Ludwig Most, Zalotne powitanie damy z bukietem kwiatów, fragment obrazu Wspomnienie z Bad Kreuth w południowej Bawarii u stóp Alp, 1841, obraz olejny na płótnie, reprodukcja w: 19th Century European Art., katalog aukcji, Londyn, Christie’s 16.11.2006, s. 37, poz. 24
Jakie skojarzenia, obrazy, wspomnienia wywołuje słowo „kwiaty”? Gdy spoglądam na kolorowe rośliny często przypominam sobie słowa Petera Hille (1854–1904), niemieckiego pisarza: „Kwiat jest uśmiechem rośliny”, albo przysłowie angielskie: „Szczęście, które posiadasz jest jak ziarno; szczęście, które dzielisz – to kwiat”. I zawsze są to przyjemne wspomnienia: wydarzenia, sytuacje, ludzie, czy choćby kolory, kształty, zapachy. Co by nie powiedzieć jedno jest pewne, że i w twórczości Ludwiga Mosta ta część roślin jako motyw malarski pojawia się w obrazach i szkicach bardzo często o czym pisze dr Ewa Gwiazdowska w kolejnym ciekawym odcinku swych Opo-wieści.

dr Ewa Gwiazdowska W stronę Mosta

Wyprawa LXVII

Kultura kwiatowa

W dziełach Ludwiga Mosta pojawia się niejednokrotnie również natura udomowiona, kwiaty i rośliny towarzyszące ludziom w domach i w sytuacjach towarzyskich. Malarz ukazał motywy ze świata natury, które były częścią obyczajów i zwyczajów związanych z obchodami świąt, uroczystości, upiększały i umilały otoczenie, w którym się na co dzień przebywało bądź miały wyrażać znaczenia symboliczne. Kwiaty jako deklarację uczuć młodego mężczyzny do wybranki serca Most przedstawił w scenie spotkania na spacerze przed pijalnią wód w alpejskim kurorcie Kreuth. Młodemu mężczyźnie zapewne wpadła w oko dama przechadzająca się z rodzicami po alejkach uzdrowiska i ofiarowując bukiet czerwonych kwiatów postanowił nie tylko nawiązać znajomość ale i bez słów oznajmić o afekcie.

Wymowne kwiaty

Ludwig Most, Zalotny bukiet, fragment obrazu Zakochany staruch, 1850, olej na płótnie, reprodukcja w: Ewa Gwiazdowska, Rafał Makała (red.), August Ludwig Most (1807–1883). Pomorski artysta epoki biedermeieru. Der Pommersche Künstler der Biedermeierzeit, Szczecin 2007, s. 165 Ludwig Most, Zalotny bukiet, fragment obrazu Zakochany staruch, 1850, olej na płótnie, reprodukcja w: Ewa Gwiazdowska, Rafał Makała (red.), August Ludwig Most (1807–1883). Pomorski artysta epoki biedermeieru. Der Pommersche Künstler der Biedermeierzeit, Szczecin 2007, s. 165

Motyw bukietu jako deklaracji uczuć pojawił się ponownie w obrazie przedstawiającym młodą Pomorzankę w odświętnym stroju ludowym zajętą przędzeniem. Kobieta pracuje przy oknie, aby mieć dobre światło. Ciepły, wiosenny dzień zachęcił ją do otwarcia okna, aby świeże powietrze uprzyjemniało pracę. Skorzystał z tego stary mieszkaniec wsi i stanął w oknie z pięknym bukietem kwiatów. Most zestawił w wiązance dwie dopełniające barwy – czerwień róż i zieleń różanych liści. Kolory harmonijnie współgrają z barwami stroju prządki w przeciwieństwie do emocji wyrażanych przez obie osoby biorące udział w wydarzeniu. Piękno różanego krzewu połączone z ostrymi kolcami niespodzianie raniącymi palce tłumaczy dwuznaczność sytuacji: tupet mężczyzny i wycofanie kobiety.

Kwiaty dodają urody

Ludwig Most, Młoda kobieta przed lustrem, fragment kompozycji Młoda pomorska chłopka, 1834, chromolitografia,  reprodukcja w: Kurt Dröge, August Ludwig Most i obraz stroju pyrzyckiego, w: Ewa Gwiazdowska, Rafał Makała (red.), August Ludwig Most (1807–1883). Pomorski artysta epoki biedermeieru. Der Pommersche Künstler der Biedermeierzeit, Szczecin 2007, s. 80, il. 40. Ludwig Most, Młoda kobieta przed lustrem, fragment kompozycji Młoda pomorska chłopka, 1834, chromolitografia,  reprodukcja w: Kurt Dröge, August Ludwig Most i obraz stroju pyrzyckiego, w: Ewa Gwiazdowska, Rafał Makała (red.), August Ludwig Most (1807–1883). Pomorski artysta epoki biedermeieru. Der Pommersche Künstler der Biedermeierzeit, Szczecin 2007, s. 80, il. 40.

Inny bukiet Most uwiecznił przedstawiając młodą pyrzycką chłopkę szykującą się na tańce. Są w nim kwiaty rozmaitych barw i kształtów przetykane zielenią liści. Stoją w wazonie na komodzie, nad którą wisi lustro. Kobieta przeglądając się w zwierciadle poprawia paradny pomorski strój, w którym pójdzie na wiejską zabawę. Chce wypaść jak najładniej, zapewne aby zwrócić uwagę kogoś, kto jej się podoba, albo spodobać się nieznajomemu z myślą o małżeństwie. Bukiet w wazonie odpowiada innemu, mniejszemu, który kobieta za chwilę weźmie w dłoń lub przypnie do ubioru. Mówi o tym inna, olejna wersja kompozycji Mosta. Kolory kwiatów pokreślą barwy stroju tancerki, jej staranność i gust przy przygotowaniu ubioru, a także wdzięk młodości.

Tajemna aura zabawy

Ludwig Most, Młoda para, fragment studium do obrazu Przedstawienie młodej pary, 1868, olej na papierze, Teka Mosta, karta 62, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Młoda para, fragment studium do obrazu Przedstawienie młodej pary, 1868, olej na papierze, Teka Mosta, karta 62, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Pewien obraz z późnego okresu twórczości Mosta przedstawia groteskową scenę. Artysta namalował młodą parę, która wydaje się być odzwierciedleniem dziecięcej przebieranki. Panna młoda wygląda na osobę starszą, która zgodziła się wraz z małym chłopcem wziąć udział w zabawie w dorosłych. Dziecko dumnie stoi w dużej, czerwonej kamizelce jakby wypożyczonej od ojca. Za pas ściągający ubranie chłopiec włożył okazałą, różowo kwitnącą malwę. Barwa kwiatu, zieleń nierozkwitłych pąków i liści podkreślają przez kontrast świeżą cerę i urok dziecka oraz wprowadzają do sceny bajkowy nastrój.

Kwiaty wyrazem gorących uczuć rodzinnych

Ludwig Most, Dzieci czczące kwiatami urodziny dziadka, fragment zaginionego obrazu Urodziny dziadka, 1849, olej na płótnie, zdjęcie w Peter Paul Most, Die Bilder des Malers Ludwig Most, Hannover 1937, poz. kat. 92, s. 14a Ludwig Most, Dzieci czczące kwiatami urodziny dziadka, fragment zaginionego obrazu Urodziny dziadka, 1849, olej na płótnie, zdjęcie w Peter Paul Most, Die Bilder des Malers Ludwig Most, Hannover 1937, poz. kat. 92, s. 14a

Jeden ze zwyczajów obchodzenia rodzinnych świat przedstawił Most w scenie urodzin dziadka. Kwiaty odgrywały w tym wypadku nie mniejszą rolę niż w relacjach wiążących się z małżeństwem. Także pośredniczyły w wyrażeniu uczuć miłości. Poza tym odzwierciedlały radość, pamięć o bliskim krewnym i służyły uroczystemu uczczeniu jego jubileuszu. Kwiaty ofiarowywały dziadkowi dziewczynki. Wnuk darował starszemu mężczyźnie ciasto. Starsza wnuczka wita dziadka i gratuluje mu urodzin wręczając koszyczek z pięknie ułożonymi kwiatami. Młodsza biegnie do ukochanego dziadka z bukiecikiem w rączce.

Ranga kwiatów

Ludwig Most, Portret pani Woldermann, 1859, olej na płótnie, Pommersches Landesmuseum, reprodukcja w: Ewa Gwiazdowska, Rafał Makała (red.), August Ludwig Most (1807–1883). Pomorski artysta epoki biedermeieru. Der Pommersche Künstler der Biedermeierzeit, Szczecin 2007, s. 187 Ludwig Most, Portret pani Woldermann, 1859, olej na płótnie, Pommersches Landesmuseum, reprodukcja w: Ewa Gwiazdowska, Rafał Makała (red.), August Ludwig Most (1807–1883). Pomorski artysta epoki biedermeieru. Der Pommersche Künstler der Biedermeierzeit, Szczecin 2007, s. 187

Okazałe rośliny pokojowe pełniły role reprezentacyjne. Ich ozdobne formy podkreślały bogactwo i dostojeństwo osoby portretowanej. A ponadto dopełniały, urozmaicały i ożywiały kompozycję. W takiej roli Most obsadził roślinę malując portret szczecińskiej kolekcjonerki Juliane Henriette Woldermann. Ozdobny motyw złożony z dwu roślin tworzących rodzaj żywego filara zastępującego masywną kolumnę artysta umieścił po lewej stronie portretowanej postaci jako równowagę dla draperii zajmującej prawą partię obrazu. Szerokie asymetrycznie wygięte liście rośliny wieńczącej „kolumnę” i skomplikowane formy klapowych liści bujnie rozrastającej się drugiej rośliny nawiązują do koronek i obfitych fałd sukni portretowanej kobiety.

Bujne życie (Marzenie)

Ludwig Most, Portret dzieci – Ottona i Linchen, 1851/1852, olej na płótnie, zbiory prywatne, reprodukcja udostępniona przez Eckhardta Wendta Ludwig Most, Portret dzieci – Ottona i Linchen, 1851/1852, olej na płótnie, zbiory prywatne, reprodukcja udostępniona przez Eckhardta Wendta

Malując portret dwojga własnych dzieci Most nadał pokojowej roślinie nieco inną wymowę i inaczej kompozycyjnie potraktował ten motyw. Obraz był rozpoczęty, gdy jedyna żyjąca córeczka ukończyła osiem lat i była jeszcze po jasnej stronie mocy. Dzieło ukończone zostało już po jej śmierci. Bujna roślina o ogromnych, dekoracyjnych liściach tworzy równowagę kolorystyczną z także zieloną kotarą zwieszającą się po przeciwnej stronie obrazu. Jej rozrośnięta forma odpowiada pełni życia portretowanych dzieci, które wyglądają przez okno na świat. Przed nimi rysują się już nowe perspektywy. Niestety przed ukończeniem dzieła dziewczynka zmarła. Ojciec chcąc upamiętnić ten fakt wsunął jej do rączki śmiertelny wieniec. A pośród kształtów ozdobnej rośliny umieścił mały listek bluszczu – wiecznie zielonego symbolu śmierci i nieśmiertelności, spowijającego pnie drzew w miejscach pochówków.

Rośliny pomagają w główkowaniu

Ludwig Most, Żądna wiedzy chłopska dziewczynka, fragment obrazu, 1867, zbiory prywatne, reprodukcja udostępniona przez Ludwiga Mosta, potomka malarza Ludwig Most, Żądna wiedzy chłopska dziewczynka, fragment obrazu, 1867, zbiory prywatne, reprodukcja udostępniona przez Ludwiga Mosta, potomka malarza

Wiele motywów roślin domowych Most zawdzięczał przypuszczalnie obserwacjom kwiatów zdobiących parapety okien. Pełnym uroku ich przykładem jest fuksja zwieszająca swoje delikatne kwiaty o osobliwych formach nad głową chłopskiej dziewczynki. Dziecko siedzi przy oknie i gryząc ołówek patrzy w górę rozmyślając nad rozwiązaniem zadania domowego. Piękna fuksja może jej pomóc w tym zadaniu. Most może przeczuwał, a my dziś wiemy, że w otoczeniu przyrody dzieci lepiej się uczą a dorośli są bardziej kreatywni. Fuksje odkryte zostały na wyspach Haiti w końcu XVII wieku. Jak widać, w XIX wieku trafiły już na Pomorze, do chłopskich siedzib. A może były jeszcze bardzo egzotyczne i dlatego jedna z nich tak zachwyciła Mosta, że stała się ważnym motywem obrazu.

Moda na pelargonię

Ludwig Most, Parapet z pelargonią, fragment obrazu Nowa zapaska, 1853, olej na płótnie, reprodukcja w: Allgäuer Auktionshaus, Kunst & Antiquitäten Winter–Auktion 8–10.01.2004, Kempten 2004, poz kat. 470 Ludwig Most, Parapet z pelargonią, fragment obrazu Nowa zapaska, 1853, olej na płótnie, reprodukcja w: Allgäuer Auktionshaus, Kunst & Antiquitäten Winter–Auktion 8–10.01.2004, Kempten 2004, poz kat. 470

Pelargonia pojawia się na obrazach Mosta częściej niż inne kwiaty. Może dlatego, że właśnie w XIX wieku trafiła z Afryki do europejskich domów. Bogactwo gatunków, ozdobne kształty liści, bujnie kwitnące rośliny, feeria barw musiały przyciągać oczy i zachwycać. Co ciekawe, rośliny w dziełach Mosta nie kwitną. Za to ich wysokie łodygi z dużymi liści wyglądają na parapetach okien bardzo dekoracyjnie. Jeden z okazów można obserwować w scenie rozgrywającej się w chłopskiej izbie w niedzielny poranek. Mała wnuczka otoczona przez trzy pokolenia kobiet, babcię, mamę i starszą siostrę prezentuje siedzącemu pod oknem dziadkowi nową czerwoną zapaskę. Intensywna czerwień tkaniny świetnie współgra z zielonymi liśćmi pelargonii rozrastającymi się na oknie. Obok stoi druga doniczka z drobnolistną pelargonią opadającą falą na parapet.

Powszechne życie pelargonii

Ludwig Most, Pelargonie na balkonie, fragment obrazu Wieczór w Tyrolu, 1842, olej na płótnie, udostępniony przez antykwariusza Pana Marka Wyłupka Ludwig Most, Pelargonie na balkonie, fragment obrazu Wieczór w Tyrolu, 1842, olej na płótnie, udostępniony przez antykwariusza Pana Marka Wyłupka

Obecnie dekoracje z pelargonii kojarzą się głównie jako ozdoba balkonów. Pięknie wyglądają obficie kwitnące rośliny, dosłownie wylewające się ze skrzynek, którymi obwieszone są balkony w alpejskich miejscowościach. Pelargonie zaczęto wystawiać na balkony już przed połową XIX wieku. Mówi o tym pełna nastroju kompozycja Mosta poświęcona scenie rodzinnej rozgrywającej się na tyrolskim balkonie w niedzielę. Rodzina w odświętnych strojach odpoczywa przy dźwiękach mandoliny. Zielone liście pelargonii stojącej na balustradzie balkonu i umieszczone na zewnątrz, widoczne w prześwitach jego balasek, równoważą czerwienie, brązy i błękity ludowych strojów i otoczenia. Także ożywiają wieczorny pejzaż, którego szczegóły zaciera zapadający mrok.

Lekarz w doniczce

Pötschke według Ludwiga Mosta, Aloes na parapecie okna, fragment ryciny wg kompozycji Kobieta wyczekująca męża, 1832, akwaforta na papierze, Muzeum Narodowe w Szczecinie Pötschke według Ludwiga Mosta, Aloes na parapecie okna, fragment ryciny wg kompozycji Kobieta wyczekująca męża, 1832, akwaforta na papierze, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Skromne mieszkanie w Dreźnie-Loschwitz, które Most zamieszkiwał z młodą żoną i synkiem upamiętnione zostało na rodzajowej kompozycji przedstawiającej kobietę z niemowlęciem oczekującą na powrót męża z pracy. Na parapecie okna Most pokazał doniczkę z aloesem. Roślina ta już od starożytności była ceniona jako lekarstwo na rozmaite choroby i nazywana lekarzem w doniczce. Z Afryki i Azji Bliskowschodniej rozprzestrzeniła się na tereny europejskie. Zapewne bardzo przydawała się w pierwszym gospodarstwie malarza, kiedy trudno było o lekarza, a dziecko wymagało troskliwej opieki. Doniczka z aloesem znajdowała się cały czas „pod ręką”. Rycinę reprodukcyjną według obrazu Mosta wykonał do czwartej edycji teki Bilderchronik des Sächsischen Kunstvereins (Obrazowa kronika Saskiego Stowarzyszenia Sztuki) nieznany bliżej drezdeński grafik Pötschke. Teka służyła promocji drezdeńskich artystów poprzez rozpowszechnianie ich obrazów za pomocą rycin.

Domowy nastrój w zajeździe

Christian Ernst Stölzel według Ludwiga Mosta, Opuncja na parapecie okna, fragment ryciny wg kompozycji Kolegium prasowe, 1832, akwaforta na papierze, Muzeum Narodowe w Szczecinie Christian Ernst Stölzel według Ludwiga Mosta, Opuncja na parapecie okna, fragment ryciny wg kompozycji Kolegium prasowe, 1832, akwaforta na papierze, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Rośliny doniczkowe pielęgnowano także w karczmach czy zajazdach. Zdobiąc okna tworzyły jednocześnie bardziej domową, przytulną atmosferę. W upamiętnionym przez Mosta wnętrzu szynku grupa mężczyzn omawia wieści ze świata, o których jeden z nich czyta w gazecie. Żartobliwie potraktowana scena dzieje się pod oknem, przez które wpada naturalne światło potrzebne do czytania. Parapety okna zdobią dwie doniczki. W jednej z nich rośnie delikatna pelargonia. W drugiej – kolczasta opuncja znana w Europie od XV wieku. Wówczas ten gatunek kaktusa przywieziono z okrytej „na nowo” Ameryki. Ciekawe, czy Most przypisał roślinom na tym przedstawieniu symboliczne znaczenia? Rycinę reprodukcyjną według obrazu Mosta wykonał Christian Ernst Stölzel (1792–1837) także z przeznaczeniem do IV edycji teki Bilderchronik des Sächsischen Kunstvereins (Obrazowa kronika Saskiego Stowarzyszenia Sztuki).

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Caminando", "Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Rzeźba i Formy Przestrzenne" w DESA Unicum., "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Bollwerk” 1935, „Heimatkalender für den Kreis Randow” 1937, „Nazywam się Czerwień", „Nie bajka leśna”, „Niesamowita słowiańszczyzna”, „Obrazy Szczecina. Szczecin w obrazach”, „Ostatnia droga Temeraire’a", „Siła korzeni jest w nas. Rzecz o Bogdanie Matławskim", „Skazany na Plakat”, 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”
, 13 Muz w Szczecinie, 14 02.2018, 1829, 1831, 1833, 1844, 1845, 1851, 2 ćwierć XIX wieku, 2003, 2009, 2020, abstrakcja, Achensee fotografia współczesna, Adam Klein, Adam Marczyński, Adam Wajrak, Adolf Menzel, Adrian Ludwig Richter, Adrian Ludwig Richter (1803-1884), Adrian Ludwig Richter (1803–184), Adrian Zingg, Adrian Zingg (1734–1816), Adrianna Jędrzejczak, aerograf, afisz, Agata Mazuś, Agata Wolniewicz, Agata Zbylut, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akt, Akwaforta, akwaforta barwna, akwaforta kolorowana, akwaforta na papierze, akwarela, akwatinta, Albert Henry Payne, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, album skazany na plakat, Aleksandra Gisges-Dalecka, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), Alina Polak-Kalwaryjska, alkid, Alma w Goleniowie, Alpejski szczyt (1935), Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Błażejczyk, Andrzej Foryś, Andrzej Łazowski, Andrzej Tomczak, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Aneta Grzeszykowska Selfie, Anna Domaradzka, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, Anna Paszkiewicz, Anna Paszkiewicz Macierzyństwo, Anna Wojsznis, Anton Graff (1736–1813), antropomorfizacja, Antykwariat Marek Wyłupek, Archiwum Państwowe w Szczecinie, Arthur Tesmmers?, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, Artysta szkicujący w karczmie, Artysta wraz kolegą rozmawia przed wiejską gospodą, asamblaż, ASP Katowice, ASP ŁÓDŹ, August Krasicki, August Ludwig Most, Auguste Hüssener, Auguste Hüssener (1789–1877), Auguste Hüssener Bogusław X według Ludwiga Mosta, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, Autoportret artysty siedzącego i rysującego, Autoportret Ludwiga Mosta, Autoportret z profilu, Autor anonimowy, autorstwo, awers, Barbara Bałakirew, Barbara Warzeńska, Barnim XII (1549 Wołogoszcz – 1603 Szczecin), Bartłomiej Otocki Bez tytułu, Barwne komstelacje świata, Batik miodowy na gorąco, Bawarscy chłopi podczas pielgrzymki do Maria-Culm, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, Berlin, Bernardo Bellotto zwany Canaletto, Biały Wieczór (Ryga), Biblioteka Państwowa Pruskiego Dziedzictwa Kultury w Berlinie, Blaschke Mariańskie Łaźnie centrum uzdrowiska zwane Kreuzbrunnen około 1815, blejtram, Bogdan Bombolewski, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bogusław X (1454–1523), Bożena Galant, Bożena Mozolewska, Bożena Wniarska, Brama do zamku Hohnstein, Britz osiedle zwane podkową, Bronisław Kierzkowski, Brzeg morza 1855, Brzeg Odry z łódkami i karczmą, budzą się demony, Carl Blechen, Carl Friedrich August Kotzsch, Carl Friedrich Wilhelm Klose, Carl Funke według Ludwiga Mosta Zakończona gra o zwolnienie z zapłaty 1831, Carl Gottlieb Peschel (1798-1879), Caspar David Friedrich, Caspar David Friedrich (1744–1840), cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, ceramika, Chłopi z okolic Chebu dekorują dom na Boże Ciało, Chłopiec klęczący tyłem na krześle, Chłopskie domy w Diessen, Christian Adolf Eltzner, Christian Ernst Stölzel, Christian Ernst Stölzel według Ludwiga Mosta Opuncja na parapecie okna fr. ryciny wg kompozycji Kolegium prasowe 1832 akwaforta na papierze Muzeum Narodowe w Szczecinie, Christian Gottfried Morasch (1749–1813), Christian Gottlob Hammer, collage, COVID - 19. Weryfikacja, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", cykl „V pora roku”, Cyprian Nocoń, Czas ucieka, Czepce śląskie, Czepiec z okolic Oleśnicy i Bolesławca, część lewa nie datowany (lipiec 1864), Czeska karczma, Dama z Gronostajem, Danuta Korczyńska-Chudzicka (1950) Wirujący derwisze, Danuta Strzelbicka-Mazuś, Dariusz Aniołkowski, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz (Romantyczne góry. Dawnymi szlakami przez Saską Szwajcarię), Der historische Malerweg. Die Entdeckung der Sächsischen Schweiz im 18./19. Jahrhundert, Desa Unicum, dibond, Doberan wrzesień 1841, dokument filmowy, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, Domy wiejskie i studnia, Dorota Kozak, doświadczać miasta, Dożynki fr. 1856 olej na płótnie, dr Agata Zbylut, dr Aleksandra Jadczuk, dr Ewa Gwiazdowska, dr Ewa Gwiazdowska W stronę Mosta, dr hab. prof. US Bogdan Matławski, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, dr Zygmunt Niedźwiedź, Drawno, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, Drzewo 7, drzeworyt, Duża chałupa ryglowa w Dreźnie-Loschwitz, Dwa posłania rysunek nie datowany, Dwa widoki gospody w Zdrojach, Dwoje dzieci przy stole, dyr Lucjan Bąbolewski, Dziedziniec zamku w Szczecinie w stronę północną i ratusz, Dzięki uprzejmości Pana Marka Wyłupka, Dziewczęce nakrycie głowy, Edmund Gomolicki, Eduard Leonhardi (1828-1905), edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, Edward Hartwig, Ela Blanka, Elżbieta Blicharska, emalia, emalia na metalu, Emanuel Messer, Emotion Loader, environment, Erazm ze Szczecina, Ernest Ferdinand Oehme (1797 – 1855), Ernest Ludwig (1545 Wołogoszcz – 1592 tamże), Ernst Fries, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, Eugen Dekkert (1865 Szczecin – 1956 Garmisch-Partenkirchen), Eugen Dekkert. Zum 70. Geburtstag des Stettiner Malers, Ewa Gwiazdowska i Rafał Makała (red.) August Ludwig Most (1807–1883)., Ewa Łyczywek-Pałka, Eysymont. Ślad na ziemi, fakturalność, falsyfikat, Ferdinand Müller według Ludwiga Mosta, Festiwal Tkaniny 2019, Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej, Figura Matki Boskiej Apokaliptycznej, Filcowanie wełny na mokro, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, Filip I wołogoski (1515 Szczecin – 1560 Wołogoszcz, film o Andrzeju Tomczaku, folklor na Pomorzu Zachodnim, Fonderia Venturi Arte w Bolonii, Fontanna z 1732 roku na tle zabudowy Rossmarkt, fot. Grzegorz Solecki, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak, foto Mateusz Piestrak, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, fotografia subiektywna, Fragment mozaiki na budynku ZPO DANA w Szczecinie, Fragment zabudowy wiejskiej w okolicach Szczecina, Franciszka Themerson, Frank Richter, Františkovy Lazne, Franz Theodor Schütt, Friedrich August Scheureck, Friedrich August Schmidt według rysunku Johanna Christiana Clausena Dahla, Fritz Johannes Modrow, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, Galeria Kapitańska, galeria Kierat w Szczecinie, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria R+, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, Gdańsk, Gdy rozum śpi, Georg Braun, Gerd-Helge Vogel, GIF, gipsoryt, gmach Akademii Leśnej, Górskie schronisko, Góry Bukowe 1970, Gospoda na Bastei, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, grawer Reinhard Krüger, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Greifswald, Grodziec, Grupa Tkacka Wątek, Grzegorz Szponar, Guido Reck, gwasz, Halina Błachnio, Handlarka ryb, Handlarz świń, Handlarze ryb, Hanna Jung, Hanna Kaszewska, Hans Christian Andersen (1805–1875), Hans Fincke według Ludwiga Mosta Fundacja i studzienka św. Ottona w Pyrzycach, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Hans Hollaus, Heiligendamm wrzesień 1841, Heinrich Ludwig Theodor (Louis) Gurlitt Pejzaż koło Silkeborg fr. 1840, Heinrich von Kleist (1777–1811), Helena Kwiatkowska, Henry Winkles, Henryk Cześnik, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ID1 Studio, ilustracja, ilustracja do dzieła Knuta Hamsuna Rosa, impast, INKU Szczeciński Inkubator Kultury, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jakub Lewiński, Jan Bujnowski, Jan Fryderyk (1542 Wołogoszcz – 1600 tamże), Jan Lebenstein, jan Powicki, Jan Tarasin, Jarmark Bożonarodzeniowy na ulicach Rixdorf, Jarosław Eysymont, Jedzący chłopiec, Jerzy Brzozowski (1928–2005) Pejzaż w owalu /, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Joann Bartosik, Joanna Mieszko, Johann Christian Hasche (1744–1827), Johann Erdmann Hummel Granitowa misa w berlińskim Lustgarten 1831?, Johann Erdmann Hummel Polerowanie misy w warsztacie kamieniarskim 1831–1832, Johann Erdmann Hummel Transport misy przez Grünstrassenbrücke w Berlinie 1828, Johann Gottlob Samuel Stamm (1767–1814), Johann Gottlob Schumann według rysunku Johanna G. Jentzscha, Johann Philipp Veith (1768–1837), Johann Poppel (1807–1882) według kompozycji Carla Würbsa (1807–1876), Jolanta Gramczyńska (kurator 3. Zoom na Szczecin), Jon Rafman, Joseph Mallord William Turner, Józef Rivoli, Julius (Julo) Levin, Julius Friedrich Ludwig Runge, Juliusz Windorbski, Kalejdoskop zdarzeń, Kaleka o kulach, Kamień Pomorski, kamienioryt, Kamienna Brama w Uttewalder Grund, Kanapa pod Bastei, Karczma, Karl Friedrich Schinkel, karta 4, karta 49, Kasia Zimnoch, katalog dzieł Mosta, katalog Złoty wiek Pomorza, Katarzyna Słuchocka, Katedra Francuska w Berlinie 21.10.1827, Kazimierz Mikulski, Kazimierz VII (1557 Wołogoszcz – 1605 rezydencja Neuhausen koło Darłowa), Klęcząca kobieta z dzieckiem 7.02.1830, Klęczący czeladnik 14.02.1830, klub 13 Muz, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, Kobieta modląca się na klęczkach, Kobieta siedząca bokiem w prawo, Kobieta z dzieckiem w ramionach, kolaż, Kolej koło Schandau, Kolekcja Czartoryskich, kolekcja Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, kolekcje odzieżowe: Kurpiowska, kolekcjoner, kolografia, Kołobrzeg. Statek w budowie 23 lipca 1860, Kołobrzeg. Widok z parku na tereny stoczni i magazynów, Kołobrzeska stocznia, Komes w Słubicach, Kompozycja niebieska 1961, Koń i woźnica, Koń zaprzężony do kocza 1829?, Königssee, konkurs „To lubię w Szczecinie… wstaw trzy swoje zdjęcia ze sztuką w mieście...", Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kopia według Ludwiga Mosta, Kościół farny w Policach, Kościół w Skolwinie, kościół w Weißensee, Kpt. Mirosław Folta (przedstawiciel PŻM-u), Krebssee na wyspie Uznam 17 lipca 1868, kreda, Kreuth Niemcy, Królewski Młyn w Plauensche Grund, Królewski pałac w Weesenstein, krosno, Kryspin Pawlicz, Krystyna Pohl, Krzysztof Gogol, Krzysztof Majorek, Krzysztof Pruszkowski, Krzysztof Ślachciak, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska im. Stanisława Staszica w Szczecinie, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kunstverein für Pommern, kurator Szymon Piotr Kubiak, Kurator wystawy Jolanta Gramczyńska, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, Kwiaty Polskie i Piastowska oraz Baśnie i Legendy (Bazylea), lawowanie tuszem, Lelum 1963, Lena Chmielnik, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, Leonia Chmielnik, Leonia Chmielnik (1941) Anna Paszkiewicz (1940) Bogusław X i Anna Jagiellonka, Leonia Chmielnik Dziewczyna w długiej sukni, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, litografia na papierze, litografia piórem, Loschwitz XIX/XX, Ludwig August Most, Ludwig Manzel, Ludwig Most, Ludwig Most Bawarscy chłopi na pielgrzymce do Maria-Culm fr. 1843 olej na płótnie, Ludwig Most Berlin kolumnada Altes Museum fr. 1830?, Ludwig Most Bezlistny konar niedatowany 1830/1831, Ludwig Most Bezlistny pień orzecha 31.12.1831, Ludwig Most Brama Świecka w Chojnie od strony pola, Ludwig Most Brzeg morza w Heringsdorfie 24.07.1868, Ludwig Most Brzeg Parsęty w Kołobrzegu z dziećmi w suszącej się łódce 26.07.1860, Ludwig Most Chrystus Zmartwychwstały studium olejne na papierze, Ludwig Most Chrzest dziecka w pomorskiej wsi fr. 1840, Ludwig Most Chrzest w pomorskim kościele fr. 1871, Ludwig Most Chrzest we wsi 1840, Ludwig Most Czeska karczma olej na płótnie 1834, Ludwig Most Dama przed lustrem 1841 ołówek na papierze, Ludwig Most Dama przed lustrem nie datowany (lata 1840.), Ludwig Most Dolina Odry pod Szczecinem 20.05.1827, Ludwig Most Dolina Odry z topolami i żaglowcem fragment 22.08. 1844, Ludwig Most Dom pod dębami koło Międzyzdrojów na wyspie Wolin 1847, Ludwig Most Dom pod dębami na wyspie Wolin 1847 olej na płótnie własność prywatna, Ludwig Most Drużba 1832, Ludwig Most Drużba fr. 1829 akwarela, Ludwig Most Drużba fr. 1832 olej na płótnie, Ludwig Most Dwa statki  na Odrze 8.09.1842, Ludwig Most Dwa studia rękawa sukni nie datowany (po 1834), Ludwig Most Dwa studia rękawa sukni nie datowany (po 1834) ołówek, Ludwig Most Dwa szkice kobiety pomorskiej 1834?, Ludwig Most Dwie grupy listowia nie datowany (1825–1826), Ludwig Most Dwie łodzie żaglowe (8.10.1842?), Ludwig Most Dzieci czczące kwiatami urodziny dziadka fr. zaginionego obrazu Urodziny dziadka 1849, Ludwig Most Flotylla żaglowców (1834), Ludwig Most Fragment parku z łukowym mostem, Ludwig Most Gałązki i chory liść 1862?, Ludwig Most Ganek i ławka domu 22.08. 1843, Ludwig Most Handlarze ryb fr. 1846 olej na płótnie, Ludwig Most i Theodor Oehlmann, Ludwig Most Izba myśliwska studium 1841 olej, Ludwig Most Jednostki żaglowe na wodzie (8.10.1842?), Ludwig Most Jezus w Ogrodzie Oliwnym 1868 obraz olejny, Ludwig Most Kobieta pokazująca chłopcu panoramę Berlina 7.02.1830, Ludwig Most Kobieta siedząca bokiem 19.06.1829, Ludwig Most Kobieta siedząca na ziemi studium do obrazu Chłopi z Chebska, Ludwig Most Kobieta siedząca nad robótką 1836–1837? ołówek papier czerpany welinowy, Ludwig Most Kobieta z uniesioną chusteczką zima 1830?, Ludwig Most Krzew winorośli przy oknie, Ludwig Most Kuter i nogi żeglarza (1834), Ludwig Most Kuter od strony rufy (1834), Ludwig Most Las nie datowany, Ludwig Most Liście powoju 24.06.1833, Ludwig Most Łódź płynąca Odrą do Szczecina nie datowany, Ludwig Most Mały Pocztylion fr. 1838, Ludwig Most Mariańskie Łaźnie widok na południe 1851, Ludwig Most Matczyne szczęście, Ludwig Most Matczyne szczęście 1859, Ludwig Most Matka z dzieckiem nie datowany (1833) fragment olej na płótnie, Ludwig Most Mężczyzna odpoczywający w lesie nie datowany lata 1830., Ludwig Most Młoda chłopka fr. obrazu Chrzest dziecka w pomorskiej wsi 1840, Ludwig Most Młoda chłopka pomorska fr. 1862, Ludwig Most Młoda kobieta przed lustrem fr. kompozycji Młoda pomorska chłopka 1834, Ludwig Most Młoda lipa we wsi Weißensee 24.07.1825, Ludwig Most Młoda para fr. studium do obrazu Przedstawienie młodej pary 1868, Ludwig Most Myśliwy z Carlow 18.07.1863 studium do obrazu, Ludwig Most Nasturcje ndat. (między 1840 i 1862), Ludwig Most Nowa zapaska fr. obrazu 1853, Ludwig Most Odwiedziny w warsztacie szewskim 1861 olej na płótnie własność prywatna, Ludwig Most Ojcowskie napomnienie fr. 1851, Ludwig Most Opadające gałązki nie datowany 1850?, Ludwig Most Ostrożeń ndat. (1825–1826), Ludwig Most Panorama Szczecina od północy 6.08.1842, Ludwig Most Parapet z pelargonią fr. obrazu Nowa zapaska 1853, Ludwig Most Pejzaż leśny z jeziorem fr. 17.07.1868, Ludwig Most Pejzaż z doliny Odry 24 czerwca 1844, Ludwig Most Pejzaż z okolicy Szczawna-Zdroju 1861, Ludwig Most Pelargonie na balkonie fr. obrazu Wieczór w Tyrolu 1842, Ludwig Most Pień potężnego drzewa 1.05.1850, Ludwig Most Pierwsze wyjście do kościoła 1866 olej na płótnie, Ludwig Most Podsłuchiwana randka 1847 olej na płótnie, Ludwig Most Pomorska chłopka 1850 olej na papierze, Ludwig Most Pomorska chłopka od tyłu 18.04.1836 ołówek na papierze, Ludwig Most Pomorska chłopka ok. 1836, Ludwig Most Portret dzieci – Ottona i Linchen 1851/1852, Ludwig Most Portret Emila Baesemanna 1849, Ludwig Most Portret pani Woldermann 1859, Ludwig Most Portret rodziny Kühn 1844 fragment olej na płótnie, Ludwig Most Powój i pnąca się winorośl 24.06.1833, Ludwig Most Przekrój misy i okolicznościowy sztafaż nie datowany, Ludwig Most Przyjemność wędrowania (Radosny wędrowiec) 1872 olej na płótnie, Ludwig Most Pyrzyczanka 10.07.1836, Ludwig Most Rozłupanie Kamienia Margrabiego 1830, Ludwig Most Rysownik podczas pracy, Ludwig Most Saska gospoda z kręglarnią 1834, Ludwig Most Spróchniały pień i konar dębu 2.04.1830, Ludwig Most Statek od strony dziobu 8.10.1842, Ludwig Most Statki na Odrze lata 1830., Ludwig Most Strój kobiecy i wnętrze gospody w Lubsku, Ludwig Most Strój kobiecy i wnętrze gospody wiejskiej, Ludwig Most Strój kobiecy od tyłu 1834? ołówek na papierze, Ludwig Most Strzelba i torba myśliwska 29.09.1830 (?), Ludwig Most Szczecińscy mieszczanie nad Odrą nie datowany, Ludwig Most Szkice gałązek narzędzia ciesielskiego i sprzętu do zaprzęgu, Ludwig Most Szkice olinowania (1828), Ludwig Most Szkicownik nr VI, Ludwig Most Topola biała we wsi Weißensee 24.07.1825, Ludwig Most Topole na Dolnym Wiku w Szczecinie fr. 10.10. 1848, Ludwig Most Transport kamiennej misy na łódź 1830, Ludwig Most wg Felixa Schlesingera (1833–1910) Portret Heinricha Scheeffera, Ludwig Most Widok Berlina z dachu Altes Museum fr. 1830, Ludwig Most Widok fasady ratusza w Chojnie, Ludwig Most Widok Kamienia Margrabiego koło Fürstenwalde 1830, Ludwig Most Widok misy umocowanej na łodzi na Szprewie nie datowany, Ludwig Most Widok pałacu w Kartlow zza stawu w parku 11.07.1863, Ludwig Most Widok parowca od dziobu i żaglowca od rufy nie datowany, Ludwig Most Widok stoczni w Kołobrzegu fr. 23.07.1860 ołówek, Ludwig Most Widok Szczawna w stronę góry Hochwald 3 lipca 1861, Ludwig Most Widok ze Wzgórza Kupały na Golęcinie 1834 fragment studium, Ludwig Most Wiejska gospoda w Britz, Ludwig Most Wiejska zabudowa w Rixdorf, Ludwig Most Wierzba biała 4.10.1827, Ludwig Most Winorośl za oknem, Ludwig Most Wspomnienie z Kreuth 1840 fragment, Ludwig Most Wybrzeże morskie nie datowany, Ludwig Most Wydmy koło Międzyzdrojów 2.08.1850, Ludwig Most Żądna wiedzy chłopska dziewczynka fr. obrazu 1867, Ludwig Most Żaglowce przy  nabrzeżu w Kołobrzegu 28.07.1864, Ludwig Most Zakochany staruch 1850 olej na płótnie, Ludwig Most Zalotny bukiet fr. obrazu Zakochany staruch 1850, Ludwig Most Zapomniana czapka kochanka fr. 1847 fotografia archiwalna, Ludwig Most Zaułek Berlina z widokiem bocznej elewacji nieznanego gmachu, Ludwig Most Żydowski chłopiec, Ludwig Most? Pejzaż marynistyczny fr. olej na płótnie, Ludwig Richter, Ludwig Richter Duży Ogród w Dreźnie 1861, Lukas Cranach (?), Lump (Piotr Pauk) i jego murale, Łodzie schnące na brzegu Parsęty 3 października 1861, łódzka ASP, Łoże pod baldachimem z kotarą, Łukasz Mozolewski (fotograf i filmowiec), M.A. Arnold, Maciej Szczawiński, Magdalena Abakanowicz, Magdalena Barczyk-Kurus, Magdalena Lewoc, Magdalena Soboń, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, malarz Lucjan Jagodziński, Malarz siedzący przy oknie, Malarze w gospodzie, Małgorzata Bartosik, Marek Wyłupek, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Maria Radomska-Tomczuk, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marian Nyczka (1925–1986) W porcie III, Marianowo, Mariańskie Łaźnie panorama okolicy 1851, Mariańskie Łaźnie widok górskiego potoku 1851, Mariańskie Łaźnie widok na południowy zachód 1851, Mariańskie Łaźnie widok z drogi do Hirtenruf 1851, Mariańskie Łaźnie widok z zajazdu 1851, Mariańskie Łaźnie widok zagrody w górach 1851, Marika, Marlborough Gallery, Marlena Lenart, Marta Kurzyńska, Martin Derbyshire, Martin Pechan, Marzena Borkowska, Matczyne szczęście, Matka z dzieckiem, Mężczyzna podziwiający pejzaż 25.10.1829, Mężczyzna w płaszczu przy drzwiach, Mężczyzna z dziecięcą trumienką, Mężczyzna z dziećmi na ławce przed chałupą, mezzotinta, Miasto i zamek Hohnstein, MIASTOCHODZIK, Michael Koppe, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, Miejscowość w dolinie, miejski pejzaż, Mieszkańcy Skolwina na podwórku zagrody, miłość, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, Mittenwald (1935), młodzi artyści, Młodzieńczy portret malarza, Młyn nad górską rzeczką, MN w Szczecinie, Modląca się dziewczynka, Modląca się kobieta, Modlący się chłopiec, Modlący się mężczyzna z kapeluszem, Monika Frankowska-Makała, Monika Sosnowska, Monitorowanie24, monotypia, most zwany Hegereiterbrücke, Motyle i Hafty Łowickie (Berlin), motyw na obrazie Śląskie schronisko górskie, mozaika na elewacji kina Kosmos, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe Szczecin, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Nad Odrą (Próżniak), Nagroda Artystyczna Miasta Szczecina, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, Natalia Wąsik, Nawarstwienie 1976, nie datowany, nie datowany 1825/1826, Niedzielna wycieczka w ogrodzie gospody, Niedzielny spacer, Nostizsche Gallerie, Nowe brzmienie big beatu, Nowy Jork, Nowy Młyn w Plauensche Grund, Nyczka. Miasto kobiet, Obecność, obraz, OBRAZOWNIA Joanna Woźna, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, Oczekująca, odwrocie, Off Marina, Ogród tawerny, Ojciec tańczący z synkiem, około 1800, Olaf Deriglasoff, Olaf Tausch, olej, olej na papierze, olej na papierze naklejonym na tekturę, olej na płótnie, Olga Iwaszkiewicz, oliwkowy papier, ołówek, ołówek na papierze czerpanym, ołówek na papierze welinowym, Open Heart Warrior, Opisy warsztatów, Opo-wieści o sztuce, ortret siedzącego Michaela Koppe, Ostatnia ryba, Ostrzyca, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Pałac Leszczyca-Sumińskiego, Panorama Alp, Panorama doliny Łaby w okolicy Bad Schandau w stronę południową, Panorama doliny Odry i Szczecina ze skraju Puszczy Bukowej w Zdrojach, Panorama Karkonoszy z sylwetką Jeleniej Góry, Panorama Legnicy, Panorama portu i miasta od północy, Panorama stoczni w Kołobrzegu 25 lipca 1860, Panorama Szczawna i okolicy pocztówka barwna początek XX wieku, panorama Szczecina, Panorama Szczecina od południowego zachodu z Pomorzan, Panorama wsi Weißensee, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, papier czerpany welinowy, papier welinowy, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, Pasażer czekający na zaokrętowanie, pastele, Pasterki alpejskie, Patchworkowe sztuczki, Paul Holz, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, Pawilon nad jeziorem 25 września 1829, Pęd winorośli, pejzaż, Pejzaż górski z karczmą w Bukowcu, Pejzaż karkonoski w stronę Sobótki, Pejzaż nadmorski w Międzyzdrojach 24.07.1847, Pejzaż w świetle księżyca 1869, Pejzaż z drzewem i skałami koło Loschwitz, Pejzaż z okolic Ahlbecku 20.07.1868, Pejzaż z okolic zamku Chojnik w Sudetach 11 sierpnia 1861, Pejzaż z Sudetów 1835, Pejzaż z wędkarzem nie datowany ok. 1830, Perspektywa Kleine Domstrasse (obecnie ul. Mariacka) w stronę kościoła św. Jakuba, Perspektywa Kleine Domstrasse (obecnie ul. Mariacka) w stronę kościoła św. Jakubam, Peter Paul Most, Piec w schronisku, pióro, Piotr Bałakirew, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, Plastyka szczecińska 1945–2020, Plauensche Grund koło Drezna, Plaża w Ahlbecku 28.07.1868, Plaża w Heiligendamm, Plaża w okolicy Ahlbecku nie datowany (1868), podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, Podróżnicy po Saskiej Szwajcarii w łodzi naprzeciw Schandau, Podsłuchana randka 1847, Podsłuchiwana randka, Podstawy haftu krzyżykowego, Podwórko przy ul. Piotra Ściegiennego, Polelum 1962., polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, Pommersches Landesmuseum, Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie, pomnik Braterstwa Broni Żołnierzy Polskich i Radzieckich, Pomnik św. Jana Nepomucena, Pomorski artysta biedermeieru, Pomorski artysta epoki biedermeieru., Pomorskie Muzeum Krajowe (Pommersches Landesmuseum) w Greifswaldzie, Pomorskie Muzeum Krajowe w Greifswaldzie, Pomorskie Stowarzyszenie Sztuki (Kunstverein für Pommern), Popiersie Bogusława X, Port IV, Portret Barnima XII, Portret Bogusława X, Portret Elżbiety Brunszwickiej, portret Fanny Beer, Portret malarza w futrze, Portret Martina Richtera, Portret matki, Portret rodzinny, Portret stojącego Michaela Koppe, Portrety Eryka II i Kazimierza VII z serii szkiców portretowych, Portrety Filipa I i Jana Fryderyka, posłuszeństwo, Postać męska w stroju z Sudetów, poster, Pötschke według Ludwiga Mosta, Pötschke wg Ludwiga Mosta Aloes na parapecie okna fr. ryciny wg kompozycji Kobieta wyczekująca męża 1832 akwaforta na papierze Muzeum Narodowe w Szczecinie, Pötschke wg Ludwiga Mosta Matka z dzieckiem 1833, Powroźnicy przy pracy, Prace Doroty Piechocińskiej, Prace Grzegorza Myćki, Prace Joanny Bartosik, Prace Łukasza Drzycimskiego, Prace Oli Szmidy z instrukcją odbioru, Prace Olka Pujszo, Prace Poli Augustynowicz, pracownia malarstwa prof. Stefana Wegnera, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, Praczki na podwórku zagrody w Skolwinie, Prasłowianka I, Prasłowianka II, prawo i sztuka, prezes DESA Unicum, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Promenada około 1850 roku, Przełęcz Lueg koło Salzburga, Przestrzenie, Przydrożny krucyfiks, PŻM, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Malczewski, ratusz w Anklam, recenzja filmu, Rejowiec podczas zwijania żagli (1828), reprodukcja w: Otto Holtze, rerwers, restauracja Chief w Szczecinie, Restauracja na Bastei, reż. Marek Osajda, Robotnik podnoszący deskę 14.02.1830, Rodzina na spacerze, Rodzina rybacka na plaży, Roman Opałka, Rybak i jego żona przy pracy przed domem, Rybak z profilu, rycina reprodukcyjna, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek ołówkiem na papierze czerpanym welinowym, rysunek piórem i pędzlem, rysunek w szkicowniku nr 6, rysunek w szkicowniku nr II, rysunek węglem, rysunki Gryfitów, Ryszard Kiełtyka, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, rzeźby granitowe, SalonSztuki.net, Saska karczma z kręgielnią, scena rodzajowa, Scena w karczmie, Sceny z życia rybaków, schronisko Hampelbaude (obecnie Strzecha Akademicka), Schronisko i kaplica na Śnieżce, Schronisko Peterbaude i szałas w Karkonoszach, sepia, serigrafia, sitodruk, Siusiający wałach, Skały Bastei koło Rathen, Skamieliny (fragment) 1990, Skubas, Ślady IV, Śląskie schronisko górskie, Ślubuję ci wierność, Sławomir Lewiński mozaika w holu Dworca Głównego, Sławomir Lewiński., słup Szymon, Słupca, Smart Metering, Smocking czyli manipulowanie tkaniną, solarigrafia, Sonia Wojtysek, Sprzęt rybacki 28.07.1850, Städtische Sammlung Freital, staloryt, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stanisław Krzywicki wieloletni dyrektor Książnicy Pomorskiej, Stanisława Dobrzeniecka-Żyłkowska, Statki w porcie – nabrzeże załadunkowe, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stettin weduta zbiorowa 1836, Stojący hutnik, Stowarzyszenia Zachęta Sztuki Współczesnej w Szczecinie, stowarzyszenie Czas Przestrzeń Tożsamość, Stowarzyszenie Media Dizajn, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, studium, Studium do obrazu Matka z dzieckiem, Studium gościa siedzącego za stołem, Studium kelnera, studium ołówkiem na papierze, studium postaci do obrazu Wieczorna modlitwa czeskich chłopów, Studium studenta, Studium widoku ze Wzgórza Kupały na Golęcinie, światłocień, Sydonia z rodu Borków, sygnatura, sygnatura Mosta, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, szary papier czerpany, Szczawno Hala Elizy pocztówka początek XX w., Szczawno wg rysunku Ferdynanda Koska litografia na papierze 2. ćwierć XIX w., Szczecin, Szczecin 15.06.2016, Szczecin 2020, Szczecin. Widok z Wałów Chrobrego, Szczeciner, Szczecińska Agencja Artystyczna, szczecińskie Muzeum Miejskie(Stadtmuseum), szkic do kompozycji Kolegium prasowe, Szkic rzeźby Dioskura od tyłu (1829?), Szkice do portretu Michela Labarziena, Szkice głów męskich, szkice na kartach 5 - 8, Szkice ołówkiem na papierze welinowym, Szkicownik 1, Szkicownik nr 1, Szkicownik nr 12, Szkicownik nr 14, Szkicownik nr 2, Szkicownik nr 3, Szkicownik nr 6, Szkicownik nr 7, Szkicownik nr 8, Szkicownik nr II, Szkicownik nr II i VII, Szkicownik nr III, Szkicownik nr VI, Szkicownik nr VI karta 20, Szkicownik nr VI karta 28, Szkicownik nr VII, Szkicownik nr XII, Szkicownik nr XII karta 19 verso, Szkicownik nr XIV, Szkicownik VI, Szkicownik VII, Szkicownik XIV, szkicowniki Mosta, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tadeusz Eysymont, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, Teka Mosta, teki studiów Ludwiga Mosta, tempera, Teresa Pągowska, Teresa Wurtinger z Witkowic, Tharandt, Theodor Gerhard, Theodor Schmidt Zamek w Kartlow od strony dziedzińca 1856, Tkanina 3D, Tomasz Lazar Sea of Trees, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Towarzystwo Historii i Starożytności Pomorza (Gesellschaft für Pommersche Geschichte und Altertumskunde), Towarzystwo Miłośników Muzeum Narodowego w Szczecinie, Trafostacja Sztuki, Tragarz mleka Feitus Landthaler, trzy różne sposoby licytowania, Trzy widoki: park pomnik Fryderyka Wielkiego zabudowa podmiejska, tusz, Twierdza Königstein z widokiem na Lilienstein, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, Tymoteusz Lekler, Tyrolska scena rodzinna, ugier, Urodziny dziadka, video art, Vintage art, W Dinkelsbühl, W tonacji złotej 1984, wadium, Walking Figures, Walkowska Wydawnictwo, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, Watzmann, Wąwóz w okolicy Loschwitz z widokiem na Łabę 1833, według obrazu Ludwiga Mosta, Wędrowiec na tle pejzażu Karkonoszy, węgiel, Weimar Neues Museum, Wejście do Plauensche Grund podczas pomiaru rzeki Weisseritz, Werner Liersch, wernisaż, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Wernisaż Kolektywu ILU NAS JEST 1.501.2020 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Weronika Raczyńska, wg obrazu Jana Steena, wideo, wideo art, Widok Bad Schandau, Widok Berlina z dachu Altes Museum 1830, Widok Bramy Wolińskiej od południa, Widok doliny Odry z drogi ze Stołczyna na Golęcino, Widok doliny Odry z sylwetką Szczecina od północy, Widok doliny Odry ze wsi Pomorzany, Widok hotelu Scholastyka nad Achensee, Widok katedry w Kamieniu Pomorskim od południowego wschodu, Widok katedry w Kamieniu Pomorskim od południowego zachodu, Widok klasycystycznej budowli (1825/1826), Widok kołobrzeskiej stoczni 3 lipca 1864, Widok komory celnej na Łasztowni, Widok Konotopu 1835, Widok kościoła św. Jakuba od południowego zachodu, Widok kościoła św. św. Piotra i Pawła od południa, Widok krajobrazu z kościołem, Widok miasteczka Hohnstein, Widok mostu Bastei z drogi do Wehlgrund, Widok na dolinę Łaby 1863, Widok na Kołobrzeg z falochronu 27 lipca 1860, Widok od południowego wschodu, Widok od ul. Sołtysiej, Widok Podzamcza w Szczecinie w kierunku kościoła św. św. Piotra i Pawła, Widok Rossmarkt (obecnie pl. Orła Białego), Widok Sali Lutra w pałacu w Kartlow 20.07.1863, Widok skał Bastei od strony gór, Widok Starego Miasta z kościołem św. Jana w Szczecinie, Widok sygnaturki kościoła św. św. Piotra i Pawła w Szczecinie, Widok Szczecina od południa, Widok Szczecina z lotu ptaka od wschodu, Widok Szczecina z lotu ptaka od zachodu, Widok Szczecina z Mostu Długiego, Widok Szczecina za nabrzeża Odry od północy, Widok Szczecina zza wałów fortecznych od północy, Widok targu rybnego na staromiejskim nabrzeżu, Widok wnętrza nawy katedry w Kamieniu Pomorskim, Widok wsi Pomorzany, Widok wsi Skolwin, Widok wsi Stołczyn, Widok z Łasztowni na Stare Miasto, Widok z wozu i szkic wozu podróżnego, Widok zabudowy Rynku Siennego w Szczecinie, Widok zadrzewionego brzegu Parsęty 26 lipca 1860, Widok zamku Chojnik, Widok ze Szczecina na Kępę Parnicką, Widok ze Wzgórza Kupały na Golęcinie w stronę Szczecina, Widoki naw kościołów św. Jakuba i św. Ottona, Widoki siedziby Kompanii Strzeleckiej Łabędziego Stawu i loży masońskiej, Widoki siedziby Sejmu Stanów Pomorskich i Gimnazjum Fundacji Mariackiej, Wieczór na bałtyckiej plaży 1845?, Wieczór na bałtyckiej plaży 1879, Wiejski kościół i wiatrak w Weißensee oraz studia drzew, Wietrzny nastrój pod Alpami (1930), wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Bormes (1887–1958), Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Witold Maćków, Witraż z tkaniny, Włodzimierz Pawlak, Wnętrze chaty rybackiej, wnętrze cukierni firmy Koch (1993), Wnętrze izby w Szprotawie, Wnętrze mieszkania myśliwego w owczarni przy pałacu w Kartlow 22.07.1863, Wodospad Kamieńczyka, Wodospad Szklarki, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, Wolgastsee na wyspie Uznam 17 lipca 1868, Wspomnienie z Kreuth, Wydmy koło Międzyzdrojów 2.08.1850, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, wykłady z zakresu historii sztuki, wykonywanie kwiatów z filcowanej wełny, WYPRAWA LII, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, z Górnego Wiku (Ober Wiek), z Kępy Parnickiej (Silberwiese), Z Kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich („Wielość porządków. Od Cybisa do Strzemińskiego”), z Łasztowni (Lastadie), Żabnica, Zachęta Sztuki Współczesnej, Zagórów, Zakończona gra o zwolnienie z zapłaty, zakup z limitem ceny, Zamek Chojnik, Zamek Hohnstein, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zamek w Karpnikach, Zamek we Wleńskim Gródku, Zarys grzbietu Rudaw, Zarys widoku ze Wzgórza Kupały na Golęcinie w stronę Szczecina, Zbigniew Gonczaruk były dyrektor przedsiębiorstwa „Sztuka Polska”, Zbiory Pana Marka Wyłupka, zbiory prywatne Eckhardta Wendta, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, Zdjęcia Grzegorz Solecki, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz, zdjęcie archiwalne w MNS, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, Zgrupowanie w tonacji niebieskiej, złoty podział, złoty prostokąt, Zofia Jadwiga Brunszwicka(1561–1601), Zofia Zdun-Matraszek., żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia, ZPAF O/Szczecin, ZPAP, ZPAP O/ Szczecin, ZPAP w Szczecinie, ZPO DANA, ZPO OdrA i Inotex w Szczecinie, ZUT-u w Szczecinie
+Więcej
Trwa ładowanie