Ludwig Most, Rysownik podczas pracy, 30.11.1830, ołówek, papier welinowy, szkicownik nr III, karta 41 verso, szkic do autoportretu na obrazie Scena w karczmie, 1831, olej na płótnie, lokalizacja nieznana
Stając przed ulubionym obrazem i przypatrując się szczegółom możemy zobaczyć więcej, lecz z całą pewnością i tak nie widzimy wszystkiego. Przekonałam się o tym czytając XXXV odcinek Opo-wieści dr Ewy Gwiazdowskiej, która dzieli się z nami swoją wiedzą tym razem o pomorskiej wędrówce Augusta Ludwiga Mosta. Dzięki zakupionej tece  studiów malarza możemy prześledzić fascynującą drogę od pomysłu do powstania dzieła. I jeszcze jedno – obrazowe prezentacje rybaków to nie tylko dokument minionej epoki, ale także opowieść o wzajemnych relacjach ludzi, którzy swój los związali z morzem.

dr Ewa Gwiazdowska W stronę Mosta

Most i rybacy 2

WYPRAWA XXXV

Most poświęcił rybakom wiele kompozycji. Przedstawiał ich nie tylko podczas pracy poza domem ale i w sytuacjach rodzinnych. W jego szkicownikach znaleźć można rysunki rybaków w trakcie zajęć domowych. Kilkakrotnie malował rodziny rybackie i do tych obrazów także istnieją szkice.

We dwoje

Ludwig Most, Rybak i jego żona przy pracy przed domem, 7.08.1858, ołówek, papier welinowy, szkicownik nr XII, karta 47 verso-48, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Rybak i jego żona przy pracy przed domem, 7.08.1858, ołówek, papier welinowy, szkicownik nr XII, karta 47 verso-48, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Latem 1858 roku Most kolejny raz wybrał się „w plener” na wędrówkę po Pomorzu. Podczas wycieczek po rybackich wsiach szukał charakterystycznych motywów. Bardzo spodobał mu się widok zgodnej pracy małżeństwa rybackiego przed drewnianym domem. Mężczyzna w koszuli, kamizelce i wąskich spodniach, bez czapki, stoi przed otwartą okiennicą. Na jej okuciu zawiesił koniec sieci i naprawia ją. Długim szydłem zszywa rozdarte oczka. Jego żona w bluzce z krótkimi rękawami, długiej spódnicy i fartuchu stoi obok. Pochyla się nad szeroką balią piorąc bieliznę. Naczynie ustawione jest na wysokiej kłodzie, a obok na ziemi leży druga balia.

Codzienność rybaków

Ludwig Most, Sceny z życia rybaków, 16.08.1858, ołówek, papier welinowy, szkicownik nr XII, karta 48 verso-49, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Sceny z życia rybaków, 16.08.1858, ołówek, papier welinowy, szkicownik nr XII, karta 48 verso-49, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kilka dni później na kolejnych kartach dwunastego szkicownika Most dokumentował postaci rybaków zajętych rozmaitymi pracami. Jeden z mężczyzn stojąc przy łodzi wybiera narzędzia do pracy. Ubrany jest w niebieską koszulę, kamizelkę i stare spodnie. Poza domem nosi także kaszkiet. Kobieta siedząca na pieńku pilnie czyści czajnik, który trzyma na kolanach. Most dokładnie określił kolory jej stroju. Rybaczka nosi czerwoną spódnicę, niebieski fartuch, jasno fioletowy stanik i białą chustkę. Szkic półpostaci rybaka odwróconego tyłem posłużył Mostowi do udokumentowania wyglądu włóczkowej czapki. W tle artysta naszkicował rodzinę rybacką przy łodziach.

Z wizytą w rybackiej chacie

 Ludwig Most, Wnętrze chaty rybackiej, 1.08.1868, ołówek, papier welinowy, szkicownik nr XIV, karta 31, Muzeum Narodowe w Szczecinie
Ludwig Most, Wnętrze chaty rybackiej, 1.08.1868, ołówek, papier welinowy, szkicownik nr XIV, karta 31, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Pierwszego sierpnia 1868 roku Most odwiedził rybacką chatę w Ahlbecku, miejscowości leżącej na zachód od Świnoujścia. Dzięki jego studium możemy zobaczyć, jak wyglądało wnętrze takiego domu. Most oznaczył cyframi rozmaite przedmioty wiszące na drążku podwieszonym sznurami do stropu i drugim – umocowanym hakami do ściany. Są tam głównie różne typy sieci, ale także odzież i kawałki tkanin. Inne części odzieży wiszą na osobnych kołkach wbitych w ściany. Stos drobnych przedmiotów leży na kufrze przy wejściu. Ten kufer zastępuję rybakowi szafę. Po drugiej stronie wejścia, na beczce niespodziewanie spostrzegamy wazonik z kwiatami. Może przyniósł je gość na umówioną wizytę? Czyżby tym miłym gestem dziękował za zgodę na szkicowanie? Rozglądajmy się dalej po wnętrzu. Obok beczki widzimy drabinę prowadzącą na stryszek. Za nią panuje bałagan – rybak rozwiesił tam różne sztuki ubrania. Obok drabiny stoi skrzynka oraz kobyłka bednarska. Chyba mężczyzna sam składał beczki na złowione śledzie. Przy ścianie naprzeciw otwartych drzwi stoi łóżko. Obok, w rogu widać stół z bochnem chleba, dzbankiem i naczyniem z przykrywką. Gospodarz tej chałupy siedzi na krześle, na wprost otwartych drzwi pochylony nad jakąś pracą.

Krajobraz w „kratę”

Ludwig Most, Dom pod dębami na wyspie Wolin, 1847, olej na płótnie, własność prywatna Ludwig Most, Dom pod dębami na wyspie Wolin, 1847, olej na płótnie, własność prywatna

Jak wyglądała z zewnątrz chata pomorskiego rybaka czy rolnika, możemy zobaczyć na obrazie namalowanym przez Mosta w 1847 roku podczas wędrówki przez wyspę Wolin. Charakterystyczna konstrukcja z belek, profesjonalnie zwana ryglową czy fachwerkową, zachęciła badaczy kultury pomorskiej do nazwania tutejszego terenu krajobrazem „w kratę”. Przedawniona nazwa „mur pruski” brała się z niewiedzy, że takie konstrukcje stosowano w całej północnej Europie od Francji i Anglii po kraje bałtyckie; tam gdzie rosło dużo drzew i była glina do wypełnienia ścian między belkami, a brakowało kamienia. Wysokie dachy kryte trzciną czy słomą mieściły magazynowe poddasza. Takie chałupy budowane z miejscowego surowca były łatwe w wykonaniu i ekonomiczne.

Rybacka sielanka

Ludwig Most, Rodzina rybacka na plaży, nie datowany, ołówek, papier welinowy, szkic do jednej z wersji kompozycji Wieczór nad Bałtykiem, szkicownik nr XII, karta 47, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Rodzina rybacka na plaży, nie datowany, ołówek, papier welinowy, szkic do jednej z wersji kompozycji Wieczór nad Bałtykiem, szkicownik nr XII, karta 47, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Most kilkakrotnie podejmował kompozycję przedstawiającą intymną scenę wspólnego wieczornego wypoczynku rodziny rybackiej na plaży. Pierwsza znana wersja obrazu została namalowana w 1845 roku. Na jednym ze szkiców poprzedzających powstanie obrazu Most umieścił zdarzenie w zagrodzie. Stojący mężczyzna w długim kaftanie lub surducie lekko pochyla się nad kobietą siedzącą z niemowlęciem na kolanach. Jego zarost i postawa wskazują, że to dziadek. Natomiast obok matki, która karmi maleństwo, siedzi jej mąż i pali fajkę. W tle widać zarys dachu chałupy, odzieży suszącej się na ogrodzeniu, zieleni drzew otaczających zagrodę. Jest tu jeszcze niezwiązany z kompozycją szkic stojącego mężczyzny odwróconego plecami. Pewnie Most dodał przy okazji zaobserwowaną figurę, aby później móc ją wykorzystać do jakiegoś obrazu.

Nowy zamysł rybackiej sielanki

Ludwig Most, Rodzina rybacka na plaży, nie datowany, ołówek, papier welinowy, szkic wstępny do jednej z wersji kompozycji Wieczór nad Bałtykiem, szkicownik nr XII, karta 57 verso, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Rodzina rybacka na plaży, nie datowany, ołówek, papier welinowy, szkic wstępny do jednej z wersji kompozycji Wieczór nad Bałtykiem, szkicownik nr XII, karta 57 verso, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ciekawy jest inny ze wstępnych szkiców do sceny z życia rybackiej rodziny. Most wykonał go na karcie, na której zapisywał rachunki. Ukazał ojca pochylającego się z czułością nad młodszym dzieckiem, przypuszczalnie synkiem, którego posadził na dziobie łodzi. Rybak bawiąc się z potomkiem duchowo przygotowuje go do przyszłego zawodu. Tej zabawie przygląda się matka, która siedzi na piasku obok. U jej stóp półleży starsze dziecko – dziewczynka ciekawie zerkająca na braciszka.

Romantyczny wieczór

Ludwig Most, Wieczór na bałtyckiej plaży, 1845? Olej na płótnie, studium do obrazu Wieczór na bałtyckiej plaży, teka Mosta, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Wieczór na bałtyckiej plaży, 1845? Olej na płótnie, studium do obrazu Wieczór na bałtyckiej plaży, teka Mosta, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Studium do obrazu odpowiada już ostatecznej wersji kompozycji wykonanej w 1845 roku, której powtórzenia, czyli repliki, artysta namalował w latach 1847 i 1879. Na plaży dość stromo opadającej ku morzu znajdują się rodzice z trojgiem dzieci. Matka siedzi trzymając na kolanach najmłodsze dziecko, jeszcze niemowlę. Układ obu postaci przypomina Madonnę z dzieciątkiem. Do nóg matki tuli się starsze dziecko. Roześmianą twarz odwraca ono w kierunku ojca, który nachyla się nad malcem pieszcząc go. Najstarsze dziecko, córka, stoi z tyłu przyglądając się rodzinnej radości. Po lewej stronie, w dole, na plaży suszy się łódź. Po prawej stronie rybackie buty suszące się na pionowo ustawionych drągach przesłaniają charakterystyczny klif Kawczej Góry leżącej w pobliżu ówczesnej rybackiej wsi Misdroy (Międzyzdroje).

Gotowy obraz

 Ludwig Most, Wieczór na bałtyckiej plaży, 1879, olej na płótnie, własność prywatna, reprodukcja w: Peter Paul Most, Die Bilder des Malers Ludwig Most, Hannover 1937, s. 20, il. na s. 20a (kat. 150)
Ludwig Most, Wieczór na bałtyckiej plaży, 1879, olej na płótnie, własność prywatna, reprodukcja w: Peter Paul Most, Die Bilder des Malers Ludwig Most, Hannover 1937, s. 20, il. na s. 20a (kat. 150)

Czarno-białe zdjęcie obrazu namalowanego w 1879 roku wnuk artysty zamieścił w katalogu dzieł Mosta. Można tylko przypuszczać, biorąc pod uwagę szkice, że wcześniejsze wersje wyglądały tak samo lub były podobne. Dzięki temu dziełu poznajemy strój rybacki złożony z luźnej bluzy, szerokich spodni do kolan, wysokich butów i dzianej (robionej na drutach), wełnianej czapki. Układ chusty spływającej z głowy matki i jej gładka, idealizowana twarz powoduje, że postać matki kojarzy się z Madonną. Młoda kobieta stojąca za nią nie wygląda już na córkę, a raczej na inną osobę z rodziny czy sąsiadkę. Na brzegu morza Most dodał postać dziadka w długim kaftanie i cylindrze pracującego przy sieciach. Towarzyszy mu trzecia latorośl rybacka – najstarszy, choć jeszcze mały synek. Koło schnących butów Most ułożył z koszy i innych sprzętów „martwą naturę rybacką”. Widoczne na studium po prawej stronie pionowe kształty po dopracowaniu na obrazie okazały się sieciami suszącymi się na wysokich stelażach.

Ekscytujący pejzaż rybacki

Ludwig Most, Brzeg morza po deszczu, 1847? olej na płótnie, studium do obrazu Brzeg morza po deszczu, teka Mosta, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Brzeg morza po deszczu, 1847? olej na płótnie, studium do obrazu Brzeg morza po deszczu, teka Mosta, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Dzięki nabyciu teki studiów Mosta dowiedzieliśmy się, jak wyglądała kompozycja z motywem rodziny rybackiej ukończona w 1848 roku i zakupiona przez Königsberger Kunstverein (Związek Sztuki w Królewcu, obecnym Kaliningradzie). Nie wiadomo, gdzie studium zostało namalowane, ani co dokładnie przedstawia. Most ukazał na tej kompozycji rodzinę rybacką znajdującą się na skraju wydmy. Ich stroje nie przypominają ubiorów pomorskich. Młoda matka w czerwonej spódnicy i białej bluzce z dużym dekoltem stoi z niemowlęciem w powijakach przy piersi. Ojciec niedbale ubrany w granatową, rozpiętą bluzę i miękką czapkę wspiera się na palu cumowniczym. Towarzyszą im dwie małe córeczki w bufiastych spódnicach, białych koszulkach i czepkach. Młodsza ma pasiastą spódnicę i staniczek, a na nogach saboty. Starsza, siedząca na piasku, odwraca się w tył i wskazuje komuś spoza kadru łodzie pływające po morzu. Obok tej grupy leżą beczki przypuszczalnie wypełnione wędzoną rybą. Może rodzina czeka na wóz, którym zabierze te beczki i zawiezie na targ lub do domu. Na takie wyjaśnienie wydaje się wskazywać znajdujący się w pobliżu niski, podupadający dom z dwoma dymiącymi, smukłymi, ceglanymi kominami, który może być wędzarnią. Na tyłach domu siedzą dwie kobiety i zajmują się szyciem lub naprawą ubrań. W dali za nimi widać mały wiatrak. Cała scena rozgrywa się na tle ciemnych, kłębiastych chmur, z których jeszcze niedawno padał deszcz. Teraz chmury odpływają i ukazuje się błękitne niebo.

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Caminando", "Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Rzeźba i Formy Przestrzenne" w DESA Unicum., "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Bollwerk” 1935, „Nazywam się Czerwień", „Nie bajka leśna”, „Niesamowita słowiańszczyzna”, „Obrazy Szczecina. Szczecin w obrazach”, „Ostatnia droga Temeraire’a", „Siła korzeni jest w nas. Rzecz o Bogdanie Matławskim", „Skazany na Plakat”, 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 13 Muz w Szczecinie
, 14 02.2018, 1829, 1831, 1833, 1844, 1845, 1851, 2 ćwierć XIX wieku, 2003, 2009, 2020, abstrakcja, Adam Klein, Adam Marczyński, Adam Wajrak, Adolf Menzel, Adrian Ludwig Richter, Adrian Ludwig Richter (1803-1884), Adrian Ludwig Richter (1803–184), Adrian Zingg, Adrian Zingg (1734–1816), Adrianna Jędrzejczak, aerograf, afisz, Agata Mazuś, Agata Wolniewicz, Agata Zbylut, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akt, Akwaforta, akwaforta barwna, akwaforta kolorowana, akwaforta na papierze, akwarela, akwatinta, Albert Henry Payne, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, album skazany na plakat, Aleksandra Gisges-Dalecka, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), Alina Polak-Kalwaryjska, alkid, Alpejski szczyt (1935), Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Błażejczyk, Andrzej Foryś, Andrzej Tomczak, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Aneta Grzeszykowska Selfie, Anna Domaradzka, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, Anna Paszkiewicz, Anna Paszkiewicz Macierzyństwo, Anna Wojsznis, Anton Graff (1736–1813), antropomorfizacja, Antykwariat Marek Wyłupek, Archiwum Państwowe w Szczecinie, Arthur Tesmmers?, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, Artysta szkicujący w karczmie, Artysta wraz kolegą rozmawia przed wiejską gospodą, asamblaż, ASP Katowice, ASP ŁÓDŹ, August Krasicki, August Ludwig Most, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, Autoportret artysty siedzącego i rysującego, Autoportret Ludwiga Mosta, Autoportret z profilu, Autor anonimowy, autorstwo, awers, Barbara Bałakirew, Barbara Warzeńska, Bartłomiej Otocki Bez tytułu, Barwne komstelacje świata, Batik miodowy na gorąco, Bawarscy chłopi podczas pielgrzymki do Maria-Culm, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, Berlin, Bernardo Bellotto zwany Canaletto, Biblioteka Państwowa Pruskiego Dziedzictwa Kultury w Berlinie, blejtram, Bogdan Bombolewski, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bożena Mozolewska, Bożena Wniarska, Brama do zamku Hohnstein, Bronisław Kierzkowski, Brzeg morza 1855, budzą się demony, Carl Blechen, Carl Friedrich August Kotzsch, Carl Friedrich Wilhelm Klose, Carl Gottlieb Peschel (1798-1879), Caspar David Friedrich, Caspar David Friedrich (1744–1840), cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, ceramika, Chłopi z okolic Chebu dekorują dom na Boże Ciało, Chłopiec klęczący tyłem na krześle, Chłopskie domy w Diessen, Christian Adolf Eltzner, Christian Ernst Stölzel, Christian Gottfried Morasch (1749–1813), Christian Gottlob Hammer, collage, COVID - 19. Weryfikacja, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", Cyprian Nocoń, Czas ucieka, Czeska karczma, Dama z Gronostajem, Danuta Korczyńska-Chudzicka (1950) Wirujący derwisze, Danuta Strzelbicka-Mazuś, Dariusz Aniołkowski, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz (Romantyczne góry. Dawnymi szlakami przez Saską Szwajcarię), Der historische Malerweg. Die Entdeckung der Sächsischen Schweiz im 18./19. Jahrhundert, Desa Unicum, dibond, dokument filmowy, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, Domy wiejskie i studnia, Dorota Kozak, doświadczać miasta, dr Agata Zbylut, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr hab. prof. US Bogdan Matławski, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, dr Zygmunt Niedźwiedź, Drawno, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, Duża chałupa ryglowa w Dreźnie-Loschwitz, Dwoje dzieci przy stole, dyr Lucjan Bąbolewski, Edmund Gomolicki, Eduard Leonhardi (1828-1905), edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, Edward Hartwig, Ela Blanka, Elżbieta Blicharska, emalia, emalia na metalu, Emanuel Messer, Emotion Loader, environment, Ernest Ferdinand Oehme (1797 – 1855), Ernst Fries, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, Eugen Dekkert (1865 Szczecin – 1956 Garmisch-Partenkirchen), Eugen Dekkert. Zum 70. Geburtstag des Stettiner Malers, Ewa Łyczywek-Pałka, fakturalność, falsyfikat, Festiwal Tkaniny 2019, Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej, Filcowanie wełny na mokro, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, film o Andrzeju Tomczaku, folklor na Pomorzu Zachodnim, Fonderia Venturi Arte w Bolonii, Fontanna z 1732 roku na tle zabudowy Rossmarkt, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak, foto Mateusz Piestrak, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, fotografia subiektywna, Franciszka Themerson, Frank Richter, Františkovy Lazne, Franz Theodor Schütt, Friedrich August Scheureck, Friedrich August Schmidt według rysunku Johanna Christiana Clausena Dahla, Fritz Johannes Modrow, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, Galeria Kapitańska, galeria Kierat w Szczecinie, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria R+, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, Gdańsk, Gdy rozum śpi, Georg Braun, Gerd-Helge Vogel, GIF, gipsoryt, gmach Akademii Leśnej, Górskie schronisko, Góry Bukowe 1970, Gospoda na Bastei, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, grawer Reinhard Krüger, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Greifswald, Grupa Tkacka Wątek, Grzegorz Szponar, gwasz, Halina Błachnio, Handlarka ryb, Handlarz świń, Handlarze ryb, Hanna Jung, Hanna Kaszewska, Hans Christian Andersen (1805–1875), Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Hans Hollaus, Heinrich von Kleist (1777–1811), Helena Kwiatkowska, Henry Winkles, Henryk Cześnik, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ID1 Studio, ilustracja, ilustracja do dzieła Knuta Hamsuna Rosa, impast, INKU Szczeciński Inkubator Kultury, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jakub Lewiński, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, jan Powicki, Jan Tarasin, Jarosław Eysymont, Jedzący chłopiec, Jerzy Brzozowski (1928–2005) Pejzaż w owalu /, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Joann Bartosik, Joanna Mieszko, Johann Christian Hasche (1744–1827), Johann Gottlob Samuel Stamm (1767–1814), Johann Gottlob Schumann według rysunku Johanna G. Jentzscha, Johann Philipp Veith (1768–1837), Jon Rafman, Joseph Mallord William Turner, Józef Rivoli, Julius (Julo) Levin, Julius Friedrich Ludwig Runge, Juliusz Windorbski, Kalejdoskop zdarzeń, Kaleka o kulach, Kamień Pomorski, kamienioryt, Kamienna Brama w Uttewalder Grund, Kanapa pod Bastei, Karczma, Karl Friedrich Schinkel, karta 4, karta 49, Kasia Zimnoch, katalog dzieł Mosta, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, Kobieta modląca się na klęczkach, Kobieta siedząca bokiem w prawo, Kobieta z dzieckiem w ramionach, kolaż, Kolej koło Schandau, Kolekcja Czartoryskich, kolekcja Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, kolekcjoner, kolografia, Königssee, Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kopia według Ludwiga Mosta, kreda, Kreuth Niemcy, Królewski Młyn w Plauensche Grund, Królewski pałac w Weesenstein, krosno, Kryspin Pawlicz, Krystyna Pohl, Krzysztof Gogol, Krzysztof Majorek, Krzysztof Pruszkowski, Krzysztof Ślachciak, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kunstverein für Pommern, kurator Szymon Piotr Kubiak, Kurator wystawy Jolanta Gramczyńska, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lelum 1963, Lena Chmielnik, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, Leonia Chmielnik, Leonia Chmielnik (1941) Anna Paszkiewicz (1940) Bogusław X i Anna Jagiellonka, Leonia Chmielnik Dziewczyna w długiej sukni, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, litografia na papierze, litografia piórem, Loschwitz XIX/XX, Ludwig Manzel, Ludwig Most, Ludwig Most Dom pod dębami na wyspie Wolin 1847 olej na płótnie własność prywatna, Ludwig Most i Theodor Oehlmann, Ludwig Most Matczyne szczęście, Ludwig Most Rysownik podczas pracy, Ludwig Richter, Lump (Piotr Pauk) i jego murale, Maciej Szczawiński, Magdalena Abakanowicz, Magdalena Barczyk-Kurus, Magdalena Lewoc, Magdalena Soboń, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Malarz siedzący przy oknie, Malarze w gospodzie, Małgorzata Bartosik, Marek Wyłupek, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Maria Radomska-Tomczuk, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marian Nyczka (1925–1986) W porcie III, Marianowo, Marika, Marlborough Gallery, Marlena Lenart, Marta Kurzyńska, Martin Derbyshire, Martin Pechan, Marzena Borkowska, Matczyne szczęście, Matka z dzieckiem, Mężczyzna w płaszczu przy drzwiach, Mężczyzna z dziecięcą trumienką, mezzotinta, Miasto i zamek Hohnstein, MIASTOCHODZIK, Michael Koppe, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, Miejscowość w dolinie, miejski pejzaż, miłość, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, Mittenwald (1935), młodzi artyści, Młodzieńczy portret malarza, Młyn nad górską rzeczką, MN w Szczecinie, Modląca się dziewczynka, Modląca się kobieta, Modlący się chłopiec, Modlący się mężczyzna z kapeluszem, Monika Sosnowska, Monitorowanie24, monotypia, most zwany Hegereiterbrücke, mozaika na elewacji kina Kosmos, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe Szczecin, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Nad Odrą (Próżniak), Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, Natalia Wąsik, nie datowany, Niedzielna wycieczka w ogrodzie gospody, Niedzielny spacer, Nostizsche Gallerie, Nowe brzmienie big beatu, Nowy Jork, Nowy Młyn w Plauensche Grund, Obecność, obraz, OBRAZOWNIA Joanna Woźna, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, Oczekująca, odwrocie, Off Marina, Ogród tawerny, Ojciec tańczący z synkiem, około 1800, Olaf Deriglasoff, olej, olej na papierze, olej na płótnie, Olga Iwaszkiewicz, oliwkowy papier, ołówek, ołówek na papierze welinowym, Open Heart Warrior, Opisy warsztatów, Opo-wieści o sztuce, ortret siedzącego Michaela Koppe, Ostatnia ryba, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Pałac Leszczyca-Sumińskiego, Panorama Alp, Panorama doliny Łaby w okolicy Bad Schandau w stronę południową, Panorama portu i miasta od północy, panorama Szczecina, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, papier welinowy, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, pastele, Pasterki alpejskie, Patchworkowe sztuczki, Paul Holz, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, Pęd winorośli, pejzaż, Pejzaż w świetle księżyca 1869, Pejzaż z drzewem i skałami koło Loschwitz, Perspektywa Kleine Domstrasse (obecnie ul. Mariacka) w stronę kościoła św. Jakuba, Perspektywa Kleine Domstrasse (obecnie ul. Mariacka) w stronę kościoła św. Jakubam, Peter Paul Most, pióro, Piotr Bałakirew, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, Plastyka szczecińska 1945–2020, Plauensche Grund koło Drezna, Plaża w Ahlbecku 28.07.1868, Plaża w Heiligendamm, podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, Podróżnicy po Saskiej Szwajcarii w łodzi naprzeciw Schandau, Podsłuchiwana randka, Podstawy haftu krzyżykowego, Podwórko przy ul. Piotra Ściegiennego, Polelum 1962., polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, Pommersches Landesmuseum, Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie, pomnik Braterstwa Broni Żołnierzy Polskich i Radzieckich, Pomorski artysta biedermeieru, Pomorski artysta epoki biedermeieru., Pomorskie Muzeum Krajowe w Greifswaldzie, Pomorskie Stowarzyszenie Sztuki (Kunstverein für Pommern), Port IV, portret Fanny Beer, Portret malarza w futrze, Portret Martina Richtera, Portret matki, Portret rodzinny, Portret stojącego Michaela Koppe, posłuszeństwo, poster, Pötschke według Ludwiga Mosta, Powroźnicy przy pracy, Prace Doroty Piechocińskiej, Prace Grzegorza Myćki, Prace Joanny Bartosik, Prace Łukasza Drzycimskiego, Prace Oli Szmidy z instrukcją odbioru, Prace Olka Pujszo, Prace Poli Augustynowicz, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, Prasłowianka I, Prasłowianka II, prawo i sztuka, prezes DESA Unicum, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Promenada około 1850 roku, Przełęcz Lueg koło Salzburga, Przestrzenie, PŻM, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, recenzja filmu, reprodukcja w: Otto Holtze, rerwers, Restauracja na Bastei, reż. Marek Osajda, Rodzina na spacerze, Rodzina rybacka na plaży, Roman Opałka, Rybak i jego żona przy pracy przed domem, Rybak z profilu, rycina reprodukcyjna, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek piórem i pędzlem, rysunek w szkicowniku nr 6, rysunek w szkicowniku nr II, rysunek węglem, Ryszard Kiełtyka, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, rzeźby granitowe, SalonSztuki.net, Saska karczma z kręgielnią, scena rodzajowa, Scena w karczmie, Sceny z życia rybaków, sepia, serigrafia, sitodruk, Siusiający wałach, Skały Bastei koło Rathen, Skubas, Ślubuję ci wierność, Sławomir Lewiński mozaika w holu Dworca Głównego, Sławomir Lewiński., słup Szymon, Słupca, Smart Metering, Smocking czyli manipulowanie tkaniną, solarigrafia, Sonia Wojtysek, Sprzęt rybacki 28.07.1850, Städtische Sammlung Freital, staloryt, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stanisława Dobrzeniecka-Żyłkowska, Statki w porcie – nabrzeże załadunkowe, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stowarzyszenia Zachęta Sztuki Współczesnej w Szczecinie, Stowarzyszenie Media Dizajn, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, studium, Studium do obrazu Matka z dzieckiem, Studium gościa siedzącego za stołem, Studium kelnera, studium ołówkiem na papierze, studium postaci do obrazu Wieczorna modlitwa czeskich chłopów, Studium studenta, światłocień, sygnatura, sygnatura Mosta, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, szary papier czerpany, Szczecin, Szczecin 15.06.2016, Szczecin 2020, Szczecin. Widok z Wałów Chrobrego, Szczeciner, Szczecińska Agencja Artystyczna, szczecińskie Muzeum Miejskie(Stadtmuseum), szkic do kompozycji Kolegium prasowe, Szkice do portretu Michela Labarziena, Szkice głów męskich, Szkicownik 1, Szkicownik nr VI, szkicowniki Mosta, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, teki studiów Ludwiga Mosta, tempera, Teresa Pągowska, Teresa Wurtinger z Witkowic, Tharandt, Theodor Gerhard, Tkanina 3D, Tomasz Lazar Sea of Trees, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Towarzystwo Miłośników Muzeum Narodowego w Szczecinie, Trafostacja Sztuki, Tragarz mleka Feitus Landthaler, trzy różne sposoby licytowania, tusz, Twierdza Königstein z widokiem na Lilienstein, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, Tymoteusz Lekler, Tyrolska scena rodzinna, ugier, Urodziny dziadka, video art, Vintage art, W Dinkelsbühl, wadium, Walking Figures, Walkowska Wydawnictwo, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, Watzmann, Wąwóz w okolicy Loschwitz z widokiem na Łabę 1833, według obrazu Ludwiga Mosta, węgiel, Wejście do Plauensche Grund podczas pomiaru rzeki Weisseritz, Werner Liersch, wernisaż, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Wernisaż Kolektywu ILU NAS JEST 1.501.2020 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Weronika Raczyńska, wg obrazu Jana Steena, wideo, wideo art, Widok Bad Schandau, Widok hotelu Scholastyka nad Achensee, Widok krajobrazu z kościołem, Widok miasteczka Hohnstein, Widok mostu Bastei z drogi do Wehlgrund, Widok na dolinę Łaby 1863, Widok od ul. Sołtysiej, Widok Rossmarkt (obecnie pl. Orła Białego), Widok skał Bastei od strony gór, Widok Szczecina z lotu ptaka od wschodu, Widok Szczecina z lotu ptaka od zachodu, Wieczór na bałtyckiej plaży 1845?, Wieczór na bałtyckiej plaży 1879, Wietrzny nastrój pod Alpami (1930), wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Bormes (1887–1958), Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Witraż z tkaniny, Włodzimierz Pawlak, Wnętrze chaty rybackiej, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, Wspomnienie z Kreuth, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, wykłady z zakresu historii sztuki, wykonywanie kwiatów z filcowanej wełny, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Z Kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich („Wielość porządków. Od Cybisa do Strzemińskiego”), Żabnica, Zachęta Sztuki Współczesnej, Zagórów, Zakończona gra o zwolnienie z zapłaty, zakup z limitem ceny, Zamek Hohnstein, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zarys grzbietu Rudaw, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz, zdjęcie archiwalne w MNS, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, złoty podział, złoty prostokąt, Zofia Zdun-Matraszek., żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia, ZPAF O/Szczecin, ZPAP, ZPAP O/ Szczecin, ZUT-u w Szczecinie
+Więcej
Trwa ładowanie