Wystawy

„Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem” i wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”

14 grudnia 2017 - Jolanta Gramczyńska

Zdzisław Beksiński, W4, 1995, akryl na płycie pilśniowej, Kolekcja Muzeum Historycznego w Sanoku

Na szczęście! Do końca 2017 można jeszcze obejrzeć kameralną, lecz niezwykle udaną wystawę w Muzeum Sztuki Współczesnej przy ul. Staromłyńskiej 1 w  Szczecinie.  Człowieku śpiesz się! I jeszcze jedno – prezentowane dzieła wróciły jesienią z ekspozycji w Polish Museum of America w Chicago – Zdzisław Beksiński „A Tale Told by Shadows” – pierwszej oficjalnej prezentacji dzieł tego artysty w USA. Koniecznie obejrzyjcie świetny film! I jak tu było nie pójść na wystawę mimo szczerej niechęci do artysty Zdzisława Beksińskiego?

Czy lubisz Beksińskiego?

Osobiście nie lubię Beksińskiego. Te słowa cisną mi się same na usta, gdy słyszę jego nazwisko. Dla jasności – nie lubię Zdzisława Beksińskiego jako człowieka. Historia jego życia jest nieszczęśliwa, a tragiczne losy rodziny budzą wręcz grozę. Uważam, że  odpowiedzialność za jej losy i za zło, które się działo w dużej mierze ponosi właśnie artysta. Tak to postrzegam.

Jak oceniam wystawę „Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem”?

Jeżeli dobrze pamiętam to pierwszy, ale i ostatni raz (tak postanowiłam) oglądałam obrazy Zdzisława Beksińskiego właśnie na wystawie w Szczecinie. Z dużym sceptycyzmem i niechęcią wybrałam się na wystawę do MN w Szczecinie. Magnesem była informacje o filmie w postaci wirtualnej galerii obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, by dzięki grafice 3D i okularom VR można było pełniej zanurzyć się w metafizycznej atmosferze dzieł mistrza. Byłam ciekawa w jaki sposób można wykorzystać obraz do stworzenia przestrzeni wielowymiarowej bez uszczerbku dla dzieła. Twórcami tej wirtualnej galerii jest 11th Dimension. Drugą ważną informacją o tej wystawie było to, że obrazy, które można oglądać w Szczecinie, wróciły we wrześniu tego roku z ekspozycji w Polish Museum of America w Chicago – Zdzisław Beksiński „A Tale Told by Shadows” – pierwszej oficjalnej prezentacji dzieł tego artysty w USA.

Przed wejściem na wystawę w MN w Szczecinie Przed wejściem na wystawę w MN w Szczecinie, listopad 2017

Ku mojemu zaskoczeniu nie weszłam na wystawę za pierwszym razem, a była to niedziela. Długa kolejka do kasy, a potem czekanie, by obejrzeć film. Postanowiłam przyjść innego dnia, co też uczyniłam niebawem. Z przyjemnością jednak stwierdziłam, że to rzadki widok w tej właśnie przestrzeni wystawienniczej naszego muzeum przy ul Staromłyńskiej. Kiedykolwiek byłam tu wcześniej to najczęściej byłam sama. Ale… Zajrzałam do środka i ucieszyło mnie to, co zobaczyłam. Sala na parterze zanurzona była w ciepłym półmroku i wypełniona oglądającymi. Chciało się wejść dalej.

Przy wejściu na wystawę " Beksiński – ciemna strona człowieka" MN w Szczecinie, 2017 Przy wejściu na wystawę ” Beksiński – ciemna strona człowieka” MN w Szczecinie, 2017

Ekspozycję podzielono na dwie części. W pierwszej (w tej większej) zaprezentowano obrazy Zdzisława Beksińskiego. Zrezygnowano z górnego oświetlenia na rzecz punktowego, przypisanego każdemu obrazowi oddzielnie. To strzał w dziesiątkę. Kameralny nastrój sprzyjał koncentracji, bo przecież na obrazach Beksińskiego dzieje się, oj dzieje się nie mało! Prac wystawiono nie więcej niż dziesięć. I bardzo dobrze. Pokazano cztery prace z lat 70. i początku lat 80. XX wieku prezentujące realizm fantastyczny. Był to niezwykle ważny okres w życiu artysty – pierwsze prawdziwe sukcesy w kraju i zagranicą, pierwsze poważne i prestiżowe wystawy. Dzięki zarobionym pieniądzom artysta mógł przenieść się wraz z rodziną z Sanoka do Warszawy i całkowicie oddać się twórczości.

Fragment AD 76, 1976, olej na płycie pilśniowej, Muzeum Historyczne w Sanoku Fragment AD 76, 1976, olej na płycie pilśniowej, Muzeum Historyczne w Sanoku

Kilka obrazów z końca wieku XX i początków XXI – łącznie z tym namalowanym w 2004 roku, na kilka miesięcy przed tragiczną śmiercią artysty.

Zdzisław Beksiński i jego ostatni obraz z grudnia 2004 roku, E7, olej na płycie pilśniowej, Kolekcja Muzeum Historycznego w Sanoku Zdzisław Beksiński i jego ostatni obraz z grudnia 2004 roku, E7, olej na płycie pilśniowej, Kolekcja Muzeum Historycznego w Sanoku

Cieszę się bardzo, że wystawa, na której zaprezentowano obrazy tego artysty była kameralna i przez to atrakcyjna dla mnie. Wystawa pokazuje w pigułce najważniejsze i najbardziej charakterystyczne cechy twórczości Beksińskiego. Przez swą wielkość nie epatuje nadmiernie nihilizmem emocjonalnym, grozą czy przejmującym lękiem. Zainteresowanych zainspiruje zapewne do poszukiwań, a obojętnych lub przeciwników tego rodzaju twórczości nie zrazi całkiem.

W trakcie oglądania „De Profundis – Beksiński VR”, MN Szczecin, 2017

W drugiej części sali można było wygodnie obejrzeć film – wirtualną wycieczkę po dziełach Beksińskiego. I zrobiłam to, mimo że unikam oglądania wszelkiego rodzaju horrorów, thrillerów czy filmów fantasy. Ciekawość zwyciężyła. Czy żałuję? I nie, i tak. Film zrobiony jest świetnie. Ma spójną „fabułę”. Zbudowany jest z obrazów Beksińskiego, które zostały bardzo dobrze zestawione ze sobą. Miałam wrażenie, że przechodzę korytarzami z jednej krainy – komnaty do drugiej, by w końcu znaleźć się sama w kołysce–trumnie (to było okropne uczucie). Nastrój grozy, niepewności, zastraszenia budował znakomicie dobrany podkład muzyczny. Wisienką na torcie okazała się możliwość znalezienia się w tym potwornym świecie we wszystkich wymiarach. Jak dobrze, że film trwał tak krótko. Jaka szkoda, że autorzy projektu nie wpadli na pomysł, by zrealizować podobną koncepcję wykorzystując np. twórczość choćby Edwarda Dwurnika i jego polskie miasta lub miasta-syntezy Artura Przebindowskiego. Mam nadzieję, że jest to jeden z pierwszych projektów i serdecznie życzę powodzenia. W każdym razie zdjęłam okulary mocno przerażona, ale też zadowolona, że żyję jednak w innym świecie. Sic!

Jaki jest człowiek Beksińskiego?

Jego obrazy krzyczą niemo, czasami przemawiają szeptem ledwie słyszalnym, ale zdarza się, że są kwintesencją przerażającego wrzasku człowieka penetrującego w nieskończoność pokłady własnej podświadomości.  W obrazach, szczególnie tych późniejszych postać ludzka jest nieustannie przetwarzana, a szczególnie twarz, służąc „jako pretekst do wariacji” (Beksiński w mailu do Łukasza Banacha, 4.02.2005).  Jaki jest człowiek Beksińskiego? Dla mnie to: Człowiek bezimienny, Człowiek samotny, Człowiek cierpiący, Człowiek zniewolony, Człowiek uwikłany, Człowiek bez wiary, Człowiek pozbawiony nadziei, Człowiek bez miłości, Człowiek jako pretekst, Człowiek bez twarzy, Człowiek niecałkowity, Człowiek Demon, Człowiek Śmierć, Człowiek nikt i nic. I pewnie można by było dodać jeszcze wiele określeń… .

Fragment BE 82, 1982, akryl na płycie pilśniowej, Kolekcja Muzeum Narodowego w Szczecinie Fragment BE 82, 1982, akryl na płycie pilśniowej, Kolekcja Muzeum Narodowego w Szczecinie, 2017

Co cenię w twórczości Beksińskiego?

To co może zaimponować w twórczości Beksińskiego, a jest mało znane to fakt, że właściwie był samoukiem. Inżynier architekt  (dyplom Politechnika Krakowska, 1952) sam postanowił, że zajmie się sztuką. Pracował, projektował, rysował, rzeźbił i fotografował, by w końcu zacząć malować, a później jeszcze zająć się grafiką komputerową. Ego artysty było wielkie do tego stopnia, że odmówił na początku lat 70. stypendium  ówczesnego dyrektora Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku w USA. Pozostał w Sanoku i kontynuował poszukiwania i eksperymenty artystyczne. Całkowicie skoncentrował się na swojej twórczości, by potem odnieść sukces. Przeszedł długą drogę.

Zdzisław Beksiński, I 9, 2000, olej na płycie pilśniowej, Kolekcja Muzeum Historycznego w Sanoku Zdzisław Beksiński, I 9, 2000, olej na płycie pilśniowej, Kolekcja Muzeum Historycznego w Sanoku

Osobiste doświadczenia artysty stały się kanwą jego twórczości. I nic w tym dziwnego i oryginalnego by nie było. To częsty motyw twórczych działań ludzi sztuki. Jednak wyjątkowość w tym względzie Beksińskiego polega na tym, że jego obrazy są jedynie i aż materializacją emocjonalnych przeżyć własnego tylko superego. W jakimś stopniu pewnie jego obrazy odzwierciedlają przeżycia i stany duchowe innych. Przecież nie obcy ludziom jest strach przed śmiercią, koszmar snów czy traumatycznych przeżyć. Koncentracja jedynie na ciemnej stronie doświadczeń ludzkich jest dla mnie zbyt dużym ciężarem, przytłacza tak mocno, że pozbawia radości życia, wiary, że można dać sobie radę mimo wszystko. Dojmujące poczucie samotności, nihilizm wszystkiego, nieustanny proces rozpadu, wszechobecne zniszczenie może jedynie, w moim odczuciu, prowadzić do rozpaczy, depresji, bez nadziei na cokolwiek pozytywnego.

Zdzisław Beksiński, AC 78, 1978, olej na płycie pilśniowej, Kolekcja Muzeum Historycznego w Sanoku Zdzisław Beksiński, AC 78 (fragment), 1978, olej na płycie pilśniowej, Kolekcja Muzeum Historycznego w Sanoku

Życie XXI wieku jest pełne okrucieństwa, beznadziei i wszechobecnej śmierci. Sztuka proponowana przez Zdzisława Beksińskiego też. Dobrze jest ją znać, by wiedzieć jednak, że życie ma wiele barw i na szczęście Jego ogląd świata i ludzi nie jest jedynym i obowiązującym. W innym przypadku groziłaby nam głęboka depresja bez szansy na wyzdrowienie.

Cieszę się, że byłam na wystawie „Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem” i obejrzałam niezwykłą wirtualną prezentację obrazów „De Profundis – Beksiński VR”. Dzięki niej doceniłam niezwykłe i subtelne efekty kolorystyczne jego obrazów i wielką precyzję detalu. Beksiński okazał się wysokiej klasy kolorystą. Następną rzeczą, na którą zwróciłam uwagę, a co sobie cenię niezwykle wysoko to warsztat malarza.

Zdzisław Beksiński, W4 (fr.)1995, akryl na płycie pilśniowej, Kolekcja Muzeum Historycznego w Sanoku Zdzisław Beksiński, W4 (fr.)1995, akryl na płycie pilśniowej, Kolekcja Muzeum Historycznego w Sanoku

„Wśród cech niezmiennych malarstwa artysty był również sposób w jaki Beksiński wykonywał swe dzieła. Artysta ciągle dążył do uzyskania wspomnianego wcześniej „piękna”, nie tylko poprzez to co malował, lecz również poprzez to, na czym i czym obrazował swe wizje. Obrazy malował więc najlepszej jakości farbami, które nie były kładzione gładko, lecz warstwami. Farba położona była dokładnie, lecz nie zachowywała idealnie płaskiej faktury. Obrazy Beksiński oprawiał wyjątkowo solidnie. Solidnie przygotowane były również płótna, a przeważnie deski pilśniowe, które zapewnić miały trwałość i możliwość istnienia dziełom w jak najdłuższym okresie czasu w niezmienionej postaci. Technika ta była ucieczką Beksińskiego od nietrwałości i destrukcji, której to artysta wyjątkowo się obawiał. W zamiarze miał również na długo utrwalić w społeczeństwie pamięć o sobie i swojej sztuce” (Anna Wiszniewska, Motywy fantastyczne w malarstwie Zdzisława Beksińskiego, Łódź, 2013). Najbardziej spodobał mi się obraz, który sprawiał wrażenie rysunku kredkami na papierze, a okazał się akrylem na płycie pilśniowej (por. wyżej) – sprawdźcie sami!

 

 

 

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Caminando", "Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Rzeźba i Formy Przestrzenne" w DESA Unicum., "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Bollwerk” 1935, „Nazywam się Czerwień", „Nie bajka leśna”, „Niesamowita słowiańszczyzna”, „Obrazy Szczecina. Szczecin w obrazach”, „Ostatnia droga Temeraire’a", „Siła korzeni jest w nas. Rzecz o Bogdanie Matławskim", „Skazany na Plakat”, 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 13 Muz w Szczecinie
, 14 02.2018, 1829, 1831, 1833, 1844, 1845, 1851, 2 ćwierć XIX wieku, 2003, 2009, 2020, abstrakcja, Adam Klein, Adam Marczyński, Adam Wajrak, Adolf Menzel, Adrian Ludwig Richter, Adrian Ludwig Richter (1803-1884), Adrian Ludwig Richter (1803–184), Adrian Zingg (1734–1816), aerograf, afisz, Agata Wolniewicz, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akt, Akwaforta, akwaforta barwna, akwaforta na papierze, akwarela, akwatinta, Albert Henry Payne, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, album skazany na plakat, Aleksandra Gisges-Dalecka, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), alkid, Alpejski szczyt (1935), Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Anna Domaradzka, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, antropomorfizacja, Archiwum Państwowe w Szczecinie, Arthur Tesmmers?, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, asamblaż, ASP Katowice, ASP ŁÓDŹ, August Krasicki, August Ludwig Most, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, Autoportret artysty siedzącego i rysującego, Autor anonimowy, autorstwo, awers, Barbara Warzeńska, Barwne komstelacje świata, Batik miodowy na gorąco, Bawarscy chłopi podczas pielgrzymki do Maria-Culm, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, Bernardo Bellotto zwany Canaletto, Biblioteka Państwowa Pruskiego Dziedzictwa Kultury w Berlinie, blejtram, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bożena Mozolewska, Brama do zamku Hohnstein, Bronisław Kierzkowski, budzą się demony, Carl Blechen, Carl Friedrich August Kotzsch, Carl Friedrich Wilhelm Klose, Carl Gottlieb Peschel (1798-1879), Caspar David Friedrich, cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, ceramika, Chłopi z okolic Chebu dekorują dom na Boże Ciało, Chłopiec klęczący tyłem na krześle, Chłopskie domy w Diessen, Christian Adolf Eltzner, Christian Ernst Stölzel, Christian Gottlob Hammer, collage, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", Cyprian Nocoń, Czeska karczma, Dama z Gronostajem, Dariusz Aniołkowski, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz (Romantyczne góry. Dawnymi szlakami przez Saską Szwajcarię), Der historische Malerweg. Die Entdeckung der Sächsischen Schweiz im 18./19. Jahrhundert, Desa Unicum, dibond, dokument filmowy, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, Domy wiejskie i studnia, Dorota Kozak, doświadczać miasta, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr hab. prof. US Bogdan Matławski, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, dr Zygmunt Niedźwiedź, Drawno, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, Duża chałupa ryglowa w Dreźnie-Loschwitz, dyr Lucjan Bąbolewski, Edmund Gomolicki, Eduard Leonhardi (1828-1905), edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, Edward Hartwig, emalia, emalia na metalu, Emanuel Messer, Emotion Loader, environment, Ernest Ferdinand Oehme (1797 – 1855), Ernst Fries, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, Eugen Dekkert (1865 Szczecin – 1956 Garmisch-Partenkirchen), Eugen Dekkert. Zum 70. Geburtstag des Stettiner Malers, Ewa Łyczywek-Pałka, fakturalność, falsyfikat, Festiwal Tkaniny 2019, Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej, Filcowanie wełny na mokro, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, film o Andrzeju Tomczaku, folklor na Pomorzu Zachodnim, Fonderia Venturi Arte w Bolonii, Fontanna z 1732 roku na tle zabudowy Rossmarkt, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak, foto Mateusz Piestrak, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, fotografia subiektywna, Franciszka Themerson, Frank Richter, Františkovy Lazne, Franz Theodor Schütt, Friedrich August Scheureck, Friedrich August Schmidt według rysunku Johanna Christiana Clausena Dahla, Fritz Johannes Modrow, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, Galeria Kapitańska, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria R+, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, Gdy rozum śpi, Georg Braun, GIF, gipsoryt, gmach Akademii Leśnej, Górskie schronisko, Góry Bukowe 1970, Gospoda na Bastei, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, grawer Reinhard Krüger, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Greifswald, Grupa Tkacka Wątek, Grzegorz Szponar, gwasz, Handlarz świń, Hanna Jung, Hanna Kaszewska, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Hans Hollaus, Helena Kwiatkowska, Henry Winkles, Henryk Cześnik, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ID1 Studio, ilustracja, ilustracja do dzieła Knuta Hamsuna Rosa, impast, INKU Szczeciński Inkubator Kultury, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jakub Lewiński, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, jan Powicki, Jan Tarasin, Jarosław Eysymont, Jedzący chłopiec, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Joann Bartosik, Johann Gottlob Schumann według rysunku Johanna G. Jentzscha, Johann Philipp Veith (1768–1837), Jon Rafman, Joseph Mallord William Turner, Józef Rivoli, Julius (Julo) Levin, Julius Friedrich Ludwig Runge, Juliusz Windorbski, Kaleka o kulach, Kamień Pomorski, kamienioryt, Kamienna Brama w Uttewalder Grund, Kanapa pod Bastei, Karczma, Karl Friedrich Schinkel, karta 4, karta 49, Kasia Zimnoch, katalog dzieł Mosta, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, Kobieta modląca się na klęczkach, Kobieta siedząca bokiem w prawo, Kobieta z dzieckiem w ramionach, kolaż, Kolej koło Schandau, Kolekcja Czartoryskich, kolekcja Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, kolekcjoner, kolografia, Königssee, Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kreda, Kreuth Niemcy, Królewski pałac w Weesenstein, krosno, Kryspin Pawlicz, Krzysztof Pruszkowski, Krzysztof Ślachciak, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kunstverein für Pommern, kurator Szymon Piotr Kubiak, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lelum 1963, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, Leonia Chmielnik, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, litografia na papierze, litografia piórem, Loschwitz XIX/XX, Ludwig Manzel, Ludwig Most, Ludwig Most Matczyne szczęście, Ludwig Richter, Maciej Szczawiński, Magdalena Abakanowicz, Magdalena Barczyk-Kurus, Magdalena Soboń, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Malarze w gospodzie, Marek Wyłupek, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Maria Radomska-Tomczuk, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marianowo, Marika, Marlborough Gallery, Marlena Lenart, Martin Derbyshire, Martin Pechan, Matczyne szczęście, Matka z dzieckiem, Mężczyzna w płaszczu przy drzwiach, Mężczyzna z dziecięcą trumienką, mezzotinta, Miasto i zamek Hohnstein, MIASTOCHODZIK, Michael Koppe, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, Miejscowość w dolinie, miejski pejzaż, miłość, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, Mittenwald (1935), młodzi artyści, Młyn nad górską rzeczką, MN w Szczecinie, Modląca się dziewczynka, Modląca się kobieta, Modlący się chłopiec, Modlący się mężczyzna z kapeluszem, Monika Sosnowska, Monitorowanie24, monotypia, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe Szczecin, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Nad Odrą (Próżniak), Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, nie datowany, Niedzielna wycieczka w ogrodzie gospody, Niedzielny spacer, Nostizsche Gallerie, Nowe brzmienie big beatu, Obecność, obraz, OBRAZOWNIA Joanna Woźna, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, Oczekująca, odwrocie, Off Marina, Ogród tawerny, Ojciec tańczący z synkiem, około 1800, Olaf Deriglasoff, olej, olej na papierze, olej na płótnie, oliwkowy papier, ołówek, ołówek na papierze welinowym, Open Heart Warrior, Opisy warsztatów, Opo-wieści o sztuce, ortret siedzącego Michaela Koppe, Ostatnia ryba, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Pałac Leszczyca-Sumińskiego, Panorama Alp, Panorama doliny Łaby w okolicy Bad Schandau w stronę południową, Panorama portu i miasta od północy, panorama Szczecina, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, papier welinowy, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, pastele, Pasterki alpejskie, Patchworkowe sztuczki, Paul Holz, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, Pęd winorośli, pejzaż, Pejzaż z drzewem i skałami koło Loschwitz, Perspektywa Kleine Domstrasse (obecnie ul. Mariacka) w stronę kościoła św. Jakuba, Perspektywa Kleine Domstrasse (obecnie ul. Mariacka) w stronę kościoła św. Jakubam, Peter Paul Most, pióro, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, Podróżnicy po Saskiej Szwajcarii w łodzi naprzeciw Schandau, Podsłuchiwana randka, Podstawy haftu krzyżykowego, Podwórko przy ul. Piotra Ściegiennego, Polelum 1962., polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, Pommersches Landesmuseum, Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie, pomnik Braterstwa Broni Żołnierzy Polskich i Radzieckich, Pomorski artysta epoki biedermeieru., Pomorskie Muzeum Krajowe w Greifswaldzie, Port IV, portret Fanny Beer, Portret Martina Richtera, Portret matki, Portret stojącego Michaela Koppe, posłuszeństwo, poster, Pötschke według Ludwiga Mosta, Powroźnicy przy pracy, Prace Doroty Piechocińskiej, Prace Grzegorza Myćki, Prace Joanny Bartosik, Prace Łukasza Drzycimskiego, Prace Oli Szmidy z instrukcją odbioru, Prace Olka Pujszo, Prace Poli Augustynowicz, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, Prasłowianka I, Prasłowianka II, prawo i sztuka, prezes DESA Unicum, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Promenada około 1850 roku, Przełęcz Lueg koło Salzburga, Przestrzenie, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, recenzja filmu, reprodukcja w: Otto Holtze, rerwers, Restauracja na Bastei, reż. Marek Osajda, Rodzina na spacerze, Roman Opałka, rycina reprodukcyjna, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek piórem i pędzlem, rysunek w szkicowniku nr 6, rysunek węglem, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, rzeźby granitowe, Saska karczma z kręgielnią, scena rodzajowa, sepia, serigrafia, sitodruk, Siusiający wałach, Skały Bastei koło Rathen, Skubas, Ślubuję ci wierność, Sławomir Lewiński., słup Szymon, Słupca, Smart Metering, Smocking czyli manipulowanie tkaniną, solarigrafia, Sonia Wojtysek, staloryt, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Statki w porcie – nabrzeże załadunkowe, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stowarzyszenie Media Dizajn, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, studium, Studium do obrazu Matka z dzieckiem, studium ołówkiem na papierze, studium postaci do obrazu Wieczorna modlitwa czeskich chłopów, światłocień, sygnatura, sygnatura Mosta, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, szary papier czerpany, Szczecin, Szczecin 15.06.2016, Szczecin 2020, Szczecin. Widok z Wałów Chrobrego, Szczeciner, Szczecińska Agencja Artystyczna, szczecińskie Muzeum Miejskie(Stadtmuseum), szkic do kompozycji Kolegium prasowe, Szkice do portretu Michela Labarziena, Szkice głów męskich, Szkicownik 1, Szkicownik nr VI, szkicowniki Mosta, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, tempera, Teresa Pągowska, Teresa Wurtinger z Witkowic, Tharandt, Tkanina 3D, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Trafostacja Sztuki, Tragarz mleka Feitus Landthaler, trzy różne sposoby licytowania, tusz, Twierdza Königstein z widokiem na Lilienstein, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, Tymoteusz Lekler, Tyrolska scena rodzinna, ugier, Urodziny dziadka, video art, Vintage art, W Dinkelsbühl, wadium, Walking Figures, Walkowska Wydawnictwo, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, Watzmann, Wąwóz w okolicy Loschwitz z widokiem na Łabę 1833, według obrazu Ludwiga Mosta, węgiel, Werner Liersch, wernisaż, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Wernisaż Kolektywu ILU NAS JEST 1.501.2020 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Weronika Raczyńska, wg obrazu Jana Steena, wideo, wideo art, Widok Bad Schandau, Widok hotelu Scholastyka nad Achensee, Widok krajobrazu z kościołem, Widok miasteczka Hohnstein, Widok mostu Bastei z drogi do Wehlgrund, Widok na dolinę Łaby 1863, Widok od ul. Sołtysiej, Widok Rossmarkt (obecnie pl. Orła Białego), Widok skał Bastei od strony gór, Widok Szczecina z lotu ptaka od wschodu, Widok Szczecina z lotu ptaka od zachodu, Wietrzny nastrój pod Alpami (1930), wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Bormes (1887–1958), Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Witraż z tkaniny, Włodzimierz Pawlak, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, Wspomnienie z Kreuth, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, wykłady z zakresu historii sztuki, wykonywanie kwiatów z filcowanej wełny, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Z Kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich („Wielość porządków. Od Cybisa do Strzemińskiego”), Żabnica, Zagórów, Zakończona gra o zwolnienie z zapłaty, zakup z limitem ceny, Zamek Hohnstein, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zarys grzbietu Rudaw, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz, zdjęcie archiwalne w MNS, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, złoty podział, złoty prostokąt, żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia, ZPAF O/Szczecin, ZPAP O/ Szczecin, ZUT-u w Szczecinie
+Więcej
Trwa ładowanie