O sztuce praktycznie

Jak zostać kolekcjonerem sztuki? Poradnik praktyczny. cz. 1

15 listopada 2016 - Jolanta Gramczyńska

Aleksandra Jadczuk, Szczecin-słońce-znak, 2016, olej i akryl na płótnie,110 cm x 110cm

Z miłości czy pasji, ze snobizmu, czy chęci dodania sobie prestiżu powstawały i powstają kolekcje i zbiory sztuki. Początki są różne, ale efekty często zadziwiające. Nie każdy zostanie prawdziwym kolekcjonerem, a jedynie ten, którym zawładnie przemożna chęć nieustannego poznawania i zgłębiania tematu, oglądania i wreszcie zbierania.

Wrażliwość estetyczna, zamiłowanie do harmonii i wiedza jest dana nielicznym. Najwybitniejsi polscy kolekcjonerzy są zgodni w tym, że posiadają wiedzę na temat zbieranych przedmiotów często większą niż naukowcy z akademickim wykształceniem. Wielu wybitnych zbieraczy zostało właścicielami galerii i antykwariatów. W wielu przypadkach potwierdziła się zasada, że inwestowanie w sztukę z prawdziwego zamiłowania przynosi satysfakcję i uczy korzystnego lokowania własnych pieniędzy, a czasem nawet buduje niemałe fortuny. To tacy właśnie ludzie odkrywają w sztuce to, co nowe i ponadczasowe. Instytucje finansowe podążają za trendami już uznanymi. Nowe tworzą pasjonaci i kolekcjonerzy. Do nich należy rola odkrywania nowych nurtów, szkół, nazwisk, które w przyszłości stają się sławne i przynoszą zyski również innym.

Jeżeli wiemy, co nam rzeczywiście sprawia przyjemność, cechuje nas dociekliwość i chęć poznawania, dysponować będziemy czasem i choćby niewielkim kapitałem, a do tego wykorzystamy biznesową intuicję to mamy szansę dobrze zainwestować w sztukę. Pamiętamy, że rynek sztuki jest specyficzny i rządzi się własnymi prawami, w których należy zwrócić szczególną uwagę na: autentyczność dzieła, jego jakość samą w sobie i stan ogólny, twórcę dzieła i jego pozycję, czas, miejsce i okoliczności powstania, panującą modę, kontekst kulturowy i … osobiste zaangażowanie.

Jeżeli nie dysponujemy dostateczną wiedzą i orientacją, nadal będzie w nas tkwiła potrzeba inwestowania w sztukę, to lepiej zainteresować się rzemiosłem artystycznym, fotografią, starodrukami, ponieważ łatwiej można je oszacować i wycenić niż malarstwo i rzeźbę. Należy być przygotowanym na kilkunastoletni okres trwania inwestycji.

Przydatne z pewnością będą się wskazówki pana Piotra Lengiewicza, prezesa Domu Aukcyjnego Rempex: „…Zakładając, że potencjalny inwestor zaraził się już miłością do sztuki i wybrał sobie najbliższy jemu nurt, powinien kupić najlepsze pozycje, na jakie go stać. Takie egzemplarze najłatwiej zawsze upłynnić. Dzisiaj można zauważyć, że sztuka lat 70. i 80. wykazuje tendencję do dużego wzrostu. To widać po obrazach z lat 50. i 60, których ceny ostatnio poszybowały w górę. Poza tym trzeba obserwować modę i podpatrywać, co się sprzedaje. Warto też zaufać swojemu instynktowi. Bardzo stabilnie, jeśli chodzi o cenę, można poruszać się wśród dzieł z przełomu XIX i XX wieku. Na tych obrazach z pewnością się nie straci…”(z wywiadu dla Money.pl)

Spektakularne sukcesy polskich artystów za granicą są najlepszą reklamą polskiej sztuki współczesnej i znakomicie budują ogólne zainteresowanie rodzimą sztuką. To świetna informacja dla miłośników i kolekcjonerów sztuki i niebawem kolejna porcja informacji. C.d.n.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Nie bajka leśna”, 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 13 Muz w Szczecinie, 14 02.2018, abstrakcja, Adam Marczyński, Adam Wajrak, afisz, Agata Wolniewicz, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl
, Akwaforta, akwarela, akwatinta, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), alkid, Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, antropomorfizacja, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, asamblaż, ASP Katowice, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, autorstwo, awers, Barbara Warzeńska, Barwne komstelacje świata, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, blejtram, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bronisław Kierzkowski, cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, collage, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", Cyprian Nocoń, Dama z Gronostajem, Desa Unicum, dibond, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, doświadczać miasta, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, dyr Lucjan Bąbolewski, Edmund Gomolicki, edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, emalia, emalia na metalu, Emotion Loader, environment, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, fakturalność, falsyfikat, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, film o Andrzeju Tomczaku, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, Franciszka Themerson, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, GIF, gipsoryt, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Grzegorz Szponar, gwasz, Hanna Kaszewska, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Helena Kwiatkowska, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ilustracja, impast, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, Jan Tarasin, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Jon Rafman, Julius Friedrich Ludwig Runge, kamienioryt, Kasia Zimnoch, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, kolaż, Kolekcja Czartoryskich, kolekcjoner, kolografia, Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kreda, krosno, Kryspin Pawlicz, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, Ludwig Manzel, Maciej Szczawiński, Magdalena Barczyk-Kurus, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marianowo, Marika, Marlena Lenart, Martin Derbyshire, mezzotinta, MIASTOCHODZIK, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, miejski pejzaż, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, młodzi artyści, MN w Szczecinie, Monika Sosnowska, monotypia, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, Nowe brzmienie big beatu, obraz, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, odwrocie, Off Marina, Olaf Deriglasoff, olej, ołówek, Open Heart Warrior, Opo-wieści o sztuce, Ostatnia ryba, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, panorama Szczecina, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, pastele, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, pejzaż, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, poster, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, prawo i sztuka, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, recenzja filmu, rerwers, Roman Opałka, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek węglem, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, sepia, serigrafia, sitodruk, Skubas, słup Szymon, Słupca, solarigrafia, Sonia Wojtysek, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, światłocień, sygnatura, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, Szczecin, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, tempera, Teresa Pągowska, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Trafostacja Sztuki, trzy różne sposoby licytowania, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, ugier, video art, Vintage art, wadium, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, węgiel, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Weronika Raczyńska, wideo, wideo art, wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Włodzimierz Pawlak, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, wykłady z zakresu historii sztuki, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Zagórów, zakup z limitem ceny, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, złoty podział, złoty prostokąt, żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia
+Więcej
Trwa ładowanie