Widok od strony pola na Museum der Stadt Pasewalk (Muzeum Miasta Pasewalk) mieszczące się w gotyckiej bramie i towarzyszącym jej ryglowym budynku
Czasem warto spojrzeć wstecz, by zdać sobie sprawę, że przeszłość naszego miasta jest inna niż miast położonych w Polsce centralnej. Odmienność ta dla jednych jest atutem, dla innych ciężarem. Nic to nie zmieni, niezależnie od tego, jak będziemy ją postrzegać i jaki mieć do niej stosunek. Prawdziwa historia to fakty. O nich w kontekście sztuki pisze dr Ewa Gwiazdowska, która z ramienia Muzeum Narodowego w Szczecinie stworzyła wystawę z 25 rysunkami  i 3 rysunkami Paula Holza w Museum der Stadt Pasewalk. To także dzięki darowi córki – Christiane Holz możemy obejrzeć wyimek twórczości tego pomorskiego artysty. Dr Ewie Gwiazdowskiej gratuluję pięknej wystawy i  polsko-niemieckiego 40 stronicowego katalogu z reprodukcjami wszystkich wystawionych prac i rysunków Paula Holza, a Was zapraszam do jej obejrzenia.

Opo-wieści dr Ewy Gwiazdowskiej

AKTUALNOŚCI I

Rysunki Paula Holza ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie w Museum der Stadt Pasewalk

Pamiątkowa chwila

Pamiątkowe zdjęcie z otwarcia: od lewej Pan dr Dariusz Kacprzak dyrektor naukowy Muzeum Narodowego w Szczecinie, Pani Sandra Nachtweih, burmistrzyni Pasewalku, Pan Ralf Schwarz, przewodniczący rady miasta Pasewalk, Pani Anke Holstein dyrektor Muzeum der Stadt Pasewalk, Pani dr Ewa Gwiazdowska kurator wystawy. Pamiątkowe zdjęcie z otwarcia: od lewej Pan dr Dariusz Kacprzak dyrektor naukowy Muzeum Narodowego w Szczecinie, Pani Sandra Nachtweih, burmistrzyni Pasewalku, Pan Ralf Schwarz, przewodniczący rady miasta Pasewalk, Pani Anke Holstein dyrektor Muzeum der Stadt Pasewalk, Pani dr Ewa Gwiazdowska kurator wystawy.

Pierwszego marca 2020 roku w Muzeum Miasta Pasewalk otwarta została wystawa dzieł Paula Holza zatytułowana Paul Holz spadkobiercą idei Rembrandta. Rysunki ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie. Wystawa przygotowana została w ramach współpracy Muzeum Narodowego w Szczecinie z Museum der Stadt Pasewalk. Pośród licznie przybyłych gości otwarcie zaszczycili Pani Sandra Nachtweih, burmistrzyni Pasewalku oraz Pan Ralf Schwarz, przewodniczący rady miasta Pasewalk.

Tłumne otwarcie

Otwarcie wystawy odbywające się w sali wystaw czasowych. Otwarcie wystawy odbywające się w sali wystaw czasowych.

Wystawa otwarta przez Panią Anke Holstein, dyrektor Muzeum der Stadt Pasewalk, jest pierwszym pokazem dzieł Paula Holza zgromadzonych w MNS. Była możliwa dzięki darowi córki, Christiane Holz, zawierającemu 23 arkusze z rysunkami. Pokazano też dwa rysunki z dawnych zbiorów szczecińskich i trzy ilustracje. Przy przygotowaniu wystawy pomagała Pani Magdalena Ullrich wraz ze współpracownicami muzeum.

Paul Holz Pomorzanin i szczecinianin

Paul Holz, Widok Heinrichstrasse (obecnej ul. Ofiar Oświęcimia) na przedmieściu Szczecina, 1918-1919, akwaforta, tusz, rysunek piórem na kartonie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki&Arkadiusz Piętak Paul Holz, Widok Heinrichstrasse (obecnej ul. Ofiar Oświęcimia) na przedmieściu Szczecina, 1918-1919, akwaforta, tusz, rysunek piórem na kartonie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki&Arkadiusz Piętak.

Wystawa poświęcona została Paulowi Holzowi, pomorskiemu artyście, który w latach 1918 – 1924 w Szczecinie mieszkał, pracował twórczo jako artysta, pedagog i aktywnie udzielał się na rzecz miejscowej społeczności. Paul Holz urodził się w 1883 roku w Riesenbrück koło Pasewalku, a zmarł w 1938 roku w Szlezwiku. W Pasewalku w latach 90. XX wieku powstało poświęcone mu muzeum.

Początki w Szczecinie

Szczecin, kamienica nr 17 przy Blumenstrasse (obecnie ul. Szarotki z wejściem od ul. Logengartenstrasse (obecnie Swarożyca) na Grabowie Szczecin, kamienica nr 17 przy Blumenstrasse (obecnie ul. Szarotki z wejściem od ul. Logengartenstrasse (obecnie Swarożyca) na Grabowie

Paul Holz osiadł w stolicy Pomorza w 1918 roku. Początkowo zamieszkał przy Blumenstrasse (obecnej ul. Szarotki) w domu pod nr 17, stojącym na rogu Blumenstrasse i Logengartenstrasse (obecnej ul. Swarożyca). Jego mieszkanie mieściło się na parterze. Wchodziło się z bramy przy Swarożyca. Tu w 1918 roku urodziła się jego córka, Christiane, która podarowała Muzeum Narodowemu w Szczecinie część spuścizny artystycznej po ojcu.

Holz zakłada pracownię

Szczecin, Mühlenstrasse (obecna ul. Słowackiego 6) Szczecin, Mühlenstrasse 6 (obecna ul. Słowackiego 6).

Na początku 1919 roku artysta przeniósł się na Mühlenstrasse 6 (obecną ul. Słowackiego 6) do domu stojącego naprzeciw dawnego młyna przerobionego na restaurację. (Obecnie na tym miejscu stoi Grand Park Hotel.) Holz w nowym mieszkaniu w eleganckiej kamienicy zorganizował pierwszą własną pracownię.

Pasjonat i dusza towarzystwa

Paul Holz, okładka katalogu wystawy czasowej Pommersche Künstlerbund z 1920 roku, druk na papierze maszynowym, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki&Arkadiusz Piętak Paul Holz, okładka katalogu wystawy czasowej Pommersche Künstlerbund z 1920 roku, druk na papierze maszynowym, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak.

Paul Holz związany był ze Szczecinem od 1916 roku. Bardzo aktywnie uczestniczył w kulturalno-artystycznym życiu Pomorzan. W 1916 roku był współzałożycielem stowarzyszenia Pommersche Künstlerbund (Związek Artystów Pomorskich). Brał udział w jego wystawach do 1920 roku. Drugiego lipca 1919 roku został współzałożycielem Bundes der freien Künste, Pommern (Zrzeszenie Wolnych Sztuk, Pomorze). W 1921 roku współuczestniczył w założeniu Norddeutsche Secession (Secesji Północnoniemieckiej), w której skupili się przedstawiciele awangardowych nurtów sztuki.

Szkoła – naturalne powołanie

Wilhelm Bormes, Portret Paula Holza, olej na płótnie, 1920, reprodukcja w: Angelika Förster, Paul Holz Zeichner, Rostock 1998, s. 35. Wilhelm Bormes, Portret Paula Holza, olej na płótnie, 1920, reprodukcja w: Angelika Förster, Paul Holz Zeichner, Rostock 1998, s. 35.

Paul Holz przez całe życie zawodowe był czynny jako pedagog. Pracował na stanowiskach od najskromniejszego pomocnika nauczyciela rysunków po pedagoga przygotowującego do pracy przyszłych nauczycieli rysunku. Uczył w szkołach wiejskich, miejskich i pracował jako nauczyciel akademicki. Od 1904 do 1924 roku był nauczycielem na Pomorzu. W Szczecinie czynny był między innymi w szkole średniej im. Ottona Bismarcka (obecnie gmach Uniwersytetu Szczecińskiego przy ul. Wielkopolskiej 15). Jego portret namalował kolega, Wilhelm Bormes (1887–1958), również nauczyciel rysunku w szczecińskich szkołach.

Premierowa wystawa

Sala wystawiennicza w trakcie przygotowania oprawy muzycznej. Przy klawesynie Pani Urszula Sawicka, przy violi da gamba Pani Gertrud Ohse. Sala wystawiennicza w trakcie przygotowania oprawy muzycznej. Przy klawesynie Pani Urszula Sawicka, przy violi da gamba Pani Gertrud Ohse.

W Sali Wystaw Czasowych muzeum w Pasewalku zaprezentowano rysunki i ilustracje, które umożliwiają przyjrzenie się przykładom typowych tematów, jakie rysował Paul Holz. Był on przedstawicielem nurtu ekspresjonizmu. Ukazywał niedolę, cierpienia, niegodziwości. Rysował postacie ludzi i zwierzęta dotknięte przez los nieszczęściem: chorobą, kalectwem, niewolą, starością, śmiercią. Projektował ilustracje do dzieł podejmujących drastyczne problemy moralne. Tworzył także portrety członków rodziny i znajomych. Rzadziej podejmował pejzaże i widoki miejskie, czy przemysłowe. Rysował głównie piórem i piórem trzcinowym używając tuszu chińskiego. Rzadziej posługiwał się ołówkiem i kredkami. Wykonał również trochę grafik.

Starcy i biedacy

Paul Holz, Mężczyzna w płaszczu przy drzwiach, 1920, pióro, tusz, oliwkowy papier, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki&Arkadiusz Piętak Paul Holz, Mężczyzna w płaszczu przy drzwiach, 1920, pióro, tusz, oliwkowy papier, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak.

Paula Holza, urodzonego na wsi w rodzinie chłopskiej, od dziecka bardzo poruszała niedola ludzka. Będąc artystą chciał ludziom otwierać oczy na zły los, poruszać serca. Jako temat rysunków chętnie obierał ludzi starych i biednych. W postaci opuszczonego i zaniedbanego człowieka stojącego przy drzwiach, na symbolicznej granicy między dwoma światami, precyzyjnie oddał nędzę ludzkiego życia.

Chorzy i kaleki

Paul Holz, Kaleka o kulach, 1923, pióro, tusz, szary papier czerpany, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki&Arkadiusz Piętak Paul Holz, Kaleka o kulach, 1923, pióro, tusz, szary papier czerpany, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak

Wielkie współczucie Holza wywoływali ludzie chorzy i kalecy. W stowarzyszeniu Pommersche Künstlerbund Holz poznał doktora Ericha Pensky’ego, który leczył chorych umysłowo w zakładzie Kückenmühle (obecnym szpitalu przy ul. Arkońskiej). Holz uzyskał od doktora zgodę na rysowanie chorych przebywających w tym przybytku.

Wierna towarzyszka człowieka

Paul Holz, Mężczyzna z dziecięcą trumienką, 1926, pióro, pióro trzcinowe, tusz, kalka, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki&Arkadiusz Piętak Paul Holz, Mężczyzna z dziecięcą trumienką, 1926, pióro, pióro trzcinowe, tusz, kalka, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak.

Ostatni etap ludzkiego życia – śmierć– również przyciągała uwagę Holza. Rysował nie tylko umierających członków rodziny, ale i obcych. Należy do nich portret samotnego mężczyzny, który chowa pod pachą malutką trumienkę z ciałem swego dziecka.

Niedole braci mniejszych

Paul Holz, Handlarz świń, około 1920, pióro, pióro trzcinowe, tusz, karton, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki&Arkadiusz Piętak. Paul Holz, Handlarz świń, około 1920, pióro, pióro trzcinowe, tusz, karton, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak.

Holz z dzieciństwa znał los zwierząt gospodarskich skazanych na rzeź. Często przedstawiał świnie. Szczególne wrażenie robiły na nim kłębiące się zwierzęta czujące nadchodzącą śmierć. Z wyczuciem tragizmu ukazał kalekiego handlarza stojącego przed świnią przeznaczoną do uboju. Zwierzę wydaje się prosić człowieka o litość, a on sam także zasługuje na współczucie.

Literatura źródłem inspiracji

Paul Holz, Kobieta z dzieckiem w ramionach, ilustracja do dzieła Knuta Hamsuna Rosa, około 1936, pióro, tusz, papier czerpany, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki&Arkadiusz Piętak Paul Holz, Kobieta z dzieckiem w ramionach, ilustracja do dzieła Knuta Hamsuna Rosa, około 1936, pióro, tusz, papier czerpany, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak.

Paul Holz z pasją projektował ilustracje do dzieł Knuta Hamsuna czy Fiodora Dostojewskiego, którzy podejmowali trudne problemy moralne i społeczne. Kilka ilustracji wykonał do noweli Knuta Hamsuna Rosa wydanej w 1908 roku. Była to historia o kobiecie, która po raz drugi wychodzi za mąż. To wydarzenie wiąże się z wyjazdem z kraju i koniecznością podjęcia decyzji, co zrobić z dwojgiem dzieci z pierwszego małżeństwa.

Rembrandt – wybitny wzorzec

Paul Holz, Siusiający wałach, 1930, pióro, tusz, niebieski atrament, papier czerpany, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki&Arkadiusz Piętak Paul Holz, Siusiający wałach, 1930, pióro, tusz, niebieski atrament, papier czerpany, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak.

Do mistrzów, za którymi podążał Paul Holz, należał jeden z najbardziej cenionych artystów wszech czasów, Holender Rembrandt van Rijn (1606-1669). Obu artystów łączyło przede wszystkim głębokie współczucie dla pokrzywdzonych przez los ludzi i zwierząt, a także potrzeba bystrej obserwacji otoczenia i przedstawiania go z całym naturalizmem. Holz podejmował podobne tematy i potrafił w doskonały sposób rysować piórem w tuszu, jak również kopiował dzieła mistrza.

Katalog uwiecznia wydarzenie

Okładka katalogu wystawy z reprodukcją rysunku Paula Holza, Stary mężczyzna oglądający się za siebie, przed 1925, pióro, niebieski atrament, papier, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak. Okładka katalogu wystawy z reprodukcją rysunku Paula Holza, Stary mężczyzna oglądający się za siebie, przed 1925, pióro, niebieski atrament, papier, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak.

Katalog jest polsko-niemiecki, zawiera 40 stron z reprodukcjami wszystkich wystawionych prac jak i rysunków wykonanych na odwrotnych stronach kart. Opracowany został przez dr Ewę Gwiazdowską, tłumaczenie wykonała Magdalena Ullrich. Katalog wzbogaciły przedmowy Anke Holstein, dr. Dariusza Kacprzaka i posłowie Sandry Nachtweih. Fotografie wykonali Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak. Wydawcą jest Museum der Stadt Pasewalk i Förderverein des Museums der Stadt Pasewalk e.V. Rysunek na okładce jest pełnym ekspresji przykładem portretu nieszczęśliwego człowieka będącego u kresu życia. W jego zapadniętych, posiniaczonych oczach widać całą tragiczną przeszłość. Zapraszamy do odwiedzin w Pasewalku i obejrzenia wystawy. Droga prowadzi przez typowy pomorski pejzaż tak lubiany przez Paula Holza, nie tylko artystę ale i zamiłowanego wędrowca.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Caminando", "Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Rzeźba i Formy Przestrzenne" w DESA Unicum., "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Bollwerk” 1935, „Heimatkalender für den Kreis Randow” 1937, „Nazywam się Czerwień", „Nie bajka leśna”, „Niesamowita słowiańszczyzna”, „Obrazy Szczecina. Szczecin w obrazach”, „Ostatnia droga Temeraire’a", „Siła korzeni jest w nas. Rzecz o Bogdanie Matławskim", „Skazany na Plakat”, 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”
, 13 Muz w Szczecinie, 14 02.2018, 1829, 1831, 1833, 1844, 1845, 1851, 2 ćwierć XIX wieku, 2003, 2009, 2020, abstrakcja, Adam Klein, Adam Marczyński, Adam Wajrak, Adolf Menzel, Adrian Ludwig Richter, Adrian Ludwig Richter (1803-1884), Adrian Ludwig Richter (1803–184), Adrian Zingg, Adrian Zingg (1734–1816), Adrianna Jędrzejczak, aerograf, afisz, Agata Mazuś, Agata Wolniewicz, Agata Zbylut, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akt, Akwaforta, akwaforta barwna, akwaforta kolorowana, akwaforta na papierze, akwarela, akwatinta, Albert Henry Payne, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, album skazany na plakat, Aleksandra Gisges-Dalecka, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), Alina Polak-Kalwaryjska, alkid, Alma w Goleniowie, Alpejski szczyt (1935), Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Błażejczyk, Andrzej Foryś, Andrzej Łazowski, Andrzej Tomczak, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Aneta Grzeszykowska Selfie, Anna Domaradzka, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, Anna Paszkiewicz, Anna Paszkiewicz Macierzyństwo, Anna Wojsznis, Anton Graff (1736–1813), antropomorfizacja, Antykwariat Marek Wyłupek, Archiwum Państwowe w Szczecinie, Arthur Tesmmers?, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, Artysta szkicujący w karczmie, Artysta wraz kolegą rozmawia przed wiejską gospodą, asamblaż, ASP Katowice, ASP ŁÓDŹ, August Krasicki, August Ludwig Most, Auguste Hüssener, Auguste Hüssener (1789–1877), Auguste Hüssener Bogusław X według Ludwiga Mosta, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, Autoportret artysty siedzącego i rysującego, Autoportret Ludwiga Mosta, Autoportret z profilu, Autor anonimowy, autorstwo, awers, Barbara Bałakirew, Barbara Warzeńska, Barnim XII (1549 Wołogoszcz – 1603 Szczecin), Bartłomiej Otocki Bez tytułu, Barwne komstelacje świata, Batik miodowy na gorąco, Bawarscy chłopi podczas pielgrzymki do Maria-Culm, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, Berlin, Bernardo Bellotto zwany Canaletto, Biały Wieczór (Ryga), Biblioteka Państwowa Pruskiego Dziedzictwa Kultury w Berlinie, blejtram, Bogdan Bombolewski, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bogusław X (1454–1523), Bożena Galant, Bożena Mozolewska, Bożena Wniarska, Brama do zamku Hohnstein, Britz osiedle zwane podkową, Bronisław Kierzkowski, Brzeg morza 1855, budzą się demony, Carl Blechen, Carl Friedrich August Kotzsch, Carl Friedrich Wilhelm Klose, Carl Gottlieb Peschel (1798-1879), Caspar David Friedrich, Caspar David Friedrich (1744–1840), cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, ceramika, Chłopi z okolic Chebu dekorują dom na Boże Ciało, Chłopiec klęczący tyłem na krześle, Chłopskie domy w Diessen, Christian Adolf Eltzner, Christian Ernst Stölzel, Christian Gottfried Morasch (1749–1813), Christian Gottlob Hammer, collage, COVID - 19. Weryfikacja, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", cykl „V pora roku”, Cyprian Nocoń, Czas ucieka, Czepce śląskie, Czepiec z okolic Oleśnicy i Bolesławca, Czeska karczma, Dama z Gronostajem, Danuta Korczyńska-Chudzicka (1950) Wirujący derwisze, Danuta Strzelbicka-Mazuś, Dariusz Aniołkowski, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz (Romantyczne góry. Dawnymi szlakami przez Saską Szwajcarię), Der historische Malerweg. Die Entdeckung der Sächsischen Schweiz im 18./19. Jahrhundert, Desa Unicum, dibond, dokument filmowy, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, Domy wiejskie i studnia, Dorota Kozak, doświadczać miasta, dr Agata Zbylut, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr hab. prof. US Bogdan Matławski, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, dr Zygmunt Niedźwiedź, Drawno, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, Drzewo 7, drzeworyt, Duża chałupa ryglowa w Dreźnie-Loschwitz, Dwa posłania rysunek nie datowany, Dwoje dzieci przy stole, dyr Lucjan Bąbolewski, Dziewczęce nakrycie głowy, Edmund Gomolicki, Eduard Leonhardi (1828-1905), edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, Edward Hartwig, Ela Blanka, Elżbieta Blicharska, emalia, emalia na metalu, Emanuel Messer, Emotion Loader, environment, Erazm ze Szczecina, Ernest Ferdinand Oehme (1797 – 1855), Ernest Ludwig (1545 Wołogoszcz – 1592 tamże), Ernst Fries, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, Eugen Dekkert (1865 Szczecin – 1956 Garmisch-Partenkirchen), Eugen Dekkert. Zum 70. Geburtstag des Stettiner Malers, Ewa Łyczywek-Pałka, Eysymont. Ślad na ziemi, fakturalność, falsyfikat, Ferdinand Müller według Ludwiga Mosta, Festiwal Tkaniny 2019, Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej, Figura Matki Boskiej Apokaliptycznej, Filcowanie wełny na mokro, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, Filip I wołogoski (1515 Szczecin – 1560 Wołogoszcz, film o Andrzeju Tomczaku, folklor na Pomorzu Zachodnim, Fonderia Venturi Arte w Bolonii, Fontanna z 1732 roku na tle zabudowy Rossmarkt, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak, foto Mateusz Piestrak, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, fotografia subiektywna, Fragment mozaiki na budynku ZPO DANA w Szczecinie, Franciszka Themerson, Frank Richter, Františkovy Lazne, Franz Theodor Schütt, Friedrich August Scheureck, Friedrich August Schmidt według rysunku Johanna Christiana Clausena Dahla, Fritz Johannes Modrow, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, Galeria Kapitańska, galeria Kierat w Szczecinie, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria R+, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, Gdańsk, Gdy rozum śpi, Georg Braun, Gerd-Helge Vogel, GIF, gipsoryt, gmach Akademii Leśnej, Górskie schronisko, Góry Bukowe 1970, Gospoda na Bastei, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, grawer Reinhard Krüger, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Greifswald, Grodziec, Grupa Tkacka Wątek, Grzegorz Szponar, Guido Reck, gwasz, Halina Błachnio, Handlarka ryb, Handlarz świń, Handlarze ryb, Hanna Jung, Hanna Kaszewska, Hans Christian Andersen (1805–1875), Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Hans Hollaus, Heinrich von Kleist (1777–1811), Helena Kwiatkowska, Henry Winkles, Henryk Cześnik, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ID1 Studio, ilustracja, ilustracja do dzieła Knuta Hamsuna Rosa, impast, INKU Szczeciński Inkubator Kultury, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jakub Lewiński, Jan Bujnowski, Jan Fryderyk (1542 Wołogoszcz – 1600 tamże), Jan Lebenstein, jan Powicki, Jan Tarasin, Jarmark Bożonarodzeniowy na ulicach Rixdorf, Jarosław Eysymont, Jedzący chłopiec, Jerzy Brzozowski (1928–2005) Pejzaż w owalu /, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Joann Bartosik, Joanna Mieszko, Johann Christian Hasche (1744–1827), Johann Gottlob Samuel Stamm (1767–1814), Johann Gottlob Schumann według rysunku Johanna G. Jentzscha, Johann Philipp Veith (1768–1837), Jolanta Gramczyńska (kurator 3. Zoom na Szczecin), Jon Rafman, Joseph Mallord William Turner, Józef Rivoli, Julius (Julo) Levin, Julius Friedrich Ludwig Runge, Juliusz Windorbski, Kalejdoskop zdarzeń, Kaleka o kulach, Kamień Pomorski, kamienioryt, Kamienna Brama w Uttewalder Grund, Kanapa pod Bastei, Karczma, Karl Friedrich Schinkel, karta 4, karta 49, Kasia Zimnoch, katalog dzieł Mosta, katalog Złoty wiek Pomorza, Katarzyna Słuchocka, Katedra Francuska w Berlinie 21.10.1827, Kazimierz Mikulski, Kazimierz VII (1557 Wołogoszcz – 1605 rezydencja Neuhausen koło Darłowa), Klęcząca kobieta z dzieckiem 7.02.1830, Klęczący czeladnik 14.02.1830, klub 13 Muz, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, Kobieta modląca się na klęczkach, Kobieta siedząca bokiem w prawo, Kobieta z dzieckiem w ramionach, kolaż, Kolej koło Schandau, Kolekcja Czartoryskich, kolekcja Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, kolekcje odzieżowe: Kurpiowska, kolekcjoner, kolografia, Komes w Słubicach, Kompozycja niebieska 1961, Koń i woźnica, Koń zaprzężony do kocza 1829?, Königssee, konkurs „To lubię w Szczecinie… wstaw trzy swoje zdjęcia ze sztuką w mieście...", Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kopia według Ludwiga Mosta, kościół w Weißensee, Kpt. Mirosław Folta (przedstawiciel PŻM-u), kreda, Kreuth Niemcy, Królewski Młyn w Plauensche Grund, Królewski pałac w Weesenstein, krosno, Kryspin Pawlicz, Krystyna Pohl, Krzysztof Gogol, Krzysztof Majorek, Krzysztof Pruszkowski, Krzysztof Ślachciak, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska im. Stanisława Staszica w Szczecinie, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kunstverein für Pommern, kurator Szymon Piotr Kubiak, Kurator wystawy Jolanta Gramczyńska, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, Kwiaty Polskie i Piastowska oraz Baśnie i Legendy (Bazylea), lawowanie tuszem, Lelum 1963, Lena Chmielnik, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, Leonia Chmielnik, Leonia Chmielnik (1941) Anna Paszkiewicz (1940) Bogusław X i Anna Jagiellonka, Leonia Chmielnik Dziewczyna w długiej sukni, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, litografia na papierze, litografia piórem, Loschwitz XIX/XX, Ludwig August Most, Ludwig Manzel, Ludwig Most, Ludwig Most Brama Świecka w Chojnie od strony pola, Ludwig Most Dom pod dębami na wyspie Wolin 1847 olej na płótnie własność prywatna, Ludwig Most i Theodor Oehlmann, Ludwig Most Matczyne szczęście, Ludwig Most Rysownik podczas pracy, Ludwig Most Strój kobiecy i wnętrze gospody w Lubsku, Ludwig Most Strój kobiecy i wnętrze gospody wiejskiej, Ludwig Most Widok fasady ratusza w Chojnie, Ludwig Most Wiejska gospoda w Britz, Ludwig Most Wiejska zabudowa w Rixdorf, Ludwig Most Zaułek Berlina z widokiem bocznej elewacji nieznanego gmachu, Ludwig Most Żydowski chłopiec, Ludwig Richter, Lukas Cranach (?), Lump (Piotr Pauk) i jego murale, łódzka ASP, Łoże pod baldachimem z kotarą, Łukasz Mozolewski (fotograf i filmowiec), M.A. Arnold, Maciej Szczawiński, Magdalena Abakanowicz, Magdalena Barczyk-Kurus, Magdalena Lewoc, Magdalena Soboń, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, malarz Lucjan Jagodziński, Malarz siedzący przy oknie, Malarze w gospodzie, Małgorzata Bartosik, Marek Wyłupek, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Maria Radomska-Tomczuk, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marian Nyczka (1925–1986) W porcie III, Marianowo, Marika, Marlborough Gallery, Marlena Lenart, Marta Kurzyńska, Martin Derbyshire, Martin Pechan, Marzena Borkowska, Matczyne szczęście, Matka z dzieckiem, Mężczyzna podziwiający pejzaż 25.10.1829, Mężczyzna w płaszczu przy drzwiach, Mężczyzna z dziecięcą trumienką, mezzotinta, Miasto i zamek Hohnstein, MIASTOCHODZIK, Michael Koppe, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, Miejscowość w dolinie, miejski pejzaż, miłość, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, Mittenwald (1935), młodzi artyści, Młodzieńczy portret malarza, Młyn nad górską rzeczką, MN w Szczecinie, Modląca się dziewczynka, Modląca się kobieta, Modlący się chłopiec, Modlący się mężczyzna z kapeluszem, Monika Frankowska-Makała, Monika Sosnowska, Monitorowanie24, monotypia, most zwany Hegereiterbrücke, Motyle i Hafty Łowickie (Berlin), motyw na obrazie Śląskie schronisko górskie, mozaika na elewacji kina Kosmos, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe Szczecin, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Nad Odrą (Próżniak), Nagroda Artystyczna Miasta Szczecina, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, Natalia Wąsik, Nawarstwienie 1976, nie datowany, Niedzielna wycieczka w ogrodzie gospody, Niedzielny spacer, Nostizsche Gallerie, Nowe brzmienie big beatu, Nowy Jork, Nowy Młyn w Plauensche Grund, Nyczka. Miasto kobiet, Obecność, obraz, OBRAZOWNIA Joanna Woźna, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, Oczekująca, odwrocie, Off Marina, Ogród tawerny, Ojciec tańczący z synkiem, około 1800, Olaf Deriglasoff, Olaf Tausch, olej, olej na papierze, olej na płótnie, Olga Iwaszkiewicz, oliwkowy papier, ołówek, ołówek na papierze czerpanym, ołówek na papierze welinowym, Open Heart Warrior, Opisy warsztatów, Opo-wieści o sztuce, ortret siedzącego Michaela Koppe, Ostatnia ryba, Ostrzyca, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Pałac Leszczyca-Sumińskiego, Panorama Alp, Panorama doliny Łaby w okolicy Bad Schandau w stronę południową, Panorama doliny Odry i Szczecina ze skraju Puszczy Bukowej w Zdrojach, Panorama Karkonoszy z sylwetką Jeleniej Góry, Panorama Legnicy, Panorama portu i miasta od północy, panorama Szczecina, Panorama wsi Weißensee, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, papier czerpany welinowy, papier welinowy, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, Pasażer czekający na zaokrętowanie, pastele, Pasterki alpejskie, Patchworkowe sztuczki, Paul Holz, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, Pęd winorośli, pejzaż, Pejzaż górski z karczmą w Bukowcu, Pejzaż karkonoski w stronę Sobótki, Pejzaż w świetle księżyca 1869, Pejzaż z drzewem i skałami koło Loschwitz, Pejzaż z Sudetów 1835, Perspektywa Kleine Domstrasse (obecnie ul. Mariacka) w stronę kościoła św. Jakuba, Perspektywa Kleine Domstrasse (obecnie ul. Mariacka) w stronę kościoła św. Jakubam, Peter Paul Most, Piec w schronisku, pióro, Piotr Bałakirew, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, Plastyka szczecińska 1945–2020, Plauensche Grund koło Drezna, Plaża w Ahlbecku 28.07.1868, Plaża w Heiligendamm, podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, Podróżnicy po Saskiej Szwajcarii w łodzi naprzeciw Schandau, Podsłuchiwana randka, Podstawy haftu krzyżykowego, Podwórko przy ul. Piotra Ściegiennego, Polelum 1962., polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, Pommersches Landesmuseum, Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie, pomnik Braterstwa Broni Żołnierzy Polskich i Radzieckich, Pomnik św. Jana Nepomucena, Pomorski artysta biedermeieru, Pomorski artysta epoki biedermeieru., Pomorskie Muzeum Krajowe w Greifswaldzie, Pomorskie Stowarzyszenie Sztuki (Kunstverein für Pommern), Popiersie Bogusława X, Port IV, Portret Barnima XII, Portret Bogusława X, Portret Elżbiety Brunszwickiej, portret Fanny Beer, Portret malarza w futrze, Portret Martina Richtera, Portret matki, Portret rodzinny, Portret stojącego Michaela Koppe, Portrety Eryka II i Kazimierza VII z serii szkiców portretowych, Portrety Filipa I i Jana Fryderyka, posłuszeństwo, Postać męska w stroju z Sudetów, poster, Pötschke według Ludwiga Mosta, Powroźnicy przy pracy, Prace Doroty Piechocińskiej, Prace Grzegorza Myćki, Prace Joanny Bartosik, Prace Łukasza Drzycimskiego, Prace Oli Szmidy z instrukcją odbioru, Prace Olka Pujszo, Prace Poli Augustynowicz, pracownia malarstwa prof. Stefana Wegnera, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, Prasłowianka I, Prasłowianka II, prawo i sztuka, prezes DESA Unicum, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Promenada około 1850 roku, Przełęcz Lueg koło Salzburga, Przestrzenie, Przydrożny krucyfiks, PŻM, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, ratusz w Anklam, recenzja filmu, reprodukcja w: Otto Holtze, rerwers, restauracja Chief w Szczecinie, Restauracja na Bastei, reż. Marek Osajda, Robotnik podnoszący deskę 14.02.1830, Rodzina na spacerze, Rodzina rybacka na plaży, Roman Opałka, Rybak i jego żona przy pracy przed domem, Rybak z profilu, rycina reprodukcyjna, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek ołówkiem na papierze czerpanym welinowym, rysunek piórem i pędzlem, rysunek w szkicowniku nr 6, rysunek w szkicowniku nr II, rysunek węglem, rysunki Gryfitów, Ryszard Kiełtyka, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, rzeźby granitowe, SalonSztuki.net, Saska karczma z kręgielnią, scena rodzajowa, Scena w karczmie, Sceny z życia rybaków, schronisko Hampelbaude (obecnie Strzecha Akademicka), Schronisko i kaplica na Śnieżce, Schronisko Peterbaude i szałas w Karkonoszach, sepia, serigrafia, sitodruk, Siusiający wałach, Skały Bastei koło Rathen, Skamieliny (fragment) 1990, Skubas, Ślady IV, Śląskie schronisko górskie, Ślubuję ci wierność, Sławomir Lewiński mozaika w holu Dworca Głównego, Sławomir Lewiński., słup Szymon, Słupca, Smart Metering, Smocking czyli manipulowanie tkaniną, solarigrafia, Sonia Wojtysek, Sprzęt rybacki 28.07.1850, Städtische Sammlung Freital, staloryt, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stanisław Krzywicki wieloletni dyrektor Książnicy Pomorskiej, Stanisława Dobrzeniecka-Żyłkowska, Statki w porcie – nabrzeże załadunkowe, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stojący hutnik, Stowarzyszenia Zachęta Sztuki Współczesnej w Szczecinie, stowarzyszenie Czas Przestrzeń Tożsamość, Stowarzyszenie Media Dizajn, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, studium, Studium do obrazu Matka z dzieckiem, Studium gościa siedzącego za stołem, Studium kelnera, studium ołówkiem na papierze, studium postaci do obrazu Wieczorna modlitwa czeskich chłopów, Studium studenta, Studium widoku ze Wzgórza Kupały na Golęcinie, światłocień, Sydonia z rodu Borków, sygnatura, sygnatura Mosta, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, szary papier czerpany, Szczecin, Szczecin 15.06.2016, Szczecin 2020, Szczecin. Widok z Wałów Chrobrego, Szczeciner, Szczecińska Agencja Artystyczna, szczecińskie Muzeum Miejskie(Stadtmuseum), szkic do kompozycji Kolegium prasowe, Szkic rzeźby Dioskura od tyłu (1829?), Szkice do portretu Michela Labarziena, Szkice głów męskich, szkice na kartach 5 - 8, Szkicownik 1, Szkicownik nr 1, Szkicownik nr 2, Szkicownik nr 3, Szkicownik nr 7, Szkicownik nr II i VII, Szkicownik nr VI, Szkicownik nr VII, Szkicownik nr XIV, Szkicownik VI, Szkicownik VII, szkicowniki Mosta, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Eysymont, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, teki studiów Ludwiga Mosta, tempera, Teresa Pągowska, Teresa Wurtinger z Witkowic, Tharandt, Theodor Gerhard, Tkanina 3D, Tomasz Lazar Sea of Trees, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Towarzystwo Historii i Starożytności Pomorza (Gesellschaft für Pommersche Geschichte und Altertumskunde), Towarzystwo Miłośników Muzeum Narodowego w Szczecinie, Trafostacja Sztuki, Tragarz mleka Feitus Landthaler, trzy różne sposoby licytowania, tusz, Twierdza Königstein z widokiem na Lilienstein, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, Tymoteusz Lekler, Tyrolska scena rodzinna, ugier, Urodziny dziadka, video art, Vintage art, W Dinkelsbühl, W tonacji złotej 1984, wadium, Walking Figures, Walkowska Wydawnictwo, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, Watzmann, Wąwóz w okolicy Loschwitz z widokiem na Łabę 1833, według obrazu Ludwiga Mosta, Wędrowiec na tle pejzażu Karkonoszy, węgiel, Weimar Neues Museum, Wejście do Plauensche Grund podczas pomiaru rzeki Weisseritz, Werner Liersch, wernisaż, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Wernisaż Kolektywu ILU NAS JEST 1.501.2020 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Weronika Raczyńska, wg obrazu Jana Steena, wideo, wideo art, Widok Bad Schandau, Widok Berlina z dachu Altes Museum 1830, Widok doliny Odry z sylwetką Szczecina od północy, Widok hotelu Scholastyka nad Achensee, Widok klasycystycznej budowli (1825/1826), Widok Konotopu 1835, Widok krajobrazu z kościołem, Widok miasteczka Hohnstein, Widok mostu Bastei z drogi do Wehlgrund, Widok na dolinę Łaby 1863, Widok od południowego wschodu, Widok od ul. Sołtysiej, Widok Podzamcza w Szczecinie w kierunku kościoła św. św. Piotra i Pawła, Widok Rossmarkt (obecnie pl. Orła Białego), Widok skał Bastei od strony gór, Widok Starego Miasta z kościołem św. Jana w Szczecinie, Widok sygnaturki kościoła św. św. Piotra i Pawła w Szczecinie, Widok Szczecina od południa, Widok Szczecina z lotu ptaka od wschodu, Widok Szczecina z lotu ptaka od zachodu, Widok Szczecina za nabrzeża Odry od północy, Widok Szczecina zza wałów fortecznych od północy, Widok targu rybnego na staromiejskim nabrzeżu, Widok z Łasztowni na Stare Miasto, Widok z wozu i szkic wozu podróżnego, Widok zamku Chojnik, Widok ze Szczecina na Kępę Parnicką, Widok ze Wzgórza Kupały na Golęcinie w stronę Szczecina, Wieczór na bałtyckiej plaży 1845?, Wieczór na bałtyckiej plaży 1879, Wiejski kościół i wiatrak w Weißensee oraz studia drzew, Wietrzny nastrój pod Alpami (1930), wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Bormes (1887–1958), Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Witraż z tkaniny, Włodzimierz Pawlak, Wnętrze chaty rybackiej, wnętrze cukierni firmy Koch (1993), Wnętrze izby w Szprotawie, Wodospad Kamieńczyka, Wodospad Szklarki, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, Wspomnienie z Kreuth, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, wykłady z zakresu historii sztuki, wykonywanie kwiatów z filcowanej wełny, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, z Górnego Wiku (Ober Wiek), z Kępy Parnickiej (Silberwiese), Z Kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich („Wielość porządków. Od Cybisa do Strzemińskiego”), z Łasztowni (Lastadie), Żabnica, Zachęta Sztuki Współczesnej, Zagórów, Zakończona gra o zwolnienie z zapłaty, zakup z limitem ceny, Zamek Chojnik, Zamek Hohnstein, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zamek w Karpnikach, Zamek we Wleńskim Gródku, Zarys grzbietu Rudaw, Zarys widoku ze Wzgórza Kupały na Golęcinie w stronę Szczecina, Zbigniew Gonczaruk były dyrektor przedsiębiorstwa „Sztuka Polska”, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz, zdjęcie archiwalne w MNS, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, Zgrupowanie w tonacji niebieskiej, złoty podział, złoty prostokąt, Zofia Jadwiga Brunszwicka(1561–1601), Zofia Zdun-Matraszek., żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia, ZPAF O/Szczecin, ZPAP, ZPAP O/ Szczecin, ZPAP w Szczecinie, ZPO DANA, ZPO OdrA i Inotex w Szczecinie, ZUT-u w Szczecinie
+Więcej
Trwa ładowanie