Opo-wieści dr E. Gwiazdowskiej

W STRONĘ MOSTA Wyprawa IX

30 października 2019 - dr Ewa Gwiazdowska

Ludwig Most, Myśliwy witający córeczkę, fragment studium do obrazu Powrót myśliwego, 1858, olej na papierze, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Tym razem alpejska przygoda Ludwiga Mosta dotyczy malarskich przedstawień postaci bawarskich i tyrolskich myśliwych. Dr Ewa Gwiazdowska w swych Opo-wieściach prezentuje historie zaginionych (niestety) kolejnych obrazów artysty. Chodzi o Mały pejzaż z Achensee 1844 roku i Większy pejzaż z Achensee. Losy innych płócien są podobne. Myśliwy z doliny Achen (Achental) spłonął w 1902 roku, a gdzie znajduje się Myśliwy z wysokich gór w Bawarii nie wiadomo. Na szczęście olejne studium Powrót myśliwego (scena z Tyrolu) zachowane w części w jakimś niewielkim stopniu rekompensuje te straty przedstawiając słodką, idylliczną chwilę powitania myśliwego z rodziną. Może dzięki Opo-wieściom dr Ewy Gwiazdowskiej znajdziemy któreś zaginione dzieło Mosta? Nasz apel: ktokolwiek wie cokolwiek o zaginionych dziełach niech się z nami skontaktuje, a tymczasem miłej lektury.

dr Ewa Gwiazdowska, Most „zakręcony” turysta

Wyprawa IX

Niezapomniane Achensee

Widok Achensee obecnie, czerwiec 2019. Piękną barwę nadają jezioru wapienne skały, z których zbudowane jest dno Widok Achensee obecnie, czerwiec 2019. Piękną barwę nadają jezioru wapienne skały, z których zbudowane jest dno

Obraz jeziora Achen (Achensee) w Tyrolu, które Most szkicował ołówkiem 27 lipca 1840, zapadł mu głęboko w pamięć. Świadczyły o tym pejzaże, które powstały po kilku latach. W 1844 roku Most namalował tak zwany Mały pejzaż z Achensee. Obraz kupił baron von Medem, a obecnie miejsce dzieła jest nieznane. W 1845 roku powstał drugi obraz, zatytułowany Większy pejzaż z Achensee. Ten z kolei został zakupiony przez kupca Häfke z miasta Demmin leżącego na Pomorzu na zachód od Odry. Także o tym obrazie obecnie nic nie wiadomo. Podobnie zresztą nie zachował się sam rysunek. A szkoda, bo jego uroda została w 1940 roku podkreślona przez niemieckiego muzealnika inwentaryzującego szkicowniki Mosta.

Alpejscy myśliwi – gdzie oni są?

Wirth, Myśliwy z Tegernsee, 1811, rysunek ołówkiem na papierze, reprodukcja w: H. Halmbacher, Das Tegernsee Tal in historischen Bildern, Hausham 1982, t. 2, s. s. 291 Wirth, Myśliwy z Tegernsee, 1811, rysunek ołówkiem na papierze, reprodukcja w: H. Halmbacher, Das Tegernsee Tal in historischen Bildern, Hausham 1982, t. 2, s. s. 291

Nie lepiej powiodło się kompozycjom przedstawiającym myśliwych: tyrolskiego i bawarskiego, malowanym w 1844 roku. Plonem obserwacji Mosta przyglądającego się strojom lokalnych myśliwych były dwa obrazy. Pierwszy – Myśliwy z doliny Achen (Achental) niestety spłonął w 1902 roku w pożarze pokoju rodziny Boos, krewnych Mosta. Gdzie znajduje się obecnie drugi obraz – Myśliwy z wysokich gór w Bawarii, nie wiadomo. Jednak nie tylko Mosta ciekawiły postacie myśliwych. W XIX wieku powstał nie jeden rysunek, a potem także fotografie przedstawiające polujących lub odpoczywających myśliwych.

Górskie trofeum

Karl Vögele (1905–1971) książęcy myśliwy z Wildbad Kreuth zimą w górach z upolowaną kozicą, reprodukcja w: H. Halmbacher, Das Tegernsee Tal in historischen Bildern, Hausham 1982, t. 2, s. s. Karl Vögele (1905–1971) książęcy myśliwy z Wildbad Kreuth zimą w górach z upolowaną kozicą, reprodukcja w: H. Halmbacher, Das Tegernsee Tal in historischen Bildern, Hausham 1982, t. 2, s. s.

Mosta wręcz fascynowały postacie myśliwych narażających się na niebezpieczeństwa, które czyhały na nich w wysokich górach. W 1851 roku znów podjął ten temat. Tym razem upamiętnił Myśliwego polującego na kozice. Rogi tych zwierząt były wysoko cenionym trofeum myśliwskim. Wszak żyły one wśród niedostępnych skał. Zimą stosunkowo łatwiej było upolować kozicę, ponieważ zwierzęta schodziły niżej w poszukiwaniu pokarmu.

Smutny los wesołej sceny

Dolny kawałek zniszczonego papieru, na którym Most namalował studium Powrót myśliwego, 1858, olej na papierze, Muzeum Narodowe w Szczecinie Dolny kawałek zniszczonego papieru, na którym Most namalował studium Powrót myśliwego, 1858, olej na papierze, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Nawet malując myśliwych Most starał się przedstawić domową idyllę. Okazji do upamiętnienia rodzinnej radości dostarczył mu powrót myśliwego do domu. Taki temat podjął w 1858 roku. Powstało wówczas olejne studium Powrót myśliwego (scena z Tyrolu), które zachowało się do dziś. Niestety studium namalowane zostało na papierze dużego, wydłużonego formatu. Był on trudny do przechowania i część uległa zniszczeniu. Zniszczona została głowa matki trzymającej małe dziecko i części głów tego dziecka i ojca, a także dolna część studium. Most przypuszczalnie namalował dwa obrazy Powrót myśliwego. Można tak sądzić, bo dzieło odnotowane przez wnuka datowane było dopiero na 1865 rok. Jednak żadna z wersji obecnie nie jest znana.

Radosna chwila

Ludwig Most, Powrót myśliwego, 1858, studium do obrazu o tym samym tytule, olej na papierze, przed konserwacją, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Powrót myśliwego, 1858, studium do obrazu o tym samym tytule, olej na papierze, przed konserwacją, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja przedstawia całą rodzinę podczas radosnej chwili powitania. Młody, brodaty mężczyzna podbiega do żony i chwyta w ramiona małą córeczkę. Dziecko trzymane wysoko przez matkę wyciąga rączki do ukochanego taty. U stóp rodziców kilkuletni chłopczyk ciągnie duży pakunek przyniesiony przez ojca. Scena dała Mostowi kolejną możliwość udokumentowania regionalnych strojów. Myśliwy nosi długą skórzaną kurtkę, ciemne spodnie za kolana, getry i charakterystyczny wysoki kapelusz przybrany piórami cietrzewia oraz plecak. Jego żona urozmaiciła długą ciemnoniebieską suknię z jasną zapaską czerwoną chustą zarzuconą na szyję. Córeczka ma długą czerwoną spódniczkę, a na białej koszulce z rękawkami do łokci ciemny, obcisły staniczek. Chłopiec ma na sobie ciemno czerwoną koszulę i szaro niebieską, luźną kamizelkę oraz, podobnie jak ojciec, ciemne spodnie za kolana i getry. Kroje ubrań przypominają te, które oglądaliśmy na obrazie Mosta Wieczór w Tyrolu z 1842 roku.

W następnym odcinku jeszcze raz powrócimy do obrazów Mosta z Alp.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Caminando", "Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Rzeźba i Formy Przestrzenne" w DESA Unicum., "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Bollwerk” 1935, „Nie bajka leśna”, „Siła korzeni jest w nas. Rzecz o Bogdanie Matławskim", 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”, 13 Muz w Szczecinie, 14 02.2018, 1844, 1845, 2009, abstrakcja
, Adam Marczyński, Adam Wajrak, afisz, Agata Wolniewicz, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akwaforta, akwarela, akwatinta, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, Aleksandra Gisges-Dalecka, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), alkid, Alpejski szczyt (1935), Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Anna Domaradzka, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, antropomorfizacja, Arthur Tesmmers?, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, asamblaż, ASP Katowice, ASP ŁÓDŹ, August Ludwig Most, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, Autoportret artysty siedzącego i rysującego, Autor anonimowy, autorstwo, awers, Barbara Warzeńska, Barwne komstelacje świata, Batik miodowy na gorąco, Bawarscy chłopi podczas pielgrzymki do Maria-Culm, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, blejtram, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bożena Galant, Bożena Mozolewska, Bronisław Kierzkowski, cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, ceramika, Chłopskie domy w Diessen, collage, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", Cyprian Nocoń, Dama z Gronostajem, Dariusz Aniołkowski, Desa Unicum, dibond, dokument filmowy, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, Domy wiejskie i studnia, Dorota Kozak, doświadczać miasta, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr hab. prof. US Bogdan Matławski, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, dr Zygmunt Niedźwiedź, Drawno, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, drzeworyt, dyr Lucjan Bąbolewski, Edmund Gomolicki, edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, emalia, emalia na metalu, Emotion Loader, environment, Ernst Fries, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, Eugen Dekkert (1865 Szczecin – 1956 Garmisch-Partenkirchen), Eugen Dekkert. Zum 70. Geburtstag des Stettiner Malers, fakturalność, falsyfikat, Festiwal Tkaniny 2019, Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej, Filcowanie wełny na mokro, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, film o Andrzeju Tomczaku, folklor na Pomorzu Zachodnim, Fonderia Venturi Arte w Bolonii, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, Franciszka Themerson, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria R+, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, GIF, gipsoryt, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Grupa Tkacka Wątek, Grzegorz Szponar, gwasz, Hanna Kaszewska, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Hans Hollaus, Helena Kwiatkowska, Henry Winkles, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ID1 Studio, ilustracja, impast, INKU Szczeciński Inkubator Kultury, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jan Bujnowski, Jan Lebenstein, Jan Tarasin, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Jon Rafman, Julius Friedrich Ludwig Runge, Juliusz Windorbski, Kamień Pomorski, kamienioryt, Karl Friedrich Schinkel, Kasia Zimnoch, katalog dzieł Mosta, Katarzyna Słuchocka, Kazimierz Mikulski, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, kolaż, Kolekcja Czartoryskich, kolekcjoner, kolografia, Königssee, Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kreda, Kreuth Niemcy, krosno, Kryspin Pawlicz, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kunstverein für Pommern, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, lawowanie tuszem, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, Leonia Chmielnik, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, Ludwig Manzel, Ludwig Most, Ludwig Richter, Maciej Szczawiński, Magdalena Abakanowicz, Magdalena Barczyk-Kurus, Magdalena Soboń, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, Marek Wyłupek, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marianowo, Marika, Marlborough Gallery, Marlena Lenart, Martin Derbyshire, Martin Pechan, mezzotinta, MIASTOCHODZIK, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, miejski pejzaż, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, Mittenwald (1935), młodzi artyści, MN w Szczecinie, Monika Sosnowska, Monitorowanie24, monotypia, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, Nowe brzmienie big beatu, obraz, OBRAZOWNIA Joanna Woźna, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, odwrocie, Off Marina, Ojciec tańczący z synkiem, Olaf Deriglasoff, olej, olej na płótnie, ołówek, Open Heart Warrior, Opisy warsztatów, Opo-wieści o sztuce, Ostatnia ryba, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Panorama Alp, panorama Szczecina, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, pastele, Pasterki alpejskie, Patchworkowe sztuczki, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, pejzaż, Peter Paul Most, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, Podsłuchiwana randka, Podstawy haftu krzyżykowego, polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, poster, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, prawo i sztuka, prezes DESA Unicum, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Przełęcz Lueg koło Salzburga, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, recenzja filmu, reprodukcja w: Otto Holtze, rerwers, Roman Opałka, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek węglem, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, scena rodzajowa, sepia, serigrafia, sitodruk, Skubas, słup Szymon, Słupca, Smart Metering, Smocking czyli manipulowanie tkaniną, solarigrafia, Sonia Wojtysek, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stowarzyszenie Media Dizajn, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, studium ołówkiem na papierze, światłocień, sygnatura, sygnatura Mosta, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, Szczecin, szczecińskie Muzeum Miejskie(Stadtmuseum), szkicowniki Mosta, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, tempera, Teresa Pągowska, Tkanina 3D, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Trafostacja Sztuki, Tragarz mleka Feitus Landthaler, trzy różne sposoby licytowania, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, Tyrolska scena rodzinna, ugier, video art, Vintage art, W Dinkelsbühl, wadium, Walking Figures, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, Watzmann, węgiel, wernisaż, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Weronika Raczyńska, wideo, wideo art, Widok hotelu Scholastyka nad Achensee, Widok krajobrazu z kościołem, Wietrzny nastrój pod Alpami (1930), wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Witraż z tkaniny, Włodzimierz Pawlak, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, Wspomnienie z Kreuth, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, wykłady z zakresu historii sztuki, wykonywanie kwiatów z filcowanej wełny, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, Żabnica, Zagórów, zakup z limitem ceny, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, złoty podział, złoty prostokąt, żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia
+Więcej
Trwa ładowanie