Zapraszam do lektury IV odcinka Opo-wieści dr Ewy Gwiazdowskiej o (nie tak) dawnej sztuce przed 1945 rokiem. Bohaterem jest niemiecki artysta związany z regionem zachodniopomorskim. Oczywiście jest nim nie kto inny, jak Ludwig August Most. Tym razem dr Ewa Gwiazdowska zainteresowała się pewnymi szczegółami, które świadczą o tym, że artysta był niezwykle uważnym i spostrzegawczym człowiekiem.
dr Ewa Gwiazdowska, Most „zakręcony” turysta
Wyprawa IV
Zagadka Z jakim obrazem Mosta kojarzy się nazwisko radcy Kühna? Obraz można oglądać w Muzeum Historii Szczecina, Oddziale Muzeum Narodowego.
Most zwiedzając góry przyglądał się dokładnie nie tylko krajobrazom. Podobnie jak jego poprzednicy upamiętniał budownictwo i miejscowych ludzi.
Z ciekawością obserwował napotykanych po drodze ludzi w bawarskich strojach regionalnych i roboczych. Byli to miejscowi pasterze, myśliwi i rolnicy, rzemieślnicy, mieszczanie, obsługa hoteli i pensjonatów.
W Bad Kreuth, obecnie zwanym Wildbad Kreuth, Most obserwował spacerujących i rozmawiających letników i kuracjuszy: panie w krynolinach z parasolkami i kapeluszach-budkach, panów w surdutach i cylindrach lub sportowych czapkach.
Szczególnie zaciekawił go miejscowy obyczaj podawania serwatki kuracjuszom i letnikom w Zakładzie Mlecznym i Kąpielowym wybudowanym w Kreuth w 1820 roku . Była to specjalna serwatka z koziego mleka zwierząt pasących się wysoko na halach. Miała ona wzmacniać siły i leczyć.
Dostarczaniem serwatki zajmował się tragarz Feitus Landthaler zwany Molkenfeitel. Co rano znosił serwatkę z górskiej hali w wysokiej konwi niesionej tak jak plecak. Most upamiętnił 53-letniego mleczarza z Gais Alp 8 sierpnia 1840 roku wykonując studium ołówkiem na dużej karcie papieru. Warto zwrócić uwagę na strój tragarza: długą kurtkę, spodnie wiązane pod kolanami, getry, płaskie pantofle i wysoki stożkowaty kapelusz z piórkiem. Rysunek był przechowywany początkowo w tece studiów. Później został oprawiony i sprzedany radcy Kühnowi. Zdjęcie tego rysunku jest w katalogu dzieł Mosta opracowanym przez wnuka. Obecnie studium znajduje się w prywatnych zborach.
Osoba mleczarza była tak charakterystyczna dla widoku kurortu Bad Kreuth, że Most wykorzystał tę postać w 1841 roku malując bliskie plany obrazu Wspomnienie z Kreuth. W pierwszej wersji obrazu artysta ukazał dwu tragarzy. Ten niosący serwatkę namalowany został według zachowanego rysunku. Widoczny jest pośrodku bliskiego planu, pomiędzy grupami pasterzy oraz wędrowców odpoczywających przed pijalnią wody mineralnej. Tragarz obraca głowę w stronę obserwującego go Mosta. Drugi tragarz, idący do hotelu, jest odwrócony tyłem i rozmawia z kobietami w miejscowych, bawarskich strojach.
W drugiej wersji obrazu role obu tragarzy zostały zmienione. Tragarz serwatki pozdrawia wspomniane kobiety, a jego kolega oddala się już w stronę hotelu.
Zwyczaj pojenia kuracjuszy kozią serwatką przetrwał jeszcze wiele lat. Jednym z następców tragarza malowanego przez Mosta był Hans Hollaus żyjący w latach 1855-1925. Pochodził on z Angermo w St. Quirin. Nosił serwatkę do Wildbad Kreuth z hal Geißalm i Siebenhütten. Upamiętniony został na zdjęciu w 1885 roku.
W NASTĘPNYM ODCINKU
Dowiemy się o artystach, którzy przed Mostem przedstawiali z Bad Kreuth.
Komentarze