Dzisiejsza Opo-wieść dr Ewy Gwiazdowskiej uświadamia czytającemu ewolucję i w konsekwencji zmianę stosunku człowieka do natury i sztuki (na szczęście!).  Pewna granitowa misa nie miałaby szansy powstać w XXI wieku. Mamy już świadomość, że biblijne „czynienie sobie ziemi poddaną” prowadzi jedynie do poważnych kłopotów i najczęściej obraca się przeciwko homo sapiens. Gdyby jednak coś takiego miało miejsce, jak w I połowie XIX wieku (por. niżej), to z całą pewnością Ludwig Most dokonałby dokumentacji fotograficznej i filmowej (choćby telefonem komórkowym), a następnie przystąpiłby do stworzenia dokumentu natury artystycznej. Z jakiego powodu tak sądzę? Malarz był człowiekiem niezwykle uważnym i spostrzegawczym, wyczulonym na wszystko to, co ciekawe, inne i nowoczesne, a zatem byłyby zainteresowany wykorzystaniem tego wszystkiego, co umożliwiłoby powstanie dzieła doskonałego.

 

dr Ewa Gwiazdowska W stronę Mosta

Wyprawa LX

Most w pejzażu polodowcowym

Dzisiejszy odcinek poświęcony jest misie wykutej z granitu pochodzącego z ogromnego głazu przywleczonego przez lodowiec płynący ze Skandynawii. Głaz nazwany Kamieniem Margrabiego (Markgrafenstein) osiadł w Brandenburgii, w Rauenschen Bergen koło Fürstenwalde i stanowił atrakcję turystyczną jako przyrodnicza osobliwość. Do czasu, gdy postanowiono wykonać z niego dzieło sztuki ogrodowej i ustawić w Berlinie, w ogrodzie królewskim (Lustgarten) przylegającym do rzeki Sprewy. Do dziś stoi tam na stosownym cokole. Otoczona jest okazałymi budowlami: Starym Muzeum (Altes Museum) zaprojektowanym przez wybitnego architekta, Karla Friedricha Schinkla (1781–1841), czynnego także owocnie na Pomorzu, katedrą z końca XIX wieku wzniesioną według projektu Juliusa Carla Raschdorffa oraz nowo odbudowanym Zamkiem Królewskim. Montaż misy w latach 1831–1834 w ogrodzie królewskim był dużym przedsięwzięciem inżynieryjnym i wielkim wydarzeniem dla berlińczyków. Dzieło sztuki kamieniarskiej znalazło odzwierciedlenie w kompozycji niejednego artysty. Losy powstania i ustawienia misy upamiętnił Ludwig Most wraz ze swym mistrzem na berlińskiej Akademii Sztuki, Johannem Erdmannem Hummelem (1769–1852), profesorem optyki i perspektywy.

Brandenburska egzotyka

Ludwig Most, Widok Kamienia Margrabiego koło Fürstenwalde, 1830, wydał Lithographisches Institut w Berlinie, litografia, papier welinowy, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Widok Kamienia Margrabiego koło Fürstenwalde, 1830, wydał Lithographisches Institut w Berlinie, litografia, papier welinowy, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Na Zielone Świątki 1827 roku Most wybrał się na wycieczkę w okolice Fürstenwalde, na polodowcowe wzgórza zwane Rauenschen Bergen. Zapewne dowiedział się o leżącym tam głazie polodowcowym zwanym Kamieniem Margrabiego, który był powszechnie podziwiany. Ludzi zdumiewał jego ogrom, a kształt zachęcał do wspinania się na szczyt głazu. Kamień był od południowej strony ogrodzony. Jednak zapaleni turyści łatwo pokonywali tę przeszkodę i wdrapywali się na skałę. Pomagał w tym smukły drąg, w którym wycięto stopnie. Po takiej niepewnej „drabinie” przystawionej do ściany pokonywano stromy odcinek. Dalej wspinano się korzystając z oporu chropowatej powierzchni głazu. Most upamiętnił kilku turystów podziwiających dzieło natury i zwinnego młodzieńca siedzącego na szczycie „góry”. Według Juliusa Schoppego, kopisty grafiki Mosta, mężczyzna w cylindrze przedstawiony na dole po prawej stronie to kamieniarz Christian Gottlieb Cantian kierujący całą pracą.

Głaz „idzie pod topór”

Ludwig Most, Rozłupanie Kamienia Margrabiego, 1830, wydał Lithographisches Institut w Berlinie, litografia, papier welinowy, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Rozłupanie Kamienia Margrabiego, 1830, wydał Lithographisches Institut w Berlinie, litografia, papier welinowy, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Następnym razem Most zjawił się przy Kamieniu Margrabiego, gdy rozpoczęto jego rozłupywanie, aby wykonać okazałą misę do ozdoby ogrodu królewskiego. Ten moment również udokumentował na litografii. Tym razem przedstawił kamień otoczony rusztowaniami, podkopany po bokach. Na szczycie głazu stał kierownik robót. Kamieniarze rozłupywali granit w poprzek wbijając młotami szereg klinów, aby powstała szczelina. Na ścianę kamienia wchodzili po szerokim trapie zbudowanym z długich desek połączonych poprzecznymi beleczkami będącymi jednocześnie szczebelkami. Natura musiała ulec przedsięwzięciom człowieka, który postępując za słowami Biblii „czynił sobie ziemię poddaną”.

Szala udaje się w podróż

Ludwig Most, Transport kamiennej misy na łódź, 1830, wydał Lithographisches Institut w Berlinie, litografia, papier welinowy, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Transport kamiennej misy na łódź, 1830, wydał Lithographisches Institut w Berlinie, litografia, papier welinowy, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Trzecia z cyklu litografii Mosta poświęconych powstaniu granitowej szali przedstawia sztukę inżynierską i mozół licznych robotników, dzięki którym wstępnie obrobiona misa wciągnięta została na specjalnie zbudowaną łódź, którą miała popłynąć Szprewą do Berlina. Dzieło ważyło bowiem osiemdziesiąt ton. Transport misy z gór odbył się na specjalnie zbudowanej drodze wyłożonej dylami. Misa przesuwana była na niej za pomocą świerkowych bali. Pokonanie drogi do rzeki trwało sześć tygodni, jak pisze Bogdan Krieger w książce Berlin im Wandel der Zeit. Eine Wanderung vom Schloß nach Charlottenburg durch 3 Jahrhunderte, (Berlin w okresie przemian. Wędrówka z zamku do Charlottenburga przez 3 stulecia) Berlin 192, s. 45.

Portret misy na Szprewie

Ludwig Most, Widok misy umocowanej na łodzi na Szprewie, nie datowany (1828), ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr 3, karta 6, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Widok misy umocowanej na łodzi na Szprewie, nie datowany (1828), ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr 3, karta 6, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kolejny etap podróży misy Most pozostawił tylko w formie szkicu. Udokumentował widok dzieła stojącego na podwójnej podstawie z belek ułożonej na szeregu bali umożliwiających toczenie tego kolosa. Misa na tej wysokiej konstrukcji umocowana była pośrodku kadłuba łodzi. Z tyłu znajdowała się drewniana kabina dla szypra. Most pokazał tylko inżynieryjną konstrukcję, ale wiadomo, że podróży misy towarzyszyła liczna załoga. A wjazd do Berlina 6 listopada 1828 roku był bardzo uroczysty. Brali w nim udział wszyscy kamieniarze zatrudnieni przy wykuciu dzieła.

Inżynieryjne zainteresowania Mosta i nie tylko

Ludwig Most, Przekrój misy i okolicznościowy sztafaż, nie datowany (1828), ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr 3, karta 6 verso, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Przekrój misy i okolicznościowy sztafaż, nie datowany (1828), ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr 3, karta 6 verso, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zainteresowanie Mosta nie ograniczyło się do widoku misy w trakcie transportu. Artysta zmierzył lub dowiedział się, jakie były dokładne wymiary szali w różnych miejscach. Podał na rysunku grubość dna, grubość wylewu, czyli brzegu misy, wysokość od dna do dolnego skraju wylewu, średnicę, kąt między dnem i bokiem, przekrój belki podpierającej misę podczas transportu i odpowiadającego jej bala-rolki, po której misa się toczyła. Na tej samej stronie Most naszkicował przy okazji postacie ludzi różnych zawodów w typowych dla nich ubiorach oraz dzieci, które zwróciły jego uwagę podczas pracy nad dokumentowaniem losu misy. Zaznaczył kolory dominujące w ich odzieży.

Przygody misy w Berlinie

 Johann Erdmann Hummel, Transport misy przez Grünstrassenbrücke w Berlinie, 1828, olej na płótnie,(https:/www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=ZKZdL2xl&id=7EE76… dostęp 30.09.2021)
Johann Erdmann Hummel, Transport misy przez Grünstrassenbrücke w Berlinie, 1828, olej na płótnie (https:/www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=ZKZdL2xl&id=7EE76… dostęp 30.09.2021)

Drugi zespół przedstawień misy, podczas jej berlińskich losów, pewnie ze względu na znaczenie przedsięwzięcia, powierzono profesorowi optyki i perspektywy na Akademii Sztuki. Johann Erdmann Hummel wykonał trzy obrazy. Na pierwszym ukazał trudny transport ogromnej misy przez most na wyspę, gdzie Schinkel zaplanował jej postawienie w Starym Muzeum. Misa miała średnicę 7 metrów i z tego powodu trzeba była ją odpowiednio ustawić i dodatkowo wydrążyć kilkunastocentymetrowe rowki w bokach mostu, aby pomyślnie trafiła na plac przed muzeum. W budynku jednak nie została ustawiona z powodu wagi. Ozdobiła za to front gmachu.

Misa zyskuje blask

Johann Erdmann Hummel, Polerowanie misy w warsztacie kamieniarskim, 1831–1832, olej na płótnie, Berlin, Märkisches Museum, reprodukcja w: Hans Ottomeyer, Klaus Albrecht Schröder, Ulrike Winters (Hrsg.), Biedermeier. Die Erfindung der Einfachheit [Biedermeier. Wynalezienie prostoty), katalog wystawy, Milwaukee, Milwaukee Art Museum16.09.2006–1.01.2007, Wien, Albertina 2.02.–13.05.2007, Berlin Deutsches historisches Museum 8.06.–2.09.2007, Paris, Musée du Louvre 15.10.2007–15.01.2008, Ostfildern 2006, s. 316 Johann Erdmann Hummel, Polerowanie misy w warsztacie kamieniarskim, 1831–1832, olej na płótnie, Berlin, Märkisches Museum, reprodukcja w: Hans Ottomeyer, Klaus Albrecht Schröder, Ulrike Winters (Hrsg.), Biedermeier. Die Erfindung der Einfachheit (Biedermeier. Wynalezienie prostoty), katalog wystawy, Milwaukee, Milwaukee Art Museum16.09.2006–1.01.2007, Wien, Albertina 2.02.–13.05.2007, Berlin Deutsches Historisches Museum 8.06.–2.09.2007, Paris, Musée du Louvre 15.10.2007–15.01.2008, Ostfildern 2006, s. 316
Po przybyciu do Berlina misa musiała zostać wykończona i wypolerowana. Chodziło o to, by kamienna powierzchnia błyszczała jak lustro. Dzięki temu misa miała być oryginalną atrakcją Berlina i stanowić jego dumę. Prace wykończeniowe trwały dwa i pół roku. Jeszcze po prowizorycznym ustawieniu szali doskonalono jej wygląd. Hummel przedstawił wnętrze rozległego warsztatu oświetlonego dużymi szybami. Kamień umieszczony na drewnianym podeście był polerowany maszynowo.

Misa w pełnej krasie przyciąga oczy spacerowiczów

Johann Erdmann Hummel, Granitowa misa w berlińskim Lustgarten, fragment, 1831?, olej na płótnie, Berlin, Märkisches Museum, reprodukcja w: Hans Ottomeyer, Klaus Albrecht Schröder, Ulrike Winters (Hrsg.), Biedermeier. Die Erfindung der Einfachheit [Biedermeier. Wynalezienie prostoty), katalog wystawy, Milwaukee, Milwaukee Art Museum16.09.2006–1.01.2007, Wien, Albertina 2.02.–13.05.2007, Berlin Deutsches historisches Museum 8.06.–2.09.2007, Paris, Musée du Louvre 15.10.2007–15.01.2008, Ostfildern 2006, b. n. s. Johann Erdmann Hummel, Granitowa misa w berlińskim Lustgarten, fragment, 1831?, olej na płótnie, Berlin, Märkisches Museum, reprodukcja w: Hans Ottomeyer, Klaus Albrecht Schröder, Ulrike Winters (Hrsg.), Biedermeier. Die Erfindung der Einfachheit [Biedermeier. Wynalezienie prostoty), katalog wystawy, Milwaukee, Milwaukee Art Museum16.09.2006–1.01.2007, Wien, Albertina 2.02.–13.05.2007, Berlin Deutsches historisches Museum 8.06.–2.09.2007, Paris, Musée du Louvre 15.10.2007–15.01.2008, Ostfildern 2006, b. n. s.
J.E. Hummel przedstawiając misę wypolerowaną jak lustro potraktował to dosłownie. Aby oddać efekt lustra przestawił w odbiciu postacie przechodniów stojących w pobliżu. Tym iluzyjnym widokiem odwołał się do idei realistów, że dzieło sztuki, w tym wypadku dzieło kamieniarskie, jest zwierciadłem leżącym na drodze i odbijającym to, co się tam dzieje. Efekt lustra stał się jednocześnie popisem umiejętności profesora optyki i perspektywy na berlińskiej akademii.

Misa uzyskała ostateczny szlif dopiero w 1834 roku. Jednak już w 1831 roku została prowizorycznie ustawiona przed schodami prowadzącymi do Altes Museum. Prawdopodobnie wtedy powstał ostatni z zespołu poświęconych jej obrazów Hummela. Mistrz optyki wykorzystał tę sposobność, aby oddać efekt lustra uzyskany na kamiennej powierzchni dzięki doskonałemu wypolerowaniu. Dziś tego efektu już nie ma, gdyż wpływ atmosfery wielkiego miasta zniweczył wysiłki dawnych rzemieślników.

Misa nadal cieszy oczy, ale tymczasem zmieniło się podejście do natury. Doceniono niezwykłość dzieł przyrody. Na miejscu w Rauenschen Bergen koło Fürstenwalde pozostały jeszcze wielkie głazy Margrabiego nazwane Dużym i Małym Kamieniem. Ocenia się, że ważą ponad siedemset ton. W 2006 roku zostały wpisane na listę 77 niemieckich Narodowych Geotopów. Dzięki temu uzyskały ochronę prawną i swoją niezwykłością także mogą radować oczy wielu turystów. Zainteresowani osobliwościami przyrody przybywają również spoza regionu, by je oglądać.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Caminando", "Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Rzeźba i Formy Przestrzenne" w DESA Unicum., "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Bollwerk” 1935, „Heimatkalender für den Kreis Randow” 1937, „Nazywam się Czerwień", „Nie bajka leśna”, „Niesamowita słowiańszczyzna”, „Obrazy Szczecina. Szczecin w obrazach”, „Ostatnia droga Temeraire’a", „Siła korzeni jest w nas. Rzecz o Bogdanie Matławskim", „Skazany na Plakat”, 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”
, 13 Muz w Szczecinie, 14 02.2018, 1829, 1831, 1833, 1844, 1845, 1851, 2 ćwierć XIX wieku, 2003, 2009, 2020, abstrakcja, Adam Klein, Adam Marczyński, Adam Wajrak, Adolf Menzel, Adrian Ludwig Richter, Adrian Ludwig Richter (1803-1884), Adrian Ludwig Richter (1803–184), Adrian Zingg, Adrian Zingg (1734–1816), Adrianna Jędrzejczak, aerograf, afisz, Agata Mazuś, Agata Wolniewicz, Agata Zbylut, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akt, Akwaforta, akwaforta barwna, akwaforta kolorowana, akwaforta na papierze, akwarela, akwatinta, Albert Henry Payne, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, album skazany na plakat, Aleksandra Gisges-Dalecka, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), Alina Polak-Kalwaryjska, alkid, Alma w Goleniowie, Alpejski szczyt (1935), Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Błażejczyk, Andrzej Foryś, Andrzej Łazowski, Andrzej Tomczak, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Aneta Grzeszykowska Selfie, Anna Domaradzka, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, Anna Paszkiewicz, Anna Paszkiewicz Macierzyństwo, Anna Wojsznis, Anton Graff (1736–1813), antropomorfizacja, Antykwariat Marek Wyłupek, Archiwum Państwowe w Szczecinie, Arthur Tesmmers?, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, Artysta szkicujący w karczmie, Artysta wraz kolegą rozmawia przed wiejską gospodą, asamblaż, ASP Katowice, ASP ŁÓDŹ, August Krasicki, August Ludwig Most, Auguste Hüssener, Auguste Hüssener (1789–1877), Auguste Hüssener Bogusław X według Ludwiga Mosta, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, Autoportret artysty siedzącego i rysującego, Autoportret Ludwiga Mosta, Autoportret z profilu, Autor anonimowy, autorstwo, awers, Barbara Bałakirew, Barbara Warzeńska, Barnim XII (1549 Wołogoszcz – 1603 Szczecin), Bartłomiej Otocki Bez tytułu, Barwne komstelacje świata, Batik miodowy na gorąco, Bawarscy chłopi podczas pielgrzymki do Maria-Culm, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, Berlin, Bernardo Bellotto zwany Canaletto, Biały Wieczór (Ryga), Biblioteka Państwowa Pruskiego Dziedzictwa Kultury w Berlinie, Blaschke Mariańskie Łaźnie centrum uzdrowiska zwane Kreuzbrunnen około 1815, blejtram, Bogdan Bombolewski, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bogusław X (1454–1523), Bożena Galant, Bożena Mozolewska, Bożena Wniarska, Brama do zamku Hohnstein, Britz osiedle zwane podkową, Bronisław Kierzkowski, Brzeg morza 1855, Brzeg Odry z łódkami i karczmą, budzą się demony, Carl Blechen, Carl Friedrich August Kotzsch, Carl Friedrich Wilhelm Klose, Carl Gottlieb Peschel (1798-1879), Caspar David Friedrich, Caspar David Friedrich (1744–1840), cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, ceramika, Chłopi z okolic Chebu dekorują dom na Boże Ciało, Chłopiec klęczący tyłem na krześle, Chłopskie domy w Diessen, Christian Adolf Eltzner, Christian Ernst Stölzel, Christian Gottfried Morasch (1749–1813), Christian Gottlob Hammer, collage, COVID - 19. Weryfikacja, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", cykl „V pora roku”, Cyprian Nocoń, Czas ucieka, Czepce śląskie, Czepiec z okolic Oleśnicy i Bolesławca, część lewa nie datowany (lipiec 1864), Czeska karczma, Dama z Gronostajem, Danuta Korczyńska-Chudzicka (1950) Wirujący derwisze, Danuta Strzelbicka-Mazuś, Dariusz Aniołkowski, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz (Romantyczne góry. Dawnymi szlakami przez Saską Szwajcarię), Der historische Malerweg. Die Entdeckung der Sächsischen Schweiz im 18./19. Jahrhundert, Desa Unicum, dibond, Doberan wrzesień 1841, dokument filmowy, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, Domy wiejskie i studnia, Dorota Kozak, doświadczać miasta, dr Agata Zbylut, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr Ewa Gwiazdowska W stronę Mosta, dr hab. prof. US Bogdan Matławski, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, dr Zygmunt Niedźwiedź, Drawno, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, Drzewo 7, drzeworyt, Duża chałupa ryglowa w Dreźnie-Loschwitz, Dwa posłania rysunek nie datowany, Dwa widoki gospody w Zdrojach, Dwoje dzieci przy stole, dyr Lucjan Bąbolewski, Dziedziniec zamku w Szczecinie w stronę północną i ratusz, Dziewczęce nakrycie głowy, Edmund Gomolicki, Eduard Leonhardi (1828-1905), edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, Edward Hartwig, Ela Blanka, Elżbieta Blicharska, emalia, emalia na metalu, Emanuel Messer, Emotion Loader, environment, Erazm ze Szczecina, Ernest Ferdinand Oehme (1797 – 1855), Ernest Ludwig (1545 Wołogoszcz – 1592 tamże), Ernst Fries, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, Eugen Dekkert (1865 Szczecin – 1956 Garmisch-Partenkirchen), Eugen Dekkert. Zum 70. Geburtstag des Stettiner Malers, Ewa Gwiazdowska i Rafał Makała (red.) August Ludwig Most (1807–1883)., Ewa Łyczywek-Pałka, Eysymont. Ślad na ziemi, fakturalność, falsyfikat, Ferdinand Müller według Ludwiga Mosta, Festiwal Tkaniny 2019, Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej, Figura Matki Boskiej Apokaliptycznej, Filcowanie wełny na mokro, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, Filip I wołogoski (1515 Szczecin – 1560 Wołogoszcz, film o Andrzeju Tomczaku, folklor na Pomorzu Zachodnim, Fonderia Venturi Arte w Bolonii, Fontanna z 1732 roku na tle zabudowy Rossmarkt, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak, foto Mateusz Piestrak, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, fotografia subiektywna, Fragment mozaiki na budynku ZPO DANA w Szczecinie, Fragment zabudowy wiejskiej w okolicach Szczecina, Franciszka Themerson, Frank Richter, Františkovy Lazne, Franz Theodor Schütt, Friedrich August Scheureck, Friedrich August Schmidt według rysunku Johanna Christiana Clausena Dahla, Fritz Johannes Modrow, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, Galeria Kapitańska, galeria Kierat w Szczecinie, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria R+, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, Gdańsk, Gdy rozum śpi, Georg Braun, Gerd-Helge Vogel, GIF, gipsoryt, gmach Akademii Leśnej, Górskie schronisko, Góry Bukowe 1970, Gospoda na Bastei, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, grawer Reinhard Krüger, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Greifswald, Grodziec, Grupa Tkacka Wątek, Grzegorz Szponar, Guido Reck, gwasz, Halina Błachnio, Handlarka ryb, Handlarz świń, Handlarze ryb, Hanna Jung, Hanna Kaszewska, Hans Christian Andersen (1805–1875), Hans Fincke według Ludwiga Mosta Fundacja i studzienka św. Ottona w Pyrzycach, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Hans Hollaus, Heiligendamm wrzesień 1841, Heinrich von Kleist (1777–1811), Helena Kwiatkowska, Henry Winkles, Henryk Cześnik, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ID1 Studio, ilustracja, ilustracja do dzieła Knuta Hamsuna Rosa, impast, INKU Szczeciński Inkubator Kultury, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jakub Lewiński, Jan Bujnowski, Jan Fryderyk (1542 Wołogoszcz – 1600 tamże), Jan Lebenstein, jan Powicki, Jan Tarasin, Jarmark Bożonarodzeniowy na ulicach Rixdorf, Jarosław Eysymont, Jedzący chłopiec, Jerzy Brzozowski (1928–2005) Pejzaż w owalu /, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Joann Bartosik, Joanna Mieszko, Johann Christian Hasche (1744–1827), Johann Erdmann Hummel Granitowa misa w berlińskim Lustgarten 1831?, Johann Erdmann Hummel Polerowanie misy w warsztacie kamieniarskim 1831–1832, Johann Erdmann Hummel Transport misy przez Grünstrassenbrücke w Berlinie 1828, Johann Gottlob Samuel Stamm (1767–1814), Johann Gottlob Schumann według rysunku Johanna G. Jentzscha, Johann Philipp Veith (1768–1837), Johann Poppel (1807–1882) według kompozycji Carla Würbsa (1807–1876), Jolanta Gramczyńska (kurator 3. Zoom na Szczecin), Jon Rafman, Joseph Mallord William Turner, Józef Rivoli, Julius (Julo) Levin, Julius Friedrich Ludwig Runge, Juliusz Windorbski, Kalejdoskop zdarzeń, Kaleka o kulach, Kamień Pomorski, kamienioryt, Kamienna Brama w Uttewalder Grund, Kanapa pod Bastei, Karczma, Karl Friedrich Schinkel, karta 4, karta 49, Kasia Zimnoch, katalog dzieł Mosta, katalog Złoty wiek Pomorza, Katarzyna Słuchocka, Katedra Francuska w Berlinie 21.10.1827, Kazimierz Mikulski, Kazimierz VII (1557 Wołogoszcz – 1605 rezydencja Neuhausen koło Darłowa), Klęcząca kobieta z dzieckiem 7.02.1830, Klęczący czeladnik 14.02.1830, klub 13 Muz, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, Kobieta modląca się na klęczkach, Kobieta siedząca bokiem w prawo, Kobieta z dzieckiem w ramionach, kolaż, Kolej koło Schandau, Kolekcja Czartoryskich, kolekcja Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, kolekcje odzieżowe: Kurpiowska, kolekcjoner, kolografia, Kołobrzeg. Statek w budowie 23 lipca 1860, Kołobrzeg. Widok z parku na tereny stoczni i magazynów, Kołobrzeska stocznia, Komes w Słubicach, Kompozycja niebieska 1961, Koń i woźnica, Koń zaprzężony do kocza 1829?, Königssee, konkurs „To lubię w Szczecinie… wstaw trzy swoje zdjęcia ze sztuką w mieście...", Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kopia według Ludwiga Mosta, Kościół farny w Policach, Kościół w Skolwinie, kościół w Weißensee, Kpt. Mirosław Folta (przedstawiciel PŻM-u), Krebssee na wyspie Uznam 17 lipca 1868, kreda, Kreuth Niemcy, Królewski Młyn w Plauensche Grund, Królewski pałac w Weesenstein, krosno, Kryspin Pawlicz, Krystyna Pohl, Krzysztof Gogol, Krzysztof Majorek, Krzysztof Pruszkowski, Krzysztof Ślachciak, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska im. Stanisława Staszica w Szczecinie, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kunstverein für Pommern, kurator Szymon Piotr Kubiak, Kurator wystawy Jolanta Gramczyńska, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, Kwiaty Polskie i Piastowska oraz Baśnie i Legendy (Bazylea), lawowanie tuszem, Lelum 1963, Lena Chmielnik, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, Leonia Chmielnik, Leonia Chmielnik (1941) Anna Paszkiewicz (1940) Bogusław X i Anna Jagiellonka, Leonia Chmielnik Dziewczyna w długiej sukni, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, litografia na papierze, litografia piórem, Loschwitz XIX/XX, Ludwig August Most, Ludwig Manzel, Ludwig Most, Ludwig Most Brama Świecka w Chojnie od strony pola, Ludwig Most Chrystus Zmartwychwstały studium olejne na papierze, Ludwig Most Dom pod dębami na wyspie Wolin 1847 olej na płótnie własność prywatna, Ludwig Most i Theodor Oehlmann, Ludwig Most Jezus w Ogrodzie Oliwnym 1868 obraz olejny, Ludwig Most Mariańskie Łaźnie widok na południe 1851, Ludwig Most Matczyne szczęście, Ludwig Most Pejzaż z doliny Odry 24 czerwca 1844, Ludwig Most Pejzaż z okolicy Szczawna-Zdroju 1861, Ludwig Most Przekrój misy i okolicznościowy sztafaż nie datowany, Ludwig Most Rozłupanie Kamienia Margrabiego 1830, Ludwig Most Rysownik podczas pracy, Ludwig Most Strój kobiecy i wnętrze gospody w Lubsku, Ludwig Most Strój kobiecy i wnętrze gospody wiejskiej, Ludwig Most Transport kamiennej misy na łódź 1830, Ludwig Most Widok fasady ratusza w Chojnie, Ludwig Most Widok Kamienia Margrabiego koło Fürstenwalde 1830, Ludwig Most Widok misy umocowanej na łodzi na Szprewie nie datowany, Ludwig Most Widok pałacu w Kartlow zza stawu w parku 11.07.1863, Ludwig Most Widok Szczawna w stronę góry Hochwald 3 lipca 1861, Ludwig Most Wiejska gospoda w Britz, Ludwig Most Wiejska zabudowa w Rixdorf, Ludwig Most Wybrzeże morskie nie datowany, Ludwig Most Zaułek Berlina z widokiem bocznej elewacji nieznanego gmachu, Ludwig Most Żydowski chłopiec, Ludwig Richter, Lukas Cranach (?), Lump (Piotr Pauk) i jego murale, Łodzie schnące na brzegu Parsęty 3 października 1861, łódzka ASP, Łoże pod baldachimem z kotarą, Łukasz Mozolewski (fotograf i filmowiec), M.A. Arnold, Maciej Szczawiński, Magdalena Abakanowicz, Magdalena Barczyk-Kurus, Magdalena Lewoc, Magdalena Soboń, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, malarz Lucjan Jagodziński, Malarz siedzący przy oknie, Malarze w gospodzie, Małgorzata Bartosik, Marek Wyłupek, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Maria Radomska-Tomczuk, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marian Nyczka (1925–1986) W porcie III, Marianowo, Mariańskie Łaźnie panorama okolicy 1851, Mariańskie Łaźnie widok górskiego potoku 1851, Mariańskie Łaźnie widok na południowy zachód 1851, Mariańskie Łaźnie widok z drogi do Hirtenruf 1851, Mariańskie Łaźnie widok z zajazdu 1851, Mariańskie Łaźnie widok zagrody w górach 1851, Marika, Marlborough Gallery, Marlena Lenart, Marta Kurzyńska, Martin Derbyshire, Martin Pechan, Marzena Borkowska, Matczyne szczęście, Matka z dzieckiem, Mężczyzna podziwiający pejzaż 25.10.1829, Mężczyzna w płaszczu przy drzwiach, Mężczyzna z dziecięcą trumienką, Mężczyzna z dziećmi na ławce przed chałupą, mezzotinta, Miasto i zamek Hohnstein, MIASTOCHODZIK, Michael Koppe, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, Miejscowość w dolinie, miejski pejzaż, Mieszkańcy Skolwina na podwórku zagrody, miłość, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, Mittenwald (1935), młodzi artyści, Młodzieńczy portret malarza, Młyn nad górską rzeczką, MN w Szczecinie, Modląca się dziewczynka, Modląca się kobieta, Modlący się chłopiec, Modlący się mężczyzna z kapeluszem, Monika Frankowska-Makała, Monika Sosnowska, Monitorowanie24, monotypia, most zwany Hegereiterbrücke, Motyle i Hafty Łowickie (Berlin), motyw na obrazie Śląskie schronisko górskie, mozaika na elewacji kina Kosmos, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe Szczecin, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Nad Odrą (Próżniak), Nagroda Artystyczna Miasta Szczecina, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, Natalia Wąsik, Nawarstwienie 1976, nie datowany, Niedzielna wycieczka w ogrodzie gospody, Niedzielny spacer, Nostizsche Gallerie, Nowe brzmienie big beatu, Nowy Jork, Nowy Młyn w Plauensche Grund, Nyczka. Miasto kobiet, Obecność, obraz, OBRAZOWNIA Joanna Woźna, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, Oczekująca, odwrocie, Off Marina, Ogród tawerny, Ojciec tańczący z synkiem, około 1800, Olaf Deriglasoff, Olaf Tausch, olej, olej na papierze, olej na papierze naklejonym na tekturę, olej na płótnie, Olga Iwaszkiewicz, oliwkowy papier, ołówek, ołówek na papierze czerpanym, ołówek na papierze welinowym, Open Heart Warrior, Opisy warsztatów, Opo-wieści o sztuce, ortret siedzącego Michaela Koppe, Ostatnia ryba, Ostrzyca, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Pałac Leszczyca-Sumińskiego, Panorama Alp, Panorama doliny Łaby w okolicy Bad Schandau w stronę południową, Panorama doliny Odry i Szczecina ze skraju Puszczy Bukowej w Zdrojach, Panorama Karkonoszy z sylwetką Jeleniej Góry, Panorama Legnicy, Panorama portu i miasta od północy, Panorama stoczni w Kołobrzegu 25 lipca 1860, Panorama Szczawna i okolicy pocztówka barwna początek XX wieku, panorama Szczecina, Panorama Szczecina od południowego zachodu z Pomorzan, Panorama wsi Weißensee, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, papier czerpany welinowy, papier welinowy, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, Pasażer czekający na zaokrętowanie, pastele, Pasterki alpejskie, Patchworkowe sztuczki, Paul Holz, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, Pawilon nad jeziorem 25 września 1829, Pęd winorośli, pejzaż, Pejzaż górski z karczmą w Bukowcu, Pejzaż karkonoski w stronę Sobótki, Pejzaż nadmorski w Międzyzdrojach 24.07.1847, Pejzaż w świetle księżyca 1869, Pejzaż z drzewem i skałami koło Loschwitz, Pejzaż z okolic Ahlbecku 20.07.1868, Pejzaż z okolic zamku Chojnik w Sudetach 11 sierpnia 1861, Pejzaż z Sudetów 1835, Pejzaż z wędkarzem nie datowany ok. 1830, Perspektywa Kleine Domstrasse (obecnie ul. Mariacka) w stronę kościoła św. Jakuba, Perspektywa Kleine Domstrasse (obecnie ul. Mariacka) w stronę kościoła św. Jakubam, Peter Paul Most, Piec w schronisku, pióro, Piotr Bałakirew, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, Plastyka szczecińska 1945–2020, Plauensche Grund koło Drezna, Plaża w Ahlbecku 28.07.1868, Plaża w Heiligendamm, Plaża w okolicy Ahlbecku nie datowany (1868), podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, Podróżnicy po Saskiej Szwajcarii w łodzi naprzeciw Schandau, Podsłuchiwana randka, Podstawy haftu krzyżykowego, Podwórko przy ul. Piotra Ściegiennego, Polelum 1962., polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, Pommersches Landesmuseum, Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie, pomnik Braterstwa Broni Żołnierzy Polskich i Radzieckich, Pomnik św. Jana Nepomucena, Pomorski artysta biedermeieru, Pomorski artysta epoki biedermeieru., Pomorskie Muzeum Krajowe (Pommersches Landesmuseum) w Greifswaldzie, Pomorskie Muzeum Krajowe w Greifswaldzie, Pomorskie Stowarzyszenie Sztuki (Kunstverein für Pommern), Popiersie Bogusława X, Port IV, Portret Barnima XII, Portret Bogusława X, Portret Elżbiety Brunszwickiej, portret Fanny Beer, Portret malarza w futrze, Portret Martina Richtera, Portret matki, Portret rodzinny, Portret stojącego Michaela Koppe, Portrety Eryka II i Kazimierza VII z serii szkiców portretowych, Portrety Filipa I i Jana Fryderyka, posłuszeństwo, Postać męska w stroju z Sudetów, poster, Pötschke według Ludwiga Mosta, Powroźnicy przy pracy, Prace Doroty Piechocińskiej, Prace Grzegorza Myćki, Prace Joanny Bartosik, Prace Łukasza Drzycimskiego, Prace Oli Szmidy z instrukcją odbioru, Prace Olka Pujszo, Prace Poli Augustynowicz, pracownia malarstwa prof. Stefana Wegnera, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, Praczki na podwórku zagrody w Skolwinie, Prasłowianka I, Prasłowianka II, prawo i sztuka, prezes DESA Unicum, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Promenada około 1850 roku, Przełęcz Lueg koło Salzburga, Przestrzenie, Przydrożny krucyfiks, PŻM, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, ratusz w Anklam, recenzja filmu, reprodukcja w: Otto Holtze, rerwers, restauracja Chief w Szczecinie, Restauracja na Bastei, reż. Marek Osajda, Robotnik podnoszący deskę 14.02.1830, Rodzina na spacerze, Rodzina rybacka na plaży, Roman Opałka, Rybak i jego żona przy pracy przed domem, Rybak z profilu, rycina reprodukcyjna, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek ołówkiem na papierze czerpanym welinowym, rysunek piórem i pędzlem, rysunek w szkicowniku nr 6, rysunek w szkicowniku nr II, rysunek węglem, rysunki Gryfitów, Ryszard Kiełtyka, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, rzeźby granitowe, SalonSztuki.net, Saska karczma z kręgielnią, scena rodzajowa, Scena w karczmie, Sceny z życia rybaków, schronisko Hampelbaude (obecnie Strzecha Akademicka), Schronisko i kaplica na Śnieżce, Schronisko Peterbaude i szałas w Karkonoszach, sepia, serigrafia, sitodruk, Siusiający wałach, Skały Bastei koło Rathen, Skamieliny (fragment) 1990, Skubas, Ślady IV, Śląskie schronisko górskie, Ślubuję ci wierność, Sławomir Lewiński mozaika w holu Dworca Głównego, Sławomir Lewiński., słup Szymon, Słupca, Smart Metering, Smocking czyli manipulowanie tkaniną, solarigrafia, Sonia Wojtysek, Sprzęt rybacki 28.07.1850, Städtische Sammlung Freital, staloryt, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stanisław Krzywicki wieloletni dyrektor Książnicy Pomorskiej, Stanisława Dobrzeniecka-Żyłkowska, Statki w porcie – nabrzeże załadunkowe, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stettin weduta zbiorowa 1836, Stojący hutnik, Stowarzyszenia Zachęta Sztuki Współczesnej w Szczecinie, stowarzyszenie Czas Przestrzeń Tożsamość, Stowarzyszenie Media Dizajn, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, studium, Studium do obrazu Matka z dzieckiem, Studium gościa siedzącego za stołem, Studium kelnera, studium ołówkiem na papierze, studium postaci do obrazu Wieczorna modlitwa czeskich chłopów, Studium studenta, Studium widoku ze Wzgórza Kupały na Golęcinie, światłocień, Sydonia z rodu Borków, sygnatura, sygnatura Mosta, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, szary papier czerpany, Szczawno Hala Elizy pocztówka początek XX w., Szczawno wg rysunku Ferdynanda Koska litografia na papierze 2. ćwierć XIX w., Szczecin, Szczecin 15.06.2016, Szczecin 2020, Szczecin. Widok z Wałów Chrobrego, Szczeciner, Szczecińska Agencja Artystyczna, szczecińskie Muzeum Miejskie(Stadtmuseum), szkic do kompozycji Kolegium prasowe, Szkic rzeźby Dioskura od tyłu (1829?), Szkice do portretu Michela Labarziena, Szkice głów męskich, szkice na kartach 5 - 8, Szkice ołówkiem na papierze welinowym, Szkicownik 1, Szkicownik nr 1, Szkicownik nr 12, Szkicownik nr 14, Szkicownik nr 2, Szkicownik nr 3, Szkicownik nr 6, Szkicownik nr 7, Szkicownik nr 8, Szkicownik nr II i VII, Szkicownik nr III, Szkicownik nr VI, Szkicownik nr VII, Szkicownik nr XII, Szkicownik nr XIV, Szkicownik VI, Szkicownik VII, Szkicownik XIV, szkicowniki Mosta, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Eysymont, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, teki studiów Ludwiga Mosta, tempera, Teresa Pągowska, Teresa Wurtinger z Witkowic, Tharandt, Theodor Gerhard, Theodor Schmidt Zamek w Kartlow od strony dziedzińca 1856, Tkanina 3D, Tomasz Lazar Sea of Trees, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Towarzystwo Historii i Starożytności Pomorza (Gesellschaft für Pommersche Geschichte und Altertumskunde), Towarzystwo Miłośników Muzeum Narodowego w Szczecinie, Trafostacja Sztuki, Tragarz mleka Feitus Landthaler, trzy różne sposoby licytowania, Trzy widoki: park pomnik Fryderyka Wielkiego zabudowa podmiejska, tusz, Twierdza Königstein z widokiem na Lilienstein, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, Tymoteusz Lekler, Tyrolska scena rodzinna, ugier, Urodziny dziadka, video art, Vintage art, W Dinkelsbühl, W tonacji złotej 1984, wadium, Walking Figures, Walkowska Wydawnictwo, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, Watzmann, Wąwóz w okolicy Loschwitz z widokiem na Łabę 1833, według obrazu Ludwiga Mosta, Wędrowiec na tle pejzażu Karkonoszy, węgiel, Weimar Neues Museum, Wejście do Plauensche Grund podczas pomiaru rzeki Weisseritz, Werner Liersch, wernisaż, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Wernisaż Kolektywu ILU NAS JEST 1.501.2020 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Weronika Raczyńska, wg obrazu Jana Steena, wideo, wideo art, Widok Bad Schandau, Widok Berlina z dachu Altes Museum 1830, Widok Bramy Wolińskiej od południa, Widok doliny Odry z drogi ze Stołczyna na Golęcino, Widok doliny Odry z sylwetką Szczecina od północy, Widok doliny Odry ze wsi Pomorzany, Widok hotelu Scholastyka nad Achensee, Widok katedry w Kamieniu Pomorskim od południowego wschodu, Widok katedry w Kamieniu Pomorskim od południowego zachodu, Widok klasycystycznej budowli (1825/1826), Widok kołobrzeskiej stoczni 3 lipca 1864, Widok komory celnej na Łasztowni, Widok Konotopu 1835, Widok kościoła św. Jakuba od południowego zachodu, Widok kościoła św. św. Piotra i Pawła od południa, Widok krajobrazu z kościołem, Widok miasteczka Hohnstein, Widok mostu Bastei z drogi do Wehlgrund, Widok na dolinę Łaby 1863, Widok na Kołobrzeg z falochronu 27 lipca 1860, Widok od południowego wschodu, Widok od ul. Sołtysiej, Widok Podzamcza w Szczecinie w kierunku kościoła św. św. Piotra i Pawła, Widok Rossmarkt (obecnie pl. Orła Białego), Widok Sali Lutra w pałacu w Kartlow 20.07.1863, Widok skał Bastei od strony gór, Widok Starego Miasta z kościołem św. Jana w Szczecinie, Widok sygnaturki kościoła św. św. Piotra i Pawła w Szczecinie, Widok Szczecina od południa, Widok Szczecina z lotu ptaka od wschodu, Widok Szczecina z lotu ptaka od zachodu, Widok Szczecina z Mostu Długiego, Widok Szczecina za nabrzeża Odry od północy, Widok Szczecina zza wałów fortecznych od północy, Widok targu rybnego na staromiejskim nabrzeżu, Widok wnętrza nawy katedry w Kamieniu Pomorskim, Widok wsi Pomorzany, Widok wsi Skolwin, Widok wsi Stołczyn, Widok z Łasztowni na Stare Miasto, Widok z wozu i szkic wozu podróżnego, Widok zabudowy Rynku Siennego w Szczecinie, Widok zadrzewionego brzegu Parsęty 26 lipca 1860, Widok zamku Chojnik, Widok ze Szczecina na Kępę Parnicką, Widok ze Wzgórza Kupały na Golęcinie w stronę Szczecina, Widoki naw kościołów św. Jakuba i św. Ottona, Widoki siedziby Kompanii Strzeleckiej Łabędziego Stawu i loży masońskiej, Widoki siedziby Sejmu Stanów Pomorskich i Gimnazjum Fundacji Mariackiej, Wieczór na bałtyckiej plaży 1845?, Wieczór na bałtyckiej plaży 1879, Wiejski kościół i wiatrak w Weißensee oraz studia drzew, Wietrzny nastrój pod Alpami (1930), wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Bormes (1887–1958), Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Witraż z tkaniny, Włodzimierz Pawlak, Wnętrze chaty rybackiej, wnętrze cukierni firmy Koch (1993), Wnętrze izby w Szprotawie, Wnętrze mieszkania myśliwego w owczarni przy pałacu w Kartlow 22.07.1863, Wodospad Kamieńczyka, Wodospad Szklarki, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, Wolgastsee na wyspie Uznam 17 lipca 1868, Wspomnienie z Kreuth, Wydmy koło Międzyzdrojów 2.08.1850, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, wykłady z zakresu historii sztuki, wykonywanie kwiatów z filcowanej wełny, WYPRAWA LII, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, z Górnego Wiku (Ober Wiek), z Kępy Parnickiej (Silberwiese), Z Kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich („Wielość porządków. Od Cybisa do Strzemińskiego”), z Łasztowni (Lastadie), Żabnica, Zachęta Sztuki Współczesnej, Zagórów, Zakończona gra o zwolnienie z zapłaty, zakup z limitem ceny, Zamek Chojnik, Zamek Hohnstein, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zamek w Karpnikach, Zamek we Wleńskim Gródku, Zarys grzbietu Rudaw, Zarys widoku ze Wzgórza Kupały na Golęcinie w stronę Szczecina, Zbigniew Gonczaruk były dyrektor przedsiębiorstwa „Sztuka Polska”, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz, zdjęcie archiwalne w MNS, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, Zgrupowanie w tonacji niebieskiej, złoty podział, złoty prostokąt, Zofia Jadwiga Brunszwicka(1561–1601), Zofia Zdun-Matraszek., żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia, ZPAF O/Szczecin, ZPAP, ZPAP O/ Szczecin, ZPAP w Szczecinie, ZPO DANA, ZPO OdrA i Inotex w Szczecinie, ZUT-u w Szczecinie
+Więcej
Trwa ładowanie