Ludwig Most, Czepiec kobiecy noszony w okolicach Lwówka Śląskiego, sierpień 1835, ołówek na papierze czerpanym, Szkicownik nr 7, szkic na verso karty 5, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Jeżeli komuś się jeszcze wydaje, że dzieła godne zapamiętania powstają szybko, łatwo i przyjemnie to jest w głębokim błędzie. Nawet najwięksi mistrzowie pędzla musieli się najpierw dobrze przygotować i poświęcić swój czas i talent, by mógł powstać obraz, od którego nie można oderwać oczu, którego wizerunek zapada głęboko w pamięć i serce. Czy płótna Mosta należą do takich? Niech każdy wyrobi sobie własne zdanie po lekturze dzisiejszego choćby odcinka Opo-wieści dr Ewy Gwiazdowskiej. Dla mnie jedno jest pewne, że Ludwig Most należał do uczciwie pracujących artystów. Rzetelnie i z wielką skrupulatnością zbierał materiały wykonując wiele szkiców i opisów, które wykorzystywał w swoich obrazach. I dzisiaj nic się nie zmieniło w tym względzie. Kiedykolwiek spotykam artystę malarza o uznanej pozycji, to mogę być pewna, że spotkam człowieka o wielkiej, sumiennej pracowitości i świadomości, jak wiele jeszcze trzeba się uczyć, by podążyć własną drogą i dotrzeć do wyznaczonego celu.

dr Ewa Gwiazdowska W stronę Mosta

Most krajoznawca

WYPRAWA XXXIX

Ludwig Most podczas podróży po Śląsku interesował się wszystkim, co widział: pejzażem, przez który jechał, jego mieszkańcami, historią tych ziem zatrzymaną w budowlach i losach ich dawnych mieszkańców. Rysował stroje ludowe, ubiory robocze, charakterystyczne szczyty, ruiny starych zamków, zabytki sztuki sakralnej. W notatkach towarzyszących rysunkom zamieszczał dodatkowe objaśnienia.

Czepiec – duma i znak tożsamości

Ludwig Most, Czepiec z okolic Oleśnicy i Bolesławca, sierpień 1835, ołówek na papierze czerpanym, Szkicownik nr 7, szkic na verso karty 5, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Czepiec z okolic Oleśnicy i Bolesławca, sierpień 1835, ołówek na papierze czerpanym, Szkicownik nr 7, szkic na verso karty 5, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Czepiec przez wiele wieków był ważnym elementem kobiecego stroju. Jego krój, kolory, forma i bogactwo dodatków nie tylko świadczyły o regionie, w którym go noszono, ale i wieku, statusie osoby, której głowę zdobił, a także okolicznościach, w jakich był wkładany. Most bardzo chętnie przedstawiał czepce właśnie ze względu na ich znaczenie w kulturze. Czepiec noszony przez kobiety w miasteczkach Oleśnica i Bolesławiec oraz otaczających je wsiach rysownik przedstawił z obu stron, aby dokładnie pokazać, jak wyglądał. Na szkicu od przodu widać, że zakończony był delikatną falbanką otaczającą twarz. Nakrycie załamane po bokach ściśle przylegało do głowy i było wiązane pod brodą. Barwna kokarda kontrastowała z białym, falbankowym kołnierzem koszuli. Z tyły głowy nad karkiem wiązano ozdobną kokardę z szerokiej, sztywnej szarfy.

Skromna chusta dziewczęca

Ludwig Most, Dziewczęce nakrycie głowy, sierpień 1835, ołówek na papierze czerpanym, Szkicownik nr 7, szkic na verso karty 5, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Dziewczęce nakrycie głowy, sierpień 1835, ołówek na papierze czerpanym, Szkicownik nr 7, szkic na verso karty 5, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Dziewczęta i młode kobiety w tej okolicy, którą właśnie przemierzał Most, przed pójściem za mąż czesały włosy gładko i zwijały w kok z tyłu głowy. Ten kok chowały pod nakryciem głowy wykonanym z cienkiej czerwonej chusty lub szarfy. Jak wyglądało takie nakrycie, artysta pokazał na szkicu dziewczęcej głowy od przodu i z profilu.

Śląski hutnik

Ludwig Most, Stojący hutnik, sierpień 1835, ołówek na papierze czerpanym, Szkicownik nr 7, szkic na karcie 6, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Stojący hutnik, sierpień 1835, ołówek na papierze czerpanym, Szkicownik nr 7, szkic na karcie 6, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Motyw kuźni należał do tematyki bliskiej Mostowi. W latach dwudziestych XIX wieku przedstawił swoich braci podczas kucia w rodzinnej piwnicy położonej w podziemiach obok kościoła św. Jakuba w Szczecinie. Również upamiętnił wnętrze kuźni kotwic czynnej na szczecińskiej wyspie Bielawie, w tej okolicy, z której dziś strzelają podziwiane przez wielu z nas ognie sztuczne. Dlatego nie ma się co dziwić, że motyw śląskiego hutnika przyciągnął uwagę artysty. Przedstawił go w długiej sukni osłoniętej skórzanym fartuchem i w specjalnym kapeluszu. Nakrycie to miało z przodu wydłużone, fałdziste opadające rondo chroniące oczy. Z tyłu głowy rondo było krótsze i uniesione do góry, aby głowa się nie przegrzewała. Hutnik paląc fajkę na długim cybuchu koso patrzy na szkicującego go rysownika, który może nieproszony, z ciekawości wtargnął do zakładu.

Świadectwo ludowej religijności

Ludwig Most, Przydrożny krucyfiks, 26 sierpnia 1835, ołówek na papierze czerpanym, Szkicownik nr 7, szkic na verso karty 6, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Przydrożny krucyfiks, 26 sierpnia 1835, ołówek na papierze czerpanym, Szkicownik nr 7, szkic na verso karty 6, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zapewne wielokrotnie Most spotykał po drodze figury ukrzyżowanego Chrystusa. Jedną z nich postanowił upamiętnić. W notatce zaznaczył, że figura znajduje się w pobliżu wsi Merzdorf. Niestety tę nazwę nosi kilka śląskich wsi, więc obecnie chcąc ustalić, o którą miejscowość chodzi, trzeba by bardzo dokładnie przeanalizować trasę podróży Mosta. Nie jest to proste, gdyż kolejność rysunków w szkicowniku nie do końca odpowiada marszrucie. Rzeźba, która spodobała się Mostowi była okazała. Dużej kamiennej figurze Jezusa towarzyszyły małe figurki Jego Matki i św. Jana Ewangelisty stojące na listwie pod krzyżem po bokach tabliczki w formie płomiennego serca. Na cokole otoczonym ogrodzeniem wyryto datę 1801 i monogram J H. Litery są rozdzielone przez dwa splecione pierścienie, które mówią, że krzyż postawiono jako wotum ślubne.

Śląskie wulkany

Ludwig Most, Ostrzyca, 25 sierpnia 1835, ołówek na papierze czerpanym, Szkicownik nr 7, szkic na karcie 7, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Ostrzyca, 25 sierpnia 1835, ołówek na papierze czerpanym, Szkicownik nr 7, szkic na karcie 7, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Wędrując przez Pogórze Kaczawskie Most dokumentował wyróżniające się szczyty. W drodze do Lwówka Śląskiego jego uwagę przyciągnął szczyt Ostrzycy (Spitzberg). Góra o wysokości 501 m n.p.m. leżąca w południowo zachodniej części Pogórza, niedaleko wsi Proboszczów, jest mocno wyniesiona ponad okoliczne lesiste stoki. Most narysował ją przedstawiając na pierwszym planie wąską dolinę, ku której opadają zbocza dwu wzniesień. W ten sposób podkreślił dominację skalistego szczytu nad otoczeniem.

O wulkanicznej budowie i własnościach Ostrzycy tu można przeczytać ciekawy artykuł.

W drodze do wsi Sobótka

Ludwig Most, Grodziec, 26 sierpnia 1835, ołówek na papierze czerpanym, Szkicownik nr 7, szkic na karcie 7, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Grodziec, 26 sierpnia 1835, ołówek na papierze czerpanym, Szkicownik nr 7, szkic na karcie 7, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Następnego dnia wędrując w stronę wsi Sobótka (Zobten) Most postanowił umieścić w szkicowniku inny fragment panoramy, z widokiem na górę Grodziec (Gröditzberg) o wysokości 389 m n.p.m. Szkicował tę rozległą panoramę stojąc na wzgórzu nad szeroką doliną przeciętą przez kręty bieg rzeki Bóbr. Nad rzeką, pośrodku doliny widoczna jest sylwetka wsi Sobótka. Nad domami mieszkańców wsi góruje wieża średniowiecznego kościoła. Daleko na horyzoncie wznosi się nad doliną rozległy szczyt góry Grodziec. Szkoda, że  Most nie przedstawił zamku na szczycie góry Grodziec. O bogatych dziejach tego zamku tu warto przeczytać. Gmach miał nie tylko ciekawe dzieje. Mury zachowały się w na tyle dobrym stanie i tworzą tak romantyczny widok, że zamek obecnie jest wysoko ceniony przez filmowców.

Rycerska warownia z daleka i z bliska

Ludwig Most, Zamek we Wleńskim Gródku, 26 sierpnia 1835, ołówek na papierze czerpanym, Szkicownik nr 7, szkic na verso karty 7, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Zamek we Wleńskim Gródku, 26 sierpnia 1835, ołówek na papierze czerpanym, Szkicownik nr 7, szkic na verso karty 7, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ciekawszy dla Mosta okazał się średniowieczny zamek we Wleńskim Gródku. Może dlatego, że dowiedział się z opisu historycznego o wizytach w zamku śląskiego księcia Henryka I Brodatego i jego żony, Jadwigi, późniejszej świętej i patronki Śląska. Most narysował okazałe ruiny najpierw z daleka, jako mury wieńczące stromy, lesisty stożek Zamkowej Góry wysokiej na 360 m n.p.m. Na drugim szkicu ukazał budowlę z okazałą cylindryczną wieżą z dość bliska. Obserwował mury obwodowe zamku i wznoszącą się nad nimi wieżę stojąc u podnóża zabudowy otoczonej zielenią.

O dziejach zamku, sięgających początku XII wieku, i jego mieszkańcach wiele pasjonujących informacji znajdziemy w tym miejscu.

Nepomuk – święty z sąsiedztwa

Ludwig Most, Pomnik św. Jana Nepomucena, 26 sierpnia 1835, ołówek na papierze czerpanym, Szkicownik nr 7, szkic na karcie 8, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Pomnik św. Jana Nepomucena, 26 sierpnia 1835, ołówek na papierze czerpanym, Szkicownik nr 7, szkic na karcie 8, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Świętym, którego pomniki bardzo często można spotkać w śląskim pejzażu jest Jan Nepomucen, zwany Nepomukiem, żyjący w latach około 1350 – 1393. Nepomuk był duchownym pełniącym posługę wobec Zofii Bawarskiej, żony króla Czech, Wacława IV. Król kazał go torturować i utopić za to, że ksiądz odważył się nie podporządkować rozkazowi i nie zdradził tajemnicy spowiedzi. Zakon jezuitów zaczął szerzyć kult świętego, który rozpowszechnił się nie tylko w Czechach ale i w krajach sąsiednich, między innymi na Śląsku. Kamienne figury Nepomuka, wykonane według łatwo rozpoznawalnego wzorca, jeszcze dziś stoją w wielu miejscach na mostach i w ich pobliżu. Są właśnie takie, jak naszkicował szczeciński malarz. Święty w stroju księdza, czyli w sutannie, rokiecie i birecie, stoi na ozdobnym, barokowym cokole. W rękach trzyma krucyfiks, na który przysięgał i gałązkę palmową symbolizującą męczeństwo. Jego głowę otacza aureola z pięcioma gwiazdami – symbolami cnót męczeńskich. Obok Most dodał szkic samej głowy świętego ukazanej na wprost.

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Caminando", "Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Rzeźba i Formy Przestrzenne" w DESA Unicum., "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Bollwerk” 1935, „Nazywam się Czerwień", „Nie bajka leśna”, „Niesamowita słowiańszczyzna”, „Obrazy Szczecina. Szczecin w obrazach”, „Ostatnia droga Temeraire’a", „Siła korzeni jest w nas. Rzecz o Bogdanie Matławskim", „Skazany na Plakat”, 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 13 Muz w Szczecinie
, 14 02.2018, 1829, 1831, 1833, 1844, 1845, 1851, 2 ćwierć XIX wieku, 2003, 2009, 2020, abstrakcja, Adam Klein, Adam Marczyński, Adam Wajrak, Adolf Menzel, Adrian Ludwig Richter, Adrian Ludwig Richter (1803-1884), Adrian Ludwig Richter (1803–184), Adrian Zingg, Adrian Zingg (1734–1816), Adrianna Jędrzejczak, aerograf, afisz, Agata Mazuś, Agata Wolniewicz, Agata Zbylut, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akt, Akwaforta, akwaforta barwna, akwaforta kolorowana, akwaforta na papierze, akwarela, akwatinta, Albert Henry Payne, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, album skazany na plakat, Aleksandra Gisges-Dalecka, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), Alina Polak-Kalwaryjska, alkid, Alpejski szczyt (1935), Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Błażejczyk, Andrzej Foryś, Andrzej Tomczak, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Aneta Grzeszykowska Selfie, Anna Domaradzka, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, Anna Paszkiewicz, Anna Paszkiewicz Macierzyństwo, Anna Wojsznis, Anton Graff (1736–1813), antropomorfizacja, Antykwariat Marek Wyłupek, Archiwum Państwowe w Szczecinie, Arthur Tesmmers?, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, Artysta szkicujący w karczmie, Artysta wraz kolegą rozmawia przed wiejską gospodą, asamblaż, ASP Katowice, ASP ŁÓDŹ, August Krasicki, August Ludwig Most, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, Autoportret artysty siedzącego i rysującego, Autoportret Ludwiga Mosta, Autoportret z profilu, Autor anonimowy, autorstwo, awers, Barbara Bałakirew, Barbara Warzeńska, Bartłomiej Otocki Bez tytułu, Barwne komstelacje świata, Batik miodowy na gorąco, Bawarscy chłopi podczas pielgrzymki do Maria-Culm, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, Berlin, Bernardo Bellotto zwany Canaletto, Biblioteka Państwowa Pruskiego Dziedzictwa Kultury w Berlinie, blejtram, Bogdan Bombolewski, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bożena Mozolewska, Bożena Wniarska, Brama do zamku Hohnstein, Bronisław Kierzkowski, Brzeg morza 1855, budzą się demony, Carl Blechen, Carl Friedrich August Kotzsch, Carl Friedrich Wilhelm Klose, Carl Gottlieb Peschel (1798-1879), Caspar David Friedrich, Caspar David Friedrich (1744–1840), cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, ceramika, Chłopi z okolic Chebu dekorują dom na Boże Ciało, Chłopiec klęczący tyłem na krześle, Chłopskie domy w Diessen, Christian Adolf Eltzner, Christian Ernst Stölzel, Christian Gottfried Morasch (1749–1813), Christian Gottlob Hammer, collage, COVID - 19. Weryfikacja, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", Cyprian Nocoń, Czas ucieka, Czepce śląskie, Czepiec z okolic Oleśnicy i Bolesławca, Czeska karczma, Dama z Gronostajem, Danuta Korczyńska-Chudzicka (1950) Wirujący derwisze, Danuta Strzelbicka-Mazuś, Dariusz Aniołkowski, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz (Romantyczne góry. Dawnymi szlakami przez Saską Szwajcarię), Der historische Malerweg. Die Entdeckung der Sächsischen Schweiz im 18./19. Jahrhundert, Desa Unicum, dibond, dokument filmowy, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, Domy wiejskie i studnia, Dorota Kozak, doświadczać miasta, dr Agata Zbylut, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr hab. prof. US Bogdan Matławski, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, dr Zygmunt Niedźwiedź, Drawno, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, Duża chałupa ryglowa w Dreźnie-Loschwitz, Dwoje dzieci przy stole, dyr Lucjan Bąbolewski, Dziewczęce nakrycie głowy, Edmund Gomolicki, Eduard Leonhardi (1828-1905), edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, Edward Hartwig, Ela Blanka, Elżbieta Blicharska, emalia, emalia na metalu, Emanuel Messer, Emotion Loader, environment, Ernest Ferdinand Oehme (1797 – 1855), Ernst Fries, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, Eugen Dekkert (1865 Szczecin – 1956 Garmisch-Partenkirchen), Eugen Dekkert. Zum 70. Geburtstag des Stettiner Malers, Ewa Łyczywek-Pałka, fakturalność, falsyfikat, Festiwal Tkaniny 2019, Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej, Figura Matki Boskiej Apokaliptycznej, Filcowanie wełny na mokro, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, film o Andrzeju Tomczaku, folklor na Pomorzu Zachodnim, Fonderia Venturi Arte w Bolonii, Fontanna z 1732 roku na tle zabudowy Rossmarkt, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak, foto Mateusz Piestrak, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, fotografia subiektywna, Franciszka Themerson, Frank Richter, Františkovy Lazne, Franz Theodor Schütt, Friedrich August Scheureck, Friedrich August Schmidt według rysunku Johanna Christiana Clausena Dahla, Fritz Johannes Modrow, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, Galeria Kapitańska, galeria Kierat w Szczecinie, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria R+, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, Gdańsk, Gdy rozum śpi, Georg Braun, Gerd-Helge Vogel, GIF, gipsoryt, gmach Akademii Leśnej, Górskie schronisko, Góry Bukowe 1970, Gospoda na Bastei, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, grawer Reinhard Krüger, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Greifswald, Grodziec, Grupa Tkacka Wątek, Grzegorz Szponar, Guido Reck, gwasz, Halina Błachnio, Handlarka ryb, Handlarz świń, Handlarze ryb, Hanna Jung, Hanna Kaszewska, Hans Christian Andersen (1805–1875), Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Hans Hollaus, Heinrich von Kleist (1777–1811), Helena Kwiatkowska, Henry Winkles, Henryk Cześnik, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ID1 Studio, ilustracja, ilustracja do dzieła Knuta Hamsuna Rosa, impast, INKU Szczeciński Inkubator Kultury, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jakub Lewiński, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, jan Powicki, Jan Tarasin, Jarosław Eysymont, Jedzący chłopiec, Jerzy Brzozowski (1928–2005) Pejzaż w owalu /, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Joann Bartosik, Joanna Mieszko, Johann Christian Hasche (1744–1827), Johann Gottlob Samuel Stamm (1767–1814), Johann Gottlob Schumann według rysunku Johanna G. Jentzscha, Johann Philipp Veith (1768–1837), Jolanta Gramczyńska (kurator 3. Zoom na Szczecin), Jon Rafman, Joseph Mallord William Turner, Józef Rivoli, Julius (Julo) Levin, Julius Friedrich Ludwig Runge, Juliusz Windorbski, Kalejdoskop zdarzeń, Kaleka o kulach, Kamień Pomorski, kamienioryt, Kamienna Brama w Uttewalder Grund, Kanapa pod Bastei, Karczma, Karl Friedrich Schinkel, karta 4, karta 49, Kasia Zimnoch, katalog dzieł Mosta, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, klub 13 Muz, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, Kobieta modląca się na klęczkach, Kobieta siedząca bokiem w prawo, Kobieta z dzieckiem w ramionach, kolaż, Kolej koło Schandau, Kolekcja Czartoryskich, kolekcja Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, kolekcjoner, kolografia, Königssee, konkurs „To lubię w Szczecinie… wstaw trzy swoje zdjęcia ze sztuką w mieście...", Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kopia według Ludwiga Mosta, Kpt. Mirosław Folta (przedstawiciel PŻM-u), kreda, Kreuth Niemcy, Królewski Młyn w Plauensche Grund, Królewski pałac w Weesenstein, krosno, Kryspin Pawlicz, Krystyna Pohl, Krzysztof Gogol, Krzysztof Majorek, Krzysztof Pruszkowski, Krzysztof Ślachciak, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska im. Stanisława Staszica w Szczecinie, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kunstverein für Pommern, kurator Szymon Piotr Kubiak, Kurator wystawy Jolanta Gramczyńska, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lelum 1963, Lena Chmielnik, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, Leonia Chmielnik, Leonia Chmielnik (1941) Anna Paszkiewicz (1940) Bogusław X i Anna Jagiellonka, Leonia Chmielnik Dziewczyna w długiej sukni, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, litografia na papierze, litografia piórem, Loschwitz XIX/XX, Ludwig Manzel, Ludwig Most, Ludwig Most Brama Świecka w Chojnie od strony pola, Ludwig Most Dom pod dębami na wyspie Wolin 1847 olej na płótnie własność prywatna, Ludwig Most i Theodor Oehlmann, Ludwig Most Matczyne szczęście, Ludwig Most Rysownik podczas pracy, Ludwig Most Strój kobiecy i wnętrze gospody w Lubsku, Ludwig Most Strój kobiecy i wnętrze gospody wiejskiej, Ludwig Most Widok fasady ratusza w Chojnie, Ludwig Most Żydowski chłopiec, Ludwig Richter, Lump (Piotr Pauk) i jego murale, Łukasz Mozolewski (fotograf i filmowiec), Maciej Szczawiński, Magdalena Abakanowicz, Magdalena Barczyk-Kurus, Magdalena Lewoc, Magdalena Soboń, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Malarz siedzący przy oknie, Malarze w gospodzie, Małgorzata Bartosik, Marek Wyłupek, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Maria Radomska-Tomczuk, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marian Nyczka (1925–1986) W porcie III, Marianowo, Marika, Marlborough Gallery, Marlena Lenart, Marta Kurzyńska, Martin Derbyshire, Martin Pechan, Marzena Borkowska, Matczyne szczęście, Matka z dzieckiem, Mężczyzna w płaszczu przy drzwiach, Mężczyzna z dziecięcą trumienką, mezzotinta, Miasto i zamek Hohnstein, MIASTOCHODZIK, Michael Koppe, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, Miejscowość w dolinie, miejski pejzaż, miłość, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, Mittenwald (1935), młodzi artyści, Młodzieńczy portret malarza, Młyn nad górską rzeczką, MN w Szczecinie, Modląca się dziewczynka, Modląca się kobieta, Modlący się chłopiec, Modlący się mężczyzna z kapeluszem, Monika Sosnowska, Monitorowanie24, monotypia, most zwany Hegereiterbrücke, motyw na obrazie Śląskie schronisko górskie, mozaika na elewacji kina Kosmos, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe Szczecin, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Nad Odrą (Próżniak), Nagroda Artystyczna Miasta Szczecina, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, Natalia Wąsik, nie datowany, Niedzielna wycieczka w ogrodzie gospody, Niedzielny spacer, Nostizsche Gallerie, Nowe brzmienie big beatu, Nowy Jork, Nowy Młyn w Plauensche Grund, Obecność, obraz, OBRAZOWNIA Joanna Woźna, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, Oczekująca, odwrocie, Off Marina, Ogród tawerny, Ojciec tańczący z synkiem, około 1800, Olaf Deriglasoff, olej, olej na papierze, olej na płótnie, Olga Iwaszkiewicz, oliwkowy papier, ołówek, ołówek na papierze czerpanym, ołówek na papierze welinowym, Open Heart Warrior, Opisy warsztatów, Opo-wieści o sztuce, ortret siedzącego Michaela Koppe, Ostatnia ryba, Ostrzyca, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Pałac Leszczyca-Sumińskiego, Panorama Alp, Panorama doliny Łaby w okolicy Bad Schandau w stronę południową, Panorama Karkonoszy z sylwetką Jeleniej Góry, Panorama Legnicy, Panorama portu i miasta od północy, panorama Szczecina, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, papier czerpany welinowy, papier welinowy, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, pastele, Pasterki alpejskie, Patchworkowe sztuczki, Paul Holz, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, Pęd winorośli, pejzaż, Pejzaż górski z karczmą w Bukowcu, Pejzaż karkonoski w stronę Sobótki, Pejzaż w świetle księżyca 1869, Pejzaż z drzewem i skałami koło Loschwitz, Pejzaż z Sudetów 1835, Perspektywa Kleine Domstrasse (obecnie ul. Mariacka) w stronę kościoła św. Jakuba, Perspektywa Kleine Domstrasse (obecnie ul. Mariacka) w stronę kościoła św. Jakubam, Peter Paul Most, Piec w schronisku, pióro, Piotr Bałakirew, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, Plastyka szczecińska 1945–2020, Plauensche Grund koło Drezna, Plaża w Ahlbecku 28.07.1868, Plaża w Heiligendamm, podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, Podróżnicy po Saskiej Szwajcarii w łodzi naprzeciw Schandau, Podsłuchiwana randka, Podstawy haftu krzyżykowego, Podwórko przy ul. Piotra Ściegiennego, Polelum 1962., polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, Pommersches Landesmuseum, Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie, pomnik Braterstwa Broni Żołnierzy Polskich i Radzieckich, Pomnik św. Jana Nepomucena, Pomorski artysta biedermeieru, Pomorski artysta epoki biedermeieru., Pomorskie Muzeum Krajowe w Greifswaldzie, Pomorskie Stowarzyszenie Sztuki (Kunstverein für Pommern), Port IV, portret Fanny Beer, Portret malarza w futrze, Portret Martina Richtera, Portret matki, Portret rodzinny, Portret stojącego Michaela Koppe, posłuszeństwo, Postać męska w stroju z Sudetów, poster, Pötschke według Ludwiga Mosta, Powroźnicy przy pracy, Prace Doroty Piechocińskiej, Prace Grzegorza Myćki, Prace Joanny Bartosik, Prace Łukasza Drzycimskiego, Prace Oli Szmidy z instrukcją odbioru, Prace Olka Pujszo, Prace Poli Augustynowicz, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, Prasłowianka I, Prasłowianka II, prawo i sztuka, prezes DESA Unicum, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Promenada około 1850 roku, Przełęcz Lueg koło Salzburga, Przestrzenie, Przydrożny krucyfiks, PŻM, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, recenzja filmu, reprodukcja w: Otto Holtze, rerwers, restauracja Chief w Szczecinie, Restauracja na Bastei, reż. Marek Osajda, Rodzina na spacerze, Rodzina rybacka na plaży, Roman Opałka, Rybak i jego żona przy pracy przed domem, Rybak z profilu, rycina reprodukcyjna, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek piórem i pędzlem, rysunek w szkicowniku nr 6, rysunek w szkicowniku nr II, rysunek węglem, Ryszard Kiełtyka, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, rzeźby granitowe, SalonSztuki.net, Saska karczma z kręgielnią, scena rodzajowa, Scena w karczmie, Sceny z życia rybaków, schronisko Hampelbaude (obecnie Strzecha Akademicka), Schronisko i kaplica na Śnieżce, Schronisko Peterbaude i szałas w Karkonoszach, sepia, serigrafia, sitodruk, Siusiający wałach, Skały Bastei koło Rathen, Skubas, Śląskie schronisko górskie, Ślubuję ci wierność, Sławomir Lewiński mozaika w holu Dworca Głównego, Sławomir Lewiński., słup Szymon, Słupca, Smart Metering, Smocking czyli manipulowanie tkaniną, solarigrafia, Sonia Wojtysek, Sprzęt rybacki 28.07.1850, Städtische Sammlung Freital, staloryt, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stanisława Dobrzeniecka-Żyłkowska, Statki w porcie – nabrzeże załadunkowe, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stojący hutnik, Stowarzyszenia Zachęta Sztuki Współczesnej w Szczecinie, Stowarzyszenie Media Dizajn, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, studium, Studium do obrazu Matka z dzieckiem, Studium gościa siedzącego za stołem, Studium kelnera, studium ołówkiem na papierze, studium postaci do obrazu Wieczorna modlitwa czeskich chłopów, Studium studenta, światłocień, sygnatura, sygnatura Mosta, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, szary papier czerpany, Szczecin, Szczecin 15.06.2016, Szczecin 2020, Szczecin. Widok z Wałów Chrobrego, Szczeciner, Szczecińska Agencja Artystyczna, szczecińskie Muzeum Miejskie(Stadtmuseum), szkic do kompozycji Kolegium prasowe, Szkice do portretu Michela Labarziena, Szkice głów męskich, szkice na kartach 5 - 8, Szkicownik 1, Szkicownik nr 7, Szkicownik nr VI, Szkicownik nr VII, Szkicownik VII, szkicowniki Mosta, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, teki studiów Ludwiga Mosta, tempera, Teresa Pągowska, Teresa Wurtinger z Witkowic, Tharandt, Theodor Gerhard, Tkanina 3D, Tomasz Lazar Sea of Trees, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Towarzystwo Miłośników Muzeum Narodowego w Szczecinie, Trafostacja Sztuki, Tragarz mleka Feitus Landthaler, trzy różne sposoby licytowania, tusz, Twierdza Königstein z widokiem na Lilienstein, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, Tymoteusz Lekler, Tyrolska scena rodzinna, ugier, Urodziny dziadka, video art, Vintage art, W Dinkelsbühl, wadium, Walking Figures, Walkowska Wydawnictwo, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, Watzmann, Wąwóz w okolicy Loschwitz z widokiem na Łabę 1833, według obrazu Ludwiga Mosta, Wędrowiec na tle pejzażu Karkonoszy, węgiel, Wejście do Plauensche Grund podczas pomiaru rzeki Weisseritz, Werner Liersch, wernisaż, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Wernisaż Kolektywu ILU NAS JEST 1.501.2020 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Weronika Raczyńska, wg obrazu Jana Steena, wideo, wideo art, Widok Bad Schandau, Widok hotelu Scholastyka nad Achensee, Widok krajobrazu z kościołem, Widok miasteczka Hohnstein, Widok mostu Bastei z drogi do Wehlgrund, Widok na dolinę Łaby 1863, Widok od ul. Sołtysiej, Widok Rossmarkt (obecnie pl. Orła Białego), Widok skał Bastei od strony gór, Widok Szczecina z lotu ptaka od wschodu, Widok Szczecina z lotu ptaka od zachodu, Widok zamku Chojnik, Wieczór na bałtyckiej plaży 1845?, Wieczór na bałtyckiej plaży 1879, Wietrzny nastrój pod Alpami (1930), wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Bormes (1887–1958), Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Witraż z tkaniny, Włodzimierz Pawlak, Wnętrze chaty rybackiej, wnętrze cukierni firmy Koch (1993), Wnętrze izby w Szprotawie, Wodospad Kamieńczyka, Wodospad Szklarki, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, Wspomnienie z Kreuth, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, wykłady z zakresu historii sztuki, wykonywanie kwiatów z filcowanej wełny, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Z Kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich („Wielość porządków. Od Cybisa do Strzemińskiego”), Żabnica, Zachęta Sztuki Współczesnej, Zagórów, Zakończona gra o zwolnienie z zapłaty, zakup z limitem ceny, Zamek Chojnik, Zamek Hohnstein, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zamek w Karpnikach, Zamek we Wleńskim Gródku, Zarys grzbietu Rudaw, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz, zdjęcie archiwalne w MNS, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, złoty podział, złoty prostokąt, Zofia Zdun-Matraszek., żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia, ZPAF O/Szczecin, ZPAP, ZPAP O/ Szczecin, ZUT-u w Szczecinie
+Więcej
Trwa ładowanie