W kolejnym odcinku Opo-wieści dr Ewa Gwiazdowska prezentuje Ludwiga Mosta jako wnikliwego obserwatora  różnych sytuacji życia codziennego, obyczajów, obrzędów, pracy, wypoczynku i zabawy. Dzięki jego szkicom, rysunkom i obrazom możemy dowiedzieć się jak wyglądali i jak pracowali przedstawiciele różnych profesji. W tym przypadku mówimy o męskich zawodach. Dominowali rzemieślnicy. Najczęściej w swoich warsztatach wytwarzali i / lub naprawiali przedmioty codziennego użytku. Byli szewcami, kowalami, kamieniarzami, stelmachami (wyrabiali i naprawiali wozy oraz części do nich) itd. Byli również nauczycielami, malarzami, księżmi. Na czym polegała ich praca, jaki strój roboczy, ochronny nosili – o tym wszystkim czytamy w tej właśnie części.

dr Ewa Gwiazdowska W stronę Mosta

Wyprawa LXXVIII

Mężczyzna pracujący cz. 2

Na obrazach Ludwiga Mosta i kartach jego szkicowników oglądamy rzemieślników wielu specjalności. Mosta interesowało upamiętnianie scen rodzajowych z codziennego życia społeczności pomorskiej i innych regonów, a rzemieślnicy byli wówczas, w drugiej i trzeciej ćwierci XIX wieku, ważnymi wytwórcami przedmiotów, sprzętów i urządzeń codziennego użytku. Ponadto, naprawiając te przedmioty należeli jednocześnie do pracowników dziedziny usług i byli ważnymi uczestnikami obrotu rozmaitych wyrobów. Dzięki nim było mniej śmieci i nie stanowiły takiego problemu, jak obecnie. Do rzemieślników, jak już wcześniej wspominałam, należeli także malarze, którzy zwykle nie tylko tworzyli obrazy, ale i wykonywali pomocnicze prace malarskie, na przykład malowali szyldy sklepowe, czy tarcze herbowe, dekorowali powozy i statki. Oprócz rzemieślników Most przedstawiał pracowników usług związanych głównie z funkcjonowaniem licznych zakładów gastronomicznych, które znajdowały się w każdej miejscowości i przy drogach, oraz komunikacją i transportem. Oczywiście do przedstawicieli zawodów, których można zaobserwować w dziełach Mosta należą też inni, bliscy mu bezpośrednio, ale nie tylko. Pracując w szkołach otoczony był przez nauczycieli. Jeden z członków jego rodziny był pastorem. W niejednej z podejmowanych scen Most ukazywał robotników różnych specjalności.

Dumna mina kowala

Ludwig Most, Stojący kowal, 3.10.1828, ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr II, karta 22, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki Ludwig Most, Stojący kowal, 3.10.1828, ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr II, karta 22, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki

Na winiecie poprzedniego odcinka oglądaliśmy braci Mosta pracujących w rodzinnej kuźni. W tym odcinku pokazane jest studium stojącego kowala. Most wykonał je przygotowując materiał pomocniczy do obrazu Kuźnia kotwic na Bielawie (wyspie położonej przy ujściu Duńczycy do Odry naprzeciw szczecińskiego przedmieścia Dolny Wik, na której tradycyjnie bielono płótna susząc je na słońcu). Obraz malowany w 1829 roku obecnie jest nieznany. Młody mężczyzna z dumną miną stoi opierając ręce na młocie umocowanym do długiego styliska. Charakterystyczną cechą jego ubrania jest długi, sięgający kostek, skórzany fartuch umocowany w talii wąskim, skórzanym pasem. Klapa okrywająca piersi ma doszyty pasek do jednego końca. Pasek otacza szyję i do drugiego końca klapy mocowany jest na sprzączkę. Dzięki temu można regulować jego długość. Fartuch chroni koszulę z podwiniętymi rękawami i długie spodnie zakończone wąskimi mankietami. Kowal ma na nogach pantofle bez pięt.

Podejrzliwy hutnik

Ludwig Most, Hutnik od tyłu, sierpień 1835, ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr VII, karta 6, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki Ludwig Most, Hutnik od tyłu, sierpień 1835, ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr VII, karta 6, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki

Podczas wędrówki przez Śląsk późnym latem 1835 roku Most interesował się pracą kowali i hutników. Zwiedzał kuźnie w Małomicach i Lesznie Górnym oraz zakłady hutnicze. Powstał wówczas rysunek przedstawiający hutnika. Mężczyzna wygląda na przeciwnego bliższej znajomości z malarzem. Odwrócony jest plecami i zwracając głowę w bok przez ramię spogląda na Mosta. Na jego twarzy maluje się wyraz podejrzliwości. Podobnie jak pomorski kowal nosi długi, skórzany fartuch mocowany na plecach na pasek. Ten fartuch założył na długi kitel roboczy z krótkimi rękawami, spod których widać rękawy koszuli. Na nogach ma płaskie buty z przyszwą ograniczoną do palców i pięt. Głowę okrywa kapeluszem o wywiniętym do góry rondzie na karkiem i opuszczonym długim rondzie z przodu chroniącym oczy przed ogniem. W ręku trzyma fajkę na długim cybuchu.

Pilny domokrążca

Ludwig Most, Szlifierz noży i jego pomocnik, 27.06. 1829, ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr III, karta 14 verso, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki Ludwig Most, Szlifierz noży i jego pomocnik, 27.06. 1829, ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr III, karta 14 verso, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki

Pracą z materiałem metalowym zajmował się także szlifierz noży. Miał przenośny warsztat, z którym wędrował po okolicy i głośnym wołaniem oznajmiał swoje przybycie. Czekał na klientów na podwórkach kamienic czy uliczkach. Towarzyszył mu chłopiec, który pomagał i jednocześnie uczył się zawodu. Rysunki przedstawiające szlifierza i jego warsztat związane były z obrazem Szlifierz noży. Studium do tego dzieła odnalazł prof. Kurt Dröge w Nationalgalerie w Berlinie. Skórzany fartuch szlifierza jest krótki, zawiązany w pasie. Okrywa tylko częściowo nogi. Szlifierz chroni pod nim długie spodnie. Górę jego ubrania stanowi krótki kaftan z rozcięciem na plecach nałożony na koszulę oraz kapelusz z wąskim rondem. Na stopach ma skórzane buty o szerokich, okrągłych noskach. Jego pomocnik ubrany jest podobnie.

Towarzyski szewc

Ludwig Most, Szewc przy pracy, 6.06. 1859, ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr VIII, karta 12, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki Ludwig Most, Szewc przy pracy, 6.06. 1859, ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr VIII, karta 12, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki

Studium pracowni szewskiej z rzemieślnikiem zajętym łataniem butów Most dokładnie upamiętnił pracując nad obrazem Wojenne wspomnienia podczas wizyty starych towarzyszy broni. Szewc ma na sobie bluzę zapiętą wysoko pod szyją i długie spodnie, a na nogach drewniane chodaki. Na krótkim fartuchu zawieszonym na szyi ułożył but, który właśnie naprawia. Mimo, że siedzi w warsztacie, okrył głowę czapką z daszkiem. Na nos założył okrągłe okulary i skupił się na pracy. Na obrazie wygląda zupełnie inaczej. Otoczony kolegami zamiast pracować wznosi kielich wspominając dawne czasy spędzone na wojnie.

Trudny problem konstrukcyjny

Ludwig Most, Kołodziej przyjmuje zamówienie, fragment obrazu Gospoda wiejska w warsztatem kołodzieja, 1830, olej, płótno, Pommersches Landesmuseum Greifswald, reprodukcja w: Ewa Gwiazdowska, Rafał Makała (red.), August Ludwig Most (1807–1883). Pomorski artysta epoki biedermeieru. Der Pommersche Künstler der Biedermeierzeit, Szczecin 2007, s. 129. Ludwig Most, Kołodziej przyjmuje zamówienie, fragment obrazu Gospoda wiejska z warsztatem kołodzieja, 1830, olej, płótno, Pommersches Landesmuseum Greifswald, reprodukcja w: Ewa Gwiazdowska, Rafał Makała (red.), August Ludwig Most (1807–1883). Pomorski artysta epoki biedermeieru. Der Pommersche Künstler der Biedermeierzeit, Szczecin 2007, s. 129.

Obraz dokumentujący dzień z życia pomorskiej gospody ukazuje po prawej stronie kołodzieja, zwanego też stelmachem, który siedzi przy swoim warsztacie pracy zwanym kobyłką. Starszy mężczyzna chwyta się za głowę patrząc na połamane szprychy drewnianego koła od wozu. Koło to przyniósł woźnica licząc na szybką pomoc, aby mógł kontynuować podróż. Rzemieślnik ma odzież w tonacji brązów – beżową kurtkę nałożoną na dwurzędową, brunatna kamizelkę i długie, ciemnoszare spodnie okryte z wierzchu fartuchem umocowanym w pasie. Pod szyją nosi jasno brązową chustkę, a na głowie miękką czapkę szytą ze skórzanych klinów. Na stopach ma jasne skarpety i brunatne pantofle bez pięt.

Zafrasowany woźnica

Ludwig Most, Woźnica składa zamówienie, fragment obrazu Gospoda wiejska w warsztatem kołodzieja, 1830, olej, płótno, Pommersches Landesmuseum Greifswald, reprodukcja w: Ewa Gwiazdowska, Rafał Makała (red.), August Ludwig Most (1807–1883). Pomorski artysta epoki biedermeieru. Der Pommersche Künstler der Biedermeierzeit, Szczecin 2007, s. 129. Ludwig Most, Woźnica składa zamówienie, fragment obrazu Gospoda wiejska z warsztatem kołodzieja, 1830, olej, płótno, Pommersches Landesmuseum Greifswald, reprodukcja w: Ewa Gwiazdowska, Rafał Makała (red.), August Ludwig Most (1807–1883). Pomorski artysta epoki biedermeieru. Der Pommersche Künstler der Biedermeierzeit, Szczecin 2007, s. 129.

Trudne drogi prowadziły przez Pomorze. W trakcie podróży koło wozu straciło trzy z jedenastu drewnianych szprych. Ledwie dojechano do gospody z podcieniem, przy której prowadzi warsztat kołodziej. Woźnica położył przed nim połamane koło i prosi o pomoc. Jego podróżny strój składa się z ciemno niebieskiego kitla długiego do kolan, z prosto wszytymi, szerokimi rękawami. Pod spodem nosi jasny kaftan. Ma ciemne, brązowe spodnie wpuszczone w czarne, skórzane buty z cholewami. Pod szyją zawiązał czerwoną chustkę, a na głowę nałożył brązowy kapelusz z wysoką główką i wąskim rondem przybrany czarną wstążką.

Negocjacje przy płaceniu rachunku

Theodor Gerhardt według Ludwiga Mosta, Płacenie rachunku, 1830, olej, płótno, własność Antykwariat Marek Wyłupek (2020) Theodor Gerhardt według Ludwiga Mosta, Płacenie rachunku, 1830, olej, płótno, własność Antykwariat Marek Wyłupek (2020)

Szczeciński malarz dworski Theodor Gerhard kupił obraz kolegi i zręcznie skopiował go. Dzięki temu wiemy, jak wyglądało dzieło Mosta, do którego zachowały się tylko pojedyncze szkice. Uwagę na tym obrazie skupia postać woźnicy, który właśnie płaci rachunek za posiłek zjedzony w trakcie przerwy w podróży. Podobieństwo w ubiorze do woźnicy z właśnie omówionego obrazu polega na tym, że obaj noszą niebieski kitel i czerwoną chustkę pod szyją. Posilający się furman nosi brązowe spodnie i zielone obcisłe getry zapinane z boku na rząd guzików. Na głowie ma kapelusz z niską główką i szerokim, fantazyjnie wygiętym rondem. Przy nim stoi kelner ubrany w zielony kaftan, brązową, dwurzędową kamizelkę zapinaną na duże metalowe guzy, krótkie spodnie i brunatne opadające skarpety oraz pantofle bez pięt. Na głowie nosi włóczkową czapkę z dekoracyjnym pasem i pomponem.

Wesoły karczmarz

Ludwig Most, Stary szynkarz, studium, 1834, tempera, papier, Teka Mosta, karta 14, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki Ludwig Most, Stary szynkarz, studium, 1834, tempera, papier, Teka Mosta, karta 14, Muzeum Narodowe w Szczecinie, fot. Grzegorz Solecki

Most upamiętnił starego szynkarza podczas degustowania wina. Mężczyzna o zaniedbanej twarzy miłośnika alkoholu, siedząc na stołku z radością w oczach przygląda się czerwonemu winu, które ogląda pod światło w wysoko uniesionym kielichu. Ma na sobie poszarzałą koszulę z czarną chustką pod szyją, czarną kamizelkę, w której brak kilku guzików i stary, zniszczony, ciemno niebieski kaftan, który może kiedyś był czarny. Spodnie zakrył ciemnym, wyszarzałym fartuchem.

Wyczerpująca praca kamieniarzy

Ludwig Most, Kamieniarze pracują przy rozłupaniu głazu, fragment grafiki Rozłupanie Kamienia Margrabiego, 1830, litografia, papier czerpany welinowy, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Kamieniarze pracują przy rozłupaniu głazu, fragment grafiki Rozłupanie Kamienia Margrabiego, 1830, litografia, papier czerpany welinowy, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ludwig Most wykonał cykl litografii poświęconych przygotowaniu kamienia i wykonaniu kamiennej wazy, która ozdobiła parter ogrodowy przed Altes Museum w Berlinie. Do tego celu został przeznaczony ogromny głaz granitowy zwany Kamieniem Margrabiego przywleczony do Brandenburgii przez lodowiec z terenu Skandynawii. Pierwszym zadaniem było rozłupanie głazu, aby otrzymać materiał potrzebny do wykonania płaskiej misy. Most przedstawił kamieniarzy ciężkimi młotami wbijających kliny wzdłuż linii łupania kamienia. Ubrani są w grube spodnie i kurtki przepasane w talii, aby nie utrudniały ruchów, oraz płaskie czapki z daszkiem.

Doświadczony malarz

Ludwig Most, Malarz, fragment obrazu Gospoda wiejska w warsztatem kołodzieja, 1830, ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr II, karta 38, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Malarz, fragment obrazu Gospoda wiejska z warsztatem kołodzieja, 1830, ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr II, karta 38, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Postać malarza rozmawiającego przed pomorską gospodą z podcieniem przypuszczalnie wiąże się z chęcią upamiętnienia wspólnych wycieczek z kolegami na motyw. Malarz w średnim wieku przestawiony został w surducie – wierzchnim, dwurzędowym okryciu za kolana pełniącym rolę płaszcza. Poza tym nosi długie spodnie marszczące się nad kostką, buty z cholewami, a na głowie – kapelusz z wysoką, cylindryczną główką i falującym rondem. Przybory malarskie niesie w płaskim plecaku, duży szkicownik trzyma w ręku i opiera się na składanym stołku.

Młody adept malarstwa

Ludwig Most, Młody malarz, fragment obrazu Gospoda wiejska w warsztatem kołodzieja, 1830, ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr II, karta 42, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Młody malarz, fragment obrazu Gospoda wiejska z warsztatem kołodzieja, 1830, ołówek, papier czerpany welinowy, Szkicownik nr II, karta 42, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Młody malarz związany z tym samym wydarzeniem zamiast surduta nosi swobodny kitel przewiązany w pasie i beret z pomponem uzupełniony o szeroki daszek. Jego szerokie spodnie są długością lepiej dostosowane do figury, a ciężkich, skórzanych butów chyba nie chronią cholewniki. Swój mały szkicownik zapewne schował do plecaka, gdyż obie dłonie opiera na składanym stołku.

Pedagog z wizją

Ludwig Most, Portret Hermanna Grassmanna, nauczyciela matematyki, 1883, olej, płótno, fotografia archiwalna szczecińskiej firmy Julius Bratz, Hof-Photograph, Teka Mosta, Muzeum Narodowe w Szczecinie Ludwig Most, Portret Hermanna Grassmanna, nauczyciela matematyki, 1883, olej, płótno, fotografia archiwalna szczecińskiej firmy Julius Bratz, Hof-Photograph, Teka Mosta, Muzeum Narodowe w Szczecinie

Swojego kolegę po fachu w Gimnazjum Mariackim, wybitnego matematyka, Hermanna Grassmanna, Most sportretował podczas pisania. Nauczyciel oderwał się na chwilę od wpatrywania się w kartę papieru. Spogląda przed siebie, jakby w jego myślach kiełkowało rozwiązanie jakiegoś matematycznego problemu. Ubrany jest elegancko, w białą koszulę i ciemny garnitur – dwurzędową kamizelkę i frak. Pod szyją ma ciemną muszkę. W ręku trzyma gęsie pióro, a drugie ramię opiera o blat stołu, na którym zgromadził kilka opasłych tomów oprawnych w skórę ze złoconymi napisami na grzbietach. Po lewej stronie, za jego plecami, stoją instrumenty pomiarowe.

Pastor podczas sakramentu chrztu

Ludwig Most, Pastor chrzci dziecko, fragment obrazu Chrzest dziecka w pomorskim kościele wiejskim, 1868, olej, płótno, zbiory prywatne, reprodukcja on line: http://imgprivate.artprice.com/img/lot/NjE4MDQ2OTk50TY3NjY3NzUt/ODQ3Mjg...– dostęp 02.03.2011 Ludwig Most, Pastor chrzci dziecko, fragment obrazu Chrzest dziecka w pomorskim kościele wiejskim, 1868, olej, płótno, zbiory prywatne, reprodukcja on line: http://imgprivate.artprice.com/img/lot/NjE4MDQ2OTk50TY3NjY3NzUt/ODQ3Mjg…– dostęp 02.03.2011

Rodzina Mosta mieszkała na wsi pod Pyrzycami. Most podczas jednej z rodzinnych uroczystości, chrztu potomka, na której zgromadziło się w kościele wielu członków rodu, a między nimi był także pastor, postanowił upamiętnić tę uroczystość malując obraz rodzajowy, a jednocześnie zbiorowy portret rodu. Jedna z wersji powstała w 1868 roku. Na tym obrazie duchowny nosi czarną togę o bardzo szerokich rękawach, a pod szyją ma białą befkę. Głowę okrył czarnym, okrągłym, płaskim biretem. Według innej wersji, z 1871 roku, duchowny miał na głowie jasną perukę.

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnie wpisy
Tagi
"Caminando", "Filharmonia w obiektywie", "Malczewscy. Figura syna", "Rzeźba i Formy Przestrzenne" w DESA Unicum., "Zdzisław Beksiński – opowieść cieniem", „Bollwerk” 1935, „Heimatkalender für den Kreis Randow” 1937, „Nazywam się Czerwień", „Nie bajka leśna”, „Niesamowita słowiańszczyzna”, „Obrazy Szczecina. Szczecin w obrazach”, „Ostatnia droga Temeraire’a", „Siła korzeni jest w nas. Rzecz o Bogdanie Matławskim", „Skazany na Plakat”, 12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking”
, 13 Muz w Szczecinie, 14 02.2018, 1829, 1831, 1833, 1844, 1845, 1851, 1873, 2 ćwierć XIX wieku, 2003, 2009, 2020, abstrakcja, Achensee fotografia współczesna, Adam Klein, Adam Marczyński, Adam Wajrak, Adolf Menzel, Adrian Ludwig Richter, Adrian Ludwig Richter (1803-1884), Adrian Ludwig Richter (1803–184), Adrian Zingg, Adrian Zingg (1734–1816), Adrianna Jędrzejczak, aerograf, afisz, Agata Mazuś, Agata Wolniewicz, Agata Zbylut, Agnieszka Masztalerz, Akademia Sztuki w Szczecinie, akryl, Akt, Akwaforta, akwaforta barwna, akwaforta kolorowana, akwaforta na papierze, akwarela, akwatinta, Albert Henry Payne, album „Leszek Żebrowski – skazany na plakat”, album skazany na plakat, Aleksandra Gisges-Dalecka, Aleksandra Jadczuk, Alembic Cache Passes (Time-snark), Alina Polak-Kalwaryjska, alkid, Alma w Goleniowie, Alpejski szczyt (1935), Analog Recovery 1984, André Malraux, Andrzej Adam Sadowski, Andrzej Błażejczyk, Andrzej Foryś, Andrzej Łazowski, Andrzej Tomczak, Andrzej Wróblewski, Andrzej Zwierzchowski, Aneta Grzeszykowska Selfie, Anna Domaradzka, Anna Kolmer z Polskiego Radia Szczecin, Anna Niemiec, Anna Paszkiewicz, Anna Paszkiewicz Macierzyństwo, Anna Wojsznis, Anton Graff (1736–1813), antropomorfizacja, Antykwariat Marek Wyłupek, Archiwum Państwowe w Szczecinie, archiwum zdjeciowe Kryspina Pawlicza, Arthur Tesmmers?, Artur Żmijewski, artykuły, artyści, artysta, Artysta szkicujący w karczmie, Artysta wraz kolegą rozmawia przed wiejską gospodą, asamblaż, ASP Katowice, ASP ŁÓDŹ, August Krasicki, August Ludwig Most, Auguste Hüssener, Auguste Hüssener (1789–1877), Auguste Hüssener Bogusław X według Ludwiga Mosta, aukcja charytatywna, Aurora Lubos, autentyczność pochodzenia, Autoportret artysty siedzącego i rysującego, Autoportret Ludwiga Mosta, Autoportret z profilu, Autor anonimowy, autorstwo, awers, Barbara Bałakirew, Barbara Warzeńska, Barnim XII (1549 Wołogoszcz – 1603 Szczecin), Bartłomiej Otocki Bez tytułu, Barwne komstelacje świata, Batik miodowy na gorąco, Bawarscy chłopi podczas pielgrzymki do Maria-Culm, Bela Komoszyńska, benefis Profesora Andrzeja, Berlin, Bernardo Bellotto zwany Canaletto, Biały Wieczór (Ryga), Biblioteka Państwowa Pruskiego Dziedzictwa Kultury w Berlinie, Blaschke Mariańskie Łaźnie centrum uzdrowiska zwane Kreuzbrunnen około 1815, blejtram, Bogdan Bombolewski, Bogna Jarzemska-Misztalska, Bogusław X (1454–1523), Bożena Galant, Bożena Mozolewska, Bożena Wniarska, Brama do zamku Hohnstein, Britz osiedle zwane podkową, Bronisław Kierzkowski, Brzeg morza 1855, Brzeg Odry z łódkami i karczmą, budzą się demony, Carl Blechen, Carl Friedrich August Kotzsch, Carl Friedrich Wilhelm Klose, Carl Funke według Ludwiga Mosta Zakończona gra o zwolnienie z zapłaty 1831, Carl Gottlieb Peschel (1798-1879), Caspar David Friedrich, Caspar David Friedrich (1744–1840), cena końcowa, cena wylicytowana, cena wywoławcza, ceramika, Chłopi z okolic Chebu dekorują dom na Boże Ciało, Chłopiec klęczący tyłem na krześle, Chłopskie domy w Diessen, Christian Adolf Eltzner, Christian Ernst Stölzel, Christian Ernst Stölzel według Ludwiga Mosta Opuncja na parapecie okna fr. ryciny wg kompozycji Kolegium prasowe 1832 akwaforta na papierze Muzeum Narodowe w Szczecinie, Christian Gottfried Morasch (1749–1813), Christian Gottlob Hammer, collage, COVID - 19. Weryfikacja, cykl "Przed premierą", cykl "Święto polifonii", cykl „V pora roku”, Cyprian Nocoń, Czas ucieka, Czepce śląskie, Czepiec z okolic Oleśnicy i Bolesławca, część lewa nie datowany (lipiec 1864), Czeska karczma, Dama z Gronostajem, Danuta Korczyńska-Chudzicka (1950) Wirujący derwisze, Danuta Strzelbicka-Mazuś, Dariusz Aniołkowski, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz, Das romantische Gebirge. Auf alten Wegen durch die Sächsische Schweiz (Romantyczne góry. Dawnymi szlakami przez Saską Szwajcarię), Der historische Malerweg. Die Entdeckung der Sächsischen Schweiz im 18./19. Jahrhundert, Desa Unicum, dibond, Doberan wrzesień 1841, dokument filmowy, Dom Aukcyjny Rempex, Domek Grabarza, Domy wiejskie i studnia, Dorota Kozak, doświadczać miasta, Dożynki fr. 1856 olej na płótnie, dr Agata Zbylut, dr Aleksandra Jadczuk, Dr Dariusz Kacprzak Dyrektor Naukowy Muzeum Narodowego w Szczecinie, dr Ewa Gwiazdowska, dr Ewa Gwiazdowska W stronę Mosta, dr hab. prof. US Bogdan Matławski, dr Justyna Machnicka, dr Marlena Lenart, Dr Paweł Kula, dr Sylwia Godowska, dr Szymon Piotr Kubiak, dr Wojciech Łopuch, dr Zygmunt Niedźwiedź, Drawno, Droit de suite, druk, druk płaski, druk sitowy, druk wklęsły, druk wypukły, Drzewo 7, drzeworyt, Duża chałupa ryglowa w Dreźnie-Loschwitz, Dwa posłania rysunek nie datowany, Dwa widoki gospody w Zdrojach, Dwoje dzieci przy stole, dyr Lucjan Bąbolewski, Dziedziniec zamku w Szczecinie w stronę północną i ratusz, Dzięki uprzejmości Pana Marka Wyłupka, Dziewczęce nakrycie głowy, Edmund Gomolicki, Eduard Leonhardi (1828-1905), edukacja kulturalna, Edward Dwurnik, Edward Hartwig, Ela Blanka, Elżbieta Blicharska, emalia, emalia na metalu, Emanuel Messer, Emotion Loader, environment, Erazm ze Szczecina, Ernest Ferdinand Oehme (1797 – 1855), Ernest Ludwig (1545 Wołogoszcz – 1592 tamże), Ernst Fries, Eryk von Zedtwitz, Eugen Dekkert, Eugen Dekkert (1865 Szczecin – 1956 Garmisch-Partenkirchen), Eugen Dekkert. Zum 70. Geburtstag des Stettiner Malers, Ewa Gwiazdowska, Ewa Gwiazdowska i Rafał Makała (red.) August Ludwig Most (1807–1883)., Ewa Łyczywek-Pałka, Eysymont. Ślad na ziemi, fakturalność, falsyfikat, Ferdinand Müller według Ludwiga Mosta, Festiwal Tkaniny 2019, Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej, Figura Matki Boskiej Apokaliptycznej, Filcowanie wełny na mokro, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, filharmonia w Szczecinie, Filip I wołogoski (1515 Szczecin – 1560 Wołogoszcz, film o Andrzeju Tomczaku, folklor na Pomorzu Zachodnim, Fonderia Venturi Arte w Bolonii, Fontanna z 1732 roku na tle zabudowy Rossmarkt, fot. Grzegorz Solecki, fot. Grzegorz Solecki & Arkadiusz Piętak, foto Mateusz Piestrak, fotografia, fotografia barwna, fotografia czarno-biała, fotografia subiektywna, Fragment mozaiki na budynku ZPO DANA w Szczecinie, fragment obrazu Wybrzeże Bałtyku, Fragment zabudowy wiejskiej w okolicach Szczecina, Franciszka Themerson, Frank Richter, Františkovy Lazne, Franz Theodor Schütt, Friedrich August Scheureck, Friedrich August Schmidt według rysunku Johanna Christiana Clausena Dahla, Fritz Johannes Modrow, Fritz Modrow, frottage, Fruit of the lump, Gabi Kulka, Galeria Kapitańska, galeria Kierat w Szczecinie, galeria Poziom 4., galeria Poziom 4. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Galeria R+, Galeria ZPAP Kierat I w Szczecinie, Gary Stewart, Gdańsk, Gdy rozum śpi, Georg Braun, Gerd-Helge Vogel, GIF, Gimnazjum Fundacji Mariackiej zdjęcie grona nauczycielskiego (tableau) w latach czterdziestych XIX wieku fotografia archiwalna, gipsoryt, gmach Akademii Leśnej, Gollmer Ruiny w Bacharach nie datowany (1832), Górskie schronisko, Góry Bukowe 1970, Gospoda na Bastei, grafika, grafika artystyczna, grafika użytkowa, grafika warsztatowa, grawer Reinhard Krüger, Grażyna Harmacińska-Nyczka, Grażyna Pasterska-Napadło, Greifswald, Grodziec, Grupa Tkacka Wątek, Grzegorz Szponar, Guido Reck, gwasz, Halina Błachnio, Handlarka ryb, Handlarz świń, Handlarze ryb, Hanna Jung, Hanna Kaszewska, Hans Christian Andersen (1805–1875), Hans Fincke według Ludwiga Mosta Fundacja i studzienka św. Ottona w Pyrzycach, Hans Georg Gadamer, Hans Hartig, Hans Hollaus, Heiligendamm wrzesień 1841, Heinrich Ludwig Theodor (Louis) Gurlitt Pejzaż koło Silkeborg fr. 1840, Heinrich von Kleist (1777–1811), Helena Kwiatkowska, Henning Tulipany 26 marca 1832, Henry Winkles, Henryk Cześnik, Henryk Stażewski, I Biennale Plakatu Ekologicznego, ID1 Studio, ilustracja, ilustracja do dzieła Knuta Hamsuna Rosa, impast, INKU Szczeciński Inkubator Kultury, instalacja, Instytut Sztuk Pięknych Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, inwestowanie w sztukę, Iwona Gacparska, IX L.O. w Szczecinie, Izabela Kita, Jacek "Budyń" Szymkiewicz, Jacek Cypryjański, Jacek Malczewski, Jacek Yerka, Jakub Lewiński, Jan Bujnowski, Jan Fryderyk (1542 Wołogoszcz – 1600 tamże), Jan Lebenstein, jan Powicki, Jan Tarasin, Jarmark Bożonarodzeniowy na ulicach Rixdorf, Jarosław Eysymont, Jedzący chłopiec, Jerzy Brzozowski (1928–2005) Pejzaż w owalu /, Jerzy Duda-Gracz, Jerzy Nowosielski, Jerzy Tchórzewski, Joann Bartosik, Joanna Mieszko, Johann Christian Hasche (1744–1827), Johann Erdmann Hummel Granitowa misa w berlińskim Lustgarten 1831?, Johann Erdmann Hummel Polerowanie misy w warsztacie kamieniarskim 1831–1832, Johann Erdmann Hummel Transport misy przez Grünstrassenbrücke w Berlinie 1828, Johann Gottlob Samuel Stamm (1767–1814), Johann Gottlob Schumann według rysunku Johanna G. Jentzscha, Johann Philipp Veith (1768–1837), Johann Poppel (1807–1882) według kompozycji Carla Würbsa (1807–1876), Jolanta Gramczyńska (kurator 3. Zoom na Szczecin), Jon Rafman, Joseph Mallord William Turner, Józef Rivoli, Julius (Julo) Levin, Julius Friedrich Ludwig Runge, Juliusz Windorbski, Kalejdoskop zdarzeń, Kaleka o kulach, Kamień Pomorski, kamienioryt, Kamienna Brama w Uttewalder Grund, Kanapa pod Bastei, Karczma, Karl Friedrich Schinkel, karta 4, karta 49, Kasia Zimnoch, katalog dzieł Mosta, katalog Złoty wiek Pomorza, Katarzyna Słuchocka, Katedra Francuska w Berlinie 21.10.1827, Kazimierz Mikulski, Kazimierz VII (1557 Wołogoszcz – 1605 rezydencja Neuhausen koło Darłowa), Klęcząca kobieta z dzieckiem 7.02.1830, Klęczący czeladnik 14.02.1830, klub 13 Muz, Klub Kolekcjonerów, Klub Storrady, Klubu Kolekcjonerów, Kobieta modląca się na klęczkach, Kobieta siedząca bokiem w prawo, Kobieta z dzieckiem w ramionach, kolaż, Kolej koło Schandau, Kolekcja Czartoryskich, kolekcja Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, kolekcje odzieżowe: Kurpiowska, kolekcjoner, kolografia, Kołobrzeg. Statek w budowie 23 lipca 1860, Kołobrzeg. Widok z parku na tereny stoczni i magazynów, Kołobrzeska stocznia, Komes w Słubicach, Kompozycja niebieska 1961, Koń i woźnica, Koń zaprzężony do kocza 1829?, Königssee, konkurs „To lubię w Szczecinie… wstaw trzy swoje zdjęcia ze sztuką w mieście...", Konrad Juściński, kontrasty kolorystyczne, kopia, kopia według Ludwiga Mosta, Kościół farny w Policach, Kościół w Skolwinie, kościół w Weißensee, Kpt. Mirosław Folta (przedstawiciel PŻM-u), Krebssee na wyspie Uznam 17 lipca 1868, kreda, Kreuth Niemcy, Królewski Młyn w Plauensche Grund, Królewski pałac w Weesenstein, krosno, Kryspin Pawlicz, Krystyna Pohl, Krzysztof Gogol, Krzysztof Majorek, Krzysztof Pruszkowski, Krzysztof Ślachciak, Krzysztof Soroka, Krzysztof Zlewski, książka, Książnica Pomorska, Książnica Pomorska im. Stanisława Staszica w Szczecinie, Książnica Pomorska w Szczecinie, kultura, kulturalne dziedzictwo, Kunstverein für Pommern, kurator Szymon Piotr Kubiak, Kurator wystawy Jolanta Gramczyńska, Kuratorka wystawy "Malczewscy. Figura syna" dr Beata M. Wolska, kwestionariusz artysty, Kwestionariusz Prousta, Kwiaty Polskie i Piastowska oraz Baśnie i Legendy (Bazylea), lawowanie tuszem, Lelum 1963, Lena Chmielnik, Lena Wicherkiewicz, Leon Tarasewicz, Leonardo da Vinci, Leonia Chmielnik, Leonia Chmielnik (1941) Anna Paszkiewicz (1940) Bogusław X i Anna Jagiellonka, Leonia Chmielnik Dziewczyna w długiej sukni, lex et artis, licytacja telefoniczna, linoryt, litografia, litografia na papierze, litografia piórem, Loschwitz XIX/XX, Ludwig August Most, Ludwig Manzel, Ludwig Most, Ludwig Most Bawarscy chłopi na pielgrzymce do Maria-Culm fr. 1843 olej na płótnie, Ludwig Most Berlin kolumnada Altes Museum fr. 1830?, Ludwig Most Bezlistny konar niedatowany 1830/1831, Ludwig Most Bezlistny pień orzecha 31.12.1831, Ludwig Most Brama Świecka w Chojnie od strony pola, Ludwig Most Brzeg morza w Heringsdorfie 24.07.1868, Ludwig Most Brzeg Parsęty w Kołobrzegu z dziećmi w suszącej się łódce 26.07.1860, Ludwig Most Chrystus Zmartwychwstały studium olejne na papierze, Ludwig Most Chrzest dziecka w pomorskiej wsi fr. 1840, Ludwig Most Chrzest w pomorskim kościele fr. 1871, Ludwig Most Chrzest we wsi 1840, Ludwig Most Cieśle przy pracy fragment obrazu Widok Szczecina z Łasztowni Stoczniowej 1847, Ludwig Most Czeska karczma olej na płótnie 1834, Ludwig Most Dama przed lustrem 1841 ołówek na papierze, Ludwig Most Dama przed lustrem nie datowany (lata 1840.), Ludwig Most Dolina Odry pod Szczecinem 20.05.1827, Ludwig Most Dolina Odry z topolami i żaglowcem fragment 22.08. 1844, Ludwig Most Dom pod dębami koło Międzyzdrojów na wyspie Wolin 1847, Ludwig Most Dom pod dębami na wyspie Wolin 1847 olej na płótnie własność prywatna, Ludwig Most Drużba 1832, Ludwig Most Drużba fr. 1829 akwarela, Ludwig Most Drużba fr. 1832 olej na płótnie, Ludwig Most Drwal z fajką 21.02.1829 ołówek, Ludwig Most Dwa statki  na Odrze 8.09.1842, Ludwig Most Dwa studia rękawa sukni nie datowany (po 1834), Ludwig Most Dwa studia rękawa sukni nie datowany (po 1834) ołówek, Ludwig Most Dwa szkice kobiety pomorskiej 1834?, Ludwig Most Dwaj robotnicy z deską fragment obrazu Panorama Berlina z dachu Altes Museum 1830, Ludwig Most Dwie grupy listowia nie datowany (1825–1826), Ludwig Most Dwie łodzie żaglowe (8.10.1842?), Ludwig Most Dzieci czczące kwiatami urodziny dziadka fr. zaginionego obrazu Urodziny dziadka 1849, Ludwig Most Flotylla żaglowców (1834), Ludwig Most Fragment parku z łukowym mostem, Ludwig Most Gałązki i chory liść 1862?, Ludwig Most Ganek i ławka domu 22.08. 1843, Ludwig Most Gimnazjum Mariackie widok pokoju konferencyjnego 1854 akwarela, Ludwig Most Handlarze ryb fr. 1846 olej na płótnie, Ludwig Most Hutnik od tyłu 1835, Ludwig Most i Theodor Oehlmann, Ludwig Most Izba myśliwska studium 1841 olej, Ludwig Most Jednostki żaglowe na wodzie (8.10.1842?), Ludwig Most Jezus w Ogrodzie Oliwnym 1868 obraz olejny, Ludwig Most Kamieniarze pracują przy rozłupaniu głazu fragment grafiki Rozłupanie Kamienia Margrabiego 1830, Ludwig Most Kobieta pokazująca chłopcu panoramę Berlina 7.02.1830, Ludwig Most Kobieta siedząca bokiem 19.06.1829, Ludwig Most Kobieta siedząca na ziemi studium do obrazu Chłopi z Chebska, Ludwig Most Kobieta siedząca nad robótką 1836–1837? ołówek papier czerpany welinowy, Ludwig Most Kobieta z uniesioną chusteczką zima 1830?, Ludwig Most Krzew winorośli przy oknie, Ludwig Most Kuter i nogi żeglarza (1834), Ludwig Most Kuter od strony rufy (1834), Ludwig Most Las nie datowany, Ludwig Most Liście powoju 24.06.1833, Ludwig Most Łódź płynąca Odrą do Szczecina nie datowany, Ludwig Most Malarz fragment obrazu Gospoda wiejska w warsztatem kołodzieja 1830, Ludwig Most Mały Pocztylion fr. 1838, Ludwig Most Mariańskie Łaźnie widok na południe 1851, Ludwig Most Matczyne szczęście, Ludwig Most Matczyne szczęście 1859, Ludwig Most Matka z dzieckiem nie datowany (1833) fragment olej na płótnie, Ludwig Most Mężczyzna odpoczywający w lesie nie datowany lata 1830., Ludwig Most Młoda chłopka fr. obrazu Chrzest dziecka w pomorskiej wsi 1840, Ludwig Most Młoda chłopka pomorska fr. 1862, Ludwig Most Młoda kobieta przed lustrem fr. kompozycji Młoda pomorska chłopka 1834, Ludwig Most Młoda lipa we wsi Weißensee 24.07.1825, Ludwig Most Młoda para fr. studium do obrazu Przedstawienie młodej pary 1868, Ludwig Most Młody malarz fragment obrazu Gospoda wiejska w warsztatem kołodzieja 1830, Ludwig Most Myśliwy z Carlow 18.07.1863 studium do obrazu, Ludwig Most Nasturcje ndat. (między 1840 i 1862), Ludwig Most Nowa zapaska fr. obrazu 1853, Ludwig Most Odwiedziny w warsztacie szewskim 1861 olej na płótnie własność prywatna, Ludwig Most Ojcowskie napomnienie fr. 1851, Ludwig Most Opadające gałązki nie datowany 1850?, Ludwig Most Ostrożeń ndat. (1825–1826), Ludwig Most Panorama Szczecina od północy 6.08.1842, Ludwig Most Parapet z pelargonią fr. obrazu Nowa zapaska 1853, Ludwig Most Pastor chrzci dziecko fragment obrazu Chrzest dziecka w pomorskim kościele wiejskim 1868, Ludwig Most Pejzaż leśny z jeziorem fr. 17.07.1868, Ludwig Most Pejzaż z doliny Odry 24 czerwca 1844, Ludwig Most Pejzaż z okolicy Szczawna-Zdroju 1861, Ludwig Most Pelargonie na balkonie fr. obrazu Wieczór w Tyrolu 1842, Ludwig Most Pień potężnego drzewa 1.05.1850, Ludwig Most Pierwsze wyjście do kościoła 1866 olej na płótnie, Ludwig Most Podsłuchiwana randka 1847 olej na płótnie, Ludwig Most Pomorska chłopka 1850 olej na papierze, Ludwig Most Pomorska chłopka od tyłu 18.04.1836 ołówek na papierze, Ludwig Most Pomorska chłopka ok. 1836, Ludwig Most Portret armatora? olej płótno Szczecin zbiory prywatne z dokumentacji Kryspina Pawlicza 10.06.2022, Ludwig Most Portret dzieci – Ottona i Linchen 1851/1852, Ludwig Most Portret Emila Baesemanna 1849, Ludwig Most Portret Hermanna Grassmanna nauczyciela matematyki 1883, Ludwig Most Portret pani Woldermann 1859, Ludwig Most Portret rodziny Kühn 1844 fragment olej na płótnie, Ludwig Most Powój i pnąca się winorośl 24.06.1833, Ludwig Most Pożegnanie rybaka z synkiem fragment obrazu Wieczór nad Bałtykiem 1879, Ludwig Most Przekrój misy i okolicznościowy sztafaż nie datowany, Ludwig Most Przyjemność wędrowania (Radosny wędrowiec) 1872 olej na płótnie, Ludwig Most Pyrzyczanka 10.07.1836, Ludwig Most Rozłupanie Kamienia Margrabiego 1830, Ludwig Most Rozmowa rybaka z woźnicą fragment obrazu Wybrzeże na wyspie Wolin 1847, Ludwig Most Rybak naprawiający sieci 7.08.1850 ołówek, Ludwig Most Rysownik podczas pracy, Ludwig Most Saska gospoda z kręglarnią 1834, Ludwig Most Spróchniały pień i konar dębu 2.04.1830, Ludwig Most Stary szynkarz studium 1834 tempera papier Teka Mosta, Ludwig Most Statek od strony dziobu 8.10.1842, Ludwig Most Statki na Odrze lata 1830., Ludwig Most Stojący kowal ołówek, Ludwig Most Strój kobiecy i wnętrze gospody w Lubsku, Ludwig Most Strój kobiecy i wnętrze gospody wiejskiej, Ludwig Most Strój kobiecy od tyłu 1834? ołówek na papierze, Ludwig Most Strzelba i torba myśliwska 29.09.1830 (?), Ludwig Most Szczecińscy mieszczanie nad Odrą nie datowany, Ludwig Most Szewc przy pracy ołówek 1859, Ludwig Most Szkice gałązek narzędzia ciesielskiego i sprzętu do zaprzęgu, Ludwig Most Szkice olinowania (1828), Ludwig Most Szkicownik nr VI, Ludwig Most Szlifierz noży i jego pomocnik ołówek 1829, Ludwig Most Topola biała we wsi Weißensee 24.07.1825, Ludwig Most Topole na Dolnym Wiku w Szczecinie fr. 10.10. 1848, Ludwig Most Transport kamiennej misy na łódź 1830, Ludwig Most Urzędnik skarbowy i rybacy w kantorze fragment obrazu Handlarze ryb 1847, Ludwig Most wg Felixa Schlesingera (1833–1910) Portret Heinricha Scheeffera, Ludwig Most Widok Berlina z dachu Altes Museum fr. 1830, Ludwig Most Widok fasady ratusza w Chojnie, Ludwig Most Widok Kamienia Margrabiego koło Fürstenwalde 1830, Ludwig Most Widok misy umocowanej na łodzi na Szprewie nie datowany, Ludwig Most Widok pałacu w Kartlow zza stawu w parku 11.07.1863, Ludwig Most Widok parowca od dziobu i żaglowca od rufy nie datowany, Ludwig Most Widok stoczni w Kołobrzegu fr. 23.07.1860 ołówek, Ludwig Most Widok Szczawna w stronę góry Hochwald 3 lipca 1861, Ludwig Most Widok ze Wzgórza Kupały na Golęcinie 1834 fragment studium, Ludwig Most Wiejska gospoda w Britz, Ludwig Most Wiejska zabudowa w Rixdorf, Ludwig Most Wierzba biała 4.10.1827, Ludwig Most Winorośl za oknem, Ludwig Most Woźnica składa zamówienie fragment obrazu Gospoda wiejska z warsztatem kołodzieja 1830, Ludwig Most Wspomnienie z Kreuth 1840 fragment, Ludwig Most Wybrzeże morskie nie datowany, Ludwig Most Wydmy koło Międzyzdrojów 2.08.1850, Ludwig Most Żądna wiedzy chłopska dziewczynka fr. obrazu 1867, Ludwig Most Żaglowce przy  nabrzeżu w Kołobrzegu 28.07.1864, Ludwig Most Zakochany staruch 1850 olej na płótnie, Ludwig Most Zalotny bukiet fr. obrazu Zakochany staruch 1850, Ludwig Most Zapomniana czapka kochanka fr. 1847 fotografia archiwalna, Ludwig Most Zaułek Berlina z widokiem bocznej elewacji nieznanego gmachu, Ludwig Most Żeglarze stojący na nabrzeżu 6 08. 1842 ołówek, Ludwig Most Żydowski chłopiec, Ludwig Most? Pejzaż marynistyczny fr. olej na płótnie, Ludwig Most? Widok Gimnazjum Mariackiego, Ludwig Richter, Ludwig Richter Duży Ogród w Dreźnie 1861, Lukas Cranach (?), Lump (Piotr Pauk) i jego murale, Łodzie schnące na brzegu Parsęty 3 października 1861, łódzka ASP, Łoże pod baldachimem z kotarą, Łukasz Mozolewski (fotograf i filmowiec), M.A. Arnold, Maciej Szczawiński, Magdalena Abakanowicz, Magdalena Barczyk-Kurus, Magdalena Lewoc, Magdalena Soboń, malarstwo, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo akrylowe, Malarstwo dr Aleksandry Jadczuk, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, malarz Lucjan Jagodziński, Malarz siedzący przy oknie, Malarze w gospodzie, Małgorzata Bartosik, Marek Wyłupek, Margaret Wossidlo, Margarete Wosidllo, Maria Łopuch, Maria Radomska-Tomczuk, Marian Bogusz, Marian Nyczka, Marian Nyczka (1925–1986) W porcie III, Marianowo, Mariańskie Łaźnie panorama okolicy 1851, Mariańskie Łaźnie widok górskiego potoku 1851, Mariańskie Łaźnie widok na południowy zachód 1851, Mariańskie Łaźnie widok z drogi do Hirtenruf 1851, Mariańskie Łaźnie widok z zajazdu 1851, Mariańskie Łaźnie widok zagrody w górach 1851, Marika, Marlborough Gallery, Marlena Lenart, Marta Kurzyńska, Martin Derbyshire, Martin Pechan, Marzena Borkowska, Matczyne szczęście, Matka z dzieckiem, Mężczyzna podziwiający pejzaż 25.10.1829, Mężczyzna w płaszczu przy drzwiach, Mężczyzna z dziecięcą trumienką, Mężczyzna z dziećmi na ławce przed chałupą, mezzotinta, Miasto i zamek Hohnstein, MIASTOCHODZIK, Michael Koppe, Michał "Bunio" Skrok, Michał Kowalonek, miedzioryt, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Międzynarodowy Plener Artystyczny w Marianowie, Miejsca. Rekonstrukcja IV. Galeria 4.Poziom, Miejscowość w dolinie, miejski pejzaż, Mieszkańcy Skolwina na podwórku zagrody, miłość, Miłośników Malarstwa i Sztuki Dawnej w Szczecinie, Mirosław Bałka, Misia Furtak, Mittenwald (1935), młodzi artyści, Młodzieńczy portret malarza, Młyn nad górską rzeczką, MN w Szczecinie, Modląca się dziewczynka, Modląca się kobieta, Modlący się chłopiec, Modlący się mężczyzna z kapeluszem, Monika Frankowska-Makała, Monika Sosnowska, Monitorowanie24, monotypia, most zwany Hegereiterbrücke, Motyle i Hafty Łowickie (Berlin), motyw na obrazie Śląskie schronisko górskie, mozaika na elewacji kina Kosmos, Mr Lump, mural, Muzeum Narodowe Szczecin, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma, muzyka, Nad Odrą (Próżniak), Nagroda Artystyczna Miasta Szczecina, Natalia Przybysz i Paulina Przybysz, Natalia Sikora, Natalia Wąsik, Nawarstwienie 1976, nie datowany, nie datowany 1825/1826, Niedzielna wycieczka w ogrodzie gospody, Niedzielny spacer, Nostizsche Gallerie, Nowe brzmienie big beatu, Nowy Jork, Nowy Młyn w Plauensche Grund, Nyczka. Miasto kobiet, Obecność, obraz, OBRAZOWNIA Joanna Woźna, obrazy dr Aleksandry Jadczuk, Oczekująca, odwrocie, Off Marina, Ogród tawerny, Ojciec tańczący z synkiem, około 1800, Olaf Deriglasoff, Olaf Tausch, olej, olej na papierze, olej na papierze naklejonym na tekturę, olej na płótnie, Olga Iwaszkiewicz, oliwkowy papier, ołówek, ołówek na papierze czerpanym, ołówek na papierze welinowym, Open Heart Warrior, Opisy warsztatów, Opo-wieści o sztuce, ortret siedzącego Michaela Koppe, Ostatnia ryba, Ostrzyca, Oswald Gette, Otto Lang-Wollina, Otto Lange-Wollin, Otto Tarnogrocki, Pałac Leszczyca-Sumińskiego, Panorama Alp, Panorama doliny Łaby w okolicy Bad Schandau w stronę południową, Panorama doliny Odry i Szczecina ze skraju Puszczy Bukowej w Zdrojach, Panorama Karkonoszy z sylwetką Jeleniej Góry, Panorama Legnicy, Panorama portu i miasta od północy, Panorama stoczni w Kołobrzegu 25 lipca 1860, Panorama Szczawna i okolicy pocztówka barwna początek XX wieku, panorama Szczecina, Panorama Szczecina od południowego zachodu z Pomorzan, Panorama wsi Weißensee, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, papier czerpany 1828, papier czerpany welinowy, papier welinowy, Park gen. W. Andersa w Szczecinie, Pasażer czekający na zaokrętowanie, pastele, Pasterki alpejskie, Patchworkowe sztuczki, Paul Holz, Paulina Ratajczak, Paweł Althamer, Paweł Kleszczewski, Pawilon nad jeziorem 25 września 1829, Pęd winorośli, pejzaż, Pejzaż górski z karczmą w Bukowcu, Pejzaż karkonoski w stronę Sobótki, Pejzaż nadmorski w Międzyzdrojach 24.07.1847, Pejzaż w świetle księżyca 1869, Pejzaż z drzewem i skałami koło Loschwitz, Pejzaż z okolic Ahlbecku 20.07.1868, Pejzaż z okolic zamku Chojnik w Sudetach 11 sierpnia 1861, Pejzaż z Sudetów 1835, Pejzaż z wędkarzem nie datowany ok. 1830, Perspektywa Kleine Domstrasse (obecnie ul. Mariacka) w stronę kościoła św. Jakuba, Perspektywa Kleine Domstrasse (obecnie ul. Mariacka) w stronę kościoła św. Jakubam, Peter Paul Most, Piec w schronisku, pióro, Piotr Bałakirew, Piotr Lengiewicz, Piotr Pauka, Piotr Uklański, Piotr Zioła, plakat, Plakat Aleksandry Zaborowskiej, Plakat I Biennale Plakatu Ekologicznego, Plakat Magdaleny Tyczki, Plakat Marceliny Rydelek, plalkat, plastyka szczecińska, Plastyka szczecińska 1945–2020, Plauensche Grund koło Drezna, Plaża w Ahlbecku 28.07.1868, Plaża w Heiligendamm, Plaża w okolicy Ahlbecku nie datowany (1868), podmalówka, podobrazie, podpis, podpis artysty, Podróżnicy po Saskiej Szwajcarii w łodzi naprzeciw Schandau, Podsłuchana randka 1847, Podsłuchiwana randka, Podstawy haftu krzyżykowego, Podwórko przy ul. Piotra Ściegiennego, Polelum 1962., polska piosenka, polska sztuka współczesna, polskie malarstwo współczesne, Pommersches Landesmuseum, Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie, pomnik Braterstwa Broni Żołnierzy Polskich i Radzieckich, Pomnik św. Jana Nepomucena, Pomorski artysta biedermeieru, Pomorski artysta epoki biedermeieru., Pomorskie Muzeum Krajowe (Pommersches Landesmuseum) w Greifswaldzie, Pomorskie Muzeum Krajowe w Greifswaldzie, Pomorskie Stowarzyszenie Sztuki (Kunstverein für Pommern), Popiersie Bogusława X, Port IV, Portret Barnima XII, Portret Bogusława X, Portret Elżbiety Brunszwickiej, portret Fanny Beer, Portret Ludwiga Mosta wycinek tableau, Portret malarza w futrze, Portret Martina Richtera, Portret matki, Portret rodzinny, Portret stojącego Michaela Koppe, Portrety Eryka II i Kazimierza VII z serii szkiców portretowych, Portrety Filipa I i Jana Fryderyka, posłuszeństwo, Postać męska w stroju z Sudetów, poster, Pötschke według Ludwiga Mosta, Pötschke wg Ludwiga Mosta Aloes na parapecie okna fr. ryciny wg kompozycji Kobieta wyczekująca męża 1832 akwaforta na papierze Muzeum Narodowe w Szczecinie, Pötschke wg Ludwiga Mosta Matka z dzieckiem 1833, Powroźnicy przy pracy, Prace Doroty Piechocińskiej, Prace Grzegorza Myćki, Prace Joanny Bartosik, Prace Łukasza Drzycimskiego, Prace Oli Szmidy z instrukcją odbioru, Prace Olka Pujszo, Prace Poli Augustynowicz, pracownia malarstwa prof. Stefana Wegnera, pracownia Projektowanie Wydawnictw i Publikacji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, Praczki na podwórku zagrody w Skolwinie, Prasłowianka I, Prasłowianka II, prawo i sztuka, prezes DESA Unicum, Prof. Leszek Żebrowski, prof. W. Lubos, Profesor Andrzej Tomczak, projekt stypendialny ufundowany w 2018 przez Miasto Szczecin, Promenada około 1850 roku, Przełęcz Lueg koło Salzburga, Przestrzenie, Przydrożny krucyfiks, PŻM, Rachel Rossin’ 87 (USA), Rafał Makała (red.), Rafał Malczewski, ratusz w Anklam, recenzja filmu, Rejowiec podczas zwijania żagli (1828), reprodukcja w: Otto Holtze, rerwers, restauracja Chief w Szczecinie, Restauracja na Bastei, reż. Marek Osajda, Robotnik podnoszący deskę 14.02.1830, Rodzina na spacerze, Rodzina rybacka na plaży, Roman Opałka, Rybacy wciągający łódź na brzeg, Rybak i jego żona przy pracy przed domem, Rybak przygotowuje sprzęt do pracy 16.08.1850 ołówek, Rybak z profilu, rycina reprodukcyjna, rysunek, rysunek ołówkiem, rysunek ołówkiem na papierze czerpanym welinowym, rysunek piórem i pędzlem, rysunek w szkicowniku nr 6, rysunek w szkicowniku nr II, rysunek węglem, rysunki Gryfitów, Ryszard Kiełtyka, rzeźba, rzeźba J. Czekanowskiego, rzeźbiarz, rzeźby drewniane, rzeźby granitowe, SalonSztuki.net, Saska karczma z kręgielnią, scena rodzajowa, Scena w karczmie, Sceny z życia rybaków, schronisko Hampelbaude (obecnie Strzecha Akademicka), Schronisko i kaplica na Śnieżce, Schronisko Peterbaude i szałas w Karkonoszach, sepia, serigrafia, sitodruk, Siusiający wałach, Skały Bastei koło Rathen, Skamieliny (fragment) 1990, Skubas, Ślady IV, Śląskie schronisko górskie, Ślubuję ci wierność, Sławomir Lewiński mozaika w holu Dworca Głównego, Sławomir Lewiński., słup Szymon, Słupca, Smart Metering, Smocking czyli manipulowanie tkaniną, solarigrafia, Sonia Wojtysek, Sprzęt rybacki 28.07.1850, Städtische Sammlung Freital, staloryt, Stanisław Biżek, Stanisław Fijałkowski, Stanisław Krzywicki wieloletni dyrektor Książnicy Pomorskiej, Stanisława Dobrzeniecka-Żyłkowska, Statki w porcie – nabrzeże załadunkowe, Stefan Gierowski, Stefan Themerson, Stettin weduta zbiorowa 1836, Stojący hutnik, Stowarzyszenia Zachęta Sztuki Współczesnej w Szczecinie, stowarzyszenie Czas Przestrzeń Tożsamość, Stowarzyszenie Media Dizajn, Stowarzyszenie na rzecz wzbogacania i rozwoju życia kulturalno - społecznego  Szczecin, street art, studium, Studium do obrazu Matka z dzieckiem, Studium gościa siedzącego za stołem, Studium kelnera, studium ołówkiem na papierze, studium postaci do obrazu Wieczorna modlitwa czeskich chłopów, Studium studenta, Studium widoku ze Wzgórza Kupały na Golęcinie, światłocień, Sydonia z rodu Borków, sygnatura, sygnatura Mosta, sygnowanie, Sylwia Zawiślak, szary papier czerpany, Szczawno Hala Elizy pocztówka początek XX w., Szczawno wg rysunku Ferdynanda Koska litografia na papierze 2. ćwierć XIX w., Szczecin, Szczecin 15.06.2016, Szczecin 2020, Szczecin. Widok z Wałów Chrobrego, Szczeciner, Szczecińska Agencja Artystyczna, szczecińskie Muzeum Miejskie(Stadtmuseum), szkic do kompozycji Kolegium prasowe, Szkic rzeźby Dioskura od tyłu (1829?), Szkice do portretu Michela Labarziena, Szkice głów męskich, szkice na kartach 5 - 8, Szkice ołówkiem na papierze welinowym, Szkicownik 1, Szkicownik nr 1, Szkicownik nr 12, Szkicownik nr 14, Szkicownik nr 2, Szkicownik nr 3, Szkicownik nr 6, Szkicownik nr 7, Szkicownik nr 8, Szkicownik nr II, Szkicownik nr II i VII, Szkicownik nr III, Szkicownik nr III karta 24 verso, Szkicownik nr VI, Szkicownik nr VI karta 20, Szkicownik nr VI karta 28, Szkicownik nr VII, Szkicownik nr XII, Szkicownik nr XII karta 19 verso, Szkicownik nr XIV, Szkicownik VI, Szkicownik VII, Szkicownik XIV, szkicowniki Mosta, szkło, sztuka, sztuka dawna, sztuka wideo, sztuka współczesna, Tablica pamiątkowa Mosta, Tadeusz Eysymont, Tadeusz Kantor, Tadeusz Rolke, technika własna, Teka Mosta, teki studiów Ludwiga Mosta, tempera, Teresa Pągowska, Teresa Wurtinger z Witkowic, Tharandt, Theodor Gerhard, Theodor Gerhardt według Ludwiga Mosta Płacenie rachunku 1830, Theodor Schmidt Zamek w Kartlow od strony dziedzińca 1856, Tkanina 3D, Tomasz Lazar Sea of Trees, Tomasz Rzeszutek, Tomasz Wojtysek, Tomek Wotysek, Towarzystwo Historii i Starożytności Pomorza (Gesellschaft für Pommersche Geschichte und Altertumskunde), Towarzystwo Miłośników Muzeum Narodowego w Szczecinie, Trafostacja Sztuki, Tragarz mleka Feitus Landthaler, trzy różne sposoby licytowania, Trzy widoki: park pomnik Fryderyka Wielkiego zabudowa podmiejska, tusz, Twierdza Königstein z widokiem na Lilienstein, twórca, tworzę się, Tymon Tymański, Tymoteusz Lekler, Tyrolska scena rodzinna, ugier, Urodziny dziadka, video art, Vintage art, W Dinkelsbühl, W tonacji złotej 1984, wadium, Walking Figures, Walkowska Wydawnictwo, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. Igora Krenza, warsztaty, Watzmann, Wąwóz w okolicy Loschwitz z widokiem na Łabę 1833, według obrazu Ludwiga Mosta, Wędrowiec na tle pejzażu Karkonoszy, węgiel, Weimar Neues Museum, Wejście do Plauensche Grund podczas pomiaru rzeki Weisseritz, Werner Liersch, wernisaż, wernisaż "Święto polifonii" w szczecinie, Wernisaż Kolektywu ILU NAS JEST 1.501.2020 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Weronika Raczyńska, wg obrazu Jana Steena, wideo, wideo art, Widok Bad Schandau, Widok Berlina z dachu Altes Museum 1830, Widok Bramy Wolińskiej od południa, Widok doliny Odry z drogi ze Stołczyna na Golęcino, Widok doliny Odry z sylwetką Szczecina od północy, Widok doliny Odry ze wsi Pomorzany, Widok hotelu Scholastyka nad Achensee, Widok katedry w Kamieniu Pomorskim od południowego wschodu, Widok katedry w Kamieniu Pomorskim od południowego zachodu, Widok klasycystycznej budowli (1825/1826), Widok kołobrzeskiej stoczni 3 lipca 1864, Widok komory celnej na Łasztowni, Widok Konotopu 1835, Widok kościoła św. Jakuba od południowego zachodu, Widok kościoła św. św. Piotra i Pawła od południa, Widok krajobrazu z kościołem, Widok miasteczka Hohnstein, Widok mostu Bastei z drogi do Wehlgrund, Widok na dolinę Łaby 1863, Widok na Kołobrzeg z falochronu 27 lipca 1860, Widok od południowego wschodu, Widok od ul. Sołtysiej, Widok Podzamcza w Szczecinie w kierunku kościoła św. św. Piotra i Pawła, Widok Rossmarkt (obecnie pl. Orła Białego), Widok Sali Lutra w pałacu w Kartlow 20.07.1863, Widok skał Bastei od strony gór, Widok Starego Miasta z kościołem św. Jana w Szczecinie, Widok sygnaturki kościoła św. św. Piotra i Pawła w Szczecinie, Widok Szczecina od południa, Widok Szczecina z lotu ptaka od wschodu, Widok Szczecina z lotu ptaka od zachodu, Widok Szczecina z Mostu Długiego, Widok Szczecina za nabrzeża Odry od północy, Widok Szczecina zza wałów fortecznych od północy, Widok targu rybnego na staromiejskim nabrzeżu, Widok wnętrza nawy katedry w Kamieniu Pomorskim, Widok wsi Pomorzany, Widok wsi Skolwin, Widok wsi Stołczyn, Widok z Łasztowni na Stare Miasto, Widok z wozu i szkic wozu podróżnego, Widok zabudowy Rynku Siennego w Szczecinie, Widok zadrzewionego brzegu Parsęty 26 lipca 1860, Widok zamku Chojnik, Widok ze Szczecina na Kępę Parnicką, Widok ze Wzgórza Kupały na Golęcinie w stronę Szczecina, Widoki naw kościołów św. Jakuba i św. Ottona, Widoki siedziby Kompanii Strzeleckiej Łabędziego Stawu i loży masońskiej, Widoki siedziby Sejmu Stanów Pomorskich i Gimnazjum Fundacji Mariackiej, Wieczór na bałtyckiej plaży 1845?, Wieczór na bałtyckiej plaży 1879, Wiejski kościół i wiatrak w Weißensee oraz studia drzew, Wietrzny nastrój pod Alpami (1930), wieża widokowa katedry w Szczecinie, Wilhelm Bormes (1887–1958), Wilhelm Sasnal, wirtualna prezentacja obrazów „De Profundis – Beksiński VR”, Wissmann Głowy zwierząt domowych nie datowany (1832), Witold Maćków, Witraż z tkaniny, Włodzimierz Pawlak, Wnętrze chaty rybackiej, wnętrze cukierni firmy Koch (1993), Wnętrze izby w Szprotawie, Wnętrze mieszkania myśliwego w owczarni przy pałacu w Kartlow 22.07.1863, Wodospad Kamieńczyka, Wodospad Szklarki, Wojciech Ciesielski, Wojciech Fangor, Wojtek Go, Wolgastsee na wyspie Uznam 17 lipca 1868, Wspomnienie z Kreuth, Wydmy koło Międzyzdrojów 2.08.1850, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, wykłady z zakresu historii sztuki, wykonywanie kwiatów z filcowanej wełny, WYPRAWA LII, wystawa, wystawa „ NICEZCZS”, wystawa Kobieta i pejzaż, wystawa SZCZ NICE, Wystawa sztuki w wieży Gocławskiej w Szczecinie, wywiady, XXVI Aukcja Wielkie Serce Kraków 2017, XXVII Aukcja Wielkiego Serca, z Górnego Wiku (Ober Wiek), z Kępy Parnickiej (Silberwiese), Z Kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich („Wielość porządków. Od Cybisa do Strzemińskiego”), z Łasztowni (Lastadie), Żabnica, Zachęta Sztuki Współczesnej, Zagórów, Zakończona gra o zwolnienie z zapłaty, zakup z limitem ceny, Zamek Chojnik, Zamek Hohnstein, Zamek Książąt Pomorskich, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zamek w Karpnikach, Zamek we Wleńskim Gródku, Zarys grzbietu Rudaw, Zarys widoku ze Wzgórza Kupały na Golęcinie w stronę Szczecina, Zbigniew Gonczaruk były dyrektor przedsiębiorstwa „Sztuka Polska”, Zbiory Pana Marka Wyłupka, zbiory prywatne Eckhardta Wendta, zdjęcia Dariusza Aniołkowskiego, Zdjęcia Grzegorz Solecki, zdjęcia i montaż Bartosz Jurgiewicz, zdjęcie archiwalne w MNS, Zdzisław Beksiński, Zenon Owczarek, Zgrupowanie w tonacji niebieskiej, złoty podział, złoty prostokąt, Zofia Jadwiga Brunszwicka(1561–1601), Zofia Zdun-Matraszek., żółta ochra, Zomm na Szczecin II, Zoom na Szczecin. Punkty Widzenia, Zoom na Szczecina. Punkty Widzenia, ZPAF O/Szczecin, ZPAP, ZPAP O/ Szczecin, ZPAP w Szczecinie, ZPO DANA, ZPO OdrA i Inotex w Szczecinie, ZUT-u w Szczecinie
+Więcej
Trwa ładowanie