Widok od strony pola na Museum der Stadt Pasewalk (Muzeum Miasta Pasewalk) mieszczące się w gotyckiej bramie i towarzyszącym jej ryglowym budynku
Czasem warto spojrzeć wstecz, by zdać sobie sprawę, że przeszłość naszego miasta jest inna niż miast położonych w Polsce centralnej. Odmienność ta dla jednych jest atutem, dla innych ciężarem. Nic to nie zmieni, niezależnie od tego, jak będziemy ją postrzegać i jaki mieć do niej stosunek. Prawdziwa historia to fakty. O nich w kontekście sztuki pisze dr Ewa Gwiazdowska, która z ramienia Muzeum Narodowego w Szczecinie stworzyła wystawę z 25 rysunkami  i 3 rysunkami Paula Holza w Museum der Stadt Pasewalk. To także dzięki darowi córki – Christiane Holz możemy obejrzeć wyimek twórczości tego pomorskiego artysty. Dr Ewie Gwiazdowskiej gratuluję pięknej wystawy i  polsko-niemieckiego 40 stronicowego katalogu z reprodukcjami wszystkich wystawionych prac i rysunków Paula Holza, a Was zapraszam do jej obejrzenia.

Opo-wieści dr Ewy Gwiazdowskiej

AKTUALNOŚCI I

Rysunki Paula Holza ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie w Museum der Stadt Pasewalk

Pamiątkowa chwila

Pamiątkowe zdjęcie z otwarcia: od lewej Pan dr Dariusz Kacprzak dyrektor naukowy Muzeum Narodowego w Szczecinie, Pani Sandra Nachtweih, burmistrzyni Pasewalku, Pan Ralf Schwarz, przewodniczący rady miasta Pasewalk, Pani Anke Holstein dyrektor Muzeum der Stadt Pasewalk, Pani dr Ewa Gwiazdowska kurator wystawy. Pamiątkowe zdjęcie z otwarcia: od lewej Pan dr Dariusz Kacprzak dyrektor naukowy Muzeum Narodowego w Szczecinie, Pani Sandra Nachtweih, burmistrzyni Pasewalku, Pan Ralf Schwarz, przewodniczący rady miasta Pasewalk, Pani Anke Holstein dyrektor Muzeum der Stadt Pasewalk, Pani dr Ewa Gwiazdowska kurator wystawy.

Pierwszego marca 2020 roku w Muzeum Miasta Pasewalk otwarta została wystawa dzieł Paula Holza zatytułowana Paul Holz spadkobiercą idei Rembrandta. Rysunki ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie. Wystawa przygotowana została w ramach współpracy Muzeum Narodowego w Szczecinie z Museum der Stadt Pasewalk. Pośród licznie przybyłych gości otwarcie zaszczycili Pani Sandra Nachtweih, burmistrzyni Pasewalku oraz Pan Ralf Schwarz, przewodniczący rady miasta Pasewalk.

Tłumne otwarcie

Otwarcie wystawy odbywające się w sali wystaw czasowych. Otwarcie wystawy odbywające się w sali wystaw czasowych.

Wystawa otwarta przez Panią Anke Holstein, dyrektor Muzeum der Stadt Pasewalk, jest pierwszym pokazem dzieł Paula Holza zgromadzonych w MNS. Była możliwa dzięki darowi córki, Christiane Holz, zawierającemu 23 arkusze z rysunkami. Pokazano też dwa rysunki z dawnych zbiorów szczecińskich i trzy ilustracje. Przy przygotowaniu wystawy pomagała Pani Magdalena Ullrich wraz ze współpracownicami muzeum.

Paul Holz Pomorzanin i szczecinianin

Paul Holz, Widok Heinrichstrasse (obecnej ul. Ofiar Oświęcimia) na przedmieściu Szczecina, 1918-1919, akwaforta, tusz, rysunek piórem na kartonie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki&Arkadiusz Piętak Paul Holz, Widok Heinrichstrasse (obecnej ul. Ofiar Oświęcimia) na przedmieściu Szczecina, 1918-1919, akwaforta, tusz, rysunek piórem na kartonie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki&Arkadiusz Piętak.

Wystawa poświęcona została Paulowi Holzowi, pomorskiemu artyście, który w latach 1918 – 1924 w Szczecinie mieszkał, pracował twórczo jako artysta, pedagog i aktywnie udzielał się na rzecz miejscowej społeczności. Paul Holz urodził się w 1883 roku w Riesenbrück koło Pasewalku, a zmarł w 1938 roku w Szlezwiku. W Pasewalku w latach 90. XX wieku powstało poświęcone mu muzeum.

Początki w Szczecinie

Szczecin, kamienica nr 17 przy Blumenstrasse (obecnie ul. Szarotki z wejściem od ul. Logengartenstrasse (obecnie Swarożyca) na Grabowie Szczecin, kamienica nr 17 przy Blumenstrasse (obecnie ul. Szarotki z wejściem od ul. Logengartenstrasse (obecnie Swarożyca) na Grabowie

Paul Holz osiadł w stolicy Pomorza w 1918 roku. Początkowo zamieszkał przy Blumenstrasse (obecnej ul. Szarotki) w domu pod nr 17, stojącym na rogu Blumenstrasse i Logengartenstrasse (obecnej ul. Swarożyca). Jego mieszkanie mieściło się na parterze. Wchodziło się z bramy przy Swarożyca. Tu w 1918 roku urodziła się jego córka, Christiane, która podarowała Muzeum Narodowemu w Szczecinie część spuścizny artystycznej po ojcu.

Holz zakłada pracownię

Szczecin, Mühlenstrasse (obecna ul. Słowackiego 6) Szczecin, Mühlenstrasse 6 (obecna ul. Słowackiego 6).

Na początku 1919 roku artysta przeniósł się na Mühlenstrasse 6 (obecną ul. Słowackiego 6) do domu stojącego naprzeciw dawnego młyna przerobionego na restaurację. (Obecnie na tym miejscu stoi Grand Park Hotel.) Holz w nowym mieszkaniu w eleganckiej kamienicy zorganizował pierwszą własną pracownię.

Pasjonat i dusza towarzystwa

Paul Holz, okładka katalogu wystawy czasowej Pommersche Künstlerbund z 1920 roku, druk na papierze maszynowym, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki&Arkadiusz Piętak Paul Holz, okładka katalogu wystawy czasowej Pommersche Künstlerbund z 1920 roku, druk na papierze maszynowym, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak.

Paul Holz związany był ze Szczecinem od 1916 roku. Bardzo aktywnie uczestniczył w kulturalno-artystycznym życiu Pomorzan. W 1916 roku był współzałożycielem stowarzyszenia Pommersche Künstlerbund (Związek Artystów Pomorskich). Brał udział w jego wystawach do 1920 roku. Drugiego lipca 1919 roku został współzałożycielem Bundes der freien Künste, Pommern (Zrzeszenie Wolnych Sztuk, Pomorze). W 1921 roku współuczestniczył w założeniu Norddeutsche Secession (Secesji Północnoniemieckiej), w której skupili się przedstawiciele awangardowych nurtów sztuki.

Szkoła – naturalne powołanie

Wilhelm Bormes, Portret Paula Holza, olej na płótnie, 1920, reprodukcja w: Angelika Förster, Paul Holz Zeichner, Rostock 1998, s. 35. Wilhelm Bormes, Portret Paula Holza, olej na płótnie, 1920, reprodukcja w: Angelika Förster, Paul Holz Zeichner, Rostock 1998, s. 35.

Paul Holz przez całe życie zawodowe był czynny jako pedagog. Pracował na stanowiskach od najskromniejszego pomocnika nauczyciela rysunków po pedagoga przygotowującego do pracy przyszłych nauczycieli rysunku. Uczył w szkołach wiejskich, miejskich i pracował jako nauczyciel akademicki. Od 1904 do 1924 roku był nauczycielem na Pomorzu. W Szczecinie czynny był między innymi w szkole średniej im. Ottona Bismarcka (obecnie gmach Uniwersytetu Szczecińskiego przy ul. Wielkopolskiej 15). Jego portret namalował kolega, Wilhelm Bormes (1887–1958), również nauczyciel rysunku w szczecińskich szkołach.

Premierowa wystawa

Sala wystawiennicza w trakcie przygotowania oprawy muzycznej. Przy klawesynie Pani Urszula Sawicka, przy violi da gamba Pani Gertrud Ohse. Sala wystawiennicza w trakcie przygotowania oprawy muzycznej. Przy klawesynie Pani Urszula Sawicka, przy violi da gamba Pani Gertrud Ohse.

W Sali Wystaw Czasowych muzeum w Pasewalku zaprezentowano rysunki i ilustracje, które umożliwiają przyjrzenie się przykładom typowych tematów, jakie rysował Paul Holz. Był on przedstawicielem nurtu ekspresjonizmu. Ukazywał niedolę, cierpienia, niegodziwości. Rysował postacie ludzi i zwierzęta dotknięte przez los nieszczęściem: chorobą, kalectwem, niewolą, starością, śmiercią. Projektował ilustracje do dzieł podejmujących drastyczne problemy moralne. Tworzył także portrety członków rodziny i znajomych. Rzadziej podejmował pejzaże i widoki miejskie, czy przemysłowe. Rysował głównie piórem i piórem trzcinowym używając tuszu chińskiego. Rzadziej posługiwał się ołówkiem i kredkami. Wykonał również trochę grafik.

Starcy i biedacy

Paul Holz, Mężczyzna w płaszczu przy drzwiach, 1920, pióro, tusz, oliwkowy papier, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki&Arkadiusz Piętak Paul Holz, Mężczyzna w płaszczu przy drzwiach, 1920, pióro, tusz, oliwkowy papier, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak.

Paula Holza, urodzonego na wsi w rodzinie chłopskiej, od dziecka bardzo poruszała niedola ludzka. Będąc artystą chciał ludziom otwierać oczy na zły los, poruszać serca. Jako temat rysunków chętnie obierał ludzi starych i biednych. W postaci opuszczonego i zaniedbanego człowieka stojącego przy drzwiach, na symbolicznej granicy między dwoma światami, precyzyjnie oddał nędzę ludzkiego życia.

Chorzy i kaleki

Paul Holz, Kaleka o kulach, 1923, pióro, tusz, szary papier czerpany, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki&Arkadiusz Piętak Paul Holz, Kaleka o kulach, 1923, pióro, tusz, szary papier czerpany, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak

Wielkie współczucie Holza wywoływali ludzie chorzy i kalecy. W stowarzyszeniu Pommersche Künstlerbund Holz poznał doktora Ericha Pensky’ego, który leczył chorych umysłowo w zakładzie Kückenmühle (obecnym szpitalu przy ul. Arkońskiej). Holz uzyskał od doktora zgodę na rysowanie chorych przebywających w tym przybytku.

Wierna towarzyszka człowieka

Paul Holz, Mężczyzna z dziecięcą trumienką, 1926, pióro, pióro trzcinowe, tusz, kalka, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki&Arkadiusz Piętak Paul Holz, Mężczyzna z dziecięcą trumienką, 1926, pióro, pióro trzcinowe, tusz, kalka, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak.

Ostatni etap ludzkiego życia – śmierć– również przyciągała uwagę Holza. Rysował nie tylko umierających członków rodziny, ale i obcych. Należy do nich portret samotnego mężczyzny, który chowa pod pachą malutką trumienkę z ciałem swego dziecka.

Niedole braci mniejszych

Paul Holz, Handlarz świń, około 1920, pióro, pióro trzcinowe, tusz, karton, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki&Arkadiusz Piętak. Paul Holz, Handlarz świń, około 1920, pióro, pióro trzcinowe, tusz, karton, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak.

Holz z dzieciństwa znał los zwierząt gospodarskich skazanych na rzeź. Często przedstawiał świnie. Szczególne wrażenie robiły na nim kłębiące się zwierzęta czujące nadchodzącą śmierć. Z wyczuciem tragizmu ukazał kalekiego handlarza stojącego przed świnią przeznaczoną do uboju. Zwierzę wydaje się prosić człowieka o litość, a on sam także zasługuje na współczucie.

Literatura źródłem inspiracji

Paul Holz, Kobieta z dzieckiem w ramionach, ilustracja do dzieła Knuta Hamsuna Rosa, około 1936, pióro, tusz, papier czerpany, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki&Arkadiusz Piętak Paul Holz, Kobieta z dzieckiem w ramionach, ilustracja do dzieła Knuta Hamsuna Rosa, około 1936, pióro, tusz, papier czerpany, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak.

Paul Holz z pasją projektował ilustracje do dzieł Knuta Hamsuna czy Fiodora Dostojewskiego, którzy podejmowali trudne problemy moralne i społeczne. Kilka ilustracji wykonał do noweli Knuta Hamsuna Rosa wydanej w 1908 roku. Była to historia o kobiecie, która po raz drugi wychodzi za mąż. To wydarzenie wiąże się z wyjazdem z kraju i koniecznością podjęcia decyzji, co zrobić z dwojgiem dzieci z pierwszego małżeństwa.

Rembrandt – wybitny wzorzec

Paul Holz, Siusiający wałach, 1930, pióro, tusz, niebieski atrament, papier czerpany, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki&Arkadiusz Piętak Paul Holz, Siusiający wałach, 1930, pióro, tusz, niebieski atrament, papier czerpany, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak.

Do mistrzów, za którymi podążał Paul Holz, należał jeden z najbardziej cenionych artystów wszech czasów, Holender Rembrandt van Rijn (1606-1669). Obu artystów łączyło przede wszystkim głębokie współczucie dla pokrzywdzonych przez los ludzi i zwierząt, a także potrzeba bystrej obserwacji otoczenia i przedstawiania go z całym naturalizmem. Holz podejmował podobne tematy i potrafił w doskonały sposób rysować piórem w tuszu, jak również kopiował dzieła mistrza.

Katalog uwiecznia wydarzenie

Okładka katalogu wystawy z reprodukcją rysunku Paula Holza, Stary mężczyzna oglądający się za siebie, przed 1925, pióro, niebieski atrament, papier, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak. Okładka katalogu wystawy z reprodukcją rysunku Paula Holza, Stary mężczyzna oglądający się za siebie, przed 1925, pióro, niebieski atrament, papier, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak.

Katalog jest polsko-niemiecki, zawiera 40 stron z reprodukcjami wszystkich wystawionych prac jak i rysunków wykonanych na odwrotnych stronach kart. Opracowany został przez dr Ewę Gwiazdowską, tłumaczenie wykonała Magdalena Ullrich. Katalog wzbogaciły przedmowy Anke Holstein, dr. Dariusza Kacprzaka i posłowie Sandry Nachtweih. Fotografie wykonali Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak. Wydawcą jest Museum der Stadt Pasewalk i Förderverein des Museums der Stadt Pasewalk e.V. Rysunek na okładce jest pełnym ekspresji przykładem portretu nieszczęśliwego człowieka będącego u kresu życia. W jego zapadniętych, posiniaczonych oczach widać całą tragiczną przeszłość. Zapraszamy do odwiedzin w Pasewalku i obejrzenia wystawy. Droga prowadzi przez typowy pomorski pejzaż tak lubiany przez Paula Holza, nie tylko artystę ale i zamiłowanego wędrowca.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Caminando", "Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Rzeźba i Formy Przestrzenne" w DESA Unicum., "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Bollwerk” 1935, „Nazywam się Czerwień", „Nie bajka leśna”, „Niesamowita słowiańszczyzna”, „Siła korzeni jest w nas. Rzecz o Bogdanie Matławskim", „Skazany na Plakat”, 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 13 Muz w Szczecinie, 14 02.2018, 1829
, 1831, 1833, 1844, 1845, 1851, 2003, 2009, 2020, abstrakcja, Adam Klein, Adam Marczyński, Adam Wajrak, Adrian Ludwig Richter (1803–184), aerograf, afisz, Agata Wolniewicz, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akt, Akwaforta, akwaforta na papierze, akwarela, akwatinta, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, album skazany na plakat, Aleksandra Gisges-Dalecka, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), alkid, Alpejski szczyt (1935), Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Anna Domaradzka, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, antropomorfizacja, Arthur Tesmmers?, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, asamblaż, ASP Katowice, ASP ŁÓDŹ, August Ludwig Most, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, Autoportret artysty siedzącego i rysującego, Autor anonimowy, autorstwo, awers, Barbara Warzeńska, Barwne komstelacje świata, Batik miodowy na gorąco, Bawarscy chłopi podczas pielgrzymki do Maria-Culm, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, blejtram, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bożena Mozolewska, Bronisław Kierzkowski, budzą się demony, Carl Blechen, Caspar David Friedrich, cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, ceramika, Chłopi z okolic Chebu dekorują dom na Boże Ciało, Chłopiec klęczący tyłem na krześle, Chłopskie domy w Diessen, Christian Ernst Stölzel, collage, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", Cyprian Nocoń, Czeska karczma, Dama z Gronostajem, Dariusz Aniołkowski, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz, Desa Unicum, dibond, dokument filmowy, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, Domy wiejskie i studnia, Dorota Kozak, doświadczać miasta, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr hab. prof. US Bogdan Matławski, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, dr Zygmunt Niedźwiedź, Drawno, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, Duża chałupa ryglowa w Dreźnie-Loschwitz, dyr Lucjan Bąbolewski, Edmund Gomolicki, edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, Edward Hartwig, emalia, emalia na metalu, Emotion Loader, environment, Ernst Fries, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, Eugen Dekkert (1865 Szczecin – 1956 Garmisch-Partenkirchen), Eugen Dekkert. Zum 70. Geburtstag des Stettiner Malers, Ewa Łyczywek-Pałka, fakturalność, falsyfikat, Festiwal Tkaniny 2019, Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej, Filcowanie wełny na mokro, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, film o Andrzeju Tomczaku, folklor na Pomorzu Zachodnim, Fonderia Venturi Arte w Bolonii, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak, foto Mateusz Piestrak, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, fotografia subiektywna, Franciszka Themerson, Františkovy Lazne, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, Galeria Kapitańska, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria R+, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, Gdy rozum śpi, GIF, gipsoryt, Górskie schronisko, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Greifswald, Grupa Tkacka Wątek, Grzegorz Szponar, gwasz, Handlarz świń, Hanna Kaszewska, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Hans Hollaus, Helena Kwiatkowska, Henry Winkles, Henryk Cześnik, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ID1 Studio, ilustracja, ilustracja do dzieła Knuta Hamsuna Rosa, impast, INKU Szczeciński Inkubator Kultury, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jakub Lewiński, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, Jan Tarasin, Jedzący chłopiec, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Joann Bartosik, Johann Gottlob Schumann według rysunku Johanna G. Jentzscha, Jon Rafman, Julius Friedrich Ludwig Runge, Juliusz Windorbski, Kaleka o kulach, Kamień Pomorski, kamienioryt, Kamienna Brama w Uttewalder Grund, Karczma, Karl Friedrich Schinkel, karta 4, karta 49, Kasia Zimnoch, katalog dzieł Mosta, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, Kobieta modląca się na klęczkach, Kobieta siedząca bokiem w prawo, Kobieta z dzieckiem w ramionach, kolaż, Kolekcja Czartoryskich, kolekcja Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, kolekcjoner, kolografia, Königssee, Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kreda, Kreuth Niemcy, Królewski pałac w Weesenstein, krosno, Kryspin Pawlicz, Krzysztof Pruszkowski, Krzysztof Ślachciak, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kunstverein für Pommern, kurator Szymon Piotr Kubiak, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lelum 1963, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, Leonia Chmielnik, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, litografia na papierze, litografia piórem, Ludwig Manzel, Ludwig Most, Ludwig Richter, Maciej Szczawiński, Magdalena Abakanowicz, Magdalena Barczyk-Kurus, Magdalena Soboń, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Malarze w gospodzie, Marek Wyłupek, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marianowo, Marika, Marlborough Gallery, Marlena Lenart, Martin Derbyshire, Martin Pechan, Matczyne szczęście, Matka z dzieckiem, Mężczyzna w płaszczu przy drzwiach, Mężczyzna z dziecięcą trumienką, mezzotinta, MIASTOCHODZIK, Michael Koppe, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, miejski pejzaż, miłość, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, Mittenwald (1935), młodzi artyści, Młyn nad górską rzeczką, MN w Szczecinie, Modląca się dziewczynka, Modląca się kobieta, Modlący się chłopiec, Modlący się mężczyzna z kapeluszem, Monika Sosnowska, Monitorowanie24, monotypia, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe Szczecin, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, nie datowany, Niedzielna wycieczka w ogrodzie gospody, Niedzielny spacer, Nostizsche Gallerie, Nowe brzmienie big beatu, Obecność, obraz, OBRAZOWNIA Joanna Woźna, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, Oczekująca, odwrocie, Off Marina, Ogród tawerny, Ojciec tańczący z synkiem, Olaf Deriglasoff, olej, olej na papierze, olej na płótnie, oliwkowy papier, ołówek, ołówek na papierze welinowym, Open Heart Warrior, Opisy warsztatów, Opo-wieści o sztuce, ortret siedzącego Michaela Koppe, Ostatnia ryba, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Panorama Alp, panorama Szczecina, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, papier welinowy, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, pastele, Pasterki alpejskie, Patchworkowe sztuczki, Paul Holz, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, Pęd winorośli, pejzaż, Peter Paul Most, pióro, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, Podsłuchiwana randka, Podstawy haftu krzyżykowego, Polelum 1962., polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie, pomnik Braterstwa Broni Żołnierzy Polskich i Radzieckich, Pomorski artysta epoki biedermeieru., portret Fanny Beer, Portret Martina Richtera, Portret matki, Portret stojącego Michaela Koppe, posłuszeństwo, poster, Pötschke według Ludwiga Mosta, Powroźnicy przy pracy, Prace Doroty Piechocińskiej, Prace Grzegorza Myćki, Prace Joanny Bartosik, Prace Łukasza Drzycimskiego, Prace Oli Szmidy z instrukcją odbioru, Prace Olka Pujszo, Prace Poli Augustynowicz, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, Prasłowianka I, Prasłowianka II, prawo i sztuka, prezes DESA Unicum, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Promenada około 1850 roku, Przełęcz Lueg koło Salzburga, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, recenzja filmu, reprodukcja w: Otto Holtze, rerwers, reż. Marek Osajda, Roman Opałka, rycina reprodukcyjna, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek w szkicowniku nr 6, rysunek węglem, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, rzeźby granitowe, Saska karczma z kręgielnią, scena rodzajowa, sepia, serigrafia, sitodruk, Siusiający wałach, Skubas, Ślubuję ci wierność, Sławomir Lewiński., słup Szymon, Słupca, Smart Metering, Smocking czyli manipulowanie tkaniną, solarigrafia, Sonia Wojtysek, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stowarzyszenie Media Dizajn, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, studium, Studium do obrazu Matka z dzieckiem, studium ołówkiem na papierze, studium postaci do obrazu Wieczorna modlitwa czeskich chłopów, światłocień, sygnatura, sygnatura Mosta, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, szary papier czerpany, Szczecin, Szczecin 2020, szczecińskie Muzeum Miejskie(Stadtmuseum), szkic do kompozycji Kolegium prasowe, Szkice do portretu Michela Labarziena, Szkice głów męskich, Szkicownik 1, Szkicownik nr VI, szkicowniki Mosta, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, tempera, Teresa Pągowska, Teresa Wurtinger z Witkowic, Tkanina 3D, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Trafostacja Sztuki, Tragarz mleka Feitus Landthaler, trzy różne sposoby licytowania, tusz, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, Tyrolska scena rodzinna, ugier, Urodziny dziadka, video art, Vintage art, W Dinkelsbühl, wadium, Walking Figures, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, Watzmann, według obrazu Ludwiga Mosta, węgiel, Werner Liersch, wernisaż, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Wernisaż Kolektywu ILU NAS JEST 1.501.2020 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Weronika Raczyńska, wg obrazu Jana Steena, wideo, wideo art, Widok hotelu Scholastyka nad Achensee, Widok krajobrazu z kościołem, Wietrzny nastrój pod Alpami (1930), wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Bormes (1887–1958), Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Witraż z tkaniny, Włodzimierz Pawlak, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, Wspomnienie z Kreuth, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, wykłady z zakresu historii sztuki, wykonywanie kwiatów z filcowanej wełny, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Z Kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich („Wielość porządków. Od Cybisa do Strzemińskiego”), Żabnica, Zagórów, Zakończona gra o zwolnienie z zapłaty, zakup z limitem ceny, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zarys grzbietu Rudaw, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz, zdjęcie archiwalne w MNS, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, złoty podział, złoty prostokąt, żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia, ZPAF O/Szczecin, ZPAP O/ Szczecin, ZUT-u w Szczecinie
+Więcej
Trwa ładowanie