie Stowarzyszenie Sztuki (Kunstverein für Pommern). Donosi o tym wnuk artysty w katalogu twórczości Mosta. Zanim rybacy mogli sprzedawać złowione ryby, musiały one zostać opodatkowane. Most uwiecznił scenę prezentacji urzędnikowi koszy z rybami do opodatkowania. Ukazał wnętrze dużej izby z ustawionym pośrodku stołem. Rybacy kolejno podchodzą do tego stołu, przy którym urzędnik zapisuje, co i ile złowili. Przez otwarte drzwi kolejni podatnicy ładują do wnętrza swoje kosze. W głębi, w mniejszym pomieszczeniu, rybaczki moczą ryby w solance i pakują w beczki do transportu „w świat”. Kompozycję tę malarz powtórzył w 1855 roku.

Chwila odpoczynku na wydmie w Międzyzdrojach

August Ludwig Most, Handlarze ryb, 1846, olej na płótnie, Towarzystwo Miłośników Muzeum Narodowego w Szczecinie. August Ludwig Most, Na wyspie Wolin, 1847, olej na płótnie, teka studiów, Muzeum Narodowe w Szczecinie.

W lipcu 1847 roku Most przebywał na wyspie Wolin. 31 lipca wybrał się na spacer na wydmy w okolice rybackiej wsi Międzyzdroje (Misdroy). Na miejscu wykonał ołówkiem szkic pejzażu. Po powrocie na kwaterę na kawałku płótna namalował studium. Przedstawił rybaków ucinających sobie pogawędkę podczas chwili odpoczynku przy zagrodzie. W tym czasie ich koledzy przygotowują zaprzęg, którym za chwilę rybacy powiozą dalej kosze ze świeżo złowionym rybami. Na plaży poniżej wydmy suszy się kilka łodzi, które wróciły z połowu. W tle obrazu widać Kawczą Górę stromym klifem opadającą ku wodzie.

Martwa natura rybacka

August Ludwig Most, Sprzęt rybacki, 28.07.1850, ołówek na papierze welinowym, Szkicownik XII, karta 46, Muzeum Narodowe w Szczecinie. August Ludwig Most, Sprzęt rybacki, 28.07.1850, ołówek na papierze welinowym, Szkicownik XII, karta 46, Muzeum Narodowe w Szczecinie.

W lipcu 1850 roku Most spędzał wakacje nad morzem w nieznanej okolicy. Spacerując po plaży napotykał motywy warte udokumentowania w szkicowniku. Należał do nich złożony na piasku sprzęt rybacki. Stał się on świetnym motywem do narysowania tak zwanej martwej natury. Obiektem dzieł artystycznych o takim temacie mogły być różne przedmioty lub upolowane czy zabite stworzenia oraz rośliny przeznaczone do jedzenia. Most „złowił” kotwicę dokładnie owiniętą liną kotwiczną, dwa wiosła oraz dwa więcierze. Kotwica była tak słabo widoczna spod zwojów liny, że nad rysunkiem opisał, co znalazło się na szkicu. Notatka świadczy też, że rysownik uwiecznił zastany układ, nic nie poprawiał i nie upiększał. Po prostu zobaczył na plaży gotowy motyw.

Choć nad morzem to „pod górkę”

August Ludwig Most, Brzeg morza, 1855, olej na płótnie, własność prywatna. August Ludwig Most, Brzeg morza, 1855, olej na płótnie, własność prywatna.

Duży obraz mierzący 0,90 m na 1,20 m Most poświęcił przedstawieniu ciężkiej pracy, którą rybacy wykonywali już po zakończeniu połowu. Złowione ryby musieli przetransportować przez wysokie wydmy na ląd. Im obfitszy połów, tym więcej wkładali wysiłku w transport. Most pokazał, jak kilka koni wspieranych przez ludzi z mozołem taszczy w górę po wydmie załadowany wóz z rybami. Ten obraz artysta podarował najstarszemu synowi na ślub w 1860 roku. Podarunek był nie tylko dziełem sztuki, ale i „dydaktyczną” wskazówką na życie. Trzeba się napracować, aby coś zdobyć.

 Koniec pracy

August Ludwig Most, Plaża w Ahlbecku, 28.07.1868, ołówek na papierze welinowym, Szkicownik XIV, karta 30, Muzeum Narodowe w Szczecinie. August Ludwig Most, Plaża w Ahlbecku, 28.07.1868, ołówek na papierze welinowym, Szkicownik XIV, karta 30, Muzeum Narodowe w Szczecinie.

Lipiec 1868 roku Most spędzał na wyspie Uznam. Tam z wysokiego brzegu lub schodząc na plażę obserwował codzienność rybaków. Plażowicze go nie interesowali. Szkic, który narysował 28 lipca, ukazuje brzeg morski około południa. Rybacy już dawno wrócili z połowu. Plaża jest prawie pusta. Łodzie, żagle i sprzęt suszą się na wietrze. Ostatni spóźniony zaprzęg załadowany rybami odjeżdża pozostawiając koleiny na mokrym piasku. Tylko w jednej łodzi siedzi samotny rybak, który przypuszczalnie naprawia coś, co uległo awarii w trakcie połowu.

Noc przed połowem

August Ludwig Most, Pejzaż w świetle księżyca, 1869, olej na płótnie, własność prywatna, reprodukcja w: Peter Paul Most, Die Bilder des Malers Ludwig Most, Hannover 1937, maszynopis, zdjęcie na s. 19a. August Ludwig Most, Pejzaż w świetle księżyca, 1869, olej na płótnie, własność prywatna, reprodukcja w: Peter Paul Most, Die Bilder des Malers Ludwig Most, Hannover 1937, maszynopis, zdjęcie na s. 19a.

Most uwiecznił na obrazach i rysunkach właściwie każdy etap pracy i życia rybaków. Na kompozycji podarowanej najmłodszemu synowi, Ottonowi, namalował odpoczynek rybaków przed połowem. Zgromadzili się przed chatą stojącą nad samym brzegiem wody. Grzeją się przy ognisku przed wyruszeniem na połów. Żagle jeszcze schną rozwieszone na drągu. Kobieta przygotowuje posiłek. Most, nawiązując do starej tradycji malarskiej, umiejętnie zestawił światło promieniujące z płonącego ogniska z poświatą księżycową rozjaśniającą mrok nocy.

Powrót z połowu

August Ludwig Most, Brzeg Bałtyku, 1873, olej na płótnie, własność prywatna, reprodukcja w: Peter Paul Most, Die Bilder des Malers Ludwig Most, Hannover 1937, maszynopis, zdjęcie na s. 20a. August Ludwig Most, Brzeg Bałtyku, 1873, olej na płótnie, własność prywatna, reprodukcja w: Peter Paul Most, Die Bilder des Malers Ludwig Most, Hannover 1937, maszynopis, zdjęcie na s. 20a.

Trzecią z dużych kompozycji poświęconych rybakom Most podarował średniemu synowi, Robertowi. Przedstawia ona powrót wczesnym rankiem z nocnego połowu. Na plaży panuje wielki ruch. Po prawej stronie rybacy wciągają ciężką łódź na brzeg. Za nią stoi już inna, do której młody rybak idzie z pustym koszem na plecach. Zaraz będzie ładować świeże ryby do tego kosza. Na bliższym planie pośrodku plaży kobiety klęcząc wokół kosza zapełniają go przygotowując do załadowania na wóz. Otacza je grono oczekujących osób i ciekawskich, jak udał się połów. Stojący obok wóz zaprzężony w dwie pary koni jest już w trakcie załadunku. Jeden z rybaków układa na nim kosze podawane przez kolegę. Inny zaprzęg popędzany przez woźniców z batami prze pod górę na obniżenie w klifie. W dali widać kolejny zaprzęg zmierzający brzegiem w stronę wyjazdu z plaży. Na tym obrazie Most w najpełniejszy sposób pokazał mozół rybaków po połowie.

Ciekawe, czy Most wypłynął kiedyś na morze zobaczyć, jak wygląda sam połów?

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Caminando", "Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Rzeźba i Formy Przestrzenne" w DESA Unicum., "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Bollwerk” 1935, „Nazywam się Czerwień", „Nie bajka leśna”, „Niesamowita słowiańszczyzna”, „Obrazy Szczecina. Szczecin w obrazach”, „Ostatnia droga Temeraire’a", „Siła korzeni jest w nas. Rzecz o Bogdanie Matławskim", „Skazany na Plakat”, 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 13 Muz w Szczecinie
, 14 02.2018, 1829, 1831, 1833, 1844, 1845, 1851, 2 ćwierć XIX wieku, 2003, 2009, 2020, abstrakcja, Adam Klein, Adam Marczyński, Adam Wajrak, Adolf Menzel, Adrian Ludwig Richter, Adrian Ludwig Richter (1803-1884), Adrian Ludwig Richter (1803–184), Adrian Zingg, Adrian Zingg (1734–1816), Adrianna Jędrzejczak, aerograf, afisz, Agata Mazuś, Agata Wolniewicz, Agata Zbylut, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akt, Akwaforta, akwaforta barwna, akwaforta kolorowana, akwaforta na papierze, akwarela, akwatinta, Albert Henry Payne, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, album skazany na plakat, Aleksandra Gisges-Dalecka, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), Alina Polak-Kalwaryjska, alkid, Alpejski szczyt (1935), Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Błażejczyk, Andrzej Foryś, Andrzej Tomczak, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Anna Domaradzka, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, Anna Paszkiewicz, Anna Wojsznis, Anton Graff (1736–1813), antropomorfizacja, Antykwariat Marek Wyłupek, Archiwum Państwowe w Szczecinie, Arthur Tesmmers?, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, asamblaż, ASP Katowice, ASP ŁÓDŹ, August Krasicki, August Ludwig Most, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, Autoportret artysty siedzącego i rysującego, Autor anonimowy, autorstwo, awers, Barbara Bałakirew, Barbara Warzeńska, Barwne komstelacje świata, Batik miodowy na gorąco, Bawarscy chłopi podczas pielgrzymki do Maria-Culm, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, Berlin, Bernardo Bellotto zwany Canaletto, Biblioteka Państwowa Pruskiego Dziedzictwa Kultury w Berlinie, blejtram, Bogdan Bombolewski, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bożena Mozolewska, Bożena Wniarska, Brama do zamku Hohnstein, Bronisław Kierzkowski, Brzeg morza 1855, budzą się demony, Carl Blechen, Carl Friedrich August Kotzsch, Carl Friedrich Wilhelm Klose, Carl Gottlieb Peschel (1798-1879), Caspar David Friedrich, Caspar David Friedrich (1744–1840), cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, ceramika, Chłopi z okolic Chebu dekorują dom na Boże Ciało, Chłopiec klęczący tyłem na krześle, Chłopskie domy w Diessen, Christian Adolf Eltzner, Christian Ernst Stölzel, Christian Gottfried Morasch (1749–1813), Christian Gottlob Hammer, collage, COVID - 19. Weryfikacja, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", Cyprian Nocoń, Czas ucieka, Czeska karczma, Dama z Gronostajem, Danuta Strzelbicka-Mazuś, Dariusz Aniołkowski, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz (Romantyczne góry. Dawnymi szlakami przez Saską Szwajcarię), Der historische Malerweg. Die Entdeckung der Sächsischen Schweiz im 18./19. Jahrhundert, Desa Unicum, dibond, dokument filmowy, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, Domy wiejskie i studnia, Dorota Kozak, doświadczać miasta, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr hab. prof. US Bogdan Matławski, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, dr Zygmunt Niedźwiedź, Drawno, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, Duża chałupa ryglowa w Dreźnie-Loschwitz, Dwoje dzieci przy stole, dyr Lucjan Bąbolewski, Edmund Gomolicki, Eduard Leonhardi (1828-1905), edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, Edward Hartwig, Ela Blanka, Elżbieta Blicharska, emalia, emalia na metalu, Emanuel Messer, Emotion Loader, environment, Ernest Ferdinand Oehme (1797 – 1855), Ernst Fries, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, Eugen Dekkert (1865 Szczecin – 1956 Garmisch-Partenkirchen), Eugen Dekkert. Zum 70. Geburtstag des Stettiner Malers, Ewa Łyczywek-Pałka, fakturalność, falsyfikat, Festiwal Tkaniny 2019, Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej, Filcowanie wełny na mokro, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, film o Andrzeju Tomczaku, folklor na Pomorzu Zachodnim, Fonderia Venturi Arte w Bolonii, Fontanna z 1732 roku na tle zabudowy Rossmarkt, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak, foto Mateusz Piestrak, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, fotografia subiektywna, Franciszka Themerson, Frank Richter, Františkovy Lazne, Franz Theodor Schütt, Friedrich August Scheureck, Friedrich August Schmidt według rysunku Johanna Christiana Clausena Dahla, Fritz Johannes Modrow, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, Galeria Kapitańska, galeria Kierat w Szczecinie, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria R+, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, Gdańsk, Gdy rozum śpi, Georg Braun, Gerd-Helge Vogel, GIF, gipsoryt, gmach Akademii Leśnej, Górskie schronisko, Góry Bukowe 1970, Gospoda na Bastei, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, grawer Reinhard Krüger, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Greifswald, Grupa Tkacka Wątek, Grzegorz Szponar, gwasz, Halina Błachnio, Handlarka ryb, Handlarz świń, Handlarze ryb, Hanna Jung, Hanna Kaszewska, Hans Christian Andersen (1805–1875), Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Hans Hollaus, Heinrich von Kleist (1777–1811), Helena Kwiatkowska, Henry Winkles, Henryk Cześnik, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ID1 Studio, ilustracja, ilustracja do dzieła Knuta Hamsuna Rosa, impast, INKU Szczeciński Inkubator Kultury, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jakub Lewiński, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, jan Powicki, Jan Tarasin, Jarosław Eysymont, Jedzący chłopiec, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Joann Bartosik, Joanna Mieszko, Johann Christian Hasche (1744–1827), Johann Gottlob Samuel Stamm (1767–1814), Johann Gottlob Schumann według rysunku Johanna G. Jentzscha, Johann Philipp Veith (1768–1837), Jon Rafman, Joseph Mallord William Turner, Józef Rivoli, Julius (Julo) Levin, Julius Friedrich Ludwig Runge, Juliusz Windorbski, Kalejdoskop zdarzeń, Kaleka o kulach, Kamień Pomorski, kamienioryt, Kamienna Brama w Uttewalder Grund, Kanapa pod Bastei, Karczma, Karl Friedrich Schinkel, karta 4, karta 49, Kasia Zimnoch, katalog dzieł Mosta, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, Kobieta modląca się na klęczkach, Kobieta siedząca bokiem w prawo, Kobieta z dzieckiem w ramionach, kolaż, Kolej koło Schandau, Kolekcja Czartoryskich, kolekcja Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, kolekcjoner, kolografia, Königssee, Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kopia według Ludwiga Mosta, kreda, Kreuth Niemcy, Królewski Młyn w Plauensche Grund, Królewski pałac w Weesenstein, krosno, Kryspin Pawlicz, Krystyna Pohl, Krzysztof Gogol, Krzysztof Majorek, Krzysztof Pruszkowski, Krzysztof Ślachciak, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kunstverein für Pommern, kurator Szymon Piotr Kubiak, Kurator wystawy Jolanta Gramczyńska, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lelum 1963, Lena Chmielnik, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, Leonia Chmielnik, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, litografia na papierze, litografia piórem, Loschwitz XIX/XX, Ludwig Manzel, Ludwig Most, Ludwig Most Dom pod dębami na wyspie Wolin 1847 olej na płótnie własność prywatna, Ludwig Most Matczyne szczęście, Ludwig Most Rysownik podczas pracy, Ludwig Richter, Maciej Szczawiński, Magdalena Abakanowicz, Magdalena Barczyk-Kurus, Magdalena Lewoc, Magdalena Soboń, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Malarze w gospodzie, Małgorzata Bartosik, Marek Wyłupek, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Maria Radomska-Tomczuk, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marianowo, Marika, Marlborough Gallery, Marlena Lenart, Marta Kurzyńska, Martin Derbyshire, Martin Pechan, Marzena Borkowska, Matczyne szczęście, Matka z dzieckiem, Mężczyzna w płaszczu przy drzwiach, Mężczyzna z dziecięcą trumienką, mezzotinta, Miasto i zamek Hohnstein, MIASTOCHODZIK, Michael Koppe, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, Miejscowość w dolinie, miejski pejzaż, miłość, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, Mittenwald (1935), młodzi artyści, Młyn nad górską rzeczką, MN w Szczecinie, Modląca się dziewczynka, Modląca się kobieta, Modlący się chłopiec, Modlący się mężczyzna z kapeluszem, Monika Sosnowska, Monitorowanie24, monotypia, most zwany Hegereiterbrücke, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe Szczecin, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Nad Odrą (Próżniak), Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, Natalia Wąsik, nie datowany, Niedzielna wycieczka w ogrodzie gospody, Niedzielny spacer, Nostizsche Gallerie, Nowe brzmienie big beatu, Nowy Jork, Nowy Młyn w Plauensche Grund, Obecność, obraz, OBRAZOWNIA Joanna Woźna, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, Oczekująca, odwrocie, Off Marina, Ogród tawerny, Ojciec tańczący z synkiem, około 1800, Olaf Deriglasoff, olej, olej na papierze, olej na płótnie, Olga Iwaszkiewicz, oliwkowy papier, ołówek, ołówek na papierze welinowym, Open Heart Warrior, Opisy warsztatów, Opo-wieści o sztuce, ortret siedzącego Michaela Koppe, Ostatnia ryba, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Pałac Leszczyca-Sumińskiego, Panorama Alp, Panorama doliny Łaby w okolicy Bad Schandau w stronę południową, Panorama portu i miasta od północy, panorama Szczecina, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, papier welinowy, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, pastele, Pasterki alpejskie, Patchworkowe sztuczki, Paul Holz, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, Pęd winorośli, pejzaż, Pejzaż w świetle księżyca 1869, Pejzaż z drzewem i skałami koło Loschwitz, Perspektywa Kleine Domstrasse (obecnie ul. Mariacka) w stronę kościoła św. Jakuba, Perspektywa Kleine Domstrasse (obecnie ul. Mariacka) w stronę kościoła św. Jakubam, Peter Paul Most, pióro, Piotr Bałakirew, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, Plastyka szczecińska 1945–2020, Plauensche Grund koło Drezna, Plaża w Ahlbecku 28.07.1868, Plaża w Heiligendamm, podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, Podróżnicy po Saskiej Szwajcarii w łodzi naprzeciw Schandau, Podsłuchiwana randka, Podstawy haftu krzyżykowego, Podwórko przy ul. Piotra Ściegiennego, Polelum 1962., polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, Pommersches Landesmuseum, Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie, pomnik Braterstwa Broni Żołnierzy Polskich i Radzieckich, Pomorski artysta biedermeieru, Pomorski artysta epoki biedermeieru., Pomorskie Muzeum Krajowe w Greifswaldzie, Pomorskie Stowarzyszenie Sztuki (Kunstverein für Pommern), Port IV, portret Fanny Beer, Portret Martina Richtera, Portret matki, Portret stojącego Michaela Koppe, posłuszeństwo, poster, Pötschke według Ludwiga Mosta, Powroźnicy przy pracy, Prace Doroty Piechocińskiej, Prace Grzegorza Myćki, Prace Joanny Bartosik, Prace Łukasza Drzycimskiego, Prace Oli Szmidy z instrukcją odbioru, Prace Olka Pujszo, Prace Poli Augustynowicz, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, Prasłowianka I, Prasłowianka II, prawo i sztuka, prezes DESA Unicum, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Promenada około 1850 roku, Przełęcz Lueg koło Salzburga, Przestrzenie, PŻM, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, recenzja filmu, reprodukcja w: Otto Holtze, rerwers, Restauracja na Bastei, reż. Marek Osajda, Rodzina na spacerze, Rodzina rybacka na plaży, Roman Opałka, Rybak i jego żona przy pracy przed domem, Rybak z profilu, rycina reprodukcyjna, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek piórem i pędzlem, rysunek w szkicowniku nr 6, rysunek w szkicowniku nr II, rysunek węglem, Ryszard Kiełtyka, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, rzeźby granitowe, SalonSztuki.net, Saska karczma z kręgielnią, scena rodzajowa, Scena w karczmie, Sceny z życia rybaków, sepia, serigrafia, sitodruk, Siusiający wałach, Skały Bastei koło Rathen, Skubas, Ślubuję ci wierność, Sławomir Lewiński., słup Szymon, Słupca, Smart Metering, Smocking czyli manipulowanie tkaniną, solarigrafia, Sonia Wojtysek, Sprzęt rybacki 28.07.1850, Städtische Sammlung Freital, staloryt, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stanisława Dobrzeniecka-Żyłkowska, Statki w porcie – nabrzeże załadunkowe, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stowarzyszenie Media Dizajn, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, studium, Studium do obrazu Matka z dzieckiem, Studium gościa siedzącego za stołem, Studium kelnera, studium ołówkiem na papierze, studium postaci do obrazu Wieczorna modlitwa czeskich chłopów, Studium studenta, światłocień, sygnatura, sygnatura Mosta, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, szary papier czerpany, Szczecin, Szczecin 15.06.2016, Szczecin 2020, Szczecin. Widok z Wałów Chrobrego, Szczeciner, Szczecińska Agencja Artystyczna, szczecińskie Muzeum Miejskie(Stadtmuseum), szkic do kompozycji Kolegium prasowe, Szkice do portretu Michela Labarziena, Szkice głów męskich, Szkicownik 1, Szkicownik nr VI, szkicowniki Mosta, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, teki studiów Ludwiga Mosta, tempera, Teresa Pągowska, Teresa Wurtinger z Witkowic, Tharandt, Theodor Gerhard, Tkanina 3D, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Towarzystwo Miłośników Muzeum Narodowego w Szczecinie, Trafostacja Sztuki, Tragarz mleka Feitus Landthaler, trzy różne sposoby licytowania, tusz, Twierdza Königstein z widokiem na Lilienstein, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, Tymoteusz Lekler, Tyrolska scena rodzinna, ugier, Urodziny dziadka, video art, Vintage art, W Dinkelsbühl, wadium, Walking Figures, Walkowska Wydawnictwo, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, Watzmann, Wąwóz w okolicy Loschwitz z widokiem na Łabę 1833, według obrazu Ludwiga Mosta, węgiel, Wejście do Plauensche Grund podczas pomiaru rzeki Weisseritz, Werner Liersch, wernisaż, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Wernisaż Kolektywu ILU NAS JEST 1.501.2020 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Weronika Raczyńska, wg obrazu Jana Steena, wideo, wideo art, Widok Bad Schandau, Widok hotelu Scholastyka nad Achensee, Widok krajobrazu z kościołem, Widok miasteczka Hohnstein, Widok mostu Bastei z drogi do Wehlgrund, Widok na dolinę Łaby 1863, Widok od ul. Sołtysiej, Widok Rossmarkt (obecnie pl. Orła Białego), Widok skał Bastei od strony gór, Widok Szczecina z lotu ptaka od wschodu, Widok Szczecina z lotu ptaka od zachodu, Wieczór na bałtyckiej plaży 1845?, Wieczór na bałtyckiej plaży 1879, Wietrzny nastrój pod Alpami (1930), wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Bormes (1887–1958), Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Witraż z tkaniny, Włodzimierz Pawlak, Wnętrze chaty rybackiej, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, Wspomnienie z Kreuth, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, wykłady z zakresu historii sztuki, wykonywanie kwiatów z filcowanej wełny, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Z Kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich („Wielość porządków. Od Cybisa do Strzemińskiego”), Żabnica, Zachęta Sztuki Współczesnej, Zagórów, Zakończona gra o zwolnienie z zapłaty, zakup z limitem ceny, Zamek Hohnstein, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zarys grzbietu Rudaw, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz, zdjęcie archiwalne w MNS, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, złoty podział, złoty prostokąt, Zofia Zdun-Matraszek., żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia, ZPAF O/Szczecin, ZPAP, ZPAP O/ Szczecin, ZUT-u w Szczecinie
+Więcej
Trwa ładowanie