Z Polski i innych krajów Europy (ze specjalnym udziałem grupy greckich artystów z Krety!) 140 artystów w 350 wybranych dziełach o różnorodnym sposobie obrazowania artystycznego (malarstwo, grafika warsztatowa i komputerowa, akwarela, rysunek, fotografia, techniki mieszane i własne, kolaż, tkanina artystyczna, batik, druk na tkaninie, mozaika, rzeźba w drewnie i glinie, ceramika, performance, instalacja) na III Międzynarodowym Przeglądzie Sztuki „Od gór Po morze” w pałacu Siemczyno prezentują „Artystyczny Wieloświat”. Uniwersalnym językiem sztuki współczesnej odważnie eksplorują i odkrywają najważniejsze składowe pogubionego „człowieczeństwa”!
Marcin Paprota, Dokąd teraz, olej, 150 x 220 cm, 2016Jeśli tylko zechcą, ludzie mogą zmienić wszystko. Musimy tylko przestać udawać, że nie mamy na nic wpływu. Wydostać się z kolein, którymi podążamy przez życie. Centrum naszego świata musi być na powrót człowieczeństwo. Joe Strummer
Artystyczny Wieloświat
Anna Bożena Dończyk-Gajos, Cykl prac: Zakodowane kobiety, Ideał kobiety I,płaskorzeźby: odlew z brązu, drewno lipowe, ceramika, szkło, kamień granit, płyta PCV, 40 x 40 cm, 2019
Artysta z prawdziwego zdarzenia tworzy indywidualny Wszechświat, który rządzi się własnymi prawami. Jego twórcza energia, przeżycia i myśli, pragnienia i uczucia, sposób postrzegania i postępowania stają się składnikami materii artystycznej, w której pasja i autentyczność, warsztat pracy, oryginalność i potrzeba eksperymentu prowadzą do powstania dzieła. Dzieła, które rzeczywiście inspiruje, pobudza do refleksji, a czasami zmienia rzeczywistość i nasz sposób postrzegania świata. III Międzynarodowy Przegląd Sztuki „Od gór Po morze” 2025, którego wernisaż odbył się 24 maja tego roku umożliwił odbiorcy nadzwyczajną sposobność poznania nie jednego Wszechświata, lecz 140!
Anna Mielniczyk, Różą krzyknął, pigmenty w mediach olejnych, 70 x 70 cm, 2025To niezwykle trudne i jednocześnie fascynujące zadanie kuratorskie – móc dokonać oglądu tak wielu Wszechświatów, które swą wieloaspektowością tworzą skomplikowany zbiór estetycznych faktów. Analiza 350 wybranych dzieł 140 artystów z Polski i Europy o różnorodnym sposobie obrazowania artystycznego (malarstwo, grafika warsztatowa i komputerowa, akwarela, rysunek, fotografia, techniki mieszane i własne, kolaż, tkanina artystyczna, batik, druk na tkaninie, mozaika, rzeźba w drewnie i glinie, ceramika, performance, instalacja) wymagała przeprowadzenia swoistego rodzaju kwerendy, by móc znaleźć lub nie wspólny mianownik formalny i tematyczny, i by w końcu możliwe było stworzenie idei wystawy.
Wiesława Markiewicz, z cyklu Żywioły, Woda, olej na płótnie, 120 x 100 cm, 2015III Międzynarodowy Przegląd Sztuki „Od gór Po morze” 2025 to Artystyczny Wieloświat zbudowany z wielu Wszechświatów, w których odnajdziemy kontynuację motywu ubiegłorocznej edycji – krytyczną ocenę procesów zachodzących we współczesnym świecie, które wpływają na kondycję człowieka. To nie wszystko.

Tworząc wystawę ze zbioru dzieł artystów, którzy sami zgłosili wybrane przez siebie prace dowiadujemy się, w jaki sposób poszukują odpowiedzi na postawione w 2024 roku pytanie – czy zdążymy zbudować nasz świat na nowo? Okazuje się, że jest to możliwe. Tak, lecz przedtem musimy zmienić siebie… i artyści wskazują nam drogę!
Żyjemy w apokalipsie, a późny kapitalizm to totalna rozwałka. Mateusz Górniak
Magdalena Król, Everything that was supposed to last, akryl, technika własna, 100 x 150 cm, 2025Jak poradzić sobie ze współczesnością? To pędzący na oślep świat, w którym tyrania czasu odciska swoje piętno na człowieku. Gnamy wraz z nim, a jednak… niektórym udaje się zatrzymać i zadać pytania: kim jestem i jaki jestem, co ja tu robię, czego chcę i potrzebuję, jak chcę żyć, czego żąda się ode mnie, co chcę dać innym? „Ja” oddzielne i „ja” społeczne – jak i kiedy je rozdzielić, w jaki sposób je połączyć, by żyć prawdziwie i pozostać sobą? Wydaje się, że powstała paląca potrzeba uaktualnienia, a wręcz redefinicji fundamentalnego pojęcia „człowieczeństwa”. Tegoroczna ekspozycja rejestruje takie próby w sztuce współczesnej. Barometr artystycznej narracji odnotowuje niepokojące zmiany i konsekwencje za tym idące. Artyści trzeciej edycji Przeglądu uniwersalnym językiem sztuki odważnie eksplorują i odkrywają najważniejsze składowe pogubionego „człowieczeństwa”. By ukazać światu wszystko to, co zakryte, proponują terapię przez sztukę. Czyż Leonardo da Vinci nie stwierdził, że Wszelka nasza wiedza ma początek w naszych zmysłach? Twórczość (artystyczna) jako pokarm dla ducha zdaje się być najlepszym rozwiązaniem.
Renata Całka, Seeker, olej, technika mieszana, 180 x 90 cm, 2021Tegoroczna prezentacja różnorodnych stylistycznie i tematycznie dzieł współczesnych artystów jest zaproszeniem do osobistej autorefleksji – na wielu poziomach. Pytań jest wiele. Jakim językiem mam się posługiwać, by być zrozumianym, skoro słowa tracą swe podstawowe znaczenie? W jaki sposób mam formułować swoje myśli, żeby być wysłuchanym? Jakie są we mnie uczucia i emocje? Jak o nich mówić, gdy inni myślą tylko o sobie? Jak reagować na to, co mnie spotyka w czasach nadmiernej tolerancji i akceptacji zła? Jak postępować w stosunku do innych, gdy coraz trudniej jest budować prawdziwe relacje międzyludzkie? „Człowieczeństwo” to nie tylko bycie człowiekiem, ale również sposób, w jaki człowiek się zachowuje, jakie wartości reprezentuje i jak traktuje innych.
Joanna Kaczmarczyk, Droga, technika własna, tkanina artystyczna, 130 x 180 cm, 2020W kilkunastu salach Pałacu Siemczyno stworzyliśmy 13 galerii: Cogito, Energii Twórczej, Przechodnią, Quo Vadis, Refleksji Osobistej, Pochwały Natury, Legend, Marzeń i Wspomnień, Feminas, Okrągłą, Silva Rerum (Długa), Grecką, Wieczornej Zadumy, Sekretów Osobnych. Każda z nich, o rozmaitych formach obrazowania artystycznego, uruchomia mozaikę narracji o współczesności, o „człowieczeństwie”, lecz dopiero wszystkie razem tworzą Artystyczny Wieloświat i stanowią całość. Różnorodność artystycznych postaw estetycznych, etycznych i moralnych sprowadza się do wspólnego mianownika – sztuce zależy na prawdziwym człowieczeństwie.
Agata Urbańska-Krasowska, tryptyk: Przeszłość, Teraźniejszość, Przyszłość, olej, 80 x 110, 100 x 110, 80 x 110 cm, 2025Novum trzeciej edycji Przeglądu jest udział artystów Kreteńskiego Związku Artystów Greckich, którzy prezentują swoją sztukę pod kuratorską opieką Magdaleny Melissourgakis-Wozniak. Nawiązana współpraca zaowocowała liczną reprezentacją dzieł artystów z odmiennej przestrzeni kulturowej, dzięki którym polski, i nie tylko, odbiorca ma szansę na kontakt z grecką sztuką współczesną. Ich dzieła znalazły swoje miejsce w specjalnie stworzonej Galerii Greckiej.
Soula Rasidaki, Zabytkowe drzwi II, akryl i mozaika na desce, 50 x 70 cm, 2021
Ellen Weijers-Gigourtaki, Stonebrides, druk na płótnie, 50 x 65 cm, 2019
Magdalena Melissourgaki-Woźniak, Zatracenie, technika mieszana, 100 x 100 cm, 2023Warto podkreślić, że zasady uczestnictwa w tegorocznej edycji Przeglądu pozostały niezmienne. Regulamin zagwarantował artystom wolność wypowiedzi artystycznej, równość wszystkich artystów oraz braterstwo, które wyraża się szacunkiem dla twórczości każdego twórcy. Odrzuciliśmy założenia konkursu i w konsekwencji współzawodnictwa artystów. Uważamy, że otwarta formuła jest interesującą ofertą dla artystów i atrakcyjną propozycją dla odbiorców. Dodatkowo generuje postawy autentycznego zaangażowania samych artystów i wszystkich tych, którym rzeczywiście zależy na realizacji tego właśnie projektu. Ma to duży wpływ na powodzenie Przeglądu i jego moc społecznego oddziaływania.
Dominika Rumińska, Cyrkówka Mimi i jej żonglujące króliki, rzeźba, glina, 38 x 50 x 23 cm, 2024Dzięki wsparciu finansowemu, zaangażowaniu logistycznemu oraz organizacyjnemu: Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, Powiatu Szczecineckiego, Gminy Borne Sulinowo, Gminy Czaplinek, Henrykowskiego Stowarzyszenia w Siemczynie i rodzinie Andziaków – właścicieli Pałacu Siemczyno realizacja tego unikatowego projektu była możliwa.
Marzena Sroczyńska-Gudajczyk, Koncert na zakopiańską nutę II, olej, 100 x 100 cm, 2017Dzięki niezwykłemu zaangażowaniu artystki, liderki i prezeski Stowarzyszenia „Stacja Kultura” Borne Sulinowo – Ginie Malinowski, Artystyczny Wieloświat. III Międzynarodowy Przegląd Sztuki „Od gór Po morze” 2025 został zrealizowany profesjonalnie i z rozmachem.
Katarzyna Żabińska-Sikorska, Płaskie – wypukłe I, technika własna mieszana, wełna, filc, 110 x 150 cm, 2024
Wydarzenie zostało objęte patronatem honorowym: Ambasady Grecji w Warszawie, Wicemarszałkini Województwa Zachodniopomorskiego – Anny Bańkowskiej, Marszałka Województwa Wielkopolskiego – Marka Woźniaka i Marszałka Województwa Dolnośląskiego – Pawła Garncarza.
Jacek Bernaś, Od krytyka, linoryt, 13 x 18 cm, 2023III Międzynarodowy Przegląd Sztuki „Od gór Po morze” 2025. Artystyczny Wieloświat dowiódł, że na Pojezierzu Drawskim, w sercu Zachodniopomorskiego, w barokowym pałacu powstała po raz kolejny oryginalna przestrzeń wystawiennicza dla sztuki współczesnej.
Robert Bartel, Preta, rzeźba, korzenie, drewno, skóra, mosiądz, stal, kamień polny, 170 x 300 x 80 cm, 2025
Projekt wzbudza coraz większe zainteresowanie środowisk artystycznych w kraju i zagranicą – inspiruje i prowokuje, stawia pytania i pobudza do refleksji, a wszystko po to, byśmy byli szczęśliwi i mądrzejsi, a nasz świat lepszy i piękniejszy.
Paweł Owsianny, Integracja, tkanina unikatowa, tryptyk, 100 x 300 cm, 2025Mimo wszystko i na przekór…
Komentarze