Gdy rozum zawodzi, a lękiem i niepewnością karmiony jest człowiek, ratunkiem staje się wiedza zawarta w ezoteryce, mitach i symbolach o różnej proweniencji. Wszechświat jest cudem, a zarazem wielką i nieodgadnioną tajemnicą. To budzi podziw, a jednocześnie napawa lękiem i niepewnością. Wszechświat ma jednak swój wewnętrzny porządek, który pozwala żyć. Mity, wierzenia i symbole są duchowymi metaforami mocy człowieka, a które z nich są najciekawsze dla artystów? Jakie prawdy chcą przed nami odkryć?
„Mity są metaforami duchowych mocy człowieka, a te same moce, które przenikają nasze życie, przenikają też życie wszechświata” (Joseph Campell)
Agnieszka Chmura-Wieczorek w „Maskach”, które pochodzą z cyklu „Ikony” rozważa wpływ filozofii ikon i ich symboliki na życie współczesnego człowieka.
Agnieszka Chmura-Wieczorek, Ikona przeszłości, ceramika, 37 x 40 x 10 cm, 2023. Fot. Agnieszka Chmura-WieczorekJacek Bernaś w świetnym kompozycyjnie i perfekcyjnym technicznie drzeworycie „Sköll połyka Słońce” przywołuje historię z mitologii nordyckiej, w której jeden z braci pod postacią wilka codziennie próbuje połknąć Słońce, by mógł nastąpić Ragnarök – zagłada wszystkiego. Tylko w ten sposób powstanie nowy świat bez wojen i przemocy.
Jacek Bernaś, Skoll połyka Słońce, drzeworyt 30 x 22 cm, 2023. Fot. Jacek BernaśRzeźba ceramiczna Joanny Hajduk ma kształt dużego i ciężkiego naczynia, wazonu. Przez swoją odmienność, chropowatość „niedoskonałości” materii jest interesujący i przykuwa uwagę. Co kryje pod swoją surową powłoką, czy tak jak człowiek swoją delikatność i wrażliwość?
Tymon Adamczak, Merkaba, akryl na płótnie, 90 x 90 cm, 2023. Fot. Tymon AdamczakTymon Adamczak wizualizuje „Merkabę”, czyli pole energetyczne składające się ze świętych figur geometrycznych. Umożliwią one doświadczenie jedności umysłu, ciała i serca, aby w pełni dokonać samorealizacji w życiu na Ziemi. Każdy poprzez medytację może aktywować swoją Merkabę. Tak czynił Tomasz Trembicki swoją wizualizacją „Medytacji” i Monika Najmowicz „Ogniem przemiany”.
Monika Najmowicz, Ogień przemiany, technika własna, 100 x 80 cm, 2022. Fot. Monika NajmowiczSwoje obrazy oprawili drewnem ze spalonego starego domu. Ogień oczyścił miejsce, strawił to, co było zbyteczne. Na jego zgliszczach zbudowali swój nowy dom.
Tomasz Trembicki, Medytacja, technika własna, 110 x 80 cm, 2024. Fot. Tomasz TrembickiZwrot ku sobie, ku drugiemu człowiekowi i ku wzajemnym relacjom pozwala na ponowne budowanie sensu istnienia w świecie chaosu i nieustannych zmian. Choć nie jest to łatwe, na szczęście wciąż możliwe.
„Kochajmy przyrodę, bo dzięki niej coraz lepiej rozumiemy sztukę” (Vincent van Gogh)
Magdalena Piwko-Chudzik, Zimowy dąb, linoryt, 70 x 100 cm, 2023. Fot. Magdalena Piwko-ChudzikNa płótnie i kartonie, na tkaninie, na zdjęciu i w ceramice artyści prezentują swoją potrzebę kontaktu z naturą. Czy to będzie nieujarzmiona i dzika natura koni Pawła Skalskiego, czy Magdaleny Piwko-Chudzik moc znakomitego linorytu „Zimowego dębu” jako drzewa mocy i życia – formy objawienia „boskości” człowieka. Moc i energię prezentuje wielkoformatowa „W przestrzeni głębi” Małgorzaty Bucy. Wspomnienia pełne estetycznej przyjemności powstały po wizytach w ogrodzie Carli Malec „Malowane mrozem” i Anny Szczecińskiej w „Ogrodzie I”.
Aleksandra Adamczak, Wiosna, akryl na lnianym płótnie, 200 x 100 cm, 2024. Fot. Aleksandra AdamczakProsta radość w oczekiwaniu na ulubioną porę roku, jak syntetycznie zobrazowana „Wiosna” Aleksandry Adamczak, czy też zapis malarski nowoczesnego i dynamicznego „Pejzażu niepraktycznego” Natalii Szynal lub pastelowe „Ptaki w ogrodzie” Agaty D. Mazuś.
Iwona Bis, Wiatraki, akryl na płótnie, 35 x 55 cm, 2003. Fot. Iwona BisZmiany w naturalnym krajobrazie, które wynikają z ingerencji człowieka zauważa Iwona Bis w „Wiatrakach”.
Violetta Książkiewicz, Był las, olej na płótnie, 100 x 70 cm, 2014. Fot. Violetta KsiążkiewiczNie zabraknie też krytycznego komentarza o bezmyślnej działalność człowieka Violetty Książkiewicz „Był las”, a także ciekawie zilustrowany dwoma rysunkami Adriana Lewkowicza proces obumierania kwiatów – „Stopienie” i „Grawitacja”. Wszystkie zobrazowania, które oglądamy na wystawie, są formą apoteozy przyrody.
Adrian Lewkowicz, Stopienie, rysunek, 50 x 70 cm, 2023. Fot. Adrian Lewkowicz„A tę pamiątkę przywiozłam ci –/ z życia jak sen, z księżycowego wybrzeża,/ z miejsca, w którym nie ma zegarów” (Margaret Atwood)
Bożena Mozolewska, Podróżując, olej na płótnie, 120 x 70 cm, 2019. Fot. Bożena MozolewskaUroda świata, niezwykłość krajobrazów, odmienność kultur, łatwość przemieszczania się i możliwość oderwania się od problemów dnia codziennego jest zaproszeniem do podróżowania na lądzie, wodzie i w powietrzu. Wspomnienia, spontaniczne zapisy malarskie „Podróżując” Bożeny Mozolewskiej pozwalają zachować nastrój i uczucia pełne barw i pogody.
Monika Plewka, Zapis podróży 1, technika własna, 50 x 50 cm, 2024. Fot. Monika PlewkaZapamiętany kadr z lotu ptaka na dziewiczy jeszcze krajobraz uchwyciła w formie ciekawej faktury, wykonanej techniką własną, w „Zapisie podróży 1” Monika Plewka.
Violetta Tarka, Metamorfoza na Wałach Chrobrego, akryl na płótnie, 80 x 60 cm, 2023. Fot. Violetta Tarka
Czasem pojawia się pragnienie zmiany miejsca – symbolu miasta, jak „Metamorfoza na Wałach Chrobrego” Violetty Tarki. Piękno polskiego krajobrazu dokumentuje malarsko Dorota Popowicz-Majewska w „Wietrze od morza. Ustka”, a Magdalena Włodarczyk w „Krywań o zachodzie słońca 2” – jeden ze szczytów Tatr po słowackiej stronie. Nie zabraknie również urokliwych zakątków innych niż polskie – czy to będzie gmina hiszpańska „Zarra” z cyklu „El pueblo” Natalii Sroki i fragment starej uliczki w „Barcelonie III” Mariusza Iljasiuka, czy widok z okna na dachy „Gdzieś tam w Canterbury I” w Anglii Sylwestra Żarczyńskiego.
Sylwester Żarczyński, Gdzieś tam w Canterbury I, akryl na płótnie, 80 x 100 cm, 2013. Fot. Sylwester ŻarczyńskiInne całkiem światy zamyka w ceramice Anna Jarosz. Jej pełna detali, niuansów barwnych i kształtów „Rafa” urzeka dynamizmem kompozycji i kunsztem wykonania, oddając w pełni esencję kształtu podwodnego życia.
Anna Jarosz, Rafa, ceramika szkliwiona, 2023. Fot. Gina MalinowskiPełne uroku, ruchliwe i towarzyskie rybki zaprezentowała graficznie w przejrzystej kompozycji „Gupiki” Michalina Owsiana.
Joanna Hrk, W podróży, akryl na płótnie, 70 x 50 cm, 2023. Fot. Joanna HrkW pełnej ciszy zanurzony jest syntetyczny obraz doświadczeń Joanny Hrk „W podróży”. Uwagę przykuwają niezwykłe prace Dany Owczarek: „My i wy” oraz „Moja przystań”, w których artystka połączyła art quilt (sztuka pikowania) z kolażem i stworzyła obiekty artystyczne wysokiej klasy.
Dana Owczarek, My i wy, quilt, 114 x 92 cm, 2022. Fot. Dana OwczarekPotrzebujemy wspomnień, pamiątek – obrazów w pamięci, które przynoszą ulgę, ukojenie i upragniony spokój z nadzieją na lepsze jutro.
C.d.n.
Komentarze