Obraz Aleksandry Jadczuk, galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, 2018 (foto z archiwum autorki)

Jeżeli ktoś twierdzi, że obraz to jedynie mniej lub bardziej udana „zamalowana powierzchnia” to śmiem twierdzić, że jest w błędzie. Aktualnie, w galerii ZPAP Kierat I, można obejrzeć znakomite prace Aleksandry Jadczuk (zajmuje się malarstwem, rysunkiem, grafiką i fotografią. Prodziekan ds. artystycznych i naukowych na Wydziale Malarstwa gdańskiej ASP). Dobrze się składa, że w ten czas zimowych i mroźnych dni, pojawiła się wystawa ukazująca oryginalny sposób tworzenia obrazów.

Oryginalność formy

Prace Aleksandry Jadczuk składają się z wielu pojedynczych elementów. Malarka zestawia je w określonym porządku tworząc abstrakcyjne kompozycje. Każda część jest jednocześnie samodzielnym obrazem. Wewnętrzna budowa całości może się zmieniać w zależności od ułożenia i połączenia ze sobą elementów. Dzieje się tak często podczas przygotowań do nowych wystaw, gdzie nowa przestrzeń, pora roku, czy atmosfera inspiruje malarkę do poszukiwań i „nakazuje” nowy układ powstałych wcześniej pojedynczych obrazów. Co ciekawe – artystka nie wyklucza możliwości innego układu obrazu, gdy jego nabywca – właściciel będzie miał taką potrzebę!

Obraz Aleksandry Jadczuk, galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, 2018 ( z archiwum autorki) Obraz Aleksandry Jadczuk, galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, 2018 (foto z archiwum autorki)

O zaletach sztuki abstrakcyjnej

Co przedstawia malarstwo abstrakcyjne Aleksandry Jadczuk? Odpowiedź jest dość skomplikowana, jak wszelkie zresztą pytania o sens dzieła. W malarstwie abstrakcyjnym Artystki to, co widzimy to różna wielkość i formy obrazów, to linie, barwne plamy, punkty i kształty przywołujące niejednolite skojarzenia. Temat obrazów budowany jest nie wprost. Brak rozpoznawalnych przedmiotów pozwala oglądającemu na swobodną, intuicyjną i osobistą wędrówkę myśli i skojarzeń. To jedna z wielu zalet sztuki abstrakcyjnej. Artystka odwołuje się do malarskich środków wyrazu, takich jak barwa, kontrast, walor (tj. różny stopień natężenia barwy i cienia) i rytm (tu: regularne powtarzanie się kształtów i kolorów).

Obrazy Aleksandry Jadczuk, Obrazy Aleksandry Jadczuk, galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, 2018 (foto z archiwum autorki)

Składane obrazy

Prezentowany w galerii ZPAP Kierat I w Szczecinie –  jak sama malarka powiedziała –  „cykl „składanych” obrazów jest już bardziej uporządkowany”. Jest efektem przemyśleń, poszukiwań i konsekwencją ewolucji małych kroków. Artystkę interesuje wykorzystanie wrażeniowości światła poprzez zastosowanie bogatej kolorystyki, faktury płótna i jego kształtu. Tworzy dynamiczne kompozycje. Prowadzi artystyczny eksperyment polegający na nowym odczytaniu związków ze sztuką romantyczną końca XIX (gdzie uczucia i emocje, indywidualność i odmienność człowieka były w opozycji do dominacji rozumu i obowiązujących norm społecznych) w połączeniu z nowoczesnym, bo abstrakcyjnym przekazem. Malarce zależy na energetycznym odbiorze, na uzyskaniu określonego nastroju i chce by obraz zwyczajnie cieszył.

Obraz Aleksandry Jadczuk, galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, 2018 (foto z archiwum autorki) Obraz Aleksandry Jadczuk, galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, 2018 (foto z archiwum autorki)

Przyjemność oglądania i doświadczania

Patrząc na prace Aleksandry Jadczuk doznaje się przyjemnych wrażeń kolorystycznych. Malarka czyni to znakomicie. Każda praca składa się od kilku do kilkudziesięciu elementów – płócien różnej wielkości. Toczy się między nimi wewnętrzny dialog, wzajemne przenikanie. Zdałam sobie sprawę, że ten pozornie przypadkowy zbiór elementów tworzy konieczną do zaistnienia całość. Obrazy te są niczym zgrane zespoły komórek i tworzą niepowtarzalną, ciekawą tkankę malarstwa Aleksandry Jadczuk. Z tego właśnie powodu warto wpaść do związkowej galerii Kierat  I przy Końskim Kieracie 1 w Szczecinie, by zaczerpnąć dobrej energii i nasycić swe zmysły nowymi wrażeniami. Koniecznie! Tym, którym nie będzie to dane zapraszam do obejrzenia na www.youtube.com autorskich migawek filmowych z wystawy

Obrazy Aleksandry Jadczuk, galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, 2018 (foto z archiwum autorki) Obrazy Aleksandry Jadczuk, galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, 2018 (foto z archiwum autorki)

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 14 02.2018, abstrakcja, Adam Marczyński, afisz, Agata Wolniewicz, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akwaforta, akwarela, akwatinta
, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), alkid, Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Anna Niemiec, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, asamblaż, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, autorstwo, awers, Bela Komoszyńska, blejtram, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bronisław Kierzkowski, cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, collage, Dama z Gronostajem, Desa Unicum, dibond, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, dr Szymon Piotr Kubiak, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, Edmund Gomolicki, edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, emalia, Emotion Loader, environment, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, fakturalność, falsyfikat, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, Franciszka Themerson, Fritz Modrow, Fruit of the lump, Gabi Kulka, galeria Poziom 4., Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, GIF, gipsoryt, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grzegorz Szponar, Hanna Kaszewska, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, Jan Tarasin, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Jon Rafman, Julius Friedrich Ludwig Runge, kamienioryt, Kasia Zimnoch, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, Klub Kolekcjonerów, Klubu Kolekcjonerów, kolaż, Kolekcja Czartoryskich, kolekcjoner, kolografia, Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kreda, krosno, Kryspin Pawlicz, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, Ludwig Manzel, Magdalena Barczyk-Kurus, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marika, Marlena Lenart, Martin Derbyshire, mezzotinta, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, miejski pejzaż, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, młodzi artyści, MN w Szczecinie, Monika Sosnowska, monotypia, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, Nowe brzmienie big beatu, obraz, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, odwrocie, Off Marina, Olaf Deriglasoff, olej, ołówek, Open Heart Warrior, Ostatnia ryba, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, pastele, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, pejzaż, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, podobrazie, podpis, podpis artysty, polska piosenka, polska sztuka współczesna, poster, prawo i sztuka, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, rerwers, Roman Opałka, rysunek, rzeźba, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, sepia, serigrafia, sitodruk, Skubas, Słupca, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, światłocień, sygnatura, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, tempera, Teresa Pągowska, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Trafostacja Sztuki, trzy różne sposoby licytowania, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, video art, Vintage art, wadium, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, węgiel, wideo, wideo art, Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Włodzimierz Pawlak, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, wykłady z zakresu historii sztuki, wystawa, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Zagórów, zakup z limitem ceny, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia
+Więcej
Trwa ładowanie