Dzięki lekturze ostatnich odcinków Opo-wieści dr Ewy Gwiazdowskiej dowiedzieliśmy się, że Ludwig Most był nie tylko miłośnikiem, ale też uważnym obserwatorem przyrody. Piękno natury w różnej postaci znajdziemy w licznych szkicach i pracach olejnych artysty. Przed nami zaś, jeśli chcemy żyć w zgodzie z naturą i cieszyć się jej dobrodziejstwem stoi wiele wyzwań. Najważniejszym z nich jest świadoma ochrona środowiska naturalnego. Poszukiwanie skutecznych sposobów zapobiegania jego degradacji oraz promowanie zdrowych zasad życia. W sukurs przychodzi sozologia – nauka interdyscyplinarna, która rejestruje zmiany w środowisku przyrodniczym będące skutkiem postępu technicznego. Swe działania opiera na ekologii i naukach przyrodniczych takich, jak: rolnictwo, leśnictwo, rybołówstwo czy łowiectwo. Ostatecznie jednak to każdy z nas codziennie decyduje swoim postępowaniem o tym, czy takimi obrazami przyrody, które uwiecznił malarz w swoich pracach, będziemy mogli się jeszcze długo cieszyć.

 

dr Ewa Gwiazdowska W stronę Mosta

Wyprawa LXV

Namiastka raju

Potrzeba upiększania otoczenia zielenią jest powszechna. Może dzięki temu ludzie czują się bliżej raju, który przed tysiącami lat musieli opuścić. Pielęgnując rośliny spełniają, pewnie czasem nieświadomie, marzenia o powrocie do rajskiej przeszłości. Zieleń nie tylko bardzo dobrze wpływa na nasze samopoczucie, także koi wzrok. Wiadomo, że ludzkie oczy ewolucyjnie wciąż tkwią w epoce, kiedy nasi przodkowie mieszkali wśród leśnej zieleni. Promienie słońca docierały do oczu przefiltrowane przez liście. Tam, gdzie słońce świeci ostro i bezpośrednio, choćby w wysokich górach Azji, ludzie ślepną. Tę potrzebę zieleni odzwierciedla niejedna kompozycja Mosta, na przykład w studium do obrazu Drużba zieleń harmonizuje z barwami czerwonymi. Zieleń i czerwień to barwy dopełniające się.

Zieleń dodaje murom uroku

Ludwig Most, Drużba, 1832, olej, płótno, fotografia archiwalna, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Drużba, 1832, olej, płótno, fotografia archiwalna, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Most chętnie malował wiejskie obejścia. Były mu znane z wypraw do rodziny mieszkającej pod Pyrzycami i wędrówek po Pomorzu. Rysując i malując domy rolników przywiązywał dużą rolę do przedstawienia zieleni – towarzyszącej im i upiększającej stare mury. W obrazie Drużba ganek domu otoczył pnącą się winoroślą, której wici strzelają w górę ku słońcu. Obok bocznej ściany domu pokazał drzewa wyrastające ponad dachy. Malując podwórko przed domem nie zapomniał o rosnących na nim płatach trawy i kępach roślin zielnych, takich jak łopian, babka czy przywrotnik. Drzewa ukazał też w dali , ponad dachami domów stojących przy wiejskiej drodze.

Moc krzewiących się roślin

Ludwig Most, Szkice gałązek, narzędzia ciesielskiego i sprzętu do zaprzęgu, nie datowane (około 1831), ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr III, karta 25 verso, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Szkice gałązek, narzędzia ciesielskiego i sprzętu do zaprzęgu, nie datowane (około 1831), ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr III, karta 25 verso, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Most wędrując po Szczecinie i okolicy narysował na jednej z kart szkicownika fragmenty krzewów rozgałęziających się w różnych kierunkach, ku górze i na boki. Pośród nich była część krzewu winorośli gęsto porośnięta liśćmi i zaopatrzona w wąsy czepne. Taki szkic zapewne należał do prac poprzedzających powstanie obrazu Drużba. Na tym obrazie po lewej stronie widać, jak winorośl rozrasta się ku górze i na boki wspinając po ścianie domu.

Słoneczna strona życia

Ludwig Most, Chrzest we wsi, 1840, olej, płótno, fotografia archiwalna, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Chrzest we wsi, 1840, olej, płótno, fotografia archiwalna, Muzeum Narodowe w Szczecinie

W 1840 roku Most sportretował członków swojej rodziny podczas ważnego życiowego wydarzenia. Było to uroczyste wyjście z wiejskiego domu grupy rodzinnej z matką chrzestną niosącą niemowlę. Udawano się do kościoła, aby dokonać włączenia dziecka do chrześcijańskiej społeczności. Rodzina została sportretowana na tle ściany domu dekoracyjnie obrośniętej winoroślą i jasno oświetlonej przez poranne słońce. Podwórko domu otaczają bujne krzewy, a nad dachem rozpościera się korona starego drzewa chroniąca domostwo od złej pogody. W dali widać kościół i inne wiejskie domy. Wszystkim budowlom towarzyszy zieleń drzew i krzewów.

Naturalna firanka

Ludwig Most, Krzew winorośli przy oknie, nie datowany, wiosna 1840? ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr XII, karta 45 verso, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Krzew winorośli przy oknie, nie datowany, wiosna 1840? ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr XII, karta 45 verso, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Pewnego dnia Most „sportretował” rozrośnięty krzew winorośli pokryty młodymi liśćmi. Został on posadzony pod oknem, które już całkiem przesłonił. Wyżej mógł rozrastać się dzięki kratce ze szczebelków umocowanej nad oknem. Być może rysunek był związany z obrazem wyjścia do chrztu pochodzącym z tego samego roku. W tle głównej grupy bohaterów obrazu rozpoznać można kształty okna prawie całkowicie zarośniętego przez winorośl.

Czyżby zapowiedź secesji

Ludwig Most, Winorośl za oknem, nie datowany (około 1829/1831), ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr III, karta 43, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Winorośl za oknem, nie datowany (około 1829/1831), ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr III, karta 43, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Mosta fascynowały delikatne pędy winorośli przez wiele lat. Ta pasja przypuszczalnie rozwinęła się podczas doskonalenia zawodowego, kiedy artysta mieszkał na przedmieściach Drezna, na stoku doliny pokrytym winnicami. Jednym z rysunków świadczących o zamiłowaniu do motywu winogradu jest szkic przedstawiający okno przesłonięte tą rośliną. Most obserwował motyw będąc w pokoju. Nad oknem zaznaczył podpięte festonowo zasłony. Wić winorośli widoczna za szczebelkami okna rozwija się asymetrycznie i wygląda bardzo dekoracyjnie. Każdy z liści ma inną formę. Ich płaskim plamom towarzyszą kręte wąsy czepne podkreślające lekkość naturalnej konstrukcji krzewu.

Stały bywalec wiejskich obejść

Podsłuchana randka, 1847, olej, płótno, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki&Arkadiusz Piętak Ludwig Most, Podsłuchana randka, 1847, olej, płótno, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak

Ludwig Most, krzew czarnego bzu Most upamiętnił na obrazie Podsłuchana randka. Tematem tej kompozycji jest wiejski dom w bawarskich Alpach, które Most odwiedził latem 1840 roku. Może bywał tam także później, ale brak informacji o takich podróżach. Piękny, kwitnący krzew dodaje uroku gładko otynkowanej ścianie domu. Może też wiąże się symbolicznie ze sceną rozmowy zakochanej pary. Już w antyku wiedziano, że czarny bez pomaga na choroby miłosne. Białe kwiaty wiązano ze światem dobrych duchów. Czarne owoce symbolizowały diabelskie moce. Zatem sprawy zakochanych rozgrywały się w kręgu działania tej rośliny, której przedstawicieli – krzewy i drzewa spotkać można także na Pomorzu w otoczeniu chłopskich domów.

Dostojeństwo podkreślają także rośliny

Ludwig Most, wg Felixa Schlesingera (1833–1910), Portret Heinricha Scheeffera, olej, płótno, fotografia archiwalna, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, wg Felixa Schlesingera (1833–1910), Portret Heinricha Scheeffera, olej, płótno, fotografia archiwalna, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Most, jak się okazuje, zajmował się także kopiowaniem dzieł innych malarzy. Przykładem jest portret znanego szczecińskiego przemysłowca i miłośnika sztuki, Heinricha Scheeffera. Nie wiadomo jednak, czy Most skopiował całą kompozycję, czy tylko samą postać pomorskiej osobistości. Scheeffer przedstawiony został w romantycznym ujęciu. Stoi bok kolumny, na tle starego muru, z którego zwiesza się bluszcz. Za parapetem balustrady rośnie krzew o owalnych zaostrzonych liściach.

Jakie to rośliny?

Ludwig Most, Gałązki i chory liść, około 1862? ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr XII, karta 49 verso, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Gałązki i chory liść, około 1862? ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr XII, karta 49 verso, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Pośród szkiców Mosta znajdują się i takie, które przedstawiają gałązki krzewu o układzie i liściach podobnych do widocznych na portrecie Scheeffera. Jeden z pędów rośnie w górę rozpościerając na boki krótkie gałązki. Drugi, gęsto pokryty listowiem, rozwija się w prawo. Przypominają one roślinę wznoszącą się nad balustradą tarasu. Na wolnym miejscu karty Most dodał wymyślny kształt chorego liścia, którego blaszka z jednej strony jest zawinięta i naderwana. Umiejętność plastycznego pokazania takiej anomalii formy charakteryzuje Mosta jako zdolnego obserwatora natury.

Naturalne festony

Ludwig Most, Opadające gałązki, nie datowany, około 1850? ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr XII, karta 21b, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Opadające gałązki, nie datowany, około 1850? ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr XII, karta 21b, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Wprawdzie wśród zachowanych szkiców Mosta brak widoku opadającego pędu bluszczu, jaki upamiętniony został na portrecie Scheeffera. Jednak można znaleźć inne motywy zwisających swobodnie gałązek krzewów. Ich ozdobne formy Most docenił. Jedna z roślin przypomina złotokap. Szkic jest dość schematyczny i swobodny, ale mimo to oddaje wygląd tego gatunku. Ulistniona gałązka dążąc do światła rozwija się w bok ku górze. Kwiatostany opadają z niej w dół tworząc dekoracyjne girlandy.

Wspomnienie z parku

Ludwig Most, Fragment parku z łukowym mostem, nie datowany, 1825/1826, ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr I, karta 6, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Fragment parku z łukowym mostem, nie datowany, 1825/1826, ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr I, karta 6, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ten malowniczy motyw Most mógł narysować gdzieś w Berlinie, na początku studiów na Akademii Sztuki. Główny motyw to rozłożysty krzew rosnący na małej, kopułkowatej wysepce pośrodku nurtu. Krzew przesłania częściowo łukowy mostek o ozdobnej balustradzie prowadzący przez wysepkę na drugą stronę wody. Tłem tego pełnego uroku motywu jest otoczenie narysowane delikatnie, cienką kreską. Po lewej stronie rozpoznać można teren parkowy porośnięty drzewami. Wzdłuż wody biegnie alejka. Po prawej stronie krzyżujące się pionowe i poziome kreski sugerują istnienie jakiejś dość wysokiej zabudowy.

Wydmy prawie jak pustynia

Ludwig Most, Wydmy koło Międzyzdrojów, 2.08.1850, olej na papierze naklejonym na tekturę, Pomorskie Muzeum Krajowe (Pommersches Landesmuseum) w Greifswaldzie, reprodukcja w: Ewa Gwiazdowska, Rafał Makała (red.), August Ludwig Most (1807–1883). Pomorski artysta epoki biedermeieru. Der Pommersche Künstler der Biedermeierzeit, Szczecin 2007, s. 237 Ludwig Most, Wydmy koło Międzyzdrojów, 2.08.1850, olej na papierze naklejonym na tekturę, Pomorskie Muzeum Krajowe (Pommersches Landesmuseum) w Greifswaldzie, reprodukcja w: Ewa Gwiazdowska, Rafał Makała (red.), August Ludwig Most (1807–1883). Pomorski artysta epoki biedermeieru. Der Pommersche Künstler der Biedermeierzeit, Szczecin 2007, s. 237

Powróćmy do obrazu wybrzeża morskiego w okolicy dzisiejszych Międzyzdrojów. Most malował ten melancholijny pejzaż drugiego sierpnia 1850 roku. Wtedy była to jeszcze mała, rybacka wioska, przed którą dopiero rysowała się kąpieliskowa sława. Krajobraz dowodzi wrażliwości Mosta na piękno każdego skrawka natury, nawet tak ubogiego jak nadbałtyckie, piaszczyste wydmy. Artysta potrafił wydobyć piękno z widoku wzniesień pokrytych płatami suchych traw. Na pierwszym planie ukazał drobne, żółto kwitnące roślinki i wyróżniający się zielonobłękitnymi liśćmi mikołajek nadmorski, a nieco w głębi niskie krzewinki.

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Caminando", "Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Rzeźba i Formy Przestrzenne" w DESA Unicum., "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Bollwerk” 1935, „Heimatkalender für den Kreis Randow” 1937, „Nazywam się Czerwień", „Nie bajka leśna”, „Niesamowita słowiańszczyzna”, „Obrazy Szczecina. Szczecin w obrazach”, „Ostatnia droga Temeraire’a", „Siła korzeni jest w nas. Rzecz o Bogdanie Matławskim", „Skazany na Plakat”, 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”
, 13 Muz w Szczecinie, 14 02.2018, 1829, 1831, 1833, 1844, 1845, 1851, 2 ćwierć XIX wieku, 2003, 2009, 2020, abstrakcja, Adam Klein, Adam Marczyński, Adam Wajrak, Adolf Menzel, Adrian Ludwig Richter, Adrian Ludwig Richter (1803-1884), Adrian Ludwig Richter (1803–184), Adrian Zingg, Adrian Zingg (1734–1816), Adrianna Jędrzejczak, aerograf, afisz, Agata Mazuś, Agata Wolniewicz, Agata Zbylut, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akt, Akwaforta, akwaforta barwna, akwaforta kolorowana, akwaforta na papierze, akwarela, akwatinta, Albert Henry Payne, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, album skazany na plakat, Aleksandra Gisges-Dalecka, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), Alina Polak-Kalwaryjska, alkid, Alma w Goleniowie, Alpejski szczyt (1935), Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Błażejczyk, Andrzej Foryś, Andrzej Łazowski, Andrzej Tomczak, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Aneta Grzeszykowska Selfie, Anna Domaradzka, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, Anna Paszkiewicz, Anna Paszkiewicz Macierzyństwo, Anna Wojsznis, Anton Graff (1736–1813), antropomorfizacja, Antykwariat Marek Wyłupek, Archiwum Państwowe w Szczecinie, Arthur Tesmmers?, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, Artysta szkicujący w karczmie, Artysta wraz kolegą rozmawia przed wiejską gospodą, asamblaż, ASP Katowice, ASP ŁÓDŹ, August Krasicki, August Ludwig Most, Auguste Hüssener, Auguste Hüssener (1789–1877), Auguste Hüssener Bogusław X według Ludwiga Mosta, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, Autoportret artysty siedzącego i rysującego, Autoportret Ludwiga Mosta, Autoportret z profilu, Autor anonimowy, autorstwo, awers, Barbara Bałakirew, Barbara Warzeńska, Barnim XII (1549 Wołogoszcz – 1603 Szczecin), Bartłomiej Otocki Bez tytułu, Barwne komstelacje świata, Batik miodowy na gorąco, Bawarscy chłopi podczas pielgrzymki do Maria-Culm, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, Berlin, Bernardo Bellotto zwany Canaletto, Biały Wieczór (Ryga), Biblioteka Państwowa Pruskiego Dziedzictwa Kultury w Berlinie, Blaschke Mariańskie Łaźnie centrum uzdrowiska zwane Kreuzbrunnen około 1815, blejtram, Bogdan Bombolewski, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bogusław X (1454–1523), Bożena Galant, Bożena Mozolewska, Bożena Wniarska, Brama do zamku Hohnstein, Britz osiedle zwane podkową, Bronisław Kierzkowski, Brzeg morza 1855, Brzeg Odry z łódkami i karczmą, budzą się demony, Carl Blechen, Carl Friedrich August Kotzsch, Carl Friedrich Wilhelm Klose, Carl Funke według Ludwiga Mosta Zakończona gra o zwolnienie z zapłaty 1831, Carl Gottlieb Peschel (1798-1879), Caspar David Friedrich, Caspar David Friedrich (1744–1840), cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, ceramika, Chłopi z okolic Chebu dekorują dom na Boże Ciało, Chłopiec klęczący tyłem na krześle, Chłopskie domy w Diessen, Christian Adolf Eltzner, Christian Ernst Stölzel, Christian Ernst Stölzel według Ludwiga Mosta Opuncja na parapecie okna fr. ryciny wg kompozycji Kolegium prasowe 1832 akwaforta na papierze Muzeum Narodowe w Szczecinie, Christian Gottfried Morasch (1749–1813), Christian Gottlob Hammer, collage, COVID - 19. Weryfikacja, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", cykl „V pora roku”, Cyprian Nocoń, Czas ucieka, Czepce śląskie, Czepiec z okolic Oleśnicy i Bolesławca, część lewa nie datowany (lipiec 1864), Czeska karczma, Dama z Gronostajem, Danuta Korczyńska-Chudzicka (1950) Wirujący derwisze, Danuta Strzelbicka-Mazuś, Dariusz Aniołkowski, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz (Romantyczne góry. Dawnymi szlakami przez Saską Szwajcarię), Der historische Malerweg. Die Entdeckung der Sächsischen Schweiz im 18./19. Jahrhundert, Desa Unicum, dibond, Doberan wrzesień 1841, dokument filmowy, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, Domy wiejskie i studnia, Dorota Kozak, doświadczać miasta, dr Agata Zbylut, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr Ewa Gwiazdowska W stronę Mosta, dr hab. prof. US Bogdan Matławski, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, dr Zygmunt Niedźwiedź, Drawno, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, Drzewo 7, drzeworyt, Duża chałupa ryglowa w Dreźnie-Loschwitz, Dwa posłania rysunek nie datowany, Dwa widoki gospody w Zdrojach, Dwoje dzieci przy stole, dyr Lucjan Bąbolewski, Dziedziniec zamku w Szczecinie w stronę północną i ratusz, Dziewczęce nakrycie głowy, Edmund Gomolicki, Eduard Leonhardi (1828-1905), edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, Edward Hartwig, Ela Blanka, Elżbieta Blicharska, emalia, emalia na metalu, Emanuel Messer, Emotion Loader, environment, Erazm ze Szczecina, Ernest Ferdinand Oehme (1797 – 1855), Ernest Ludwig (1545 Wołogoszcz – 1592 tamże), Ernst Fries, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, Eugen Dekkert (1865 Szczecin – 1956 Garmisch-Partenkirchen), Eugen Dekkert. Zum 70. Geburtstag des Stettiner Malers, Ewa Gwiazdowska i Rafał Makała (red.) August Ludwig Most (1807–1883)., Ewa Łyczywek-Pałka, Eysymont. Ślad na ziemi, fakturalność, falsyfikat, Ferdinand Müller według Ludwiga Mosta, Festiwal Tkaniny 2019, Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej, Figura Matki Boskiej Apokaliptycznej, Filcowanie wełny na mokro, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, Filip I wołogoski (1515 Szczecin – 1560 Wołogoszcz, film o Andrzeju Tomczaku, folklor na Pomorzu Zachodnim, Fonderia Venturi Arte w Bolonii, Fontanna z 1732 roku na tle zabudowy Rossmarkt, fot. Grzegorz Solecki, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak, foto Mateusz Piestrak, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, fotografia subiektywna, Fragment mozaiki na budynku ZPO DANA w Szczecinie, Fragment zabudowy wiejskiej w okolicach Szczecina, Franciszka Themerson, Frank Richter, Františkovy Lazne, Franz Theodor Schütt, Friedrich August Scheureck, Friedrich August Schmidt według rysunku Johanna Christiana Clausena Dahla, Fritz Johannes Modrow, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, Galeria Kapitańska, galeria Kierat w Szczecinie, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria R+, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, Gdańsk, Gdy rozum śpi, Georg Braun, Gerd-Helge Vogel, GIF, gipsoryt, gmach Akademii Leśnej, Górskie schronisko, Góry Bukowe 1970, Gospoda na Bastei, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, grawer Reinhard Krüger, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Greifswald, Grodziec, Grupa Tkacka Wątek, Grzegorz Szponar, Guido Reck, gwasz, Halina Błachnio, Handlarka ryb, Handlarz świń, Handlarze ryb, Hanna Jung, Hanna Kaszewska, Hans Christian Andersen (1805–1875), Hans Fincke według Ludwiga Mosta Fundacja i studzienka św. Ottona w Pyrzycach, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Hans Hollaus, Heiligendamm wrzesień 1841, Heinrich Ludwig Theodor (Louis) Gurlitt Pejzaż koło Silkeborg fr. 1840, Heinrich von Kleist (1777–1811), Helena Kwiatkowska, Henry Winkles, Henryk Cześnik, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ID1 Studio, ilustracja, ilustracja do dzieła Knuta Hamsuna Rosa, impast, INKU Szczeciński Inkubator Kultury, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jakub Lewiński, Jan Bujnowski, Jan Fryderyk (1542 Wołogoszcz – 1600 tamże), Jan Lebenstein, jan Powicki, Jan Tarasin, Jarmark Bożonarodzeniowy na ulicach Rixdorf, Jarosław Eysymont, Jedzący chłopiec, Jerzy Brzozowski (1928–2005) Pejzaż w owalu /, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Joann Bartosik, Joanna Mieszko, Johann Christian Hasche (1744–1827), Johann Erdmann Hummel Granitowa misa w berlińskim Lustgarten 1831?, Johann Erdmann Hummel Polerowanie misy w warsztacie kamieniarskim 1831–1832, Johann Erdmann Hummel Transport misy przez Grünstrassenbrücke w Berlinie 1828, Johann Gottlob Samuel Stamm (1767–1814), Johann Gottlob Schumann według rysunku Johanna G. Jentzscha, Johann Philipp Veith (1768–1837), Johann Poppel (1807–1882) według kompozycji Carla Würbsa (1807–1876), Jolanta Gramczyńska (kurator 3. Zoom na Szczecin), Jon Rafman, Joseph Mallord William Turner, Józef Rivoli, Julius (Julo) Levin, Julius Friedrich Ludwig Runge, Juliusz Windorbski, Kalejdoskop zdarzeń, Kaleka o kulach, Kamień Pomorski, kamienioryt, Kamienna Brama w Uttewalder Grund, Kanapa pod Bastei, Karczma, Karl Friedrich Schinkel, karta 4, karta 49, Kasia Zimnoch, katalog dzieł Mosta, katalog Złoty wiek Pomorza, Katarzyna Słuchocka, Katedra Francuska w Berlinie 21.10.1827, Kazimierz Mikulski, Kazimierz VII (1557 Wołogoszcz – 1605 rezydencja Neuhausen koło Darłowa), Klęcząca kobieta z dzieckiem 7.02.1830, Klęczący czeladnik 14.02.1830, klub 13 Muz, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, Kobieta modląca się na klęczkach, Kobieta siedząca bokiem w prawo, Kobieta z dzieckiem w ramionach, kolaż, Kolej koło Schandau, Kolekcja Czartoryskich, kolekcja Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, kolekcje odzieżowe: Kurpiowska, kolekcjoner, kolografia, Kołobrzeg. Statek w budowie 23 lipca 1860, Kołobrzeg. Widok z parku na tereny stoczni i magazynów, Kołobrzeska stocznia, Komes w Słubicach, Kompozycja niebieska 1961, Koń i woźnica, Koń zaprzężony do kocza 1829?, Königssee, konkurs „To lubię w Szczecinie… wstaw trzy swoje zdjęcia ze sztuką w mieście...", Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kopia według Ludwiga Mosta, Kościół farny w Policach, Kościół w Skolwinie, kościół w Weißensee, Kpt. Mirosław Folta (przedstawiciel PŻM-u), Krebssee na wyspie Uznam 17 lipca 1868, kreda, Kreuth Niemcy, Królewski Młyn w Plauensche Grund, Królewski pałac w Weesenstein, krosno, Kryspin Pawlicz, Krystyna Pohl, Krzysztof Gogol, Krzysztof Majorek, Krzysztof Pruszkowski, Krzysztof Ślachciak, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska im. Stanisława Staszica w Szczecinie, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kunstverein für Pommern, kurator Szymon Piotr Kubiak, Kurator wystawy Jolanta Gramczyńska, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, Kwiaty Polskie i Piastowska oraz Baśnie i Legendy (Bazylea), lawowanie tuszem, Lelum 1963, Lena Chmielnik, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, Leonia Chmielnik, Leonia Chmielnik (1941) Anna Paszkiewicz (1940) Bogusław X i Anna Jagiellonka, Leonia Chmielnik Dziewczyna w długiej sukni, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, litografia na papierze, litografia piórem, Loschwitz XIX/XX, Ludwig August Most, Ludwig Manzel, Ludwig Most, Ludwig Most Bezlistny konar niedatowany 1830/1831, Ludwig Most Bezlistny pień orzecha 31.12.1831, Ludwig Most Brama Świecka w Chojnie od strony pola, Ludwig Most Brzeg morza w Heringsdorfie 24.07.1868, Ludwig Most Brzeg Parsęty w Kołobrzegu z dziećmi w suszącej się łódce 26.07.1860, Ludwig Most Chrystus Zmartwychwstały studium olejne na papierze, Ludwig Most Chrzest we wsi 1840, Ludwig Most Dolina Odry z topolami i żaglowcem fragment 22.08. 1844, Ludwig Most Dom pod dębami koło Międzyzdrojów na wyspie Wolin 1847, Ludwig Most Dom pod dębami na wyspie Wolin 1847 olej na płótnie własność prywatna, Ludwig Most Drużba 1832, Ludwig Most Dwie grupy listowia nie datowany (1825–1826), Ludwig Most Dzieci czczące kwiatami urodziny dziadka fr. zaginionego obrazu Urodziny dziadka 1849, Ludwig Most Fragment parku z łukowym mostem, Ludwig Most Gałązki i chory liść 1862?, Ludwig Most Ganek i ławka domu 22.08. 1843, Ludwig Most i Theodor Oehlmann, Ludwig Most Jezus w Ogrodzie Oliwnym 1868 obraz olejny, Ludwig Most Krzew winorośli przy oknie, Ludwig Most Las nie datowany, Ludwig Most Liście powoju 24.06.1833, Ludwig Most Mariańskie Łaźnie widok na południe 1851, Ludwig Most Matczyne szczęście, Ludwig Most Matczyne szczęście 1859, Ludwig Most Młoda kobieta przed lustrem fr. kompozycji Młoda pomorska chłopka 1834, Ludwig Most Młoda lipa we wsi Weißensee 24.07.1825, Ludwig Most Młoda para fr. studium do obrazu Przedstawienie młodej pary 1868, Ludwig Most Nasturcje ndat. (między 1840 i 1862), Ludwig Most Opadające gałązki nie datowany 1850?, Ludwig Most Ostrożeń ndat. (1825–1826), Ludwig Most Parapet z pelargonią fr. obrazu Nowa zapaska 1853, Ludwig Most Pejzaż leśny z jeziorem fr. 17.07.1868, Ludwig Most Pejzaż z doliny Odry 24 czerwca 1844, Ludwig Most Pejzaż z okolicy Szczawna-Zdroju 1861, Ludwig Most Pelargonie na balkonie fr. obrazu Wieczór w Tyrolu 1842, Ludwig Most Pień potężnego drzewa 1.05.1850, Ludwig Most Portret dzieci – Ottona i Linchen 1851/1852, Ludwig Most Portret Emila Baesemanna 1849, Ludwig Most Portret pani Woldermann 1859, Ludwig Most Powój i pnąca się winorośl 24.06.1833, Ludwig Most Przekrój misy i okolicznościowy sztafaż nie datowany, Ludwig Most Przyjemność wędrowania (Radosny wędrowiec) 1872 olej na płótnie, Ludwig Most Rozłupanie Kamienia Margrabiego 1830, Ludwig Most Rysownik podczas pracy, Ludwig Most Saska gospoda z kręglarnią 1834, Ludwig Most Spróchniały pień i konar dębu 2.04.1830, Ludwig Most Strój kobiecy i wnętrze gospody w Lubsku, Ludwig Most Strój kobiecy i wnętrze gospody wiejskiej, Ludwig Most Szkice gałązek narzędzia ciesielskiego i sprzętu do zaprzęgu, Ludwig Most Topola biała we wsi Weißensee 24.07.1825, Ludwig Most Topole na Dolnym Wiku w Szczecinie fr. 10.10. 1848, Ludwig Most Transport kamiennej misy na łódź 1830, Ludwig Most wg Felixa Schlesingera (1833–1910) Portret Heinricha Scheeffera, Ludwig Most Widok fasady ratusza w Chojnie, Ludwig Most Widok Kamienia Margrabiego koło Fürstenwalde 1830, Ludwig Most Widok misy umocowanej na łodzi na Szprewie nie datowany, Ludwig Most Widok pałacu w Kartlow zza stawu w parku 11.07.1863, Ludwig Most Widok stoczni w Kołobrzegu fr. 23.07.1860 ołówek, Ludwig Most Widok Szczawna w stronę góry Hochwald 3 lipca 1861, Ludwig Most Wiejska gospoda w Britz, Ludwig Most Wiejska zabudowa w Rixdorf, Ludwig Most Wierzba biała 4.10.1827, Ludwig Most Winorośl za oknem, Ludwig Most Wybrzeże morskie nie datowany, Ludwig Most Wydmy koło Międzyzdrojów 2.08.1850, Ludwig Most Żądna wiedzy chłopska dziewczynka fr. obrazu 1867, Ludwig Most Zalotny bukiet fr. obrazu Zakochany staruch 1850, Ludwig Most Zaułek Berlina z widokiem bocznej elewacji nieznanego gmachu, Ludwig Most Żydowski chłopiec, Ludwig Richter, Ludwig Richter Duży Ogród w Dreźnie 1861, Lukas Cranach (?), Lump (Piotr Pauk) i jego murale, Łodzie schnące na brzegu Parsęty 3 października 1861, łódzka ASP, Łoże pod baldachimem z kotarą, Łukasz Mozolewski (fotograf i filmowiec), M.A. Arnold, Maciej Szczawiński, Magdalena Abakanowicz, Magdalena Barczyk-Kurus, Magdalena Lewoc, Magdalena Soboń, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, malarz Lucjan Jagodziński, Malarz siedzący przy oknie, Malarze w gospodzie, Małgorzata Bartosik, Marek Wyłupek, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Maria Radomska-Tomczuk, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marian Nyczka (1925–1986) W porcie III, Marianowo, Mariańskie Łaźnie panorama okolicy 1851, Mariańskie Łaźnie widok górskiego potoku 1851, Mariańskie Łaźnie widok na południowy zachód 1851, Mariańskie Łaźnie widok z drogi do Hirtenruf 1851, Mariańskie Łaźnie widok z zajazdu 1851, Mariańskie Łaźnie widok zagrody w górach 1851, Marika, Marlborough Gallery, Marlena Lenart, Marta Kurzyńska, Martin Derbyshire, Martin Pechan, Marzena Borkowska, Matczyne szczęście, Matka z dzieckiem, Mężczyzna podziwiający pejzaż 25.10.1829, Mężczyzna w płaszczu przy drzwiach, Mężczyzna z dziecięcą trumienką, Mężczyzna z dziećmi na ławce przed chałupą, mezzotinta, Miasto i zamek Hohnstein, MIASTOCHODZIK, Michael Koppe, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, Miejscowość w dolinie, miejski pejzaż, Mieszkańcy Skolwina na podwórku zagrody, miłość, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, Mittenwald (1935), młodzi artyści, Młodzieńczy portret malarza, Młyn nad górską rzeczką, MN w Szczecinie, Modląca się dziewczynka, Modląca się kobieta, Modlący się chłopiec, Modlący się mężczyzna z kapeluszem, Monika Frankowska-Makała, Monika Sosnowska, Monitorowanie24, monotypia, most zwany Hegereiterbrücke, Motyle i Hafty Łowickie (Berlin), motyw na obrazie Śląskie schronisko górskie, mozaika na elewacji kina Kosmos, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe Szczecin, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Nad Odrą (Próżniak), Nagroda Artystyczna Miasta Szczecina, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, Natalia Wąsik, Nawarstwienie 1976, nie datowany, nie datowany 1825/1826, Niedzielna wycieczka w ogrodzie gospody, Niedzielny spacer, Nostizsche Gallerie, Nowe brzmienie big beatu, Nowy Jork, Nowy Młyn w Plauensche Grund, Nyczka. Miasto kobiet, Obecność, obraz, OBRAZOWNIA Joanna Woźna, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, Oczekująca, odwrocie, Off Marina, Ogród tawerny, Ojciec tańczący z synkiem, około 1800, Olaf Deriglasoff, Olaf Tausch, olej, olej na papierze, olej na papierze naklejonym na tekturę, olej na płótnie, Olga Iwaszkiewicz, oliwkowy papier, ołówek, ołówek na papierze czerpanym, ołówek na papierze welinowym, Open Heart Warrior, Opisy warsztatów, Opo-wieści o sztuce, ortret siedzącego Michaela Koppe, Ostatnia ryba, Ostrzyca, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Pałac Leszczyca-Sumińskiego, Panorama Alp, Panorama doliny Łaby w okolicy Bad Schandau w stronę południową, Panorama doliny Odry i Szczecina ze skraju Puszczy Bukowej w Zdrojach, Panorama Karkonoszy z sylwetką Jeleniej Góry, Panorama Legnicy, Panorama portu i miasta od północy, Panorama stoczni w Kołobrzegu 25 lipca 1860, Panorama Szczawna i okolicy pocztówka barwna początek XX wieku, panorama Szczecina, Panorama Szczecina od południowego zachodu z Pomorzan, Panorama wsi Weißensee, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, papier czerpany welinowy, papier welinowy, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, Pasażer czekający na zaokrętowanie, pastele, Pasterki alpejskie, Patchworkowe sztuczki, Paul Holz, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, Pawilon nad jeziorem 25 września 1829, Pęd winorośli, pejzaż, Pejzaż górski z karczmą w Bukowcu, Pejzaż karkonoski w stronę Sobótki, Pejzaż nadmorski w Międzyzdrojach 24.07.1847, Pejzaż w świetle księżyca 1869, Pejzaż z drzewem i skałami koło Loschwitz, Pejzaż z okolic Ahlbecku 20.07.1868, Pejzaż z okolic zamku Chojnik w Sudetach 11 sierpnia 1861, Pejzaż z Sudetów 1835, Pejzaż z wędkarzem nie datowany ok. 1830, Perspektywa Kleine Domstrasse (obecnie ul. Mariacka) w stronę kościoła św. Jakuba, Perspektywa Kleine Domstrasse (obecnie ul. Mariacka) w stronę kościoła św. Jakubam, Peter Paul Most, Piec w schronisku, pióro, Piotr Bałakirew, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, Plastyka szczecińska 1945–2020, Plauensche Grund koło Drezna, Plaża w Ahlbecku 28.07.1868, Plaża w Heiligendamm, Plaża w okolicy Ahlbecku nie datowany (1868), podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, Podróżnicy po Saskiej Szwajcarii w łodzi naprzeciw Schandau, Podsłuchana randka 1847, Podsłuchiwana randka, Podstawy haftu krzyżykowego, Podwórko przy ul. Piotra Ściegiennego, Polelum 1962., polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, Pommersches Landesmuseum, Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie, pomnik Braterstwa Broni Żołnierzy Polskich i Radzieckich, Pomnik św. Jana Nepomucena, Pomorski artysta biedermeieru, Pomorski artysta epoki biedermeieru., Pomorskie Muzeum Krajowe (Pommersches Landesmuseum) w Greifswaldzie, Pomorskie Muzeum Krajowe w Greifswaldzie, Pomorskie Stowarzyszenie Sztuki (Kunstverein für Pommern), Popiersie Bogusława X, Port IV, Portret Barnima XII, Portret Bogusława X, Portret Elżbiety Brunszwickiej, portret Fanny Beer, Portret malarza w futrze, Portret Martina Richtera, Portret matki, Portret rodzinny, Portret stojącego Michaela Koppe, Portrety Eryka II i Kazimierza VII z serii szkiców portretowych, Portrety Filipa I i Jana Fryderyka, posłuszeństwo, Postać męska w stroju z Sudetów, poster, Pötschke według Ludwiga Mosta, Pötschke wg Ludwiga Mosta Aloes na parapecie okna fr. ryciny wg kompozycji Kobieta wyczekująca męża 1832 akwaforta na papierze Muzeum Narodowe w Szczecinie, Powroźnicy przy pracy, Prace Doroty Piechocińskiej, Prace Grzegorza Myćki, Prace Joanny Bartosik, Prace Łukasza Drzycimskiego, Prace Oli Szmidy z instrukcją odbioru, Prace Olka Pujszo, Prace Poli Augustynowicz, pracownia malarstwa prof. Stefana Wegnera, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, Praczki na podwórku zagrody w Skolwinie, Prasłowianka I, Prasłowianka II, prawo i sztuka, prezes DESA Unicum, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Promenada około 1850 roku, Przełęcz Lueg koło Salzburga, Przestrzenie, Przydrożny krucyfiks, PŻM, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, ratusz w Anklam, recenzja filmu, reprodukcja w: Otto Holtze, rerwers, restauracja Chief w Szczecinie, Restauracja na Bastei, reż. Marek Osajda, Robotnik podnoszący deskę 14.02.1830, Rodzina na spacerze, Rodzina rybacka na plaży, Roman Opałka, Rybak i jego żona przy pracy przed domem, Rybak z profilu, rycina reprodukcyjna, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek ołówkiem na papierze czerpanym welinowym, rysunek piórem i pędzlem, rysunek w szkicowniku nr 6, rysunek w szkicowniku nr II, rysunek węglem, rysunki Gryfitów, Ryszard Kiełtyka, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, rzeźby granitowe, SalonSztuki.net, Saska karczma z kręgielnią, scena rodzajowa, Scena w karczmie, Sceny z życia rybaków, schronisko Hampelbaude (obecnie Strzecha Akademicka), Schronisko i kaplica na Śnieżce, Schronisko Peterbaude i szałas w Karkonoszach, sepia, serigrafia, sitodruk, Siusiający wałach, Skały Bastei koło Rathen, Skamieliny (fragment) 1990, Skubas, Ślady IV, Śląskie schronisko górskie, Ślubuję ci wierność, Sławomir Lewiński mozaika w holu Dworca Głównego, Sławomir Lewiński., słup Szymon, Słupca, Smart Metering, Smocking czyli manipulowanie tkaniną, solarigrafia, Sonia Wojtysek, Sprzęt rybacki 28.07.1850, Städtische Sammlung Freital, staloryt, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stanisław Krzywicki wieloletni dyrektor Książnicy Pomorskiej, Stanisława Dobrzeniecka-Żyłkowska, Statki w porcie – nabrzeże załadunkowe, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stettin weduta zbiorowa 1836, Stojący hutnik, Stowarzyszenia Zachęta Sztuki Współczesnej w Szczecinie, stowarzyszenie Czas Przestrzeń Tożsamość, Stowarzyszenie Media Dizajn, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, studium, Studium do obrazu Matka z dzieckiem, Studium gościa siedzącego za stołem, Studium kelnera, studium ołówkiem na papierze, studium postaci do obrazu Wieczorna modlitwa czeskich chłopów, Studium studenta, Studium widoku ze Wzgórza Kupały na Golęcinie, światłocień, Sydonia z rodu Borków, sygnatura, sygnatura Mosta, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, szary papier czerpany, Szczawno Hala Elizy pocztówka początek XX w., Szczawno wg rysunku Ferdynanda Koska litografia na papierze 2. ćwierć XIX w., Szczecin, Szczecin 15.06.2016, Szczecin 2020, Szczecin. Widok z Wałów Chrobrego, Szczeciner, Szczecińska Agencja Artystyczna, szczecińskie Muzeum Miejskie(Stadtmuseum), szkic do kompozycji Kolegium prasowe, Szkic rzeźby Dioskura od tyłu (1829?), Szkice do portretu Michela Labarziena, Szkice głów męskich, szkice na kartach 5 - 8, Szkice ołówkiem na papierze welinowym, Szkicownik 1, Szkicownik nr 1, Szkicownik nr 12, Szkicownik nr 14, Szkicownik nr 2, Szkicownik nr 3, Szkicownik nr 6, Szkicownik nr 7, Szkicownik nr 8, Szkicownik nr II i VII, Szkicownik nr III, Szkicownik nr VI, Szkicownik nr VII, Szkicownik nr XII, Szkicownik nr XIV, Szkicownik VI, Szkicownik VII, Szkicownik XIV, szkicowniki Mosta, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Eysymont, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, teki studiów Ludwiga Mosta, tempera, Teresa Pągowska, Teresa Wurtinger z Witkowic, Tharandt, Theodor Gerhard, Theodor Schmidt Zamek w Kartlow od strony dziedzińca 1856, Tkanina 3D, Tomasz Lazar Sea of Trees, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Towarzystwo Historii i Starożytności Pomorza (Gesellschaft für Pommersche Geschichte und Altertumskunde), Towarzystwo Miłośników Muzeum Narodowego w Szczecinie, Trafostacja Sztuki, Tragarz mleka Feitus Landthaler, trzy różne sposoby licytowania, Trzy widoki: park pomnik Fryderyka Wielkiego zabudowa podmiejska, tusz, Twierdza Königstein z widokiem na Lilienstein, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, Tymoteusz Lekler, Tyrolska scena rodzinna, ugier, Urodziny dziadka, video art, Vintage art, W Dinkelsbühl, W tonacji złotej 1984, wadium, Walking Figures, Walkowska Wydawnictwo, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, Watzmann, Wąwóz w okolicy Loschwitz z widokiem na Łabę 1833, według obrazu Ludwiga Mosta, Wędrowiec na tle pejzażu Karkonoszy, węgiel, Weimar Neues Museum, Wejście do Plauensche Grund podczas pomiaru rzeki Weisseritz, Werner Liersch, wernisaż, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Wernisaż Kolektywu ILU NAS JEST 1.501.2020 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Weronika Raczyńska, wg obrazu Jana Steena, wideo, wideo art, Widok Bad Schandau, Widok Berlina z dachu Altes Museum 1830, Widok Bramy Wolińskiej od południa, Widok doliny Odry z drogi ze Stołczyna na Golęcino, Widok doliny Odry z sylwetką Szczecina od północy, Widok doliny Odry ze wsi Pomorzany, Widok hotelu Scholastyka nad Achensee, Widok katedry w Kamieniu Pomorskim od południowego wschodu, Widok katedry w Kamieniu Pomorskim od południowego zachodu, Widok klasycystycznej budowli (1825/1826), Widok kołobrzeskiej stoczni 3 lipca 1864, Widok komory celnej na Łasztowni, Widok Konotopu 1835, Widok kościoła św. Jakuba od południowego zachodu, Widok kościoła św. św. Piotra i Pawła od południa, Widok krajobrazu z kościołem, Widok miasteczka Hohnstein, Widok mostu Bastei z drogi do Wehlgrund, Widok na dolinę Łaby 1863, Widok na Kołobrzeg z falochronu 27 lipca 1860, Widok od południowego wschodu, Widok od ul. Sołtysiej, Widok Podzamcza w Szczecinie w kierunku kościoła św. św. Piotra i Pawła, Widok Rossmarkt (obecnie pl. Orła Białego), Widok Sali Lutra w pałacu w Kartlow 20.07.1863, Widok skał Bastei od strony gór, Widok Starego Miasta z kościołem św. Jana w Szczecinie, Widok sygnaturki kościoła św. św. Piotra i Pawła w Szczecinie, Widok Szczecina od południa, Widok Szczecina z lotu ptaka od wschodu, Widok Szczecina z lotu ptaka od zachodu, Widok Szczecina z Mostu Długiego, Widok Szczecina za nabrzeża Odry od północy, Widok Szczecina zza wałów fortecznych od północy, Widok targu rybnego na staromiejskim nabrzeżu, Widok wnętrza nawy katedry w Kamieniu Pomorskim, Widok wsi Pomorzany, Widok wsi Skolwin, Widok wsi Stołczyn, Widok z Łasztowni na Stare Miasto, Widok z wozu i szkic wozu podróżnego, Widok zabudowy Rynku Siennego w Szczecinie, Widok zadrzewionego brzegu Parsęty 26 lipca 1860, Widok zamku Chojnik, Widok ze Szczecina na Kępę Parnicką, Widok ze Wzgórza Kupały na Golęcinie w stronę Szczecina, Widoki naw kościołów św. Jakuba i św. Ottona, Widoki siedziby Kompanii Strzeleckiej Łabędziego Stawu i loży masońskiej, Widoki siedziby Sejmu Stanów Pomorskich i Gimnazjum Fundacji Mariackiej, Wieczór na bałtyckiej plaży 1845?, Wieczór na bałtyckiej plaży 1879, Wiejski kościół i wiatrak w Weißensee oraz studia drzew, Wietrzny nastrój pod Alpami (1930), wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Bormes (1887–1958), Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Witraż z tkaniny, Włodzimierz Pawlak, Wnętrze chaty rybackiej, wnętrze cukierni firmy Koch (1993), Wnętrze izby w Szprotawie, Wnętrze mieszkania myśliwego w owczarni przy pałacu w Kartlow 22.07.1863, Wodospad Kamieńczyka, Wodospad Szklarki, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, Wolgastsee na wyspie Uznam 17 lipca 1868, Wspomnienie z Kreuth, Wydmy koło Międzyzdrojów 2.08.1850, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, wykłady z zakresu historii sztuki, wykonywanie kwiatów z filcowanej wełny, WYPRAWA LII, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, z Górnego Wiku (Ober Wiek), z Kępy Parnickiej (Silberwiese), Z Kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich („Wielość porządków. Od Cybisa do Strzemińskiego”), z Łasztowni (Lastadie), Żabnica, Zachęta Sztuki Współczesnej, Zagórów, Zakończona gra o zwolnienie z zapłaty, zakup z limitem ceny, Zamek Chojnik, Zamek Hohnstein, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zamek w Karpnikach, Zamek we Wleńskim Gródku, Zarys grzbietu Rudaw, Zarys widoku ze Wzgórza Kupały na Golęcinie w stronę Szczecina, Zbigniew Gonczaruk były dyrektor przedsiębiorstwa „Sztuka Polska”, Zbiory Pana Marka Wyłupka, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz, zdjęcie archiwalne w MNS, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, Zgrupowanie w tonacji niebieskiej, złoty podział, złoty prostokąt, Zofia Jadwiga Brunszwicka(1561–1601), Zofia Zdun-Matraszek., żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia, ZPAF O/Szczecin, ZPAP, ZPAP O/ Szczecin, ZPAP w Szczecinie, ZPO DANA, ZPO OdrA i Inotex w Szczecinie, ZUT-u w Szczecinie
+Więcej
Trwa ładowanie